کد خبر 650513
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۸

عملیات نظامی فرانسه در جمهوری آفریقای مرکزی موسوم به «سانگاریس» رسما پایان یافت.

 به گزارش مشرق، فرانسه دیروز دوشنبه رسما به عملیات نظامی خود در جمهوری آفریقای مرکزی موسوم به «سانگاریس» که از سال 2013 آغاز شده بود، پایان داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، فرانسه روز دوشنبه ضمن اعلام رسمی پایان عملیات نظامی کشورش در آفریقای مرکزی، حمایت خود را از این کشور که همواره با موج خشونت‌های گروه‌های مسلح مواجه است، اعلام کرد.

«ژان ایو لودریان» وزیر دفاع فرانسه طی مراسمی که به همین مناسبت در بانگوی پایتخت آفریقای مرکزی برگزار شده بود، خطاب به نظامیان فرانسوی حاضر در این کشور اعلام کرد: «مأموریت سانگاریس به پایان رسیده است. شما سه مأموریت داشتید: پایان دادن به هرج و مرج، همراهی نیروهای بین‌المللی و فراهم کردن امکان برگزاری انتخابات. این سه مأموریت انجام شده و هیچ کس نمی‌تواند آن را انکار کند اما با وجود پایان این عملیات، فرانسه آفریقای مرکزی را رها نخواهد کرد.»

وی افزود: «ما نسبت به تحولات اوضاع حاکم بر آفریقای مرکزی بسیار هشیار خواهیم بود و به مدد واحدهای عملیات «بارخان» (Barkhane) و دیگر نیروهای مستقر در این کشور، ظرفیت مداخله خود را حفظ خواهیم کرد.»

وزیر دفاع فرانسه چندی پیش از تصمیم کشورش برای پایان دادن به عملیات نظامی خود در آفریقای مرکزی در سال 2016 میلادی خبر داد و اعلام کرد که تا پایان سال 2016 جز حضور محدود واحدهای کوچک نظامی در منطقه آفریقای مرکزی، دیگر عملیات نظامی از جانب فرانسه در این کشور صورت نگیرد و حضور ماموران سازمان ملل در این منطقه پررنگ‌تر شود.

این تصمیم فرانسه پس از انتشار گزارش سازمان ملل درباره سوء استفاده جنسی نیروهای خارجی از جمله نظامیان فرانسوی در تجاوز به کودکان آفریقا از سال 2014 مطرح شد.

جمهوری آفریقای مرکزی از دسامبر سال 2013، هنگامی که گروه‌های مسلح حملاتی هماهنگ علیه گروه مسلمان سلکا انجام دادند، درگیر ناآرامی‌های مرگبار بوده است.

فرانسه در تاریخ 5 دسامبر 2013 پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت و صدور مجوز برای اعزام نیروهای اتحادیه آفریقا و فرانسه به این کشور آفریقایی، به مستعمره سابق خود حمله کرد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس