کد خبر 1600087
تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۰
افعی تهران

وزارت آموزش و پرورش اولین مدافع حقوق معلمان است و یکی از وظایف دفتر حقوقی و واحدهای حقوقی تابعه در سراسر کشور نیز معاضدت قضایی از جامعه یک میلیونی فرهنگیان است.

به گزارش مشرق، مدیرکل حقوقی، املاک و معاضدت قضایی وزارت آموزش و پرورش از شکایت و اعلام جرم رسمی آموزش و پرورش علیه دست اندرکاران اصلی یکی از سریال‌های نمایش خانگی خبر داد.

سکانسی از سریال «افعی تهران» درباره تنبیه دانش‌آموزان در مدارس بسیار بحث‌برانگیز شده و واکنش‌های زیادی را به دنبال داشته است. قسمت هشتم سریال افعی تهران با یک سکانس تکان‌دهنده همراه بود؛ سکانسی که در آن آرمان بیانی (پیمان معادی) خاطره کتک‌خوردن‌های‌اش از ناظم را یاداوری می‌کند و قصد انتقام‌جویی دارد.

مدیرکل حقوقی، املاک و معاضدت قضایی وزارت آموزش و پرورش اعلام داده است که در جهت برخورد با این اقدام ناشایست و غیراخلاقی نویسنده و کارگردان و عوامل این سریال، شکایت و اعلام جرم رسمی وزارت آموزش و پرورش به دادستان عمومی و انقلاب ارائه شده و توقف پخش سریال مورد اشاره و برخورد قانونی لازم، تقاضا شده است.

امید رضاوند، مدیرکل حقوقی، املاک و معاضدت قضایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به شان و جایگاه رفیع و والای معلم در جامعه، اظهار کرد: علیرغم این مهم که معلم به عنوان مهمترین و اصلی‌ترین رکن نظام تعلیم و تربیت، از نقش و جایگاه منحصربه‌فردی در جامعه برخوردار بوده و نقش وی در هدایت آینده‌سازان این جامعه غیرقابل انکار است، چندی پیش در یکی از سریال‌های نمایش خانگی نسبت به این قشر فرهیخته، توهین و اهانت و هتک حرمتی صورت گرفته که این رفتار ناشایست موجب جریحه‌دار شدن احساسات عمومی جامعه به ویژه فرهنگیان شده است.

آموزش و پرورش، شاکی افعی تهران شد

مدیرکل دفتر حقوقی، املاک و حمایت قضایی با تاکید بر اینکه وزارت آموزش و پرورش اولین مدافع حقوق معلمان است و یکی از وظایف دفتر حقوقی و واحدهای حقوقی تابعه در سراسر کشور نیز معاضدت قضایی از جامعه یک میلیونی فرهنگیان است، اعلام کرد: در جهت برخورد با این اقدام ناشایست و غیراخلاقی نویسنده و کارگردان و عوامل سریال یادشده، شکایت و اعلام جرم رسمی وزارت آموزش و پرورش به دادستان عمومی و انقلاب ارائه و توقف پخش سریال مورد اشاره و برخورد قانونی لازم تقاضا شده است.

درخواست فرهنگیان برای برخورد با عوامل توهین به معلم در سریال افعی تهران

به دنبال انتشار برشی از یک سریال شبکه خانگی در فضای مجازی که در آن برخورد تحقیرآمیز یک دانش‌آموز سال‌های دور با معلم خود را نشان می‌دهد، شماری از تشکل‌های معلمان استان یزد در نامه‌ای سرگشاده خطاب به مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد، پیگیری و برخورد قانونی با این موضوع را خواستار شدند.

در این نامه آمده است: «با عنایت به ساخت و پخش سریالی که در آن به شکلی نامناسب و سخیف به مقام شامخ معلم اهانت شده، استدعا داریم در کوتاه‌ترین زمان ممکن نسبت به پیگیری موضوع و انجام اقدامات لازم برای برخورد قانونی با عاملان ساخت و پخش این فیلم از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام و نتیجه پیگیری را به اطلاع جامعه فرهنگیان استان برسانید.

رونوشت این نامه به رییس دادگستری استان یزد برای استحضار و پیگیری به عنوان مدعی‌العموم ارسال شده است.»

این نامه به امضای شورای هماهنگی تشکل‌های فرهنگیان ولایی استان یزد، مجمع فرهنگیان ایثارگر استان، کانون تربیت اسلامی، جامعه اسلامی فرهنگیان یزد، جمعیت فرهنگیان جوان، کانون فرهنگیان حزب موتلفه، کانون فرهنگیان شانا یزد و هیات اندیشه‌ورز بسیج فرهنگیان استان یزد رسیده است.

در سریال «افعی تهران»، آرمان بیانی (با بازیگری پیمان معادی) در لوکیشن فیلم‌برداری، پس از سال‌ها با ناظم دوران مدرسه‌اش مواجه می‌شود؛ ناظمی که به ادعای آرمان خاطرات کتک‌هایش پس از گذشت سال‌ها هنوز از ذهن او پاک نشده و حالا این ملاقات را به مثابه یک فرصت انتقام‌جویی می‌داند.

در این فیلم، آرمان بیانی (پیمان معادی) هرچه در دل دارد، به ناظم دوران راهنمایی‌اش (آقای شکوهی) می‌گوید و این در حالی است که شکوهی اذعان می‌کند که در دوران کاری خود هرگز دانشی آموزی را تنبیه بدنی نکرده است و در پایان این سکانس آرمان معلم زمان کودکی را برای مجازات در کنار اتوبان از ماشین پیاده می‌کند.

سکانس جنجالی سریال «افعی تهران» درباره تنبیه دانش‌آموزان

سکانسی از سریال افعی تهران درباره تنبیه دانش‌آموزان در مدارس بسیار بحث‌برانگیز شده و واکنش‌های زیادی را به دنبال داشته است. سریال افعی تهران، به کارگردانی سامان مقدم و نویسندگی پیمان معادی و پویا مهدوی‌زاده، پخش خود را از اسفند ماه ۱۴۰۲ در شبکه نمایش خانگی آغاز کرده است.

قسمت هشتم سریال افعی تهران با سکانسی جنجالی همراه بود. شخصیت آرمان بیانی (با بازی پیمان معادی) پس از سال‌ها بر حسب تصادف، با ناظم دوران مدرسه اش مواجه می‌شود؛ ناظمی که خاطرات کتک های‌اش پس از گذشت سال‌ها از ذهن آرمان پاک نشده و حالا او این ملاقات را به مثابه یک فرصت انتقام جویی می‌داند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • SMAH1 IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    10 2
    آیا معلمان، تافنه‌ی جدا بافته هستند؟؟؟ در هر قشری ممکن است آدم خاطی باشد. اگر سریال به همه تسری می‌داد شاید باید بررسی می شد، اما در این وضعیت عده‌ای فقط به دنبال «مقدس» سازی هستند که از یک قشر. سالها قبل هم داشتیم در این زمینه ها در قشر های دیگر. کی می خواهد این «با ما شوخی نکنید یا چیزی نگید که ما بدمون میاد» جمع بشه؟
    • اسد IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
      1 4
      مخاطب محترم ، در کشور ما معلمی در کنار شغل پیامبری قرار گرفته ، در این سکانس کار از توهین هم گذشته و کلمات بسیار مشمئز کننده ایی گفته می شود ، انتقاد و روایت تا تحقیر و فحاشی متفاوت است ، اگر معلم کوچک و حقیر شود ، جنابعالی در خانواده هم روی آرامش را نخواهید دید
  • DE ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    7 3
    آموزش و پرورش نظری راجع به ویدیو تازه منتشر شده معلم‌ی که الفاظ زشت به کار میبره نداره؟
  • فدایی IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    1 0
    با سلام چوب در دست ناظم خیلی پز که ؟؟ و بچه ها سوسول و نازک نارنجی ؟ یکی بخورند حتما انگشتان دستش می‌شکنه یا ازبند درمی‌آید این چوب برای دعوای بین بزرگترها عالیه برای دانش آموزان معمولاً از ترکه استفاده میشه ؟ درضمن بچه های توی عکس خیلی مؤدبنند ؟بجاش از چند تا دانش آموز خفن وخشن وناسی و خط خوش دار استفاده میکردن
  • عبدالعلی گل بابانژاد IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    2 7
    با سلام به تمام وجود محکوم میکنم ساخت چنین ضد فیلم وضدفرهنک وضد احساس نمایش توسط انسان نما وحوش بی احساس بی تدبیر بی سواد وبی خبر از زحمت های فرهنگیان را بعداز عمری زحمت برای چنین افرادی که در نهایت پایت را گاز بگیرند واقعا افسوس دارد.......بله بله روزی این افراد نوشتن نام خود قادر نبودند وامروزراه آدم بودن را....
  • Hamed IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    3 0
    دهه 60 که ما مدرسه می‌رفتیم ، یادم میاد یه معلم سوم ابتدایی داشتیم هرکس میخواست بره دستشویی یا آب بخوره ، 10 چوب کف دستش میزد بعد اجازه خروج از کلاس می داد، تازه بعضی‌ها که دوست همدیگه بودن فداکاری میکردن وجای دوستشون می‌رفتن و چوب میخوردن، یا دوره راهنمایی یه معلم جغرافیا داشتیم که شکنجش خودکار لای انگشتان دست دانش آموز میکرد و فشار زیاد میداد، میتونید الان امتحان کنید😭😁
  • علی IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    1 4
    به عنوان یک معلم تاحالا نگاه می کردم ولی از این به بعد حتی یک ثانیه از این سریال رانخواهم دید این همه آدم باسواد ودر خدمت جامعه انگار همین طوری رشد کرده اند وبه مقامی رسیده اند همه این ها خدمت اکثریت معلمان بوده
    • IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
      0 0
      چه ارتباطی داره؟ خوب کلی از خلافکارها که مدرسه رفتن هم تقصیر معلم هاست؟ توی هر شغلی خوب و بد داره. معصوم که نیستیم. بعد هم یه سوال آموزش پرورش از خودش بابت معلم های حق التدریس و دیر دادن و کم بودن حقوق و اینا شکایتی نداره ؟
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    1 0
    کی جرات میکنه به بچه مردم بگه بالای چشمت ابرو داری
  • IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    1 1
    ما معلم هستیم اما متعصب نیستیم ، اولا در دوره ای و حتی بعضی جاها همین امروز در روش تربیتی پدر و مادر از تنبیه بدنی استفاده می شود ، که خدا را شکر کم کم در حال حذف شدن است . ما معلم ها نیز در دوره مدرسه تنبیه بدنی شده ایم اما با توجه به‌ نیت معلمانمان و شاید نداشتن دانش راههای دیگر برای کنترل دانش آموزان ، کینه ای از آن ها در دل نداریم . امروزه در آموزش و پرورش به ندرت تنبیه صورت می گیرد و معلمان بسیار صبوری می کنند. البته منکر لغزش موردی به خاطر فشار بالای کار و انرژی بالای دانش آموزان و آلودگی شدید صوتی و همهمه و شیطنت برخی از بچه ها نیستیم. "کسی سختی کار معلمی را درک می کند که کلاسداری ۳۰ تا ۴۰ نفر دانش آموز از خانواده و فرهنگ های متفاوت و برخی دارای آسیب های اجتماعی تجربه کند." واقعا سر و کار داشتن با بچه ها فرسودگی می آورد آن هم نه یک روز و دو روز بلکه سالیان. به ویژه نسل جدید که واقعا سرو کار داشتن با آن ها صبر ایوب می طلبد. اما این سریال بسیار توهین آمیز است و نه طنزآمیز . به نظر می رسد ناشی از کینه دست اندرکاران فیلم نسبت به معلم است البته شاید برخاسته از عقده دوره کودکیشان به خاطر برخورد نامناسب یک معلم باشد که نتوانسته اند فراموش کنند. شاید همه ما عقده هایی داشته باشیم اما جای بروز آن در کارهای فرهنگی مثل فیلم و سریال و کتاب و ... نیست. همه افراد سی چهل سال به بالا سابقه تنبیه شدن دارند اما کینه ای نیستند و می گویند" چوب معلم گله ..." . اما در سریال همین سوال " وسیله داری " و جواب در نقش معلم " نه" کلی توهین به فقر و ناداری یک معلم بازنشسته است که نتیجه کم لطفی مسئولان است نسبت به جامعه معلمان .
  • ماه IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    3 0
    من رفتار آرمان بیانی را تایید نمیکنم ولی فرهنگیان هم قشر مقدسی نیستند و بسیار خطاها دارند. چرا وزارت آموزش و پرورش به این موضوع که معلمان و دبیران در ساعات آموزشی در مدرسه تدریس قابل قبول ندارند و دانش آموز وادار به شرکت در کلاس خصوصی همان معلم می‌شوند ورود نمیکند؟ و هزاران اشکال دیگر که در بخش آموزش ما وجود دارد.
  • قدیما میزدن IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    3 0
    همه ادمهای 40 سال ببالا صد درصد تو مدرسه کتک خوردند و واقعیت محض هست
    • DE ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
      2 0
      چهل سال چیه داداش یا خواهر من.ما ده هفتادی ها رو هم میزدن و انواع و اقسام توهین های کلامی رو نثارمون میکردن الانم یه دفعه مقدس شدن
    • DE ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
      0 0
      دمشون گرم. اتفاقا باید فرق باشه بین ادمی که منضبط هست با ادمی که باری به هرجهت هست.
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    1 0
    اتفاقا خیلی خوب داره حقایق را بیان میکنه . ما دهه پنجاهی ها خیلی از این معلمها کتک خورده ایم و تحقیر شده ایم و واقعا بعضی از این معلمها عقده ای به تمام معنا بودند و متاسفانه در بعضی از شهرستانها هنوز از این معلمها هستند که شاگرد را میزنند و ناقص میکنند و خبرش هم گاهی اوقات رسانه ای میشود . حالا یک فیلمی هم که در آن کمی از خشونت معلمها بیان شده آقایون معلم بهشون برخورده .
  • مرتضی IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    0 0
    والا زمان ما که معلمامون انگار تو ساواک آموزش دیده بودن ناظما که دیگه نگو چقدر سر صف بچه ها رو میزدن واسه اینکه مثلا چرا پشت سر نفر جلویی نیستی؟ چرا داری حرف میزنی؟ دیگه اصلا واسشون مهم نبود که این بچه طاقت گرما،سرما رو داره که یک ساعت باید مراسم صبحگاه یا ظهرگاه داشته باشه معلوم نبود پادگان بود،ساواک بود؟ ابو قریب بود؟ بعدشم میگن ما شما رو با سواد کردیم عزیزم کارت بوده وظیفت بوده حقوقشو گرفتی میخواستی بری درس بخونی دکتر مهندس بشی خیلی هم راحت از سر خودشون باز میکردن که همتون قبول بشید یه قرون به ما اضافه نمیکنن همتون هم رد بشید یه قرون کم نمیکنن این اوج مسئولیت پذیری دوستان بود بنده شخصا یکی از آدمایی که حلال نخواهم کرد معلم کلاس اول ابتدایی بود میزد بدم میزد
  • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    1 0
    بین معلما هم آدم خوب وبد پیدا میشه نباید همه رو به یک چشم نگاه کرد.یادم میاد کلاس پنجم دبستان بودم(سال 1368) شیفت عصر مدرسه با مراسم تلاوت قرآن و... ساعت 12 شروع می شد یک روز که هوا خیلی گرم بود وداشتن قرآن می خواندند سرم گیج رفت وداخل صف روی زمین نشستم معلّم پرورشی که درجایگاه وایستاده بود منو دید بعد از قرآن منو ازداخل صف بیرون آورد وموقعی که همه داشتن میرفتن سرکلاس با شلنگی که دردست داشت تنبیه کرد.ما که ایشون رو به کرام الکاتبین واگذار کردیم.
  • ناشناس IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    0 0
    تو رو خدا توقیییفش نکنید .یعد کلی وقت یه سریال آموزنده با کلی مطالبی که جنبه اجتماعی دارن ساختند حالا می خوان توقیفش کنن تو رو خدا #نه _به_توقیف _افعی_تهران

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس