دبیر ستاد عالی کانونهای فرهنگی و هنری مساجد کشور از مشارکت ۷۷ کشور دنیا در برنامه‎های ایام دهه کرامت خبر داد.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام حمیدرضا سلیمانی، دبیر ستاد عالی کانونهای فرهنگی و هنری مساجد کشور و مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی «آیین افتتاحیه بزرگداشت دهه کرامت در استان تهران» که امروز پنجشنبه در تالار شیخ صدوق آستان مقدس عبدالعظیم حسنی(ع) با حضور برخی مسئولان کشوری برگزار شد، با بیان اینکه هجرت در فرهنگ دینی ما یک آغاز محسوب می‌شود، گفت: در تاریخ اسلام هجرتهایی وجود دارند که نقطه عطف بزرگ‎ترین جریانات تاریخی شدند. هجرت پیامبر اکرم(ص) از مکه به مدینه و نیز هجرت امام حسین(ع) از مدینه به سمت کربلا و همچنین هجرت امام رضا(ع) از مدینه به سمت مرو از جمله هجرتهایی است که منشأ تحولات اساسی در تاریخ بشریت شد.

وی ضمن بیان اینکه امام رضا(ع) تهدیدها را به فرصت تبدیل می‎کردند، اظهار کرد: در ماجرای هجرت امام رضا(ع) هرچند به ظاهر مأمون پیروز ماجرا بود، ولی امام(ع) صحنه‎گردان بودند طوری که تمام تهدیدات را به فرصت تبدیل کردند به این صورت که بسیاری از مردم به دلیل توقف حضرت در شهرهای مختلف با سیره عترت(ع) آشنا شدند و حضرت در هر شهری علوم و معارف ناب اسلام را به رخ همگان می‎کشیدند. همچنین مناظرات امام(ع) و جلسات علمی حضرت، روزنه‎‌ای برای تقویت نور ایمان در قلب مردم بود و این رفتار امام(ع) حتی مخالفان را به عقب براند.

دبیر ستاد عالی کانونهای فرهنگی و هنری مساجد کشور ادامه داد: پس از هجرت امام رضا(ع) شاهد هجرت بسیاری از بزرگان دین از جمله حضرت فاطمه معصومه(س) و عبدالعظیم حسنی و شاهچراغ بودیم که هر کدام از این بزرگواران اثر فراوانی در جریان‎سازیهای فرهنگی و مذهبی گذاشتند. اگر خط هجرت حضرت معصومه(س) را دنبال کنیم، به انقلاب اسامی و اتفاقات پس از آن می‎رسیم. اینها همگی از عنایات خداوند متعال بر این سرزمین هست که این بزرگواران را منشأ خیر و برکت برایمان قرار داد.

سلیمانی درباره سیر ایجاد ستاد دهه کرامت گفت: در سال 1382 و در دوره ریاست آقای مسجد جامعی در پست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در مشهد مقدس جشنواره‎ای تحت عنوان جشنواره امام رضا(ع) آغاز شد و به تدریج تبدیل به مراسمی ملی شد.

وی ادامه داد: در سال 1387 بنا شد این جریان جنبه‎ای مردمی پیدا کند تا این ماجرا منحصر در ادارات دولتی نشود و از آنجایی که کانونهای فرهنگی هنری مساجد بیشترین ارتباط را با قشر مردم داشتند، بهترین گزینه برای انجام این مأموریت بود و ما در همان سال ابتدایی به این نتیجه رسیدیم که این مرکز به تنهایی قادر به انجام این وظیفه مهم نیست، بنابراین از دیگر دستگاه‎های فرهنگی نیز در این راستا دعوت به همکاری کردیم تا جایی که شورای هماهنگی دهه کرامت با همکاری 34 دستگاه و نهادهای دولتی و غیردولتی تشکیل شد.

وی با اشاره به اینکه در ابتدا تمام فعالیتها درباره امام رضا(ع) بود و بعدها این رویه ارتقاء داده شد، تصریح کرد: از آنجایی که در ابتدای ذی‎القعده، ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) قرار دارد،  بنا بر این شد که شروع این حرکت از قم باشد و انتهای این برنامه در مشهد مقدس و در جوار بارگاه امام رضا(ع)‌باشد. 

سلیمانی افزود: در طی مدت فعالیت ستاد دهه کرامت، شورالی عالی انقلاب فرهنگی روز پنجم ذی‎القعده را به عنوان روز بزرگداشت امامزادگان در ایران و روز ششم این ماه را روز بزرگداشت حضرت شاهچراغ(ع) تصویب کرد.

وی با بیان اینکه برنامه دهه کرامت و جشنواره امام رضا(ع) امروز از مرزهای جمهوری اسلامی ایران فراتر رفته است، افزود: بین ستاد دهه کرامت و جامعةالمصطفی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مجمع جهانی اهل‎بیت(ع) تفاهم‎نامه‎ مشترکی به امضاء رسیده تا بتوانیم فرهنگ رضوی را به خارج از مرزهای کشور ترویج دهیم. با این تدبیر در این سال توانستیم در 77 کشور خارجی برنامه‎های مختلفی را در راستای ترویج فرهنگ عترت و فرهنگ رضوی برگزار کنیم.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس