آنا زانینوویچ 29 ساله در دور نخست مبارزات المپیک با کیمیا علیزاده روبه‌رو خواهد شد. رقیبی که در دوران حرفه‌ای خود به 15 مدال طلا در تورنمنت‌های مختلف دست پیدا کرده است.

سرویس ورزش مشرق - کیمیا علیزاده تنها نماینده تکواندو بانوان ایران در المپیک ریو راه دشواری را پیش رو دارد. کیمیای تکواندو که با گرفتن اولین مدال تاریخ فعالیت تکواندو بانوان در مسابقات جهانی دست به کاری بزرگ زد، در نخستین گام از رقابت‌های ریو 2016 با حریفی روبه‌رو خواهد شد که کوله‌باری از عناوین گوناگون را در اختیار دارد.

حریفی از کشور کرواسی که هر دو مبارزه‌اش برابر رقبای ایرانی را با پیروزی پشت سر گذاشته است.

15 میدان بدون طلا

آنا زانینوویچ 29 ساله رقیبی است که در دور نخست مبارزات المپیک با کیمیا روبه‌رو خواهد شد.

حریفی که اولین‌بار با قهرمانی جهان در بن 2005 پای به جغرافیای تکواندو گذاشت. آنا سال 2011 قهرمانی جهان در کیونگ جو کره را تجربه کرد. در سال 2014 قهرمان اروپا در باکو شد.

این رقیب کروات طی دوران حرفه‌ای زندگی ورزشی خود به 15 مدال طلا در تورنمنت‌های بزرگ و کوچک دست پیدا کرده است که خبر از تجربه بالای او می‌دهد.

اما نکته جالب اینکه به نظر می‌رسد زانینوویچ هم آرام‌آرام به دوران نزول خود نزدیک شده باشد. این مبارز که طی سال‌های 2005 تا 2014 موفق به کسب 15 مدال طلا شده، طی 2 سال اخیر در 15 میدان بین‌المللی معتبر شرکت کرده اما هرگز موفق به ثبت عنوان قهرمانی نشده است.

آنا بعد از قهرمان شدن در مسابقات اروپایی باکو 2014، در 15 تورنمنت حضور پیدا کرد که حاصل این تلاش او کسب 6 مدال نقره و 2 نشان برنز بوده است.

در واقع این مبارز باتجربه 7 تورنمنت را دست خالی ترک کرده تا ادعای حرکت او به سوی نزول را ثابت کرده باشد.

آنا کدام ایرانی‌ها را شکست داده؟‌

آنا زانینوویچ پیش از برخورد با کیمیا علیزاده در دور نخست مبارزات وزن 57- کیلوگرم المپیک ریو دو مرتبه با رقبای ایرانی روبه‌رو شده که حاصل آن کسب دو پیروزی به کام او بوده است.

آنا اولین ‌بار در فینال تورنمنت آزاد سال 2008 هلند سارا خوش‌جمال فکری را شکست داد. آن هم در شرایطی که خوش‌جهان باید به عنوان نماینده ایران در المپیک پکن حضور پیدا می‌کرد.

زانینوویچ در دومین برخورد با ایرانی‌ها سمانه شش پری را شکست داد. این بار در دور سوم مسابقات جهانی 2011 کره آنا موفق شد با نتیجه قاطع 16-5 شش پری را از میان راه بردارد.

این مبارز پس از آن دو نماینده کره جنوبی و مراکش را نیز مغلوب کرد تا قهرمان جهان شود.

کیمیا 77 درصد تورنمنت‌ها مدال گرفته

اما کیمیا علیزاده نماینده پرامید تکواندو ایران روی شیاپ چانگ ریو 2016 است. این مبارز 18 ساله برخلاف رقیبش زانانوویچ از کمتر تورنمنتی بی‌مدال به کشور بازگشته است. کیمیای تکواندو از اولین بار که به مساباقت نوجوانان آسیا در جاکارتا 2013 اعزام شد تا همین چند روز قبل که قهرمان مبارزات یونان شد، در 13 تورنمنت معتبر حضور پیدا کرد. حاصل این تلاش هم کسب 8 نشان طلا، یک نقره و یک برنز بود. به عبارت ساده‌تر این نوجوان که برای نخستین‌بار تکواندو بانوان ایران را در مبارزات جهانی بزرگسالان به مدال رساند، فقط از سه میدان دست خالی به ایران برگشته است.

حریف 15 طلایی کیمیای تکواندوی ایران/ علیزاده توان شکست قهرمان جهان را دارد
علیزاده در کارنامه خود مدال‌هایی چون طلای مسابقات جهانی نوجوانان (2014 تایپه)، طلای المپیک نوجوانان (2014 نانجینگ)، طلای مبارزات انتخابی المپیک در آسیا و طلای گرندپری روسیه (2015) را به یادگار ثبت کرده است.

در واقع علیزاده در 77 درصد از رقابت‌هایی که حضور پیدا کرده با دست پر شیاپ‌چانگ مبارزات را ترک کرده است. این در حالی است که کیمیا 61.5 درصد تورنمنت‌ها را با کسب مدال طلا به پایان رسانده که در نوع خود عملکردی قابل تقدیر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
    0 0
    خبر زرد و مشکوک.
  • مریم ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
    0 0
    ماشالله بهش تو این سن کم رفته المپیک ایشالله موفق باشی کیمیای ایران
  • ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
    0 0
    خیر ان شالله
  • ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
    0 0
    ما همه ایمان داریم که کیمیا با تمام وجود میجنگه واز المپیک با خوش رنگ ترین مدال بر میگرده
  • روشنفکر ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
    0 0
    ورزشهای خشن برای دخترها خطر دارد!!!!!!!!!!!!!!!
  • ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۸
    0 0
    بیچاره شوهر آینده اش
  • سید رضا ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۸
    0 0
    این دیگه چه عادتیه که یه جوری تیتر خبر رو بیرون میدید که انگار این ورزشکار از همین الان مدال رو گرفته و خیالتون راحت باشه...نمونش رو واسه اخبار مربوط به ورزشکارای دیگه المپیکیمون هم دیدم. چرا سعی میکنید هیجانات کاذب ایجاد کنید؟ روی چیزی باید مانور بدید که قطعیه و موجود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس