عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مناظره‌های امام جواد (ع) در تثبیت مکتب تشیع مؤثر بود، گفت: با توجه به موقعیت کم نظیری که امام جواد (ع) برای اولین بار در جهان تشییع از خویش نشان دادند موضع بسیار بالایی در تبیین ابعاد ولایت داشتند.

به گزارش مشرق، امام جواد (ع)در سال 195 هجری در شهر مدینه دیده به جهان گشود، این امام همام هنگام شهادت امام رضا (ع) تنها 8 سال داشتند.

پس از شهادت جانگداز امام رضا (ع) در اواخر ماه صفر سال 203 مقام امامت به فرزندشان امام جواد (ع) انتقال یافت و این امام همام به عنوان جوان‌ترین امام به نشر و تبیین معارف الهی پرداخت.

مأمون که همچون خلفای بنی عباس از پیشرفت معنوی و نفوذ باطنی اهل بیت (ع) و گسترش فضایل آن‌ها در بین مردم هراس داشت سعی کرد امام جواد (ع) را تحت مراقبت‌های ویژه‌ای قرار دهد.

مأمون تلاش می‌کرد امام جواد (ع) را تحت مراقبت خود قرار دهد که برای این موضوع روش‌هایی به کار می‌بست، تشکیل مجالس بحث و مناظره یکی از شیوه‌های مأمون برای مقابله باامام جواد (ع) بود که از این راه قصد داشت امام محمد تقی (ع) را در تنگنا قرار دهد.

امام جواد (ع) با مناظره علمی احکام اسلام را نشر و گسترش داد

حضرت جواد (ع) در دوره‌ای که فرقه‌های مختلف اسلامی و غیر اسلامی در میدان رشد یافته بودند و دانشمندان بزرگی در این دوران، زندگی می‌کردند با سن کمی که داشتند وارد بحث‌های علمی شدند و با سرمایه خدایی امامت که از سرچشمه ولایت مطلقه و الهام ربانی گرفته بود احکام اسلام و معارف ناب الهی را مانند پدران و اجداد بزرگوارش گسترش دادند.

مناظره‌های امام جواد(ع) زمینه تثبیت مکتب تشیع را فراهم کرد

آیت الله محمد تقی‌پور محمدی در گفت و گو با خبرنگار تسنیم، با اشاره به فرا رسیدن سال روز شهادت امام جواد (ع) اظهار داشت: امام جواد (ع) اولین امامی بود که برای نخستین باربحث سفارت را بین شیعیان مطرح و تشکیلات سفارتی ایجاد کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: امام جواد (ع) در دوران کوتاه عمر خویش در راستای نشر دین با حکومت مأمون روبرو شد اما از هدف اصلی خویش که تبیین مکتب اهل بیت (ع) بود کوتاه نیامد.

امام محمد تقی (ع) با سخنان و نصایح مردم را برای عصر غیبت آماده کرد

آیت الله پورمحمدی با اشاره به اقدامات نهمین پیشوای شیعیان در زمینه آماده کردن جامعه برای دوران غیبت امام زمان (ع) گفت: ائمه (ع) در زمینه ظهور نقش خود را به خوبی ایفا کردند اما امامان پس امام رضا (ع) در راستای غیبت و شرایط دوران ظهور امام زمان (ع) نقش ویژه‌ای داشتند که امام جواد (ع) با توجه به عمر کوتاه خویش با سخنان و پیام‌ها و نصایح خود مردم را برای عصر غیبت آماده کردند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به حدیثی از امام جواد (ع) اظهار داشت: امام جواد (ع) تاکید کردند که نباید درعمل دوستدار خداوند باشی و در خلوت دشمن خداوند که این جمله نورانی باید مورد توجه شیعیان باشد.

وی بیان کرد: مرحوم محدث قمی در کتاب منتهی الآمال نقل کرده است که مضمون حدیث امام جواد (ع) همانند حدیث امام علی (ع) است که فرمودند نباید این گونه باشد که در ظاهر ابلیس رالعن کنی و از وی دوری کنی و در خلوت و پنهان صدیق و رفیق ابلیس باشی.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه باید تنها هدفمان کسب رضایت خداوند باشد، تصریح کرد: باید خلوت و آشکارای شیعیان یکی باشد و از نفاق دوری کنند، در ظاهر به گونه‌ای نباشیم که خود را ولی الله معرفی بکنیم و در عمل دشمن خداوند باشیم که این موضوع زمینه سقوط و نابودی انسان‌ها را فراهم می‌کند.

آیت الله پورمحمدی با اشاره به لزوم مقابله با گروه‌های منحرف و مقابله با این جریانات بیان کرد: برخی افراد خود را موجه معرفی می‌کنند و برای خود مرید پیدا می‌کنند ولی هنگامی که به ماهیت آن‌ها مراجعه می‌شود متوجه می‌شویم که این افراد واجبات را ترک کرده‌اند و خدا را انکار می‌کنند که باید این موضوع را مورد توجه قرار دهیم که در کارهایمان تنها رضای الهی مدنظرمان باشد.

مناظره‌های امام جواد(ع) زمینه تثبیت مکتب تشیع را فراهم کرد

آیت الله محسن حیدری نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم، با بیان اینکه نهمین پیشوای شیعیان در تثبیت تشیع اقدامات مؤثر و با ارزشی انجام داد، گفت: امام جواد (ع) اولین امامی بود که در کودکی به امامت رسید که پیش از ایشان چنین تجربه‌ای در بین ائمه (ع) وجود نداشت، امام جواد (ع) باعلم لدنی خویش مردم را متعاقد کرد که حجت خداوند روی زمین است.

امام جواد (ع) تشکیلات ولایتی منسجمی در سراسر مناطق اسلامی ایجاد کرد

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: امام محمد تقی (ع) اولین امامی بودند که برای اولین بار بحث سفارت را بین شیعیان مطرح کرد و تشکیلات سفارتی ایجاد کردند که پیش از وی ائمه (ع) نمایندگانی را اعزام می‌کردند اما نمایندگان بارزی وجود نداشت ولی در زمان نهمین پیشوای شیعیان تشکیلات ولایتی منسجمی در سراسر مناطق اسلامی ایجاد شد.

آیت الله حیدری با بیان اینکه امام جواد (ع) دارای حیات طیبه نورانی و معجزه آسایی بودند، تصریح کرد: نهمین پیشوای شیعیان به واسطه معجزه آسا بودن خویش نقش مهمی در مکتب تشییع داشت، قبل از امام جواد (ع) و پس از هر امامی شیعیان دچار انشعاب می‌شدند اما به برکت ایشان در زمان امامت وی این موضوع خاتمه پیدا کرد.

استاد حوزه علمیه عنوان کرد: پس از شهادت امام حسین (ع) انشعاب کیسانیه ایجاد شد، پس از شهادت امام سجاد (ع) انشعاب زیدیه شکل گرفت و پس از شهادت امام صادق (ع) انشعاب اسماعیلیه بوجود آمد اما پس از شهادت امام رضا (ع) هیچ گونه انشعابی در جریان تشیع ایجاد نشد و مذهب تشیع تا به امروز تداوم پیدا کرد و تثبیت شد که این موضوع به برکت زندگانی با برکت امام محمد تقی (ع) است.

مناظره‌های امام جواد (ع) زمینه تثبیت مکتب تشیع را فراهم کرد

وی با بیان این که مناظره‌های امام جواد (ع) در تثبیت مکتب تشیع مؤثر بود خاطر نشان کرد: با توجه به موقعیت کم نظیری که امام جواد (ع) برای اولین بار در جهان تشییع از خویش نشان دادند موضع بسیار بالایی در تبیین ابعاد ولایت داشتند.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس