استاد مطالعات اوراسیای مرکزی دانشگاه ایندیانا معتقد است که عربستان سعودی توانایی اجرای تهدیدات خود را در مقابل تصویب و اجرای جاستا ندارد و تاکنون آن را عملیاتی نکرده است.

 به گزارش مشرق، پروفسور «جمشید چوکسی»، با بیان اینکه جاستا در ادامه منافع آمریکاست و افزود: جاستا منافع آمریکا را پوشش می‌دهد؛ زیرا تقریباً می‌توان ادعا کرد هر کشوری دارای تعاملات مالی با ایالات‌متحده آمریکا است و درنتیجه نمی‌تواند از تعقیب کیفری، حداقل ازلحاظ مالی در اثر اقدامات تروریستی فرار کند. جاستا به دنبال اثبات این موضوع است که کشورهایی که دولت، مقامات دولتی و یا شهروندان آن در تخصیص بودجه، منابع دیگر، آموزش، ایدئولوژی‌ها و پناهگاه امنی برای تروریست‌ها همراهی می‌کنند باید ازنظر قانونی پاسخگو باشند. این قانون هشدارهای لازم را برای ملت‌ها به ارمغان می‌آورد که در حمایت از تروریست‌ها، پرورش و گسترش ایده‌های تروریستی محتاطانه عمل کنند.

وی در خصوص واکنش احتمالی عربستان سعودی در مقابل این قانون گفت: عربستان سعودی تهدید کرده است در صورت اجرای جاستا، دارایی‌های خود در  ایالات‌متحده را بیرون خواهد کشید؛ دارایی که ارزش آن حداقل  75 میلیارد دلار است. عربستان سعودی تهدیدات خود را عملیاتی نکرده است؛ چراکه عواقب مالی، اقتصادی و سیاسی آن برای پادشاهی عربستان نسبت به ایالات‌متحده آمریکا به‌مراتب بدتر خواهد بود.

فارغ‌التحصیل دانشگاه هاروارد با اشاره به افزایش نگرانی‌های ریاض پس از تصویب این قانون، در خصوص روابط آمریکا و عربستان سعودی پس از جاستا گفت: عربستان سعودی به‌آرامی  متوجه خطر  تروریسم برای دولت و مردم خود شده است. عربستان سعودی نگران است که دادگاه‌های ایالات‌متحده برای ارتباط مستقیم و حتی ارتباط غیرمستقیمش به حادثه یازده سپتامبر و حملات دیگر این کشور را تحت مجازات شدید مالی قرار دهند. عربستان سعودی همچنین از این موضوع نگران است که کشورهای دیگر از ایالات‌متحده تبعیت کنند و قوانین مشابهی را به تصویب برسانند.

وی ادامه داد: بااین‌حال،  اگر تأثیر منفی این قانون در روابط دوجانبه را بپذیریم، جاستا توسط قانون‌گذاران ایالات‌متحده برای نفوذ در عربستان سعودی تصویب شد تا با شدت بیشتری آن دسته از سعودی‌هایی را که به ایجاد، پشتیبانی، کمک مالی، گسترش سخنان و اعمال ستیزه‌جویی، نفرت و ترور می‌پردازند، سرکوب کند. اساساً، ایالات‌متحده قصد دارد تا به عربستان سعودی و همه ملت‌های دیگر منطقه خلیج‌فارس بفهماند که خنثی‌سازی تهدید تروریسم در منطقه و سراسر جهان به روابط خوب با واشنگتن، اقتصاد و مردم آمریکا وابسته است.

چوکسی در توضیح اهداف جاستا گفت: جاستا این امکان را برای شهروندان آمریکایی، دائمی و دیگر ساکنان، و همچنین شرکت‌ها فراهم می‌کند تا اقدامات تروریستی و اثرات ناشی از آن مثل زیان، آسیب و مرگ را در دادگاه‌های فدرال ایالات‌متحده مورد تعقیب کیفری قرار دهند. این قانون حتی در مورد آنچه در خارج از ایالات‌متحده اتفاق می‌افتد نیز صادق است؛ بنابراین کشورهایی که تروریست‌ها را یاری می‌کنند و به پرورش ایدئولوژی‌های شبه‌نظامی دامن می‌زنند، نخواهند توانست ادعای مصونیت پرونده‌های حقوقی در دادگاه‌های ایالات‌متحده ازجمله خسارت مدنی را داشته باشند.

نویسنده کتاب «درگیری و همکاری» با بیان اینکه جاستا می‌تواند مصونیت دیپلماتیک را از دولت‌های حامی تروریسم بردارد، گفت: در حالی جاستا یا حامیان عدالت در برابر  اعمال تروریستی (JASTA)  28 سپتامبر 2016 به قانون تبدیل شد که با وتوی اولیه رئیس‌جمهور مواجه شده بود؛ اما نمایندگان مجلس و سنا ایالات‌متحده توانستند رأی کافی را برای شکستن وتوی اوباما به دست آورند. بر اساس این قانون، مصونیت دیپلماتیک از دولت‌های خارجی و ملت‌ها، حتی آن‌هایی که به‌طور خاص توسط دولت ایالات‌متحده به عنوان حامی تروریسم تعیین نشده‌اند، برداشته می‌شود و می‌توان آن‌ها را به دلیل انجام، مساعدت و حمایت از اقدامات تروریستی مورد تعقیب کیفری دادگاه‌های ایالات‌متحده قرار داد.

وی با اشاره به نتایج زیان‌بار تروریسم، افزود: تروریسم برای ثبات، پیشرفت و نظم نتایج زیان‌باری را به دنبال دارد. تروریسم اسلامی به ضرر نیکنامی و ارزش‌های اسلام است و به جامعه مسلمانان در سراسر جهان لطمه وارد می‌کند؛ بنابراین همه ملت‌ها باید متوجه شوند که حمایت از تروریسم باید پایان یابد.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس