از مجموع روایات و قرینه های متعدد، ثابت می شود که عبد الله، آخرین پادشاه مقتدر بنی فلان، در کشور حجاز (عربستان)، می باشد که با مرگ او، دیگر خاندان خانوادگی آل فلان، بر سر جانشین او، به اجماع نخواهند رسید و هر چند که جانشین و یا جانشینانی هم داشته باشند.

به گزارش مشرق، باور به ظهور شخصي كه جهان را پر از عدل و داد كرده و ريشه هاي ظلم و ستم را مي چيند اختصاص به اسلام نداشته بلكه، شامل اديان مختلف الهي و آسماني مي شود و در اسلام، مسيحيت، يهوديت، زرتشت و... به ظهور اين شخص نويد داده شده است. خلاصه و حقيقت مهدويت، منتهي شدن سير جوامع جهان به سوي جامعه واحد و سعادت عمومي، امنيت و رفاه، تعاون و همكاري، همبستگي همگاني حكومت حق و عدل جهاني، غلبه حق بر باطل، غلبة جنودالله بر جنود شيطان، نجات مستضعفان و نابودي مستكبران، و خلافت مؤمنان و شايستگان به رهبري يك رجل و ابرمرد الهي است كه موعود انبياء و اديان و دوازدهمين اوصياء و خلفاي پيغمبر آخرالزمان است.
 
روایات تصریح دارند که حکومت منطقه حجاز، کشور عربستان و حاکمان مکه و مدینه، قبل از ظهور امام مهدی علیه السلام، حکومتی مخالف اهل بیت و دشمن شیعه، می باشد. حاکمان، از نسل بنی فلان می باشند که حکومت را به صورت خانوادگی، اداره می کنند. اما بعد از مرگ عبد الله، اقتدار حکومت بنی فلان، به سستی می گراید و بین این خاندان، اختلاف ایجاد شده تا اینکه در آخرین جنایت از سلسله جنایات خویش، نفس زکیه از نشانه های حتمی ظهور را در کنار خانه خدا، و در ماه حرام، به شهادت می رسانند.
 
اما با ظهور و قیام علنی امام مهدی، حکومت بنی فلان، برای همیشه نابود خواهد شد. البته در روایات اسلامی، از ورود لشکر سفیانی، به حجاز برای دسترسی به شیعیان و محل حضور امام مهدی، سخن به میان آمده است. و اما از مقاومت حاکمیت حجاز در برابر سپاه سفیانی سخنی به میان نیامده است. این مطلب می تواند به جهت موت عبدالله، آخرین خلیفه مقتدر حجاز و کشمکش و درگیری خاندان بنی فلان بر سر قدرت و جانشینی باشد، همچنان که می تواند معلول توافق خاندان بنی فلان و سفیانی برای کشتار شیعیان و دستگیری امام مهدی علیه ‌السلام باشد.  اما اینکه بنی فلان در کدام کشور، حکومت خواهند کرد، به دلیل وجود شواهد و قرائن متعدد از جمله: اختلاف بنی فلان در بین الحرمین (مکه و مدینه)، و تصریح روایات به قتل جوانی از اهل بیت در مدینه (غلام بمدینه) و نیز شهادت نفس زکیه (آخرین نشانه حتمی ظهور)، تنها 15 روز قبل از ظهور امام، توسط نظامیان حکومت بنی فلان در مکه، نشان میدهد که بنی فلان در کشور عربستان و منطقه حجاز، حکومت دارند.
 
سؤالات
 
- قبل از ظهور امام مهدی، حکومت در حجاز (کشور عربستان) در اختیار چه کسانی است؟
- آیا حکومت قبل از ظهور در کشور عربستان، به صورت خانوادگی اداره میشود؟
- آیا عبد الله، از خاندان بنی فلان است که قبل از ظهور امام مهدی، در کشور عربستان، حکومت می کند؟
- آیا عبد الله، آخرین پادشاه مقتدر حکومت بنی فلان خواهد بود که بعد از مرگ او، بنی فلان، به ثبات و اقتدار سابق برنخواهد گشت؟
- فاصله بین موت عبد الله و ظهور امام مهدی، چه مدت می باشد؟
- حکومت بنی فلان، در عربستان تا چه موقع بر سر کار خواهد بود؟
 
موت عبد الله در حجاز
 
در روایتی موثق، از امام صادق علیه السلام نقل شده است که حاکم حجاز، قبل از ظهور امام مهدی علیه السلام، به هلاکت می رسد و بعد از او، حکومت حجاز که به صورت خانوادگی اداره میشود، دچار اختلاف بر سر قدرت و ملک دنیوی، می شوند.
 
ابو بصیر از امام صادق علیه السلام، چنین نقل می کند:
 
مَنْ یضْمَنْ لِی مَوْتَ عَبْدِ اللَّهِ أَضْمَنْ لَهُ الْقَائِمَ ثُمَّ قَالَ إِذَا مَاتَ عَبْدُ اللَّهِ لَمْ یجْتَمِعِ النَّاسُ بَعْدَهُ عَلَى أَحَدٍ وَ لَمْ یتَنَاهَ هَذَا الْأَمْرُ دُونَ صَاحِبِكُمْ إِنْ شَاءَ اللَّهُ وَ یذْهَبُ مُلْكُ سِنِینَ وَ یصِیرُ مُلْكَ الشُّهُورِ وَ الْأَیامِ فَقُلْتُ یطُولُ ذَلِكَ قَالَ كَلا. 
 
هر كس مرگ عبد اللَّه را براى من ضمانت كند من هم آمدن قائم را براى او ضمانت می‌کنم. بعد از آنكه عبد اللَّه مرد دیگر مردم بر سر كسى اجتماع نمی‌كنند و این امر (ظهور دولت حق) بخواست خدا به صاحب شما (حضرت قائم مهدی موعود علیه السلام) منتهى می‌گردد و بعد از آن (مرگ عبد الله) سلطنت سالها از بین می‌رود و به سلطنت ماه‏ها و روزها تبدیل مى‏شود عرض كردم: آیا این دوران طول میكشد؟ فرمود: نه‏.
 
شرح اجمالی روایت
 
حدیث صراحتا قید می کند که عبدالله، آخرین پادشاه مقتدر خواهد بود و بعد از وی، حکومت متزلزل و سست خواهد شد و بر سر جانشین عبد الله، مثل قبل، اجماعی نخواهد شد و بین بنی فلان، اختلاف رخ خواهد داد.  این امر، زیاد طول نخواهد کشید و سلطنت های چند ماه و چند روزه (کنایه از تزلزل قدرت) تشکیل خواهد شد و البته این تزلزل قدرت هم طولانی نخواهد شد، تا امر به حضرت صاحب و قائم، امام مهدی علیه السلام می رسد. 
 
حکومت به صورت سلطنتی و پادشاهی است. زیرا در روایت تعبیر به "ملک" شده است. حتی در روایات دیگر که (در ادامه ذکر خواهد شد)، از موت خلیفه و اختلاف بنی فلان بعد از موت عبد الله، خبر می دهند که نشان دهنده این است که سلطنت و ملک به صورت خانوادگی در خاندان آل فلان، اداره می شود.
 
با دقت در روایت، و به کار بردن کلمه "یضمن" توسط امام صادق علیه السلام، در متن حدیث، متوجه می شویم که شایعات در موت عبد الله، آنچنان در بین مردم، شایع می شود که امام معصوم، ضمانت قطعی موت عبد الله را طلب می کند، تا در مقابل ضمانت و بشارت ظهور قائم و امام مهدی علیه السلام، را بدهند.
 
بعد از مرگ عبد الله، نه اینکه سلطنت از بین می رود. خیر، اینگونه نیست؛ بلکه، حکومت رو به زوال و سستی می گراید و حکومت های چند ماه و چند روزه تشکیل خواهد شد که کنایه از عدم اقتدار و تزلزل قدرت می باشد. و این امر یعنی زوال قدرت و آشکار شدن اختلافات، تدریجی است و نه ناگهانی. دقت کنید.
 
و همان اجماعی که بر سر آخرین پادشاه مقتدر یعنی عبد الله بوده و سالها حکومت کرده بود، بر سر جانشین و یا جانشینان عبد الله نخواهد بود و اختلاف آشکار خواهد شد.
 
سؤال و اشکال
 
سوال: آیا این روایت مربوط به گذشته، نیست؟ شاید این روایت در گذشته و در تاریخ اسلام رخ داده است و مربوط به آینده نیست؟
 
جواب:
 
اولا، این روایات، جزو روایت موثق است. 
 
ثانیا، همچنان که برخی پنداشته اند مربوط به گذشته و دوران حکومت بنی عباس نمی باشد و قابل تطبیق بر خلیفه عباسی نیست، بلکه مربوط به آینده و زمان ظهور می باشد. زیرا در متن روایت، ضمانت ظهور قائم  ذکر شده است و طبق روایت، امر به "صاحبکم" یعنی امام مهدی علیه السلام می رسد. و پایان حدیث به مکانی که امام در پایان غیبت از آنجا (کشور حجاز) قیام می فرمایند، اشاره می کند. زیرا عبارت "لم یتناه هذ الامر دون صاحبکم"، یعنی امر جانشینی عبدالله بین مردم آن منطقه، به ظهور امام مهدی علیه السلام، ختم می شود و همانطور که می دانیم، حضرت از مکه مکرمه و کشور حجاز (عربستان)، قیام خواهند فرمود.
 
شواهد و قراین برای اثبات موت عبد الله در کشور حجاز (عربستان)
 
بنی فلان، در کدام کشور حکومت می کنند؟ هر چند به این مساله، به صراحت اشاره نمی شود که موت خلیفه از خاندان بین فلان، در کدام منطقه اتفاق می افتد و آل بنی فلان، در کجا و در کدام سرزمین حکومت می کنند اما از مجموع روایات بنی فلان، چنین استفاده می شود که بنی فلان، در حجاز به قدرت می رسند و در کشور عربستان، به صورت خانوادگی، حکومت می کنند.
 
شواهد و قرائن برای اثبات این مدعا، از این قرار است:
 
1. روایات از اختلاف هنگام موت خلیفه ایی در سرزمینی گزارش می دهند که بعد از آن، حضرت مهدی علیه السلام از مدینه به مکه پناه می برد تا منتظر خسف بیداء لشکر اعزامی سفیانی به مدینه شود. بنابراین با این قرینه، مشخص می شود، موت خلیفه (عبد الله) در حجاز رخ می دهد و خاندان بنی فلان بر کشور عربستان، حکومت می کنند.
 
از ام سلمه از قول رسول الله ص نقل می کند:
 
یكُونُ اخْتِلَافٌ‏ عِنْدَ مَوْتِ‏ خَلِیفَةٍ فَیخْرُجُ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ الْمَدِینَةِ هَارِباً إِلَى مَكَّةَ فَیأْتِیهِ نَاسٌ مِنْ أَهْلِ مَكَّةَ فَیخْرِجُونَهُ وَ هُوَ كَارِهٌ فَیبَایعُونَهُ بَینَ الرُّكْنِ وَ الْمَقَامِ وَ یبْعَثُ إِلَیهِ بَعْثُ الشَّامِ فَتُخْسَفُ بِهِمُ الْبَیدَاءُ بَینَ مَكَّةَ وَ الْمَدِینَة ... . 
 
بعد از مرگ خلیفه، اختلاف پیش می آید، آنگاه مردی از مدینه (حضرت مهدی علیه السلام) از مدینه به سمت مکه حرکت می کند، مردم برای بیعت به حضرت مراجعه می کنند، پس با حضرت در بین رکن و مقام، بیعت می کنند. در این حین سفیانی لشکری را از شام، به سمت حجاز، می فرستد. اما در منطقه بیداء، بین مکه و مدینه در زمین فرو می روند و خسف می شوند ... .
 
2. قرینه دیگر، روایاتی است به اختلاف صاحبان حکومت در بین الحرمین (مکه و مدینه) و بین المسجدین (مسجد النبی و مسجد الحرام)، اشاره می کنند و منجر به قتل تعدادی از خاندان بنی فلان می شود. 
 
در کتاب الغیبه شیخ طوسی از امام رضا علیه السلام نقل شده است:
 
إِنَّ مِنْ عَلَامَاتِ الْفَرَجِ حَدَثاً یكُونُ‏ بَینَ‏ الْحَرَمَینِ‏ قُلْتُ وَ أَی شَی‏ءٍ الْحَدَثُ فَقَالَ عَصَبِیةٌ تَكُونُ بَینَ الْحَرَمَینِ وَ یقْتُلُ فُلَانٌ مِنْ وُلْدِ فُلَانٍ خَمْسَةَ عَشَرَ كَبْشاً. 
 
از نشانه فرج و ظهور امام مهدی، حادثه ایی است که در بیت الحرمین، رخ خواهد داد. پرسیدم، و کدام حادثه؟ امام فرمودند: کشمکش و خشمی در بین الحرمین که منجر به قتل 15 نفر از خاندان بنی فلان خواهد شد.
 
3. و قرینه دیگر، قتل "غلام در شهر مدینه" توسط عوامل حکومت آل بنی فلان، می باشد که در روایت، صراحتا، اشاره شده است که این غلام، توسط عوامل نیروهای نظامی بنی فلان در کشور حجاز (عربستان) و در مدینه، به شهادت میرسد. بنابراین نشان میدهد که بنی فلان، در حجاز (عربستان) حکومت می کنند. 
 
از امام جعفر صادق علیه السلام، نقل شده است:
 
... یا زُرَارَةُ لَا بُدَّ مِنْ قَتْلِ غُلَامٍ بِالْمَدِینَةِ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ أَ لَیسَ یقْتُلُهُ جَیشُ السُّفْیانِی قَالَ لَا وَ لَكِنْ یقْتُلُهُ جَیشُ آلِ بَنِی فُلَانٍ یجِی‏ءُ حَتَّى یدْخُلَ الْمَدِینَةَ فَیأْخُذُ الْغُلَامَ فَیقْتُلُهُ فَإِذَا قَتَلَهُ بَغْیاً وَ عُدْوَاناً وَ ظُلْماً لَا یمْهَلُونَ فَعِنْدَ ذَلِكَ تَوَقُّعُ الْفَرَجِ. 
 
... ای زراره، گریزی نیست از اینکه غلام و جوان ایی در مدینه، به شهادت برسد. عرض کردم، فدایتان شوم، آیا لشکر سفیانی اعزامی به حجاز او را خواهد کشت؟ فرمودند: خیر. بلکه نظامیان خاندان بنی فلان، اور ابه قتل خواهند رساند. انان، وارد مدینه خواهند شد و او را بدون اینکه جرمی مرتکب شده باشد، به شهادت میرسانند. در این موقع، منتظر فرج و ظهور امام مهدی باشید.
 
و این عبارت "یقتله جیش السفیانی” در متن روایت، قرینه بر این است، این روایات از روایات عصر ظهور، می باشد. زیرا در روایات معتبر و متعدد، در منابع شیعه و اهل سنت، به خروج قائم آل محمد و سفیانی در سال واحد، اشاره شده است. از جمله در روایتی از امام باقر علیه السلام نقل شده است:
 
السُّفْیَانِیُّ وَ الْقَائِمُ فِی سَنَهٍ وَاحِدَه. 
 
سفیانی و قائم هر دو در یک سال، نمایان می‌شوند.
 
4. قرینه مهم دیگر، که نشان می دهد موت عبد الله در خاندان بنی فلان در کشور حجاز، رخ می دهد و حکومت آل فلان بعد از موت عبد الله دیگر، قدرت و دوام سابق را نخواهد داشت، روایتی از امام علی علیه السلام، می باشد که در این روایت، به قتل نفس زکیه از نشانه های حتمی ظهور، توسط بنی فلان، در بلد حرام (مکه)، در 25 ذی الحجه، 15 روز قبل از قیام علنی امام (در عاشورا ماه محرم) اشاره شده است و در این روایت، امام علی علیه السلام، صراحتا به پایان ملک بنی فلان و نابودی سلطنت خانوادگی بعد از به شهادت رساندن نفس زکیه در مکه، اشاره دارد.
 
الا اخبركم بآخر ملك بنی فلان؟ قلنا: بلی یا امیرالمؤمنین، قال قتل نفس حرام، فی یوم حرام، فی بلد حرام عن قوم من قریش و الذی حلق الحبة، و برأ النسمة ما لهم ملك بعده غیر خمس عشرة لیلة ... . 
 
آیا شما را از زمان به پایان رسیدن سلطنت خاندان فلان خبر ندهم؟ گفتیم آری ای امیر مؤمنان؛ حضرت فرمودند: هنگام كشته شدن شخصی بی‌گناه در روز حرام در ماه حرام از خاندان قریش. قسم به آن‌كه دانه را شكافت و آدمی را آفرید، پس از آن، بیش از پانزده شب حکومتشان طول نخواهد کشید ... .
 
در این روایت نیز، به پایان سلطنت و حکومت بنی فلان بعد از قتل نفس زکیه، اشاره شده است. از طرفی، در روایت "موت عبد الله"، صراحتا به تبدیل شدن حکومت های سالیانه (ملک السنین) به حکومت های ماهیانه (ملک الشهور) اشاره شده است که این امر به حضرت مهدی علیه السلام (لم یتناه هذا الامر دون صاحبکم) ختم می شود. وجه مشترک این دو روایت این است که هر دو روایت به نابودی حکومت بنی فلان و رسیدن امر به حضرت صاحب الامر علیه السلام اشاره دارند. و چون نفس زکیه در مکه به قتل می رسد، نشان می دهد که حکومت بنی فلان نیز در حجاز مستقر است که می توانند نفس زکیه را به قتل برسانند و همچنین این روایت نشان می دهد که حکومت بنی فلان، تا زمان ظهور و قیام علنی امام مهدی علیه السلام، هر چند به صورت متزلزل و سست، باقی است تا اینکه نفس زکیه را در 25 ذی الحجه به طرز فجیعی به قتل می رسانند و 15 روز بعد، با قیام علنی امام در 10 محرم به حکومت بنی فلان که با موت عبد الله، رو به سستی و زوال گرویده، پایان داده می شود.
 
اختلاف بنی فلان
 
و اما بعد از مرگ عبد الله، بین خاندان بنی فلان، بر سر قدرت و جانشینی، اختلاف رخ  می دهد. این مساله (اختلاف بین فلان) در روایات متعدد، تصریح شده است.
 
از امام باقر علیه السلام، نقل شده است:
 
... وَ لَیسَ فَرَجُكُمْ إِلَّا فِی اخْتِلَافِ بَنِی فُلَانٍ ... وَ لَنْ یخْرُجَ الْقَائِمُ وَ لَا تَرَوْنَ مَا تُحِبُّونَ حَتَّى یخْتَلِفَ بَنُو فُلَانٍ فِیمَا بَینَهُمْ فَإِذَا كَانَ كَذَلِكَ طَمَعَ النَّاسُ فِیهِمْ وَ اخْتَلَفَتِ الْكَلِمَةُ وَ خَرَجَ السُّفْیانِی ‏... . 
 
... فرج شما جز با اختلاف بنی‌فلان محقق نمی‌شود ... و قائم قیام نمی‌کند و شما هم آنچه را عاشقش هستید نخواهید دید تا وقتی بنی فلان بر سر آنچه در بینشان است مبتلا به اختلاف و درگیری شوند مردم به (حکومت) آنها طمع کنند و وحدت از بین برود و سفیانی خروج کند ... .
 
حتی در روایتی، درباره اختلاف بنی فلان، تعبیر "محتوم" و حتمی به کار رفته است، که نشان از وقوع آن دارد.
 
از امام صادق علیه السلام نقل شده است:
 
... خُرُوجُ السُّفْیانِی مِنَ الْمَحْتُومِ وَ النِّدَاءُ مِنَ الْمَحْتُومِ ... و اخْتِلَافُ بَنِی فُلَانٍ مِنَ الْمَحْتُومِ وَ قَتْلُ النَّفْسِ الزَّكِیةِ مِنَ الْمَحْتُوم‏ ... .  
 
... و خروج سفیانی، حتمی است، ندای آسمانی، حتمی است ... و اختلاف بنی فلان، حتمی است و قتل نفس زکیه، حتمی است ... .
 
البته در برخی روایات، از اختلاف بنی فلان، به اختلاف بنی عباس ، تعبیر شده است که به علت اختلاف نسخ، اقوال مختلفی در این زمینه مطرح گردیده است. برخی از محققین، معتقد به تشکیل حکومت بنی عباس، در آخرالزمان و قبل از ظهور هستند  و برخی نیز، معتقدند، که روایات تصحیف شده اند و یا اینکه تعبیر بنی عباس، حاکی و کنایه از این است که بنی فلان، کسانی هستند که در خط و مشی، شبیه به بنی عباس، عمل می کنند.  و الله العالم.
 
زمان اختلاف بنی فلان
 
و اما اینکه موت عبد الله با ظهور امام مهدی علیه السلام، چقدر فاصله زمانی دارد، روایات ساکت هستند. تنها در روایتی در کتاب کافی مرحوم کلینی، به اختلاف بنی فلان قبل از خروج سفیانی، اشاره شده است.
 
لَا تَرَوْنَ مَا تُحِبُّونَ حَتَّى یخْتَلِفَ بَنُو فُلَانٍ فِیمَا بَینَهُمْ فَإِذَا اخْتَلَفُوا طَمِعَ النَّاسُ وَ تَفَرَّقَتِ الْكَلِمَةُ وَ خَرَجَ السُّفْیانِی. 
 
به آنچه که دوست دارید، نخواهید رسید مگر اینکه بین بین فلان اختلاف شود، پس هر گاه اختلاف شد و مردم در امر حکومت طمع کردند، و تشتت و اختلاف فراگیر شد، بعد از این امر خروج سفیانی رخ می دهد.
 
و طبیعی است که اختلاف بنی فلان، بعد از موت عبد الله و بر سر جانشینی او اتفاق می افتد که در روایتی دیگر، از "موت عبدالله"، به "هلاک الفلانی"، تعبیر شده است. از امام صادق علیه السلام، نقل شده است:
 
.... امْسِكْ بِیدِكَ هَلَاكَ الْفُلَانِی وَ خُرُوجَ السُّفْیانِی وَ قَتْلَ النَّفْسِ وَ خَسْفَ الْجَیشِ وَ الصَّوْت ... .‏ 
 
... با دست بشمار، هلاک فلانی، خروج سفیانی، شهادت نفس زکیه، خسف و فرورفتن لشکر سفیانی و ندای آسمانی ... .
 
جانشین یا جانشینان عبد الله
 
طبق روایت موت عبدالله، بعد از مرگ وی، جانشین و یا جانشینانی بر مسند حکومت، قرار می گیرند که البته دیگر، حکومت و پادشاهی به قدرت سابق و در زمان عبدالله، نخواهد بود و به تدریج، متزلزل خواهند شد. تعبیر ملک الشهور و الایام، نیز اشاره به همین موضوع، دارد. 
 
اما نکته مهم اینکه، تعبیر ملک الشهور و الایام، در مقابل ملک السنین، ممکن است به دو گونه تفسیر، میشود:
 
1. تعبیر حکومت های چند ماه و جند روزه، تعبیر کنایه ای باشد. یعنی کنایه از عدم ثبات سابق و تزلزل حکومت بنی فلان بعد از مرگ عبدالله. طبق این فرض، ممکن است جانشین اول عبدالله، حتی بیشتر از یک سال حکومت کند.
 
2. و یا نیز احتمال دارد، روایت اشاره دارد به اینکه، جانشین عبدالله، به یک سال نرسیده، باید یا بمیرد، یا برکنارشود و یا خود کناره گیری کند.
 
زمان پایان حکومت بنی فلان
 
و اما اینکه حکومت بنی فلان، در عربستان تا چه موقع بر سر کار خواهد بود؟، از روایت قتل نفس زکیه، فهمیده می شود، که بنی فلان تا قبل از ظهور و قیام علنی امام، خواهند بود هر چند که بعد از موت عبدالله، آخرین پادشاه مقتدر بنی فلان، حکومت شان رو به زوال و سستی گرویده است. تا اینکه نفس زکیه را در 25 ذی الحجه به طرز فجیعی به قتل می رسانند و 15 روز بعد، با قیام علنی امام در 10 محرم به حکومت بنی فلان که با موت عبدالله، رو به سستی و زوال گرویده، پایان داده می شود.
 
الا اخبركم بآخر ملك بنی فلان؟ قلنا: بلی یا امیرالمؤمنین، قال قتل نفس حرام، فی یوم حرام، فی بلد حرام عن قوم من قریش و الذی حلق الحبة، و برأ النسمة ما لهم ملك بعده غیر خمس عشرة لیلة ... . 
 
آیا شما را از زمان به پایان رسیدن سلطنت خاندان فلان خبر ندهم؟ گفتیم آری ای امیر مؤمنان؛ حضرت فرمودند: هنگام كشته شدن شخصی بی‌گناه در روز حرام در ماه حرام از خاندان قریش. قسم به آن‌كه دانه را شكافت و آدمی را آفرید، پس از آن، بیش از پانزده شب حکومتشان طول نخواهد کشید ... .
 
جمع بندی
 
بنابراین از مجموع روایات و قرینه های متعدد، ثابت می شود که عبد الله، آخرین پادشاه مقتدر بنی فلان، در کشور حجاز (عربستان)، می باشد که با مرگ او، دیگر خاندان خانوادگی آل فلان، بر سر جانشین او، به اجماع نخواهند رسید و هر چند که جانشین و یا جانشینانی هم داشته باشند، کما اینکه روایت هم با تعبیر "ملک الشهور و ملک الایام"، به این مطلب اشاره می کند که عبد الله جانشینانی هم خواهد داشت، اما مثل عبد الله، پادشاهی مقتدر نخواهند بود و قدرت دست به دست خواهد شد و در اثر این اختلاف درونی بر سر قدرت، حاکمیت حجاز، متزلزل و سست می شود و این اتفاقات (موت عبدالله و اختلاف بنی فلان) قبل از خروج سفیانی و ظهور امام مهدی علیه السلام، رخ می دهد. اما فاصله بین مرگ عبد الله و خروج سفیانی در روایات مشخص نشده است و مبهم است. به هر حال نزاع بر سر قدرت و جانشینی ادامه دارد و قدرت دست به دست میشود تا اینکه این خاندان، مرتکب جنایتی دیگر شده و نفس زکیه را، در کنار کعبه و در شهر مکه، به قتل می رسانند. و این نشان می دهد ملک و فرمانروایی این خاندان بنی فلان، تا نزدیکی های ظهور و قیام علنی امام مهدی علیه السلام، ادامه دارد البته نه به قدرت و اقتدار گذشته در زمان عبد الله و بعد از قتل نفس زکیه، امر به حضرت صاحب، امام مهدی علیه السلام ختم خواهد شد. انهم یرونه بعیدا و نراه قریبا.
 
 
 منابع احادیث به ترتیب:

1.    شیخ طوسی، الغیبۀ، ص 447.
2.    اربلی، كشف الغمة، ج 2، ص 479.
3.    شیخ طوسی، الغیبۀ، ص 448.
4.    نعمانی، الغیبۀ، ص 166.
5.    نعمانی، الغیبۀ، ص 267.
6.    نعمانی، الغیبۀ، ص 258.
7.    کلینی، الکافی، ج 8، ص 209
8.    شیخ طوسی، الغیبۀ، ص 435.
9.    کلینی، الکافی، ج 8، ص 209.
10.  نعمانی، الغیبۀ، ص 258.
11.  نعمانی، الغیبۀ، ص 258.
 
مصطفی امیری - دانش‌آموخته حوزه علمیه قم
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 54
  • در انتظار بررسی: 10
  • غیر قابل انتشار: 29
  • محمد ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۱
    10 1
    با سلام اللهم عجل لولیک الفرج در جهان مدرن و در عصر ظهور که غالب کشور ها به روش رئیس جمهوری یا پارلمانی اداره می شوند پیش بینی حکومت قبیله ای و طایفه ای و خانوادگی در عربستان قبل از ظهور به معجزه می ماند. ائمه هم معصومین چقدر زیبا فرموده اند. ملک بنی فلان، ان شا الله بعد از پادشاه مقتدرشان عبدالله، بتدریج ضعیف و ضعیف تر خواهد شد. هویت شان برای مسلمانان آشکار تر. البته در این نوشته، قید کردید، جانشین یا جانشینانی هم خواهد داشت این عبد الله از خاندان بنی فلان. یعنی چند جانشین؟
  • ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۱
    7 1
    خیلی شرایط آماده شده برای خروج سفیانی به چند دلیل دو دلیل خیلی مهمش اینها هستن: 1- تضعیف داعش و در مجموع تکفیری ها در عراق و سوریه 2-خیانت کشور های غربی به ترکیه و چرخش ترکیه به سمت روسیه و ایران در این وضعیت غرب هیچ ابزاری برای اعمال قدرت نداره پس مجبوره سفیانی رو آماده خروج کنه اللهم عجل لولیک الفرج
  • ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۱
    3 1
    امام خمینی: انشاءالله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از آمریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت. من همیشه برای ام سوال بود چرا امام خمینی در وصیت نامه سیاسی الهی چرا از چند کشور و چند خاندان خیلی با تاکید یاد کرده است: یکی همین خاندان بنی فلان آل فلان در عربستان و دیگری خاندان حاکم بر اردن. من معتقدم امام، در وصیت نامه که عصاره و چکیده انچه که بر انقلاب اسلامی در آینده است را با رمزهای بیان فرمودند. و اشاره داشتند که ما در سیاست خارجی مان مواظب این حکوکت ها و خاندان باشیم. الان معجزه گفتار امام آشکار شده است. الان ناصبیان امروز و دشمنان شیعه، توسط عربستان و اردن در عراق و سوریه و ... مشغول شیعه کشی هستند.
  • یک طلبه ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۱
    0 0
    ضمن تشکر از زحمات حجه الاسلام امیری در این مقاله و مقالات دیگرشان در زمینه بررسی علائم ظهور حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف، از نفی "ملک السنین" در روایت شریفه اینطور نتیجه می شود که ملک آنها به "سال ها" نمی رسد که حداقل آن سه سال است. یعنی اگر احتمال دوم متن را هم قبول کنیم جانشین عبدالله حداکثر سه سال حکومت خواهد کرد. سلمان در سوم بهمن 1393 به قدرت رسیده است و با این حساب حداکثر تا کمتر از سه سال بعد یعنی بهمن 1396 می تواند در قدرت بماند.
  • بنت فاطمه ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۱
    5 0
    انشاءا... کمتر از چند سال آینده و به زودی زود، شاهد ظهور آقا امام زمان عج الله باشيم تا عدالت را در زمين بگستراند. اللهم عجل لوليك الفرج. من احتمال می دهم تا سال 1440 قمری، البته الان می گویند کذب الوقاتون. بله. من هم معتقدم ام. اما خواسته قلب را نمی شود کتمان کنم: دی.
  • ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۱
    4 0
    میشه بگید اصلا سفیانی کیا هستن که لشگر هم دارن؟ منطقه یا کشور خاصیه؟ داستان چی است؟
    • ناشناس IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      0 0
      سفیانی فردی هست که بعد از فتنه در منطقه شام سوریه امروزی بعد از کشتن حاکم سوریه در سوریه و سایر مناطق شام اعلام حکومت می کنه سفیانی از نوادگان معاویه هست که در آخرالزمان ن بسیاری از بنی هاشم و شیعیان رو می کشه و طرفداران علی ابن ابی طالب و شیعیان و علویان و نسل ائمه با سفیانی ارتش وهابی سفیانی و سلفی ها و جمعی از کافران اهل تسنن و یهودیان در مقابل هم قرار می گیرن حکومت سفیانی کمتر از یکسال دوام داره و پس از فروپاشی حکومت سفیانی امام زمان حکومتش رو اعلام می کنه
  • حسین ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۱
    1 0
    برخی محققین نظر دادن که 40 سال بعد انقلاب اسلامی ایران بر اساس آیات قرآن دریافته ان که آن واقعه مبارک بوقوع خواهد پیوست این چقد میتونه درست باشه؟
  • ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۱
    2 0
    در روایت آمده: قائم ظهور نمی‌کند تا آنکه فتنه‌ای منطقه شام را فراگیرد و اهل شام به دنبال خلاصی از آنند؛ امّا راهی برای آن نمی‌یابند. الان همین طور شده است وضعیت سوریه. باید منتظر اولین نشانه حتمی ظور یعنی سفیانی از سوریه باشیم.
  • از مسجد سلیمان ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۱
    1 0
    خدا لعنت کند بنی فلان عربستان را که به صورت خانوادگی عربستان را اداره می کنند. حالا کی ها هستند؟ :دی
  • ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۱
    4 0
    منظورتون این بود که بنی فلان یعنی ال سعود؟خدا از زبونتون بشنوه.
  • ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۱
    1 1
    آقا این عبد الله را رها کنید. امام باقر در کتاب الغیبه نعمانی حوادث سوریه را قبل از خروج سفیانی بیان کرده است. این حدیث را که کسی دیگر نمی تواند منکر شود. نمیتوانند بگویند این حدیث مربوط به گذشته است. سیر حوادث شام و سوریه طبق بیان امام باقر این است: اختلاف و خرابی در شام. زلزله دمشق، خروج سفیانی وکشتن نمایندگان معارضه (ابقع) و حرکت به سمت دمشق و درگیری با (اصهب) و تسلط بر تمام مناطق سوریه بجز بخش شرقی سوریه که از قبل توسط ترکیه اشغال شده است زیرا کردها قبل از خروج سفیانی، ادعای استقلال کردند اما طول نمی کشد این آرزو ی شان و سفیانی در حال حرکت به سمت عراق، جنگ قرقیسیا در کنار شهر دیرالزور را با ترک ها و هم پیمانان ترک، آغاز می کند که شیعه در این جنگ شرکت نکرده است.آنگاه به سمت عراق و شهرهای شمال غربی عراق لشکرکشی می کند و بعد از تصرف بخشی از عراق، به سمت بغداد و کوفه و نجف حمله می کند در این وقت است که خراسانی از ایران و یمانی، با لشکر سفیانی که حمایت غربیها را دارد، درگیر میشود، اولین شکست سفیانی توسط لشکر ایرانی ها در عراق به لشکر نظامی سفیانی وارد میشود. بعد سفیانی در سوریه هم شکست میخورد و در نهایت قدس و فلسطین با ورود امام عصر به بیت المقدس و نماز گزاردن حضرت عیسی و اقتدا به امام زمان، برای همیشه جبهه باطل از بین می رود. پس اصل حوادث همین است. و باید مواظب حوادث بعدی منطقه سوریه طبق قول امام باقر باشیم. فعلا آل بنی فلان هستند اینطور که معلومه.
  • ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۱
    1 0
    در روایت امده که بین ترک و روم اختلاف می شود. شاهد حدیثی هم این است که: در جنگ قرقیسیا که در شرق سوریه اتفاق می افتد، این جنگ بین ترک ها و سفیانی است که نماینده غربی ها است. پس منتظر اختلاف بیشتر ترک ها با غربی ها باشید.
  • دانشجو ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۱
    0 0
    امام خمینی فرمود: "آل سعود، حزب یهود است در اسلام." یعنی همان کاری که یهودیان طبق آیات قرآن با ادیان الهی کردند، هم مسیحیت را تحریف کردند و هم اسلام را. همان کار را وهابیت و آل سعود با اسلام خواهند کرد. این جمله امام خمینی در حد یک "پایان نامه دانشگاهی" کار می طلبد. عربستان، در گدشته با حمله به مراقد امامان در عراق، برگزار کردن حج بی روح، از بین بردن آثار تاریخی اسلامی. تبدیل مکه به شهر برج های غربی و ... الان با حمایت مای داعش تکفیری، حمله به یمن، فساد می کند. در روایت هم امده بنی فلان نماینده و نائب خاص امام عصر یعنی نفس زکیه را هم به شهادت می رساند. یعنی تا لحظه آخر این خاندان مشغول فساد در امت اسلام هستند.
  • علیرضا ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۱
    1 0
    از آنجا که در روایات سخن از یک خاندان شده است (آل فلان یا بنی فلان)، می توان دریافت که حکومت حجاز در عصر ظهور قاعدتاً باید پادشاهی باشد تا افراد مختلفی که همگی به یک خاندان تعلق دارند، در رأس حکومت قرار گیرند. مشرق جان . تشکر. همین یک بخش از روایت کافی است. این که دیگه خیلی واضح است. آل بنی فلان ، نفس زکیه، نشانه حتمی ظهور را به شهادت می رسانند.
  • ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۱
    0 3
    جلل خالق یعنی در روایت آینده عربستان اومده!!؟؟ منبعش کجاست!؟؟
  • ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۱
    1 0
    یکی از ملزومات ظهور حضرت از عربستان، مهیا شدن شرایط شهر مکه است و با توجه به عداوت و دشمنی فرقه وهابیت که در حال حاضر اندیشه غالب در عربستان است و شدیدا از سوی آل سعود رواج یافته و حمایت می شود ظهور اتفاق نخواهد افتاد مگر در شرایطی که هرج و مرج بر سرزمین حجاز سایه افکنده باشد ؛ اختلاف بنی فلان در حدیث هم اشاره به همین موضوع دارد. چرا که یقینا وجود یک حکومت مقتدر و منسجم ضد شیعه و ضد مهدویت، مانع بزرگی برای گرد ظهور است و از آنجا که روایات شریف دلالت بر اوضاع نابسامان حجاز در هنگامه ظهور دارد این مناع هم برطرف میشود.
  • ناشناس ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۱
    2 0
    لطف بفرمایید منبع اون روایت مربوط به موت عبدالله درحجاز رو ذکر کنید اینکه گفته بشه جزو روایات موثقه کافی نیست
  • ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۱
    1 0
    استادی داشتیم میفرمودند: ائمه اطهار سلام الله علیهم وقتی نشانه میدهند قصدشان روشنگری و بیان است و الا اگر بخواهند با اینگونه نشانه ها مردم را بیشتر سردرگم کنند که به آن نشانه نمی گویند!! در مورد تعیین وقت نیز، در این مقاله زمان دقیق هم مشخص نشده است . فقط اشاره شده است که قبل از ظهور، ناصبی ها و بنی فلان بر عربستان حاکم هستند و سیاست خارجی ما پگونه باید باشد.
  • مهدي ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۱
    1 2
    تعيين كنندگان زمان را تكذيب كنيد
  • مهدي ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۱
    1 0
    احتمالا همينطور است. همين ديوانگي آل سعود در منطقه بزرگترين نشانه از دست دادن اقتدارشان است كه سرانجام نابودشان مي كند.
  • ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۱
    3 0
    اللهم صل علی محمدوآل محمد وعجل فرجهم
  • طلبه خ ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۱
    0 0
    طبق بعضی روایات فتنه آخر هجده سال به طول می انجامد که به نظرهمین فتنه شام است و آنگاه خروج سفیانی . مورد دیگه اینکه امیدوارم به ذهنتون نیفتاده باشه که این عبدالله که مرد همان عبدالله روایت است چون امکان دارد عبدالله دیگر بیاید و بعد از او باشد یا همین ملک سلمان چندسال حکومت کرد.
  • طلبه از قم ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۱
    1 0
    طبق حدیث، چون به "ملک السنین" اشاره شده است و در زبان عربی، حداقل جمع، سه سال است، پس حداقل "سه سال بعد از مرگ عبد الله"، اون وقت، تازه ملک الشهور (پادشاهی های کمتر از یک سال) در خاندان بنی فلان، آغاز می شود. این احتمال سوم از همه دقیق تر است که در متن مقاله نیامده است. و فقط دو احتمال ذکر شده است.
  • مهدی س ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۱
    3 0
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم اللهم عجل لولیک الفرج
  • امین ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۱
    1 1
    من قائل به تطبیق این روایت به خاندان سعودی نیستم ولی امید دارم خاندان سعودی همون بنی فلان باشن.البته چیزی که مشخصه فارغ از این احادیث اینه که زوال خاندان سعودی اظهر من الشمس هست.از سرتا پای این پادشهای معلومه داره از بین میره.جالبه بدونید همین الان که ملک سلمان زنده هست 40 نفر واجد شرایط پادشاهی بر عربستان هستن!و حکومت رو حق خودشون میدونن.اینم که تا حالا مثل گرگ گرسنه به هم نپریدن به خاطر تلاشهای امریکا بوده که انشاالله در اینده جواب نمیده و ما شاهد سقوط یک حکومت و خاندان ظالم در سرزمین وحی خواهیم بود
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۱
    2 0
    ما وظیفه مان عمل به دین است
  • ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۱
    0 0
    مشرق، تیتر را اصلاح کن. در متن مقاله آمده : آخرین پادشاه "مقتدر" / اما شما در تیتر، نوشتید: آخرین پادشاه. خخخخ.
  • ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۱
    3 0
    از "خرداد سال 96 به بعد" حوادث مهمی در ایران و منطقه اتفاق می افتد. امام خمینی میفرمود: انتظار فرج از نیمه خرداد کشم. از خرداد سال 96 به بعد حوادث اصلی کلید می خورد.
  • ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۱
    0 0
    نشانه هایی مثل مرگ عبد الله معلوم نیست چقدر با ظهور، فاصله داشته باشند؟. هر چندف بشارت است و امیدواری ولی حواسمان باید بیشتر به سمت سوریه باشد. سفیانی بعد از جنگ‌های داخلی در شام و سوریه، و شکست رقبای داخلی به عنوان حاکم بی منازع سوریه در هنگامه ظهور، بزرگترین مانع در برابر امام عصر در راه آزادسازی قدس و فلسطین، می‌باشد که از پشتیبانی نظامی و حمایت دنیای غرب برخوردار است. مهمتین نشانه، سفیانی مورد حمایت غربی ها است. اهل بیت گفتند.
  • ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۱
    1 0
    اَللّهُمَّ اَصْلِحْ عَبْدَ کَ وَ خَلیفَتَکَ، بِما اَصْلَحْتَ بِهِ اَنْبِیائَکَ وَ رُسُلَکَ، وَ حُفَّهُ بِمَلائِکَتِکَ، وَ اَیِّدْهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ مِنْ عِنْدِکَ، وَ اسْلُکْهُ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ رَصَداً، یَحْفَظُونَهُ مِنْ کُلِّ سُوءٍ،وَ اَبْدِلْهُ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِ اَمْناً، یَعْبُدُکَ لا یُشْرِکُ بِکَ شَیْئاً، وَ لاتَجْعَلْ لِاَحَدٍ مِنْ خَلْقِکَ عَلی وَ لِیِّکَ سُلْطاناً، وَ ائْذَنْ لَهُ فی جِهادِ عَدُوّ ِکَ وَعَدُوِّه، وَ اجْعَلْنی مِن اَنْصارِهِ، اِنَّکَ عَلی کُلِّ شیْ ءٍ قَدیر دعای امام رضا ع برای حضرت صاحب عج..
  • حمید ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۱
    3 0
    علامه کورانی در دانشگاه امام صادق، فرمودند: "روایتی که داریم این است که آخرین حکومت عربستان قبل از ظهور حضرت، حاکمی به نام عبدالله دارد که بعد از مرگ او، به تفسیر من، حکومت به یک سال نمی رسد و تعدادی حاکم می شوند ولی هر کدامشان به یک سال نمی رسند. گفتیم شاید این، همان عبدالله است ولی ملک سلمان از یک سال رد کرد و بعد ... خدا حفظ کند "سید حسن نصرالله" را، ایشان، گفت: "ینتهی مُلک السنین... " در روایت، یعنی حکومت سه ساله. یعنی جانشین ملک عبد الله، به سه سال نمی رسد! و نه یک ساله. گفتیم: ان شاء لله ... ." (تازه بعد از سه سال، ملک الشهور یعنی حکومت های چند ماهه بنی فلان در عربستان آغاز می شود ولی این دیگه، طولانی نیست و به امام عصر ختم می شود)
  • ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۱
    1 1
    هو الحی السلام علیک یا بقیه الله ارواحناله الفداه اگر خاموش باشید؛به جایی از اسلام برنخواهد خورد! هروقت و هرآن که امر الهی صورت بگیرد ؛امام ارواحناله الفداه خروج خواهند کرد بدون تصمیم گیری کسی در عالم ؛غیر از وجود ذات اقدس الهی . اما اینکه هرروز یک مطلب جدیدرا مانند سوفسطایی ها به وجود نورانی مولایمان امام زمان ارواحناله الفداه اطلاق می کنید و تمام اتفاقات حاصله منطقه را به آن نازنین متصل می نمائید و بعد دوباره خودتان می آئید استدلال می نمائید و رد می کنید؛این کار شایسته ای نیست و اگر عالم نیستید بهترین راه سکوت است که علیکم سوت مفتاح ! این تعادل دینی و ذهنی جامعه اسلامی را بر هم می ریزد و اینکه باید پاسخگوی وجود مقدس خداوند متعال باشید و نیز شرمنده وجود مولایمان خواهید شد.چرا که امر کردند هرکس هر تاریخ و زمانی را و به هرشکلی به حضور و ظهورم متعلق نماید؛کذاب است یا بگوید که با من ملاقات داشته است ! خوب جنابان محترم ؛دست ازاین امور بکشید و سرتان را برگرده خویش فرو برید و اصلا حساب و کتاب نمائید که کارتان درست است که امام ارواحناله الفداه برایتان حضورو ظهور نماید یا که خیر !! بهترین راه برای تمام رسیدگی ها احوال خودتان است والسلام علی عبادالله الصالحین اللهم عجل لولیک الفرج
  • امیر ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۱
    0 0
    سلام آخرین رئیس جمهور آمریکا قبل از ظهور می بایست یک زن باشد که طبق آن در هنگام ظهور پیمان صلحی بین او ومنجی عالم تبیین می شود به مدت پنج سال که این پیمان ظرف دوسال بیشتر دوام نمیاورد چون بوسیله طرف غربی نقض میشود و غرب نیز تسلیم می شود البته به وساطت و کمک عیسی بن مریم
  • ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۱
    0 0
    عبدالله اردن یا عربستان سعودی ؟
  • ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۱
    0 0
    با "نرم افزار جامع الاحادیث" تمام احادیث را بررسی کردم. همه احادیث در کتاب های معتبر مثل: کافی مرحوم کلینی، الغیبه شیخ طوسی، کشف الغمۀ، بود. تشکر ولی بهتر بود منابع را هم میگذاشتید.
  • ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۱
    0 0
    منبع حدیث موت عبد الله: کتاب الغیبۀ شیخ طوسی از معتبرترین کتب مهدویت. و اما سند روایت موت عبد الله، نشان میدهد سند خوب و موثق است: 1. الحسین بن عبیدالله بن الغضائری: امامی ثقه جلیل، (رجال نجاشی، ص69). 2. الحسین بن علی بن سفیان البزوفری: امامی ثقه جلیل، نجاشی می‌گوید: «شیخ ثقة جلیل من أصحابنا»(رجال نجاشی، ص68) 3. احمد بن ادریس القمی: امامی ثقه جلیل. نجاشی می‌گوید: «کان ثقة فقیها فی أصحابنا کثیر الحدیث صحیح الروایة»(رجال نجاشی، ص92). 4. علی بن محمد بن القتیبة النیسابوری: امامی ثقه علی التحقیق به خاطر عباراتی که نمی‌توان به سادگی از آن گذشت، مثل عبارت نجاشی که می‌گوید: «علیه اعتمد أبو عمرو الکشی فی کتاب الرجال»(رجال نجاشی، ص259) 5. الفضل بن شاذان:بسیار معروف. در جلالتش این کلام نجاشی کفایت می‌کند که در مورد او می‌گوید: «کان ثقة أحد أصحابنا الفقهاء و المتکلمین. و له جلالة فی هذه الطائفة و هو فی قدره أشهر من أن نصفه‏»(رجال نجاشی، ص307) 6. عثمان بن عیسی: بنابر قولی جزء اصحاب اجماع است، کثیر الروایة بودنش در کتب اربعه که در سند 840 روایت قرار گرفته، و کثرت روایت اجلاء از او (معجم رجال الحدیث ج11، ص120) 7. ابی منصور: واقفی است، اما از اساتید و شاگردانش می‌توان او را ثقه دانست و در کتب اربعه در سند 144 روایت قرار گرفته است؛ مرحوم آیت الله خوئی هم او را ثقه می‌داند و در آخر امر درباره او چنین می‌فرماید: «الظاهر وثاقة الرجل »(معجم رجال الحدیث، ج7، ص141) 8. عمار بن مروان الیشکری: ثقه و امامی (نجاشی، ص291) 9. یحیى ‏أبوبصیر الأسدی: ثقه و امامی است جلیل (رجال نجاشی، ص441) ا
  • ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۱
    0 0
    چپنین چیزی (18 سال) درباره فتنه شام و سوریه قبل از خروج سفیانی در احادیث معتبر شیعه نیامده است. احادیث اهل سنت، زمانی مورد قبول شیعه است که مضمون آن از طریق اهل بیت پیامبر به ما رسیده باشد. 18 سال از طریق اهل بیت ذکر نشده است.
  • ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۱
    0 0
    مشرق، خوب اصلاح کن دیگه راست میگه.
  • ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۱
    1 0
    ببخشید اگر منظورتان به امام معصوم است که می گوید اگر بشارت مرگ عبد الله بدهید من هم نزدیکی ظهور را بشارت می دهم. در مسلمانی خود شک کنید. اگر منظورتان بیان نشانه های ظهور است برای مرم، که چرا گفته می شود؟، پس اهل بیت این احادیث را برای کره مریخ گفتند؟ برای عمه جان من گفتند؟؟؟ بیان نشانه های ظهور، مثل علائم رانندگی در طول جاده است که بگوید شما دارید به مقصد، نزدیک می شوید.
  • سهیل ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
    0 0
    انچه که در این مقاله مانند سایر مقالات دربار عبدالله توجه نشده ان است که دو عبدالله متفاوت مدنظر است اولی مرگی دارد که منجر به رو به زوال گذاشتن حکومت حجاز و ایجاد حکومتهای ماهانه و روزانه میشود و دیگری اخرین حاکم حجاز است که خبر مرگش در عرفات اعلام میشود و پایان حکومت حجاز رانوید میدهد و دارای مدت حکومت روزانه است و هم اوست که مرگش چهل روز مخفی نگاه داشته میشود .و در روایات وارده کهاینجا ذکر نشئه دوازدهمین حاکم حجاز است منتظر مرگ سلمان هفتمین حاکم حجاز در سال جاری باشید ان شا الله
  • کیا ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
    1 0
    1- تمامی انبیا و اولیائ آنان از حضرت آدم (ع) تا حضرت خاتم (ص) چون بر مبنای عقل مطلق متولد و دسترسی به عالم برتر دارند لذا کتاب مبین را بصورت یک عکس می بینند یعنی با توجه به دانش خویش تمام هستی را توانایی رویت دارند و گفتارشان اگر به صحت ثایت شده باشد صحیح است 2- سایر انسانها که فقط دسترسی در این جهان دارند وبا جهل مطلق به دنیا می آیند جهان هستی یا همان کتاب مبین را بصورت فیلم می بینند یعنی در چرخه زمان مسدود هستند 3- برابر نظرات و مومنین انقلاب اسلامی نشانه طلوع فجر ظهور است و کسی توانایی زمان وساعت ظهور را نمی داند... 4......
  • ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
    2 0
    شما به اوضاع دنیا نگاه کنید همان چیزی که در روایات مربوط به ظهور ولی عصر ارواحنا فداه وجود دارد امروز خمان در دنیا حاکم است . این جمله از من نیست از رهبر معظم انقلاب است به این انقلاب اعتقاد کامل دارم علی رغم تمام مشکلاتی که مفسوان بی دین برای آن درست کرده اند ولی امید است به هدف اصلی خود که مقدمه سازی برای ظهور است و بارها به صورت سر بسته از زبا بسیاری از علما بیان شده دست یابد.
  • اکبر ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
    1 0
    طبق روایات سپاهیان سپاه خراسانی پرچم های سیاه حمل میکنند و به جنگ سفیانی میروند ، دلیل ان هم کشتار سفیانی از شیعیان عراق است که باعث تحریک احساسات ایرانی ها میسود که سیاه پوش و عزادار به جنگ سفیانی میروند سفیانی همین عبدلله دوم پادشاه اردنه ، بزودی متوجه خاهید شد ............
  • ۰۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
    1 0
    برای فرج نمیشود زمان تعیین کرد، علم آن فقط نزد حضرت اللّه است.
  • ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
    0 0
    جناب ناشناس عزیز سلام .۲۳:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۱ امام معصوم ع امر بر حدیث کرده اند!منظور را اگر خوب و بادقت می خوانید ؛یقینا در می یافتید که چه چیز هست !از خود معصوم در مورد موضوع ظهور سوال شده است.حضرات فرمایش داشته اند که یقینا صورت خواهد گرفت .علائم نیز هست .اما اینکه این علائم را با صورتهای خاصی اشخاصی که تنها جهت سو استفاده؛می خواهند مدام برای مردم اعلام کنند!!این خطا هست و طبق آیه شریفه قرآن حکیم که باید با کلام معصوم ع و کلام معصوم ع باید با قرآن حکیم مطابقت نماید؛از رسول الله ارواحناله الفداه سوال شد که آقا شما در مورد مسئله و وقوع قیامت بفرمائید؛وجود نورانی و مقدس پیامبر ارواحناله الفداه در مورد قیامت با نزول آیات توضیح دادند اما در مورد وقوع آن فرمودند از غیب دراین مورد چیزی را نمی توانم بگویم نقل به مضمون که آیه شریه و تمام تفسیرش عزیز دل ما بزرگوار؛موجود میباشد و یکی از اولین و مهم ترین چیزیهایی که در مسئله ظهور امام زمان ارواحناله الفداه اسناد می شود ؛همین آیه شریفه است .چرا که در بسیاری از دورانهای تاریخی طبق فرمایشات بزرگ دینی ما این اتفاقات چندین بار رخ داده .حتی گوشه ای از آن را در زمان جناب مختار اعلی الله مقامه و بعد ها در تاریخ خود ایران اسلامیمان نیز بروز و ظهور داشته است .بزرگواربنده به مسلمانی شما شکی نکردم و شما راقضاوت نیز ننمودم اما توضیح را می دهم که ان شاالله شما هم بیشتر مطالعه کنید برای رضای خدا تا ایمانتان بیشتر قوی شود.و مسئله بسیارمهمی که اکنون همه مردم را نسبت به مسئله ظهور امام ارواحناله الفداه درگیر کرده است همین کارخبطیست که درحال رخ داد مدام است و جالب هم هست که دوستان مشرق یقینا می دانند و درهمینجا مطلبی را قرار داده بودند در مورد مرگ عبدالله !موضوع این هست که مدتها بود در مورد این روایت بسیار زیاد بحث میشد و اگر بزرگوار این اتفاق رخ ندهد شما آن وقت نباید به بنده بلکه به تک تک بزرگان دین معاذالله شک کنید که اگر اشتباه کرده باشند و برای امام ع و مردم و اهم همه خداوند تبارک و تعالی ؛وقت تعیین کرده باشند !و این نوع مسائل مداومتش در جامعه به دلائلی که ایمانها متفاوت هست و درجات مختلفی از ایمانها وجود دارد ؛همانطور که وجود قدسی پیامبر نازنین اسلام ارواحناله الفداه فرمایش کرده اند؛درمورد ایمان مردم طبق آیات نورانی کتاب وحی ؛باعث تزلزل در عبادتها و افسار گسیختگی جامعه اسلامی می شود و شک و ترید را در مورد وجود مقدس ذوات مقدسه کم رنگ می کند.و یادمان باشد یکی از دشمنی های ابلیس ملعون با ولایت و اهم همه خاصه وجود نورانی امام زمان ارواحناله الفداه گستگی و تشدد آرا و بر هم زدن نظم تقوایی مومنین و مسلمین معتقدبه وجود نورانی امام که پدر و مادرم به فدایشان باد هست و جان ناقابلم خاک پایشان اگر لایقمان دانندبه فهم و درک امامتشان .و بنده اتفاق یک مطلبی را برای دوستان مشرقی نوشتم که به بعضی از علما اگر دست رسی دارند اعلام کنند که دشمن در حال استفاده کردن ازهمین مسائل برای تفرقه آفرینی میان مومنین و محبین و شیعیان آل الله ارواحناله الفداه هست و باباید بسیار بسیار مراقبت کنیم و طبق فرمایش خود آل الله ارواحناله الفداه در زمان غیبت تنها تمام توجه ما به علمایی باشد که تراز اول هستند و یقینا مورد احترام و تائید وجود امام زمان ارواحناله الفداه .عذر تقصیراگر زیاده شد.به فرموده مولا علی ارواحناله الفداه ؛جوری جواب مستمع را بدهید که از کنار شما راضی خارج شود .اللهم عجل لولیک الفرج ...العاقبت للمتقین جمیعا ان شاالله .
  • طلبه ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
    0 0
    اینکه گفته یک زن رئیس جمهور می شود و با او پیمان صلح بسته می شود کجای روایات آمده نام زنی باشد ؟؟؟ در روایات نام مرد آمده .و فتنه شام طولانی است.
  • ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
    2 0
    دوستان عزیز برای من یک چیز متصور است امام عصر زمانی ظهور خواهند کرد که مردم دنیا شدیدا به ظهور اقا محتاج باشند شما نگاه کنید در همین ایران هر روز از خواب پا می شوید چقدر ضرورت حضور اقا را در زندگی اتان حس می کنید در تمام دنیا همین است یعنی اقا زمانی ظهور می کند که اکثر مردم در طول زندگی شان نیاز به ظهور اقا را احساس کنند نشانه های ظهور به غیر از قطعی هاش می تواند عین یک چرخه در دنیا مدام بچرخد هر کدام از ما وظایفی بر عهده داریم و تا وقتی خود را سرباز اقا ندانیم و به این وظابف عمل نکنیم من فکر نمی کنم اقا ظهور کند چون لازمه ظهور طلبیدن اقا توسط مردم است و رهبری که توسط مردم طلبیده نشود حتی امام معصوم باشد قادر به هیچ کاری در روال طبیعی زندگی روزمره انسان ها نخواهد بود به حضرت علی نگاه کنید که چون او را به هر دلیلی مثل کلک و حقه از مردم دور نگه داشتند و مردم او را نخواستند حضرت 25 سال خانه نشین شد اصولا غربی ها دین اسلام را اگر بهتر از علمای ما نشناسند کمتر نمی شناسند و من مطمن هستم انها به تمام روایت ظهور بخصوص شیعه مسطل هستند و من می دانم که حتی به ان اعتقاد هم دارند اما از سر لجبازی و حرص و طمع با ان عناد می ورزند بخصوص یهودی ها پس انها که این روایت ها را می داند در مقابل ان تدبیر می اندیشند پس اقا چطور در برابر انها پیروز می شود؟به اینگونه که مردم نیاز به حضرت را در تمام دنیا مثل غذا برای خودشان حس می کنند و پشت سر اقا به این کافران می تازند انوقت است که تدبیر غربی ها دیگر فایده ایی نخواهد داشت و انها شکست خواهند خورد اصولا این اسلام هراسی و به خصوص شیعه هراسی ریشه در همین موضوع دارد
  • داود ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    0 0
    مرگ عبدالله توچه ماهی باید باشه؟
  • سینا ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    0 0
    ویکیپدیا زده ۲۳ ژانویه ۲۰۱۵، هنوز 2 سال وقت هست
  • ابی ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    4 0
    به هر حال انشاالله که ظهور حضرت نزدیکه .... الهم عجل الولیک الفرج ...
  • حامد ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    0 0
    سلام. هرچیزی وقتی نزدیک شد میشه زمانو تا حدی تعیین کرد. مثلا من در بستر مرگم دارم نفس آخرو میکشم. خب زمان مرگو نمیشه تعیین کرد ولی من در اون حال میتونم بفهمم تا چند دقیقه دیگه فاتحه! یا وقتی سفیانی خروج کرد میتونیم بفهیم ظهور نزدیکه. یا وقتی نفس زکیه کشته شد میتونیم تعیین کنیم که 15 روز دیگه ظهور میشه! نشانه های ظهور پس برای چیه؟ برای اینه که وقتی اتفاق افتاد بفهمیم که نزدیکه خودمونو آماده کنیم.
  • افشین ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
    1 0
    سلام به نظر من منظور از چند در حدیث چندماهه 30 میباشدبه این علت با توجه به حدیث داریم حکومت های چتد ساله تبدیل به حکومت های چندماهه وچندروزه میشود وازروز عرفه تا قیام امام 30 روز میباشد والبته این احتمال است نه صد در صدی
  • محمد IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    0 0
    سفیانی همان داعش است ، اختلاف بر سر حکومت آل سعود و داعش (مثل داعش) از سوریه به حجاز لشکر میکشد و ادامه ماجرا...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس