کد خبر 642926
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۹

رئیس‌جمهوری ترکیه تهدید کرده است در صورتی‌که ائتلاف جهانی ضد داعش با مشارکت ارتش ترکیه در عملیات آزادسازی شهر موصل عراق مخالفت کند، این کشور از یک طرح جایگزین استفاده می‌کند.

 به گزارش مشرق، به نقل از خبرگزاری فرانسه، تحولات میدانی نشان می‌دهد حمله سراسری به شهر موصل به زودی آغاز می‌شود؛ نیروهای ائتلاف بین‌المللی حمله هوایی به مواضع تروریست‌های داعش در اطراف موصل را تشدید کرده‌اند و ارتش عراق از محورهای شمالی و شرقی به سمت این شهر در حال پیشروی است.

اصرار ترکیه به مشارکت در آزادسازی موصل با مخالفت شدید دولت مرکزی عراق مواجه شده است؛ مقام‌های ارشد دو کشور طی روزهای گذشته بر سر این موضوع جدال لفظی سختی با هم داشته‌اند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه، روز جمعه در مراسمی که در «قونیه» برگزار شد، تاکید کرد که ارتش ترکیه تحت هر شرایطی برای آزادسازی موصل وارد عمل خواهد شد.

رئیس‌جمهوری ترکیه اظهار داشت که کشورش با قاطعیت در جایگاه خود در اتئلاف بین‌المللی قرار می‌گیرد و برای «حفظ یکپارچگی عراق» وارد عمل خواهد شد.

این در حالی است دولت عراق، ترکیه را جزو ائتلاف بین‌المللی علیه داعش نمی‌داند. «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق می‌گوید حضور نظامیان ترکیه حاکمیت ملی عراق را تهدید می‌کند. وزارت خارجه عراق نیز خواستار دخالت شورای امنیت سازمان ملل برای خروج نظامیان ترکیه شده است.

اردوغان در ادامه سخنانِ روز گذشته خود تهدید کرد که اگر نیروهای ائتلاف با مشارکت نظامیان ترکیه در حمله به موصل مخالفت کنند این کشور یک «طرح جایگزین» را فعال خواهد کرد.

او بدون اشاره به جزئیات، خاطرنشان کرد که ترکیه نقشه‌های دیگری نیز تدارک دیده است که اگر ضرورت ایجاب کند به اجرا گذاشته می‌شوند.
برآورد می‌شود که حدود دو هزار نظامی ترکیه در منطقه خودمختار کردستان عراق و نزدیک موصل حضور دارند و مطابق برخی گزارش‌ها قرار است تعداد آنها افزایش یابد.

ابتدای ماه اکتبر سال جاری پارلمان ترکیه مأموریت نظامیان این کشور در عراق و سوریه را برای یک سال دیگر تمدید کرد. پارلمان عراق در واکنش به این رأی، سربازان ترکیه را «نیروهای اشغالگر» خواند و خواهان خروج آنها از خاک عراق شد.

ترکیه ادعا می‌کند نظامیان خود را به درخواست کردهای عراق در این کشور مستقر کرده و نگران بروز درگیری‌های مذهبی و قومی پس از آزادسازی موصل است.

اردوغان در مراسم قونیه نیز در واکنش به درخواست‌های دولت عراق برای خروج نظامیان ترکیه گفت: «خیلی متاسفم، اما برادران ترکمن، عرب و کُرد ما آنجا هستند و می‌گویند به کمک ما بیایید.»

ترکیه نگران است موفقیت نیروهای «الحشد الشعبی» (بسیج مردمی) و نیروهای کُرد در آزادسازی موصل، نفوذ آنکارا را در شمال عراق با تهدید مواجه کند.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 0
    عجب دولت بی حیایی است
  • امیر ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 0
    بابا یکی این پفیوسو بشونه سرجاش
  • بسیجی ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 0
    یکی نیست به این مردک بگویدتوکه خودت باهمکاری بارزانی خائن هم مسلکت تروریست هاراوارد عراق نمودی آیاان زمان نگران ترکمن هاواکرادوعربها نبودی که حالا نگرانشان هستی .چراشهامت نداری که بگوئی بدستورآسرائیل وآمریکااین غلط هارامیکنی ولی بدان بادستان خودت گورخودوبارزانی راانشاالله توسط نیروهای ارتش وبسیج مردمی عراق حشدالشعبی غیورکنده ای
  • ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 0
    آقای اردوغان زور نزن ، ترکیه در عراق هیچ حقی ندارد ، همه خوابهایت آشفته و همه نقشه هایت نقش بر آب می شوند باید طرح جایگزینت مثل طرح ب آمریکا عقب نشینی از مواضعت باشد
  • جواد از هامبورگ ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 0
    پس معلوم شد اردوغان میخواست ابروی نداشته اش را با تحریک مردم ترکیه ارتقاع دهد و تمام رجز خوانیهایش توخالی بوده و مال این حرفها نیست ، اردوغان گارسون سیاسی سیاستهای غرب است نه بیش از ان اما این ملت ترکیه هستند که فکر میکنند او صاحب رستوران است ، بزودی خواهند فهمید که رهبرشان درحد گارسون هم نبوده
  • ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 0
    ما پشت عراقیها هستیم.
  • ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 0
    باید از ائتلاف ترکی عربی ترسید آنها نه تنها برای عراق و سوریه بلکه برای ایران هم برنامه دارند
  • ناشناس ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 0
    چه بهتر تاوان وحشیگریهایشان را در موصل میگیریم
  • همراه ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 0
    حتما عده ای ترک هم با داعشیها هستند و می خوان نحاتشون بدن
  • ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 0
    الشعبی عراق با 150 هزار نیرو بزرگتر از سپاه و بسیج ایران می باشد و توانایی درگیری همزمان با ارتش آمریکا و ترکیه را دارد و نباید از تهدیدات ترکیه و آمریکا بترسد و تا جدایی استان های شمالی شامل مرور زمان و رسمیت یافتن نشده باید کار داعش را تمام نمایند و به پیشروی های خود به طرف موصل باید ادامه دهد و 10 هزار نیروی مازادش را باید به حومه حلب و غوطه دمشق بفرستد2- هم اکنون کردها به پیاده نظام ارتش آمریکا در جهان تبدیل شده و سرباز یاده این ارتش هستند اینو یاد داشته باشید در صورت هرگونه حمله آمریکا و ترکیه به بسیج مردمی عراق این نیرو در میان مردم عراق محبوبتر خواهد شدهمانطور که حمله هیتلر به شوروی و عراق به ایران این نظام های ایدئولوژیک را تقویت نمود 3- باید فورا فرودگاه بغداد به روسها واگذار گردد 4- باید در تمام شهرهای عراق علیه اشغالگران راهپیمایی صورت گیرد مخصوصا باید در پایتخت بیشتر باشد- لطفا اینو به مقامات بالا برسانید آنها با تجزیه عراق قصد حمله به ایران را دارند و ما به لحاظ فنی و نظامی قادریم آمریکا و تمامی پایگاههایش را ظرف 24 ساعت نابود کنیم و بقول آقا در سخنرانی معروفش حیفا و تل آویو را به خاکستر تبدیل نماییم و باید به صورت مستقیم وارد نبردهای عراق شویم نباید بگذاریم آمریکایی ها در عراق پایگاه تاسیس کنند آنها قصد تجزیه ایران را دارند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس