بر اساس نتایج جدیدترین نظرسنجی موسسه فرانسوی «ایپسوس»، آرای گزینشگران دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به کمترین فاصله تاکنون رسید و دونالد ترامپ در ایالت رقابتی و مهم فلوریدا از هیلاری کلینتون پیش افتاد.

 به گزارش مشرق، رویترز نوشت که ترامپ در چند هفته اخیر توانست تعداد آرای گزینشگران خود را افزایش دهد. ایپسوس هر هفته از بیش از 15 هزار نفر از مردم ایالت های 50 گانه آمریکا نظرسنجی می کند و اکنون احتمال می دهد که دو نامزد در آرای گزینشگران شانه به شانه هم پیش بروند.

بر اساس نتایج این نظرسنجی، رقابت در چند ایالت سرنوشت ساز شدید شده است. در ایالت پنسیلوانیا که پیشتر به کلینتون متمایل بود اکنون هیچ نامزدی بر دیگری برتری ندارد. کلینتون در ایالت اوهایو که پیشتر هیچ نامزدی در آن برتری نداشت، پیش افتاده است. از سوی دیگر احتمال پیروزی جمهوریخواهان در فلوریدا افزایش یافته و 50 درصد پاسخگویان به ترامپ و 46 درصد آنان به کلینتون رای می دهند.

بر اساس نتایج این نظرسنجی، کلینتون 60 درصد شانس پیروزی در انتخابات با اختلاف 18 رای گزینشگران را در انتخابات 18 آبان دارد. در نظرسنجی هفته پیش ایپسوس برآورد شده بود که احتمال پیروزی کلینتون در انتخابات 83 درصد با اختلاف 47 رای باشد.

*** آرای مردمی کلینتون بهبود یافت

به گزارش ایرنا، ایپسوس در نظرسنجی جداگانه ای خبر داد که آرای مردمی کلینتون 4 درصد از ترامپ بیشتر است و بیماری سینه پهلوی اخیر، هوادارانش را پشیمان نکرده است.

بر اساس این نظرسنجی، 42 درصد از رای دهندگان احتمالی هوادار کلینتون و 38 درصد نیز هوادار ترامپ هستند.

کلینتون از زمان برگزاری همایش های سراسری جمهوری خواهان و دمکرات ها تا کنون پیشتاز نظرسنجی ها بوده و به این برتری خود پس از کسالت هفته پیش، ادامه داد.

کلینتون در میان میانه روها، اقلیت ها، زنان و اقشار مرفه که درآمد سالانه آنها بیش از 75 هزار دلار است، هوادار دارد. سفیدپوستان، مردان، مذهبی ها و سالمندان نیز اقشار اصلی هوادار ترامپ را تشکیل می دهند.

این نظرسنجی از پاسخ دهندگان 50 ایالت و از تاریخ 12 تا 16 سپتامبر انجام شد و جامعه آماری آن یک هزار و 597 نفر بود.

به گزارش ایرنا، مهمترین عامل در پیروزی و یا شکست یک نامزد، تعداد آرا مردمی او نیست، بلکه تعداد آرای مجمع گزینشی (Electoral College) است که سرنوشت انتخابات را رقم می زند.
هر نامزد برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری از مجموع 538 رای این مجمع به حداقل 270 رای این مجمع نیاز دارد تا بتواند به کاخ سفید راه یابد.

هر ایالت دارای تعداد مشخصی گزینشگر (Elector) در مجمع گزینش است که با آرا رای دهندگان انتخاب شده و پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری رای خود را به نامزد ریاست جمهوری مورد نظر خود می دهند. هر نامزدی که آرا مردمی یک ایالت را بدست آورد به صورت خودکار آرا کل گزینشگران آن ایالت را به دست می آورد.

به عنوان مثال ایالت کالیفرنیا 55 گزینشگر و ایالت آرکانزاس 6 گزینشگر دارند.

در اغلب اوقات رای مجمع گزینش همسو با آرا مردمی است ولی در برخی موارد یک نامزد ریاست جمهوری با وجود کسب اکثریت آرا مردمی از حمایت مجمع گزینش 538 نفره بازمانده و دولت اقلیت تشکیل شده است.

به گزارش ایرنا، موسسه فرانسوی افکار سنجی ایپسوس به سفارش خبرگزاری رویترز ماههاست از میزان محبوبیت نامزدهای حزبی و رسمی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نظرسنجی انجام می دهد.

کارشناسان آمریکایی این موسسه را معتبر دانسته و جهت گیری سیاسی آن را بیطرفانه ارزیابی می کنند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس