کد خبر 626125
تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۹

مدتی است که حرف سیمکارت‌های صفری که از روز اول که خریداری می شوند مزاحم تلفنی دارند.

 به گزارش مشرق، مدتی است که حرف سیمکارت‌های صفری که از روز اول که خریداری می شوند مزاحم تلفنی دارند روی زبان ها افتاده است و بسیاری از مردم و خریداران این سیم کارتها از این بابت نارحت هستند و معتقدند که اپراتورها حق آنها را تضییع کرده اند.

این مشکل از جایی شروع شد که اپراتورهای موبایل اقدام به مصادره و فروش سیم کارت هایی کردند که صاحب اصلی آنها مدت طولانی بود که از آنها استفاده نمی کردند.

به این ترتیب خریدار جدید که سیمکارتی را با عنوان صفر از یک اپراتور خریداری می کرد به محض راه اندازی سیم کارت به اصطلاح صفرش با سیلی از تماس ها مواجه می شد که از او سراغ کسی را می گرفتند که او به کل نمی شناخت.

دلیل ناراحتی خریداران سیم کارت های صفر اما کارکرده!

وقتی یک ماشین صفر می خرید توقع دارید که این ماشین هیچ ایرادی نداشته باشد و اگر صافکار به شما بگوید ماشین صفری که از کمپانی خریده‌اید تصادفی بوده و رنگ دارد حتما علیه کارخانه فروشنده اقامه دعوا می کنید.

این موضوع با اندکی تفاوت در باره خریداران سیم کارت های صفر هم صدق می کند و اگر شما سیم کارتی صفر را از یک اپراتور بخرید و بعد متوجه شوید که این خط قبلا در اختیار کسی دیگر بوده و هر روز مجبور هستید به یک دوجین آدم بگویید که این خط مال شما است این موضوع برایتان ناخوشایند بوده و حتما بابت آن شاکی شده و حتی ممکن است کارتان به شکایت از اپراتورتان هم برسد.

این مشکل اما زمانی حادتر می شود که بدانیم برخی از این خطوط قبلا توسط برخی افراد خاص مثل کاسبان مواد مخدر مورد استفاده قرار گرفته اند.

کاسبان مواد مخدر معمولا هر چند وقت یکبار سیمکارت هایی خود را عوض می کنند تا ریسک دستگیری خود را تا حد ممکن پایین بیاورند بنابراین عجیب نیست اگر حجم عظیمی از سیمکارت های بی هویتی که توسط اپراتورها مصادره شده و به عنوان سیم کارت صفر به مشتریان جدید واگذار می شود مربوط به این افراد باشد.

اگر حتی یک لحظه خودتان را به جای کسی بگذارید که به محض خرید سیمکارت صفر با تماس های شبانه روزی افراد ناشناسی که درخواست خرید مواد مخدر دارند بگذارید بهتر به عمق فاجعه پی خواهید برد.

قانون چه می‌گوید؟

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی که به عنوان یکی از زیرمجموعه های وزارت ارتباطات مسوولیت مقررات گذاری و نظارت در حوزه اپراتورهای موبایل را به عهده دارد مصوبه ای دارد که بر اساس آن اپراتورهای تلفن همراه حق دارند اگر مشترکانشان 3 ماه از سیمکارت خود استفاده نکردند بعد از 3 بار اخطار سیمکارت آنها را قطع کرده و بار دیگر به فرد دیگری بفروشند.

توجه داشته باشید که چون نامبرینگ در هر کشوری به عنوان سرمایه ای ملی مورد توجه است و به هر روی هر اپراتور فقط اجازه واگذار کردن تعداد محدودی شماره دارد لذا باید به اپراتورها حق داد که با توجه به اختیارات قانونی که سازمان تنظیم مقررات به آنها داده شماره  های بی استفاده را مصادره کرده و به فروش برساند اما در این میان باید ساز و کاری اندیشیده شود تا حق خریداران سیمکارت صفر هم ضایع نشده و خطی بدون مزاحم دریافت کنند.

راه حل چیست؟

سازمان تنظیم مقررات می تواند برای آنکه هم نامبرینگ به عنوان یک سرمایه ملی حفظ شود و هم جهت حفظ حقوق مصرف کننده سیم‌کارت هایی که به عنوان صفر فروخته می شوند مزاحم نداشته باشند قانونی وضع کنند که به موجب آن هر اپراتور مثلا تا یکسال پس از مصادره خط حق فروش آن را نداشته باشد.

در این مدت نیز برای هر کسی که با این خط تماس گرفت پیغام ا"ین خط به دلیل عدم استفاده مصادره شده است" پخش شود تا همه تماس گیرندگان با آن خط از اینکه این خط به صاحب قبلی تعلق ندارد آگاه شوند.

به این ترتیب با توجه به گذشت مدت زمان نسبتا طولانی از قطع شدن خط و با توجه به پیغام مصادره شدن آن به مرور همه تماس گیرندگان از مصادره خط آگاه شده و دیگر با آن تماس نمی گیرند.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حمید ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    1 0
    پارسال یک خط تلفن ثابت خریدم از مخابرات اونم همین مشکل را دارد.بعد یکسال هنوز مزاحم دارد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس