کد خبر 606387
تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۷

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: بحث ساخت کارخانه هسته ای جدید مطرح نیست بلکه بازگشت پذیری در تاسیسات نطنز مورد نظر است.

 به گزارش مشرق، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی امروز ( چهارشنبه) طی مصاحبه ای با بخش خبری ساعت 14 شبکه یک سیما با اشاره به اظهارات امروز رئیس مجلس مبنی بر ساخت و راه اندازی کارخانه جدید هسته ای در پاسخ به نقض عهدهای غربی ها گفت: منظور رئیس مجلس بحث مربوط به بازگشت پذیری در توانمندی های هسته ای کشور بوده است.

وی ادامه داد: وقتی مذاکرات منتهی به انعقاد برجام در جریان بود ما جایگاهی را برای بازگشت پذیری در صنعت هسته ای خود مد نظر قرار دادیم تا در صورت خلف وعده طرف مقابل بتوانیم به سرعت به وضعیت قبلی بازگردیم.

صالحی تصریح کرد: طی دو الی سه هفته گذشته اقداماتی توسط متخصصان ودانشمندان کشورمان انجام گرفت و نشان دادیم که می توانیم دراسرع وقت به شرایطی بالاتر و مطلوبتر از شرایط قبل بازگردیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی بیان داشت: بازگشت پذیری را زمانی در دستور کار قرار می دهیم که نقض برجام توسط طرف مقابل از سوی ستاد پیگیری اجرای برجام در داخل مورد تایید قرار گیرد.

صالحی گفت: ما این اطمینان خاطر را می دهیم که در صورت تخلف و نقض عهد طرف مقابل به سرعت حتی به شرایط مطلوبتری نسبت به گذشته بازگردیم.

وی تصریح کرد: بنابر این بحث ساخت کارخانه جدید هسته ای مطرح نیست بلکه بحث بازگشت پذیری در تأسیسات نطنز مورد نظر است.

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه با اشاره به تناقض گویی های اخیر غربی ها پیرامون برجام اظهار کرد: در این یکی دو ماهه اخیر شاهد تناقض گویی های فراوانی در میان مسئولان غربی بودیم؛ تعدادی از مسئولان اتحادیه اروپا در جهت تقویت برجام اظهار اتی را ایراد کردند اما تعدادی دیگر همچون خانم مرکل صحبتهای غیر قابل توجیهی را مطرح کردند.

وی ادامه داد: ادعای آنها مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران اقدام به خرید یکسری تجهیزات مرتبط با صنعت هسته ای از طریق کانال های غیر رسمی کرده غیر قابل قبول است چرا که در برجام کانال های رسمی خرید در رابطه با مواد مورد نیاز صنعت هسته ای در نظر گرفته شده و ضرورتی برای اقدام دیگر وجود ندارد.

صالحی با اشاره به تناقض گویی های که در میان اظهارات موگرینی و مرکل وجود دارد و همچنین موضع گیری های نامطلوبی که از سوی  نماینده فرانسه در شورای امنیت سازمان ملل اتخاذ می شود، گفت: ما در داخل باید هوشیار باشیم و این مسائل را رصد کنیم و قبل از وقوع هر گونه اتفاقی برای اتخاذ موضع مطلوب صحنه را برانداز کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با قدردانی از موضع گیری قاطع علی لاریجانی در جلسه علنی امروز مجلس تصریح کرد: چند روز پیش ظریف وزیر امور خارجه نیز طی تماسی تلفنی که با دبیر کل سازمان ملل داشت موضع گیری مطلوبی را انجام داد چرا که درگزارش بان کی مون اصل بی طرفی رعایت نشده بود.

وی بار دیگر با تاکید بر اینکه احساس می کنیم پخت و پزی از سوی طرف مقابل پیرامون برجام در حال انجام است، گفت: موضع گیری های اخیر مقامات و مسئولان کشورمان نشان داد که جمهوری اسلامی ایران هوشیار وبیدار است واگر طرف مقابل اقداماتی را خلاف تعهداتش انجام دهد آمادگی لازم جهت برگشت پذیری در همه سطوح وجود دارد.

صالحی در ادامه با اشاره به مباحثی که اخیرا در برخی رسانه های غربی پیرامون توافقات پنهان هسته ای میان ایران وغرب مطرح شده است، اظهار کرد: ما برنامه 15 ساله ای تحول صنعت هسته ای کشور را تدوین کرده و به تصویب شورای عالی امنیت ملی رساندیم وآن را درچارچوب پروتکل الحاقی به آژانس انرژی اتمی ارائه کردیم و از آنها خواستیم که این برنامه محرمانه بماند؛ همچنین در این رابطه برای جلب مشارکت کشورهای 1+5 توافقی نیز با آنها داشتیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: قرار نبود این برنامه علنی شود و در معرض عموم قرار گیرد اما غربی ها در راستای تناقضات واختلافاتی که میان خودشان حاکم است اقداماتی را در این زمینه انجام دادند.

صالحی در پایان خاطر نشان کرد: هر چند ما علاقه مند به علنی شدن برنامه 15 ساله صنعت هسته ای خود نیستیم اما اگر آنها ( غربی ها) بخواهند این برنامه را مکشوف کنند ملت ایران متوجه  خواهند شد که مذاکره کنندگان هسته ای چه زحمات و اقداماتی را انجام داده اند.
منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس