کد خبر 607232
تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۳

تیم ملی والیبال ایران درحالی برای نخستین بار در بازی های المپیک به میدان می رود که رقیبان این تیم در دور مقدماتی پنج تا سیزدهمین دوره حضور خود در این رقابت ها را تجربه خواهند کرد.

به گزارش مشرق، سی و یکمین دوره بازی های المپیک از 16 مردادماه به میزبانی شهر ریودوژانیرو برزیل درحالی آغاز می شود که ورزش والیبال چهاردهمین حضور خود در این رویداد مهم ورزشی را تجربه خواهد کرد.
 
والیبال از سال 1964 و در بازی های المپیک توکیو به رشته های ورزشی این بازی ها افزود شده و در سال 2016 برای چهاردهمین بار مسابقات این رشته ورزشی در دو گروه مردان و زنان المپیک و با حضور 12 تیم در هر گروه پیگیری می شود.
 
تا کنون نام 38 کشور در مسابقات والیبال مردان المپیک ثبت شده است اما تعداد اصلی آنان کمتر از این میزان است زیرا برخی از این کشورها بر اساس تغییرات جغرافیایی بلوک شرق با نام های متفاوت در المپیک حضور یافته اند. مانند اتحاد جماهیر شوروی و روسیه، آلمان شرقی، آلمان غربی و آلمان فعلی و موارد مشابه دیگر.

تیم ملی والیبال ایران نیز با کسب مقام نایب قهرمانی مسابقات انتخابی المپیک در توکیو که خردادماه امسال با حضور هشت تیم برتر آسیا و جهان برگزار شد، برای نخستین بار سهیمه حضور در بازی های المپیک به دست آورد تا سی و نهمین کشور شرکت کننده در والیبال المپیک باشد.

تیم ملی والیبال ایران در دور مقدماتی بازی های المپیک با تیم های لهستان، روسیه، آرژانتین، کوبا و مصر در گروه دوم این رقابت ها همگروه است، که آنان پنجمین تا سیزدهمین حضور خود را در مسابقات والیبال المپیک تجربه خواهند کرد.

همچنین تیم های برزیل، ایتالیا، آمریکا، کانادا، فرانسه و مکزیک در گروه اول این رقابت ها با یکدیگر همگروه هستند که برزیل در 14 دوره مسابقات والیبال در این رقابت ها حضور داشته است. دیگر تیم ها مانند ایتالیا و آمریکا امسال برای یازدهمین حضور خود آماده شده اند، کانادا و فرانسه چهارمین حضور و مکزیک نیز در سال 1968 برای نخستین بار به مسابقات والیبال بازی های المپیک راه یافته بود و در سال 2016 برای دومین بار در این رقابت ها شرکت می کند.

** تیم های والیبال مردان المپیک 2016 در یک نگاه
تیم ملی والیبال آرژانتین در بازی های المپیک 2016 برزیل، هفتمین حضور خود را تجربه خواهد کرد و این کشور در سال 1988 بر روی سکو سوم والیبال المپیک ایستاده است.

والیبال برزیل نیز در بازی های المپیک همانند بسیاری از میدان های مهم جهان یکی از پرافتخارترین هاست. تیم ملی والیبال مردان این کشور در تمامی چهارده دوره حضور والیبال در المپیک حضور داشته است و امسال هم میزبان است. برزیل دو مدال طلای والیبال مردان المپیک در سال های 1992 و 2004 را در پرونده دارد و در سال های 1984، 2008 و 2012 نیز موفق به کسب مدال نقره شده است.

تیم ملی والیبال مردان کانادا دیگر تیمی است که چهارمین حضور خود در المپیک را امسال تجربه خواهد کرد و بهترین مقام این تیم در المپیک جایگاه چهارم در سال 1984 بوده است.

مردان والیبالیست کوبا درحالی در سال 2016 هفتمین حضور خود را در المپیک تجربه می کنند که در سال 1976 مدال برنز این بازی ها را به گردن آویختند.

فرانسه قهرمان سال 2015 لیگ جهانی والیبال که در سال های اخیر در این رشته ورزشی مدعی شده است، امسال چهارمین حضور خود را تجربه می کند و بهترین عنوان این تیم در المپیک جایگاه هشتمی سال 1988 است.

والیبال ایتالیا در سال 2016 یازدهمین حضور متوالی خود در المپیک را تجربه می کند. تیم ملی این کشور در سه دوره ابتدایی سال های 1964 تا 1972 در بین 10 تیم شرکت کننده المپیک قرار نداشت. این کشور تا کنون به مدال طلای المپیک در والیبال مردان دست نیافته است اما دو مدال نقره (1996 و 2004) و سه مدال برنز (1984، 2000 و 2012 ) در گنجینه افتخارات خود دارد.

تیم ملی والیبال مکزیک در برزیل دومین حضور خود در المپیک را تجربه می کند. این تیم در سال 1968 برای اولین بار المپیکی شد و جایگاه دهم مسابقات والیبال مردان را به دست آورد.

والیبالیست های لهستانی در ریودوژانیرو برزیل نهمین حضور خود در المپیک را تجربه خواهند کرد اما از هشت دوره قبلی تنها یک مدال و آنهم خوشرنگ ترین (طلایی) را در سال 1976 کسب کردند.

والیبال روسیه داستان متفاوتی در المپیک دارد. ملی پوشان این کشور 13 دوره حضور در رویداد بین المللی را دارند که شش دوره با نام اتحاد جماهیر شوروی، شش دوره با نام روسیه و یک دوره هم با نام (تیم المپیک) سال 1992 شرکت کردند. روس ها تنها در سال 1984 در رقابت های والیبال مردان حضور نداشتند.

روس ها 9 مدال طلا، نقره و برنز والیبال مردان را در 13 دوره حضور خود به دست آوردند که سه طلا، دو نقره و یک برنز با نام اتحاد جماهیر شوروی سابق بوده است و یک طلا، یک نقره و دو برنز با نام روسیه به دست آوردند.

والیبال آمریکا نیز در ریو یازدهمین حضور خود در المپیک را تجربه می کند که این تیم سه مدال طلا در سال های 1984، 1988 و 2008 و یک مدال برنز در سال 1992 در والیبال مردان به دست آورده است.

اما تیم ملی والیبال ایران امسال برای نخستین بار در بازی های المپیک به میدان می رود و بازیکنان این تیم حکم شاگردان سال اولی رائول لوزانو را دارند که در بین مدعیان کارگشته این رقابت ها باید عرض اندام کنند.

برنامه مسابقات تیم ملی والیبال ایران در رقابت های المپیک 2016 ریو به وقت محلی به قرار زیر است:

یکشنبه 17 مردادماه: ساعت 22 و 35 دقیقه: آرژانتین – ایران
سه شنبه 19 مردادماه: ساعت 17 و 5 دقیقه: لهستان – ایران
پنج شنبه 21 مردادماه: ساعت 9 و 30 دقیقه: کوبا - ایران
شنبه 23 مردادماه: ساعت 9 و 30 دقیقه: مصر - ایران
دوشنبه 25 مردادماه: ساعت 15: روسیه – ایران

در پایان دور مقدماتی از هر گروه چهار تیم به مرحله بعدی صعود می کنند که مراحل بعدی به صورت حذفی برگزار می شود.

مرحله نخست حذفی رقابت های والیبال مردان روز چهارشنبه 27 مردادماه با چهار دیدار پیگیری خواهد شد و تیم های فاتح به مرحله نیمه نهایی صعود می کنند.

مراحل نیمه نهایی و نهایی این رقابت ها نیز روز های جمعه و یکشنبه 29 و 31 مردادماه برگزار خواهد شد.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس