«کاندولیزا رایس» وزیر خارجه سابق می‌گوید ممکن است توافق هسته‌ای به جای صلح، موجب بروز جنگی مانند جنگ عراق شود.

سرویس جهان مشرق- آمریکا از روز اول بعد از به نتیجه رسیدن توافق هسته‌ای نشان داد بنا ندارد همان اندازه که از برجام بهره برده، ایرانی‌ها را هم از این توافق بهره‌مند کند. در این گزارش و چند گزارش بعدی تلاش داریم تا به شکلی مختصر مروری داشته باشیم بر اخبار، موضع‌گیری‌ها و اقداماتی که از همان روز اول بعد از توافق، توسط آمریکایی‌ها آغاز شد و نشان می‌داد واشینگتن علاقه‌ای به اجرای تعهداتش در برجام ندارد.

ممکن است روابط اوباما-روحانی به سرنوشت روابط بوش-صدام دچار شود/ باید ایران را به خاطر دست‌گیری «سیامک نمازی» تحریم کرد/ اوباما دستور حفظ گزینه نظامی علیه ایران را داده است/ موفقیت برجام در گرو تحریم ایران در حوزه‌های دیگر/ بعد از عمل ایران به تعهداتش، بانک‌های ایرانی به سوئیفت وصل می‌شوند/ آزادی اموال ایران به دستور دولت آمریکا یعنی نقض قوانین کنگره/ رضایت واشینگتن از عمل ایران به تعهداتش/ اوباما نمی‌تواند تحریم‌های ضدایرانی ایالت‌ها را برطرف کند/
وزیر خارجه سابق آمریکا می‌گوید ممکن است روی‌کرد اوباما نسبت به ایران منتهی به نتیجه روی‌کرد بوش در قبال عراق شود

آن‌چه در این گزارش‌ها می‌خوانید، به اشکال مختلف نشان می‌دهد برجامی که ایران به بندبند آن متعهد بوده است، دست‌کم «روح» آن تا کنون بارها توسط آمریکایی‌ها نقض شده و بعد از پایان دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما نیز با توجه به مخالفت‌های کنگره آمریکا، هیچ افساری نمی‌تواند رئیس‌جمهور بعدی این کشور را از زیر پا گذاشتن توافق هسته‌ای با ایران بازدارد.

مطالب قبلی این سری گزارش‌های مشرق درباره نقض برجام توسط آمریکایی‌ها، از لینک‌های زیر قابل دست‌رسی است:

قسمت اول (23 تیر تا 31 94)؛ قسمت دوم (1 تا 10 مرداد 94)؛ قسمت سوم (11 تا 20 مرداد 94)؛ قسمت چهارم (21 تا 31 مرداد 94)؛ قسمت پنجم (1 تا 10 شهریور 94)؛ قسمت ششم (11 تا 20 شهریور 94)؛ قسمت هفتم (21 تا 31 شهریور 94)؛ قسمت هشتم (1 تا 10 مهر 94)؛ قسمت نهم (11 تا 20 مهر 94)؛ قسمت دهم (21 مهر تا 30 مهر).

3 آبان 94

«دانلد ترامپ» نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بار دیگر برجام را به ضرر آمریکا توصیف کرد و گفت: «آمریکا و ایران به تفاهمی دست یافته‌اند که به نظر من یکی از بدترین و ابلهانه‌ترین قراردادهایی است که از طریق مذاکره حاصل شده و اگر هیلاری کلینتون انتخاب شود وضع از این هم بدتر می‌شود.»

4 آبان 94

«آلن ایر» سخن‌گوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا گفت واشینگتن از گام‌های مهم برداشته شده در راه اجرایی شدن توافق هسته‌ای رضایت دارد. وی درباره نامه رهبر انقلاب نیز که در آن تأکید شده بود هرگونه تحریم، حتی غیرهسته‌ای بعد از اجرای برجام، نقض برجام است، گفت: «در این مذاکرات تمرکز ما روی امور هسته‌ای بود. البته موضوعات مهم دیگری هم در مورد مسائل منطقه، تروریسم و حقوق بشر وجود دارد ... و کانال‌های دیگری [نیز] برای پی‌گیری سایر موضوعات وجود دارد.»

5 آبان 94

«تد کروز» سناتور جمهوری‌خواه و نامزد جمهوری‌خواه دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، به خاطر قصور در ابطال توافق هسته‌ای ایران از رهبری حزبش در کنگره انتقاد کرد. وی گفت رهبران جمهوری‌خواهان در سنا و مجلس نمایندگان توجهی به پیشنهادهای او برای ابطال برجام نکرده‌اند. کروز می‌گوید به رهبران هم‌حزبی‌اش پیشنهاد کرده که به اطلاع بانک‌های نگهدارنده دارایی‌های مصادره شده ایران برسانند که هرگونه آزادسازی این اموال بنا به درخواست دولت اوباما مصداق نقض قوانین کنگره خواهد بود. هم‌چنین پیشنهاد کرده که کنگره بودجه‌های مالی لازم برای اجرای برجام را در اختیار دولت فدرال قرار ندهد.

پس از وزارت خارجه آمریکا، شورای امنیت ملی این کشور هم دفتری جدید جهت نظارت بر اجرای برجام تأسیس کرد. ریاست دفتر جدید را «پال ایروین» مدیرکل دفتر امور منع اشاعه شورای امنیت ملی به عهده خواهد داشت.

 
باید ایران را به خاطر دستگیری «سیامک نمازی» تحریم کرد/ اوباما دستور حفظ گزینه نظامی علیه ایران را داده است/ موفقیت برجام در گرو تحریم ایران در حوزه‌های دیگر/ آزادسازی اموال ایران یعنی نقض قوانین کنگره 
کلینتون: افتخار می‌کنم دشمن ایرانی‌ها هستم/ توهین مقام آمریکایی: ظریف یک دروغ‌گوی گستاخ است/ عمل آمریکا به تعهداتش ماه‌ها زمان می‌برد

سامانه انتقال تراکنش‌های مالی بین‌المللی (سوئیفت) اعلام کرد بانک‌های ایرانی زمانی دوباره به این سامانه متصل خواهند شد که اقدامات هسته‌ای این کشور طبق توافق هسته‌ای مورد تأیید قرار بگیرد. بر این اساس، بانک‌هایی که در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران تحریم هستند، بعد از طی شدن اقدامات هسته‌ای ایران، به شکل خودکار به سیستم سوئیفت متصل خواهند شد.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا هم‌زمان با روز تصویب توافق هسته‌ای بیانیه‌ای صادر و در آن جزئیات رفع تحریم‌ها را مشخص کرد. متن کامل این بیانیه را از این‌جا بخوانید.

«اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا ضمن تأکید بر این‌که واشینگتن در پسابرجام هم خود را به پابرجا ماندن گزینه‌های نظامی متعهد می‌داند، گفت: «در برابر تهدید ایران متعهد به گسترش پدافندهای موشکی‌مان هستیم.»

چند نماینده ایالت کالیفرنیا در نامه‌ای به رؤسای سنا و مجلس نمایندگان ایالت کالیفرنیا با تصریح این‌که برجام توافق‌نامه‌ای میان قوه مجریه کشورهاست، بر ضرورت عدم پای‌بندی این ایالت به تعلیق تحریم‌ها تأکید کردند. از آن جایی که برجام به عنوان معاهده یا قانون کنگره به تصویب نرسیده ، نمی‌تواند برای ایالت‌هایی تعیین تکلیف کند که مستقلاً ایران را تحریم کرده‌اند و رئیس‌جمهور آمریکا نیز نمی‌تواند با صدور «فرمان اجرایی» این تحریم‌ها را متوقف کند.

6 آبان 94

نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد در حالی که دعوا میان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در آمریکا بر سر برجام و تبلیغات گسترده علیه توافق هسته‌ای ادامه دارد، 43 درصد از آمریکایی‌ها از طرحی حمایت می‌کنند که حتی به قیمت به ورشکستگی کشاندن دولت فدرال این کشور (از جمله با ممانعت کنگره از اعطای بودجه دولت) از اجرای برجام جلوگیری کند[1].

«آن پترسون» دست‌یار جان کری، در مورد نحوه مقابله با فعالیت‌های منطقه‌ای ایران گفت: «توافق هسته‌ای تنها یکی از عناصر مربوط به ایران است که ما نسبت به آن [عنصر] نگرانی داریم.» وی درباره همین برجام هم تأکید کرد: «ما ساز و کار بازگشت تحریم‌ها [مکانیسم ماشه] را داریم و می‌توانیم هر زمان خواستیم تحریم‌ها را بازگردانیم.»

«جان کربی» سخن‌گوی وزارت خارجه آمریکا، بعد از سال‌ها جوسازی و تحریم ایران بر سر مسئله ساختگی ابعاد احتمالی نظامی (PMD) در برنامه هسته‌ای کشورمان، اعلام کرد: «اکنون آن‌چه برای ما کم‌تر مهم است، مسئله ابعاد احتمالی است و آن‌چه که از اهمیت بیش‌تری برخوردار است،‌ آینده برنامه هسته‌ای ایران [، عدم رسیدن این کشور به سلاح هسته‌ای،] و آینده امنیت منطقه است[2]

ممکن است روابط اوباما-روحانی به سرنوشت روابط بوش-صدام دچار شود/ باید ایران را به خاطر دست‌گیری «سیامک نمازی» تحریم کرد/ اوباما دستور حفظ گزینه نظامی علیه ایران را داده است/ موفقیت برجام در گرو تحریم ایران در حوزه‌های دیگر/ بعد از عمل ایران به تعهداتش، بانک‌های ایرانی به سوئیفت وصل می‌شوند/ آزادی اموال ایران به دستور دولت آمریکا یعنی نقض قوانین کنگره/ رضایت واشینگتن از عمل ایران به تعهداتش/ اوباما نمی‌تواند تحریم‌های ضدایرانی ایالت‌ها را برطرف کند/
آیا روحانی از مفاد برجام بی‌خبر است/ ظریف: امیدواریم برجام موجب کاهش بی‌اعتمادی به آمریکا شود/ نامزد جمهوری‌خواه: ایرانی‌ها اراذل و اوباش هستند؛ نمی‌توانیم با آن‌ها گفتگو کنیم

جان کری وزیر خارجه آمریکا ضمن یادآوری این‌که توافق هسته‌ای «بر تمامی جنبه‌های برنامه هسته‌ای ایران، محدودیت‌های قابل‌توجهی وضع می‌کند» تأکید کرد: «تا زمانی که آژانس تأیید نکند که ایران دقیقاً این اقدامات [تعهدات خود] را انجام داده، هیچ تحریمی برداشته نخواهد شد.» وی هم‌چنین بار دیگر ایران را به دامن زدن به تفرقه‌های قومی در منطقه خاورمیانه متهم کرد.

7 آبان 94

«اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا گفت: «رئیس‌جمهور اوباما به من فرمان داده ضمانت کنم که گزینه نظامی [علیه ایران]، دست‌نخورده [و روی میز] باقی می‌ماند.» وی تصریح کرد که ایران باید به برجام پای‌بند بماند چراکه در غیر این صورت با تهدید حمله نظامی آمریکا مواجه خواهد شد.

«علی‌اکبر ولایتی» مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن بیان این‌که در مذاکرات هسته‌ای، «آن‌ها که خودشان مجرم اصلی هسته‌ای هستند [غربی‌ها]، مانع بودند» و «آن‌ها که مقابل ما بودند [غربی‌ها] می‌خواستند مانع شوند که ایران دارای قدرت هسته‌ای باشد، ولو آن‌که جمهوری اسلامی درها را باز گذاشته بود که بازرسان بیایند و ببینند که ما به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم»، تأکید کرد: «نکته مهم، اجرای برجام است و این مرحله اگر از مراحل مذاکرات سخت‌تر نباشد، آسان‌تر هم نیست.»

قرار است مذاکره‌کنندگان ایران، آمریکا و اروپا که اکنون اجرای برجام را در دستورکار دارند، در وین و طی مذاکرات درباره سوریه، بر سر راه‌های سرعت بخشیدن به اجرای توافق هسته‌ای نیز گفت‌وگو کنند[3].

«کاندولیزا رایس» وزیر خارجه دولت جورج دبلیو بوش و آغازگر جدی‌ترین تلاش‌های دولت آمریکا برای براندازی در ایران، از توافق هسته‌ای انتقاد کرد. وی که از مؤسسان «دفتر امور ایرانیان» در وزارت خارجه آمریکا با هدف حمایت از مخالفان داخلی ایران بود، گفت: «من از بنیان‌گذاران 1+5 بودم ... بنابراین یکی از حامیان بزرگِ داشتن روی‌کرد دو وجهی [مذاکره فشار] در قبال ایران هستم.» رایس توضیح داد که برجام او را به یاد توافق دولت بوش با دولت صدام، دیکتاتور سابق عراق می‌اندازد. وزیر خارجه سابق آمریکا بر همین اساس تصریح کرد که ممکن است روابط آمریکا و ایران نیز نهایتاً مانند روابط واشینگتن با صدام و منتهی به جنگ میان دو کشور شود[4].

«تام شانون» معاون جان کری گفت وزارت خارجه این کشور به «تخلفات موشکی ایران» پاسخ خواهد داد. وی تأکید کرد: «موفقیت در برجام، تنها زمانی اتفاق می‌افتد که ما اراده روشن برای پی‌گیری تخلفات ایران در جاهای دیگر تحت سایر نظام‌های تحریمی را داشته باشیم.»

ممکن است روابط اوباما-روحانی به سرنوشت روابط بوش-صدام دچار شود/ باید ایران را به خاطر دست‌گیری «سیامک نمازی» تحریم کرد/ اوباما دستور حفظ گزینه نظامی علیه ایران را داده است/ موفقیت برجام در گرو تحریم ایران در حوزه‌های دیگر/ بعد از عمل ایران به تعهداتش، بانک‌های ایرانی به سوئیفت وصل می‌شوند/ آزادی اموال ایران به دستور دولت آمریکا یعنی نقض قوانین کنگره/ رضایت واشینگتن از عمل ایران به تعهداتش/ اوباما نمی‌تواند تحریم‌های ضدایرانی ایالت‌ها را برطرف کند/
جاسوسی آمریکایی‌ها از احمدی‌نژاد و روحانی/ روحانی: یک راه کاهش فاصله میان ایران و آمریکا همکاری اقتصادی است/ دلیلی ندارد رهبری با توافق هسته‌ای مخالفت کنند

در حالی که توافق هسته‌ای نهایی شده و تحریم‌ها علیه ایران در آستانه برداشته شدن است، دویچه بانک آلمان مجبور شده تا دست‌کم 200 میلیون دلار برای حل و فصل اختلافات پیرامون ادعاهای واشینگتن درباره نقض قوانین تحریم‌های ایران توسط این بانک، به تنظیم‌کنندگان مقررات مالی آمریکا بپردازد.

«جان کربی» سخن‌گوی وزارت خارجه آمریکا با متهم کردن ایران به انجام «رفتارهای مخرب» در منطقه تأکید کرد واشنگتن از ابزارهای لازم و کافی برای مقابله با این رفتارها برخوردار است. وی اضافه کرد که اگر قرار است برجام آغازگر روابط جدید میان تهران و واشنگتن باشد، ایران باید رفتارش را عوض کند.

«مارک تونر» معاون سخن‌گوی وزارت خارجه آمریکا از دیدار جان کری و محمدجواد ظریف پیش از نشست بین‌المللی درباره سوریه خبر داد و گفت: «وزیر خارجه کری دیداری دوجانبه با وزیر خارجه ظریف داشت تا گام‌های لازم برای اجرای برجام را پی‌گیری کند ... کری هم‌چنین مسئله اتباع بازداشت‌‌شده و مفقود‌ آمریکا [در ایران] را نیز مطرح کرد.» این در حالی است که دو طرف بارها تأکید کرده‌اند که مذاکرات هسته‌ای میان نمایندگان دو کشور صرفاً محدود به موضوع هسته‌ای است.

8 آبان 94

نشست کارشناسی ایران و 1+5 درباره نحوه اجرای برجام در حاشیه نشست سوریه پایان یافت. این نشست به منظور انجام هماهنگی‌ها درباره اجرای برجام و به ریاست حمید بعیدی‌نژاد رئیس هیأت کارشناسی ایران برگزار شد[5].

محمدجواد ظریف و جان کری وزرای خارجه ایران و آمریکا برای سومین بار طی دو روز، با یک‌دیگر دیدار و گفت‌وگو کردند. این دیدار در خصوص موضوع هسته‌ای و نحوه اجرای برجام انجام گرفت.

9 آبان 94

نمایندگان کنگره آمریکا خواستار وضع تحریم‌های جدید علیه ایران، به بهانه دست‌گیری «سیامک نمازی» شهروند ایرانی-آمریکایی شدند. از جمله «اد رئیس» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، دست‌گیری «نمازی» را آخرین مورد اهانت به آمریکا خواند و خواستار آزادی او شد.

محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان با اشاره به دیدارهایش با جان کری و 1+5 گفت: «آمریکایی‌ها باید هرچه سریع‌تر تعهداتشان را راجع به برجام اجرا کنند و ما می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که این تعهدات در زمینه‌های مختلف برجام انجام می‌شود.» وی تأکید کرد: «آمریکا باید به شرکای تجاری ایران تضمین بدهد که مانع تجارت آن‌ها با ایران نشود.»

ممکن است روابط اوباما-روحانی به سرنوشت روابط بوش-صدام دچار شود/ باید ایران را به خاطر دست‌گیری «سیامک نمازی» تحریم کرد/ اوباما دستور حفظ گزینه نظامی علیه ایران را داده است/ موفقیت برجام در گرو تحریم ایران در حوزه‌های دیگر/ بعد از عمل ایران به تعهداتش، بانک‌های ایرانی به سوئیفت وصل می‌شوند/ آزادی اموال ایران به دستور دولت آمریکا یعنی نقض قوانین کنگره/ رضایت واشینگتن از عمل ایران به تعهداتش/ اوباما نمی‌تواند تحریم‌های ضدایرانی ایالت‌ها را برطرف کند/
مهم‌ترین هدف برجام «لغو» تحریم‌ها بود که محقق نشد/ بانک‌های خارج‌شده از تحریم در صورت حمایت از سپاه قدس دوباره تحریم می‌شوند/ ظریف: اگر طرف مقابل نقض برجام کرد باید برنامه خود را برگردانیم

«آنتونی بلینکن» معاون جان کری گفت که به‌رغم برجام: «ما بر اقدامات غیرقابل‌قبول متعدد ایران، خصوصاً ... تلاش‌های این کشور برای گسترش ناآرامی در منطقه و حمایت از تروریسم، متمرکز هستیم. ما از این پس هم‌کاری‌های امنیتی خود با کشورهای منطقه را برای مقابله با تهدیدات ناشی از ایران، بیش از پیش افزایش خواهیم داد.

10 آبان 94

عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی گفت: «انتظار می‌رود در اوایل سال میلادی جدید [تا اواسط دی ماه سال 94] اجرای برجام آغاز شود و تحریم‌ها مطابق برجام لغو، تعلیق و یا متوقف شود.»


گزارش فوق صرفاً مواضع آمریکایی‌ها درباره برجام را پوشش می‌داد و برخی موضوعات مهم دیگر به دلیل محدودیت، در این مطلب گنجانده نشده‌اند. از جمله این موضوعات، فشارهای صهیونیست‌ها و باج‌دادن‌های آمریکایی‌ها به آن‌ها به قیمت تضعیف برجام بوده است. هم‌چنین تلاش شد تا اظهارات مقامات سابق آمریکایی و تحلیل‌های رسانه‌ای (حتی رسانه‌های آمریکایی) جز در موارد ضروری، پوشش داده نشود و صرفاً اقدامات و موضع‌گیری‌های رسمی و متقن به اطلاع مخاطبان محترم برسد. توضیح لازم این‌که گاهی اظهارات مقامات کشورمان نیز لابه‌لای بندهای گزارش، یادآوری شده تا قول‌های دولت درباره تعهدات آمریکا و عمل‌کرد مسئولین در توبیخ واشینگتن به خاطر نقض تعهداتش قابل‌ارزیابی باشد. محدودیت در حجم گزارش‌ها ما را بر آن داشت تا در برخی موارد، ضمن ارائه خلاصه‌ای از یک گزارش، امکان دست‌رسی به متن کامل آن را نیز در قالب پاورقی برای مخاطبان محترم فراهم نماییم.

[1] 43 درصد آمریکایی‌ها حامی به تعطیلی کشاندن دولت به منظور ممانعت از اجرای برجام هستند لینک

[2] واشنگتن:ایران به تعهداتش در برجام عمل می‌کند لینک

[3] مذاکره کنندگان ایران، آمریکا و اروپا برای سرعت بخشیدن به اجرای توافق گفت و گو خواهند کرد لینک

[4] 1+5 در منزل جک استراو تشکیل شد/احتمال دارد «برجام» هم به سرنوشت توافق با عراق دچار شود لینک

[5] نشست کارشناسی ایران و 1+5 درباره نحوه اجرای برجام در وین پایان یافت لینک


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 19
  • ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
    0 0
    خخخخخخ ببین تدبیر! چیکار کرده که کافیه به اسب شاه بگیم یابو فرت فرت تحریم میشیم!
  • ترامپ ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
    0 0
    ایران داشت زیر تحریم ها خفه میشد اوباما حماقت کرد باید همه تحریم ها برگرده و صادرات نفت ایران صفر بشه و دلار بشه ده هزار تومن
  • majid ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
    0 0
    تجزیه وتحلیل بیرون مرز قمار روی زمان است.بیفایده. بنویسید در مورد اقتصاد مقاومتی. انچه باید نوشت و نترسید از زر و زور. همان اقتصادی که رهبر گفته. همان راه نجات ملت.و تضمین کننده امنیت استراتجیک سرزمین ما.
  • حسین ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
    0 0
    این حضرات دولتی که مدام ادعا میکنن تحریم برداشته شده و صادرات و واردات همه چیز از جمله هواپیما و .... آزاده وقتی از طریق سیستم بانکی یک ریال نمیشه به خارج فرستاد و یک سنت به ایران انتقال داد و با توجه به قوانین بین المللی که انتقال وجه خارج از سیستم بانکی ممنوع هست خوب این حضرات چطور میتونن ادعای واردات و رفع تحریم کنن؟ تنها کشور اروپایی که به ما قطعات کارخانه نیمه ورشکسته خودش را میفروشه فرانسه هست که اگر این کار را نکنه خودش با بحران روبه رو میشه و هدف دیگر اینها تخلیه ذخیره ارزی یورو و دلار ایران هست که مسئولین نکته بین و کاربلد ما در دولت هنوز متوجه نشدند. تحریم را وقتی میشه کامل احساس کرد که از مرز خارج میشی و مثلا وارد اتحادیه اروپا میشی به پیر به پیغمبر یک سنت نمیشه به ایران فرستاد و الان حتی بسیاری از موسسات علمی و مرتبط با تکنولوژی های روز کلا ورود ایرانی و آموزش و کار کردن افراد با پاسپورت ایرانی را ممنوع کردند که به هیچ وجه در زمان احمدی نژاد دیگه تا این حد نبود ، من نه کاری به احمدی نژاد دارم نه به روحانی ، حرف من اینه که حضرات در دولت فعلی چرا دروغ میگن تحریم فلان شد و بهمان شد؟ در بحث مطبوعات هم اینطور رفتار کردند که رییس قوه قضاییه دیگه نتونست سکوت کنه
  • ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
    0 0
    از برجامیان بیزاریم
  • حسین ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
    0 0
    خودبینی اصولگرایان به اینجا کشیده که مردم تحت شدید ترین تحریم ها قرار بگیرند و هرچه بیشتر به ملت فشار بیاد خوشحال ترفقط واسه اینکه دیدین ما راس گفتیم ... انعطاف سیاسی برای حفظ منافع ملی روهیچکدومتون نمیدونیدبرید از اردوغان یاد بگیرید ..میدونم چون رو مقاله خودت کارکردی این چن جمله روچاپ نمیکتی تا تاثیرش از بین نره ولی مردم باهوش تر از این حرفان که با حرفهای جناحیتون گول بخورن
  • اثلاه تلپ ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
    0 0
    طندروی دلواپص. شما اسلا بویی از طبدیر نبردی. برو به جحنم بی شناصنامه.
  • آرش ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
    0 0
    شریعتمداری : آقای ترامپ، مارا از شربرجام خلاص کن!
  • کماندو ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
    0 0
    ما کاملا اماده ایم ...ارازل اوباش شمایین که هرجا جنگ میندازین واسه فروش اسلحه امریکای نجس جراتشو داری بیا جلو
  • مسعود ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
    0 0
    نفت میفروشیم اما پولش قابل برداشت نیست !!!! خخخ.
  • مهرداد ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
    0 0
    ماه عسل برجامیون به پایان رسید.
  • کامران ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    0 0
    با آمدن ترامپ دستاورد برجام از تقریبا"هیچ به کلا"هیچ تبدیل خواهد شد.
  • ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    0 0
    متاسفانه درشت دانه های مذاکره کننده در خصوص اقدام متقابل در برابر تحریم نرمی نشان دادند و باعث شده ابرقدرت جری تر و جسورتر شود و کاری نکردند و باعث شدند که ابرقدرت در هر لحظه و هر بهانه ای فکر تحریم کردن شود و پدر قشر متوسط و ضعیف را در بیاورد و باید به عنوان اخرین حربه و حق مسئولیت در برابر مردم مسلمان و بدبخت به بچه و زن و اقوام خود در خارج بمب ببندند یا خرابکاری در خط اب و برق و گاز و صنعت ابرقدرت و با داماد حداد کنند تا ابرقدرت بترسد و کمتر ما را تحریم کند و قشر ضعیف و متوسط اسیب ببینند و از سویی دلال برجام و برنامه ریز تحریم سود ببرند.
  • هما ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    0 0
    ننگ بر ترامپ. داداش چقدر دلار داری؟ یکجا با یک چک خری دارم
  • هما ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    0 0
    اثلاه میکنم. دلواپث . اثلن . جحننم. بیشناث نامه. بیثوات و ...... بروم جهنم ؟؟؟؟ رفتم بای بای
  • پريسا ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    0 0
    آنقدر اين پست فطرت جاسوس و وطن فروش برايشان مهم بوده ،افرين به ايران كه اين جاسوس وطن فروش را دستگير كرد ، تشكر فراوان ،، مرگ بر دشمنان داخلي و خارجي ايران ،
  • ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    0 0
    اثلاه تلپ : تو اول برو يك كم فارسي ياد بگير كه با اين فارسي نوشتنت ابرو ريزي كردي براي خودت
  • ناشناس ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    0 0
    خطاب به حسین هیلاری کلینتون :تحریمهای بانکی و نفتی جمهوری اسلامی در حمایت از سبزها و اصلاح طلبان بود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس