یک رسانه افغان نوشت که نامزدهای انتخابات سال 2016 ریاست جمهوری امریکا نامی از افغانستان نبرده اند، اما هر کدام از این دو نامزد پیروز شوند مسیر حمایت واشنگتن از کابل را تغییر نخواهند داد؛ زیرا امریکائی ها می دانند که حمایت نکردن آنان از دولت کابل به معنای تسلط طالبان بر کل قلمرو افغانستان خواهد بود.

 به گزارش مشرق، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که هیلاری کلنتون، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌ جمهوری امریکا پیشتاز است، اما نمی‌توان پیروزی دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه را هم بعید دانست. پیروزی آقای ترامپ کاملا محتمل است. بسیار اتفاق افتاده است که نتیجه انتخابات غیر از پیش‌بینی‌ها و نظرسنجی‌ها بوده است.

این روزنامه افزود: به عنوان مثال در همه‌پرسی «برگزیت» در بریتانیا، پیش‌بینی‌ها این بود که این کشور اروپایی در اتحادیه‌ی اروپا باقی می‌ماند. سیاستمداران معروف بریتانیایی و احزاب پرقدرت این کشور از شهروندان بریتانیا خواستند تا در رفراندوم به حضور کشورشان در اتحادیه‌ اروپا رای دهند، اما نتیجه خلاف انتظار رقم خورد و مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه‌ اروپا رای دادند.

8 صبح نوشت که این تجربه نشان می‌دهد که به نظرسنجی‌ها نباید زیاد اطمینان داشت. پیروزی آقای ترامپ یک احتمال بعید نیست. کمپین او توانست توجه بسیاری از شهروندان امریکا را جلب کند. برخی از ستون‌نویسان امریکایی نوشته‌اند که مردان سفیدپوست تحصیل‌نکرده، اکثرا از ترامپ حمایت می‌کنند. پایگاه اجتماعی ترامپ و حوزه‌ای که او از آن برخاسته، مردان سفیدپوست تحصیل‌نکرده است. ترامپ از منافع برخی از بازرگانان و صاحبان سرمایه نیز نمایندگی می‌کند.

به نوشته این روزنامه، بانو کلینتون اما در طبقه‌ متوسط امریکا نفوذ دارد. وی هم‌چنان کل حمایت زنان امریکایی را به دست آورد. او تلاش کرد رای زنان شاغلی را که مادر هم هستند، به دست بیاورد. کلینتون در برنامه‌ها و کمپین انتخاباتی‌اش بسیار به زنان شاغلی که فرزند و خانواده دارند، توجه کرد. شهرت جهانی بانو کلینتون و تجربه سیاسی او سبب شد که در رقابت‌های درون ‌حزبی از رقیبانش پیشی گیرد و نامزد حزب دموکرات شود.

8 صبح افزود: در کمپین‌های انتخاباتی امریکا، نامی ‌از افغانستان برده نشد. کلینتون و ترامپ در مناظره‌های خود هم از افغانستان نام نبردند. این امر تعجب بسیاری را برانگیخت. تعجب از این ناحیه بود که چرا دو نامزد، از کشوری یاد نکردند که امریکا در آن هزاران سرباز دارد و پول مصرف می‌کند. افغانستان کشوری است که هنوز هم امریکا آن را میدانی برای مبارزه با تروریسم می‌داند. در روز‌های اخیر دو تن از سران کلیدی شبکه‌ی تروریستی القاعده توسط نیروهای امریکایی در قلمرو افغانستان ردیابی و کشته شدند. با این وجود، چرا نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا در همایش‌های انتخاباتی‌ از افغانستان نام نبردند؟

به نوشته این رسانه افغان، به نظر می‌رسد که علت این امر توافق نظر نخبگان سیاسی امریکا در مورد افغانستان است. افغانستان دیگر یک موضوع اختلافی در میان نخبگان امریکا نیست. در سال‌های 2008 و 2012 میلادی در کمپین‌های انتخاباتی بارک اوباما، افغانستان موضوع اختلافی بود. در آن زمان برخی از سیاستمداران امریکایی طرفدار تعیین تاریخ مشخص برای پایان ماموریت جنگی ‌امریکا در افغانستان نبودند و باراک اوباما بر این موضوع تاکید داشت. حالا که ماموریت جنگی امریکا در افغانستان به پایان رسیده است، دیگر هیچ اختلافی میان سیاستمداران امریکایی در مورد افغانستان نیست.

8 صبح نوشته است: هر دو نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا، طرفدار حمایت استراتژیک از نیروهای امنیتی افغانستان و حضور محدود نیروهای امریکایی در قلمرو این کشور هستند. دونالد ترامپ در شروع کمپین‌های انتخاباتی‌ خود از تدوام ماموریت امریکا در افغانستان انتقاد کرده بود، اما بعدا از موضع بارک اوباما در‌ مورد افغانستان حمایت کرد.

به نوشته این روزنامه، هیلاری کلینتون که خود در طراحی و اجرای سیاست‌های اوباما در قبال افغانستان نقش داشته است، از ادامه سیاست کنونی امریکا در قبال افغانستان حمایت خواهد کرد و ایالات متحده‌ امریکا درافغانستان منافع امنیتی دارد. امریکایی‌ها می‌دانند که اگر از نیروهای امنیتی افغانستان حمایت استراتژیک نکنند و حضور محدود نظامی ‌در اینجا نداشته باشند، گروه طالبان بر کل قلمرو افغانستان مسلط می‌شوند.

8 صبح نوشت: مسلط شدن طالبان بر قلمرو افغانستان، بر منافع امنیتی ایالات متحده صدمه جدی خواهد زد. امریکا می‌خواهد یک دولت دوست در کابل داشته باشد و نگذارد که تروریسم از اینجا به منافع ایالات متحده ضربه بزند. این واقعیت‌ها نشان می‌دهد که هر نامزدی که در انتخابات امریکا روی کار بیاید، در سیاست امریکا در قبال افغانستان، تغییر استراتژیک ایجاد نخواهد شد.

این روزنامه افزود: از آنجایی که سیاست حمایت استراتژیک از نیروهای امنیتی افغانستان، با منافع امنیتی ایالات متحده سازگاری دارد، هر کسی که جانشین آقای اوباما شود، از این سیاست حمایت خواهد کرد. دونالد ترامپ گفته بود که طرفدار تمرکز روی ماموریت ضدتروریستی امریکا در افغانستان است و زیاد به بازسازی و دولت‌سازی در افغانستان عقیده ندارد.

به نوشته 8 صبح، آقای ترامپ گفته بود که علاوه بر مبارزه با تروریسم، نیروهای امریکایی برای کنترل ذخیره‌های اسلحه اتمی ‌پاکستان نیز در افغانستان حضور دارند تا در صورت افتادن این جنگ افزارها به دست تروریست ها، اقدام کنند. با این وجود، وقتی آقای ترامپ روی کار بیاید، الزامات سیاست عملی، او را وادار خواهد کرد تا در کنار تمرکز برفعالیت‌های ضد تروریستی به بازسازی و دولت‌سازی در افغانستان نیز توجه کند. بدون بازسازی و دولت‌سازی ماموریت ضد تروریستی موفق نخواهد بود.
 
منبع: 8 صبح

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس