او یک آمریکایی است که ریشه خود را در آفریقا می‌بیند، کدام آمریکایی در خلوت خود البته، ریشه خود را در آمریکا جستجو می کند؟ سرزمینی که زیر چکمه‌های خشونت فتح شده، چگونه خانه امنی برای ریشه دوانیدن باشد؟

سرویس ورزش مشرق -وقتی سرود ملی در سالن پخش شد، او روی زمین نشست و ژست خاص و معروفی را گرفت که در آمریکای شمالی هنگام انتقال مفهوم اعتراض استفاده می‌شود، او یک آمریکایی است که از کشورش متنفر شده، از ظلمی که بر سیاهان می‌رود جانش به لب آمده و دیگر طاقت تماشای اخبار مربوط به کشتار و بازداشت سیاه پوستان را ندارد. او توان تحمل این‌همه تفاوت بین مدارس سفید پوستان و سیاه پوستان را ندارد. آن طور که خودش در صفحه توئیترش نوشته: درد تمام خانه کوچک و سیاهش را فراگرفته و دیگر امیدی به اصلاح امور ندارد.

او یک آمریکایی است که ریشه خود را قطعا در آفریقا می‌بیند، کدام آمریکایی در خلوت خود البته، ریشه خود را در آمریکا جستجو می کند؟ سرزمینی که زیر چکمه‌های خشونت، زیر سنگینی سرب توپخانه فتح شده، چگونه خانه امنی برای ریشه دوانیدن باشد؟

کالین کپرنیک، بازیکن برجسته فوتبال آمریکایی، در اعتراض به تبعیض نژادی هنگام نواخته شدن سرود ملی ایالات متحده به جای آن که از جایش برخیزد، روی نیمکت نشست.

این بازیکن تیم فورتی‌نایترز سانفرانسیسکو، در آغاز یک بازی دوستانه و هنگامی که سرود ملی آمریکا نواخته شده، مانند سایر بازیکنان نایستاده و به نشانه اعتراض روی نیمکت و سپس روی زمین نشسته و گفته است: من نمی‌توانم بایستم و به پرچم کشوری احترام بگذارم که به سیاهان و رنگین پوستان ظلم می‌کند.

 
 
اعتراض این بازیکن برجسته فوتبال آمریکایی به خشونت پلیس علیه آمریکایی - آفریقایی‌تباران می باشد. او از حامیان جنبش "زندگی سیاهان اهمیت دارد" است که از چند سال پیش در اعتراض به کشته شدن مردان و پسران سیاه‌پوست با شلیک ماموران پلیس شکل گرفت.

این رفتار کالین کپرنیک باعث شد بعضی از تماشاگران هنگام ورود کپرنیک به زمین مسابقه او را هو کنند اما تیم فورتی‌نایترز اعلام کرده به حق کپرنیک برای اعتراض احترام می گذاریم.

"دن بونجینو" مامور سابق سیا که اکنون برای راهیابی به کنگره از ایالت فلوریدا نامزد شده، نوشته: «این یک بی‌احترامی فاحش به پرچم و کشور ما بود. این اعتراض نبود، فقط بی‌احترامی بود

کپرنیک در شبکه‌های اجتماعی برای مبارزه با تبعیض نژادی فعالیت می‌کند و می‌گوید این موضوع برایش بسیار مهم‌تر از فوتبال است.

 
 

کالین کپرنیک در سال ۲۰۱۳ بازیکن کلیدی تیمش بود و توانست در به فینال رسیدن فورتی نایترز نقش اساسی بازی کند؛ هر چند در یکی دو سال گذشته فراز و نشیب‌هایی داشته است. او در شبکه‌های اجتماعی برای مبارزه با "تبعیض نژادی" فعالیت می کند و می‌گوید این موضوع برایش بسیار مهم تر از فوتبال است.

در آن سوی میدان اوباما در سخنرانی هوشمندانه و شاید سیاستمدارانه‌ای گفته است: او از حق خود در قانون اساسی کشور استفاده کرد تا پیامش را برساند!

البته کپرنیک نیز به این موضوع واکنش نشان داده و گفته است: بهتر است او به فکر پایان دادن به ظلم علیه سیاه پوستان باشد نه این که باز هم با فن بیان خود، سخنرانی کند و مردم را به هیجان بیاورد.

در این میان ترامپ، از آب همیشه گل آلود ماهی گرفته و خواستار ادامه زندگی او در کشوری دیگر شده، اما البته بسیاری از مقامات آمریکا از او حمایت کرده‌اند.

کالین کپرنیک چندی پیش ترامپ را "نژادپرست" خوانده بود. او که علیه تبعیض نژادی در آمریکا فعالیت می‌کند اعلام کرده تا زمانی که پلیس آمریکا از رفتار خشونت‌آمیز نسبت به سیاه‌پوستان این کشور دست برندارد، همچنان به اقدامات اعتراضی خود ادامه خواهد داد. برای بسیاری از شهروندان آمریکا برنخاستن در مقابل پرچم این کشور و نخواندن سرود ملی به منزله خیانت به کشور محسوب می‌شود. 

 

تامی اسمیت و جان کارلوس، قهرمانان دو سرعت آمریکا نیز در مسابقات المپیک ۱۹۶۸ در مکزیک به نژادپرستی در آمریکا اعتراض کردند. تامی اسمیت و جان کارلوس که به ترتیب مدال های طلا و برنز را در رشته دو ۲۰۰ متر سرعت به خود اختصاص داده بودند، روی سکوی قهرمانی به نشانه اعتراض روی خود را از پرچم آمریکا برگرداندند و با سکوت مشت گره کرده خود را بالای سر بردند.

مسابقات المپیک سال ۱۹۶۸ در مکزیک شش ماه پس از ترور مارتین لوترکینگ، رهبر جنبش حقوق مدنی آمریکا برگزار شد. تامی اسمیت و جان کارلوس چندین سال پس از پایان بازی‌های المپیک ۱۹۶۸ نیز از حقوق مدنی در آمریکا محروم بودند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    0 0
    حرکت های اعتراضی در امریکا به دلیل نداشتن خط مشی غیر سکولاری هیچ خطری برای نظام امریکا ندارد
  • مهدی از قم ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    0 0
    درواقع این جور اقدامات حتی در حد مکاتب فکری و سیاسی هم ایجاد یک اپوزیسون کنترل شده برای کنترل مخالفین نظام سلطه است.مثل مکتب فرانکفورت که در ظاهر مخالف امریکا است ولی در کلیات منافع ان را تامین میکند
  • مرجان معلم تاریخ دبیرستان ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    0 0
    رنگین پوستان بایدباشجاعت حق خودرابگیرندو تنهابه حرکات نمایشی اکتفانکنندنافرمانی مدنی آنهاکه جمعیت قابل توجهی به شمارمیروندمیتواندعدالت رابه زندگیشان بیاورد.
  • ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    0 0
    نظام امپریالیستی یک قدرت فاسد و ظالم است و طبیعی است که صدای مظلومین به جایی نخواهد رسید و از آنطرف دنیا گروهی بنام ها و ایسم های مختلف بلند گوی بی جیره و مواجب آنها خواهند شد آینده از آن حزب الله است.
  • ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    0 1
    اینها یک مشت خیانتکار نمک نشناس هستند که اگر اجدادشون در آفریقا مانده بودند اکنون این نوادگانشون در فقر وفلاکت و گرسنگی به سر میبردند.
  • ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    0 0
    امریکا دیگر چقدر به سیاه پوستان حق بدهد . حتی بالاترین مقام کشور امریکا هم سیاه پوست است .
  • پسر تاریخی ایران ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    1 0
    آدم دانا اجداد بیچاره اینها که به میل خودشون و با پای خودشون به قاره آمریکا نیامدند که - یک و دو : قرنها هم افریقایی ها و هم بقیه ملت های دنیا در تمام خشکی های کره زمین بدون اینکه بقول تو از گرسنگی بمیرند زندگی سالم و مسالمت آمیزی داشتند و همه اقوام با وجود تفاوت های نژادی و رنگ و پوست های گوناگون کنار هم به سر می بردند . از وقتی گروه گروه و هزار هزار سیاه های افریقا را انگلیسیها و فرانسویها و بقیه ملل متمدن امروز با زور و تیغه شمشیر و تفنگ سوار کشتی کردند و برای استفاده بعنوان برده به کشورهای غربی و بیشتر از همه جا به آمریکا آوردند تراژدی بدبختی و ستم شروع شد چرا خودت را به آن راه میزنی ؟
  • مهگانه ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    0 0
    اوباما این حرف سیاستمدارانه را برای این زده که هرچه بیشتر بتواند برای هم حزبی جنایتکارتر از خودش هیلاری کلینتونِ بقول ترامپ عجوزه رأی بیاورد
  • ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    0 1
    خخخخخ خب برگرده همون آفریقا کسی مجبورش نکرده در سرزمین فتح شده توسط خشونت خوشگذرانی کنه!!!!
  • ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    0 1
    کدام آمریکایی در خلوت خود البته، ریشه خود را در آمریکا جستجو می کند؟ !!!!! خوشی زده زیر دلش دو روز بره آفریقا ببینم میتونه زندگی کنه!! اینا از اون دسته اند که از همه امتیازات آمریکا استفاده میکنند بعد نق میزنن مثل چامسکی که از آزادی و دموکراسی آمریکا استفاده میکنه بعد میگه نظام آزادی تو آمریکا فلانه!!!!!
  • ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    0 1
    آره بابا میموند آفریقا الان فیل شکار میکردن زنده زنده میخوردن!! پووووف
  • محمد ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    1 0
    خب اینجا یه سوال مطرح میشه که آفریقا با این همه معادن و ذخایر چطور شده یه این روز افتاده؟ پاسخش ساده است، چپاول چند کشور که قرنها قاره آفریقا رو غارت کردند....
  • ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
    1 0
    قدر آمریکا را فقط ابلهانی میدانند که در غربتش له له میزنند تو برو جای سیاهپوست تو آمریکا زندگی کن بعدا نطق بفرما هرچند که حالا هم بیشتر از رنگین پوستها حسابت نمیکنند
  • ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
    0 0
    آن مترسک چه حرکت مثبتی کرده که در دوره اش سیاهپوستها بیشتر قلع و قمع شدند
  • ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
    1 0
    آمریکا بدون خونریزی و برده داری و چپاول هرگز به این نقطه نمیرسید تمام این عوامل هم در سقوطش موثر می افتند همانطور که در سقوط سایر امپراطوریهای خونریز موثر افتادند و دموکراسی هم برای ابد کارایی ژست گرفتن ندارد
  • شهروند طبری ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
    0 0
    لطفا کتاب تاریخ علم مردم نوشته کلیفورد کانر را بخوانید تا به اهمیت سیاهان عزیز آفریقایی در تاریخ علم و پیشرفت بشر پی ببرید! تمام گرفتاری ما از جهل و علم ناقص است!
  • ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    0 0
    تا وقتی کشتن سیاهپوستان را در کتابهای روانشناسی اجتماعی امریکا توجیه کرده و با بازی با کلمات حق را به پلیسهای قاتل می دهند ظلم علیه سیاهپوستان امریکا متوقف نخواهد شد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس