نمایندگان مجلس با اختصاص دائمی سالانه 5 درصد از منابع بودجه عمومی برای تقویت بنیه دفاعی کشور موافقت کردند.

اخنصاص دائم 5 درصد از بودجه عمومی به توان دفاعیبه گزارش مشرق، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (یکشنبه) پارلمان لایحه اعاده شده دائمی شدن احکام قوانین برنامه‌های پنج‌ساله توسعه از شورای نگهبان را مورد بحث و بررسی قرار داده و با اصلاحاتی به منظور تأمین نظر آن شورا به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، به منظور افزایش توان دفاعی کشور در تراز قدرت منطقه‌ای و تأمین منافع و امنیت ملی اقدامات زیر از طریق نیروهای مسلح با همکاری دولت معمول می‌شود:

1- ارتقای توان بازدارندگی

2- اصلاح ساختار بودجه‌ای نیروهای مسلح و افزایش سهم تقویت بنیه دفاعی از بودجه دفاعی

3- تهیه و اجرای طرح آمایش و نوسازی زیرساخت‌های صنایع دفاعی و مراکز آموزشی و نظامی نیروهای مسلح

4- ارتقای کیفیت مراکز آموزشی نیروهای مسلح برای تربیت نیروهای کارآمد

5- صرفه‌جویی و بهینه‌سازی موارد هزینه از جمله در حوزه‌های انرژی، آب و برق نیروهای مسلح

6- تأمین و توسعه نیروی انسانی و زیرساخت‌های نرم‌افزاری، سامانه‌های دفاعی زمینی متناسب با مناطق مورد تهدید

7- ارتقای منزلت‌ اجتماعی و معیشت‌ کارکنان‌ نیروهای مسلح‌

همچنین دولت موظف شد در جهت تأمین نظم و امنیت پایدار در کشور اقدامات زیر را به عمل آورد:

1- تأمین و توسعه نیروی انسانی و زیرساخت‌های نرم‌افزاری، تجهیزات و تأسیسات در پاسگاه‌های مرزی و تخصصی

2- اجرای طرح‌های انسداد مرز در مناطق مرزی با توجه به شرایط اقلیمی مناطق با استفاده از سامانه‌های رهگیر هوشمند و در اختیاردادن توان اطلاعاتی واجا بر اساس طرح‌های مصوب ستاد کل نیروهای مسلح

3- امنیت عمومی از طریق راه‌اندازی رده‌های انتظامی، کلانتری‌ها، پاسگاه‌ها و تأمین نیروی انسانی مورد نیاز ناجا متناسب با تقسیمات کشوری، رشد جمعیت، توسعه شهرها، راه‌ها و بنادر

4- انضباط اجتماعی و ایمنی راه‌ها براساس ملزم‌سازی دستگاه‌های ذی‌ربط بر ایفای نقش فعال در ارتقای نظم و امنیت اجتماعی با فرهنگ‌سازی و نهادینه‌سازی رفتارهای اجتماعی قانونمند برابر آیین‌نامه‌ای که توسط وزارت کشور تدوین می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

5- امنیت مرز با ایجاد واحدها و تشکل‌های مردم‌نهاد به‌منظور توسعه مشارکت مرزنشینان در تأمین امنیت مرزها با هماهنگی سازمان‌های ذی‌ربط و افزایش قابلیت‌های تعاملات فراملی با توسعه دیپلماسی مرزی

6- تسریع در شناسایی و تشخیص هویت ایرانیان و اتباع خارجی در حوادث و سوانح و افزایش سرعت و توان کشف علمی جرائم، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی موظف است بانک هویت ژنتیکی و اثر انگشت ایرانیان و اتباع خارجی را به تدریج ایجاد نماید. آیین‌نامه اجرایی ایجاد، نگهداری و بروزرسانی این بانک توسط وزارت دادگستری با همکاری ناجا حداکثر ظرف مدت شش‌ماه پس از ابلاغ این قانون تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد. هزینه‌های لازم برای ایجاد و نگهداری، بروزرسانی و تأسیس زیرساخت این بانک، همه‌ساله متناسباً در اعتبارات سنواتی نیروی انتظامی پیش‌بینی می‌شود.

طبق مصوبه مجلس، دولت مکلف شد حداقل 5 واحد درصد از منابع بودجه عمومی (به‌استثنای واگذاری دارایی‌های مالی، درآمد هزینه دستگاه‌ها و درآمدهای اختصاصی) را به‌عنوان سهم تقویت بنیه دفاعی در ردیف‌های تقویت بنیه دفاعی در بودجه سالانه کشور اختصاص دهد و هر پنج‌سال یک‌بار در برنامه‌های پنجساله توسعه، این درصد را مورد بازنگری قرار دهد.

وزارت اطلاعات موظف شد با استفاده از ظرفیت‌های قانونی خود شرایط برای ارتقای کمّی و کیفی ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های اطلاعاتی، عملیاتی، علمی، فنی، حفاظتی، حراستی و صیانتی با هدف تحکیم امنیت پایدار و ارتقای توانایی و برتری در نبرد اطلاعاتی را به‌وجود آورد.

بر اساس مصوبه خانه ملتی‌ها، به منظور تقویت کمّی و کیفی بسیج مستضعفان، آرمان‌ها و مبانی اندیشه انقلاب اسلامی، توسعه فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر و حضور بیشتر نیروهای مردمی در صحنه‌های امنیت و دفاع از کشور، اقدامات و تسهیلات لازم به‌شرح زیر فراهم شود:

1- حمایت از زیرساخت‌ها برای توسعه نواحی شهرستانی و رده‌های مقاومت بسیج، متناسب با توسعه و تغییرات تقسیمات کشوری

2- پشتیبانی از رده‌های مقاومت بسیج و بسیج اساتید، دانشجو و طلبه در دستگاههای اجرائی به‌ویژه در فعالیت‌های پژوهشی و علمی و بسیج زنان در راستای تحکیم بنیان خانواده و تلاش در جهت تقویت راههای مقابله با جنگ نرم

5- امکان استفاده از خدمت کارکنان بسیجی فعال و ویژه شاغل برای شرکت در آموزش‌ها و اردوها و سایر برنامه‌ها حداکثر به‌مدت پانزده روز در سال به جای خدمت اداری بدون دریافت حق مأموریت

در تبصره یک این بند به سازمان بسیج مستضعفین اجازه داده شد از محل اعتبار مصوب خود حمایت لازم را برای تأمین پوشش بیمه‌ای و جبران خسارت‌های ناشی از به‌کارگیری بسیجیان فاقد پوشش بیمه‌ای در مأموریت‌های مختلف به‌ویژه دفاعی، امنیتی و کاروان‌های راهیان نور به‌عمل آورد.

به دستگاه‌های اجرایی نیز اجازه داده شد متناسب با میزان آمادگی سازمان بسیج سازندگی، اجرای بخشی از فعالیت‌های آموزشی، بهداشتی، فرهنگی و غنی‌سازی اوقات فراغت و پروژه‌های عمرانی خود از قبیل احداث و تعمیر مساجد، مدارس و خانه‌های بهداشت روستایی، بیابان‌زدایی، جنگلکاری، آبرسانی به روستاها در مناطق محروم، روستایی و مرزی براساس مقررات جاری کشور به آن سازمان واگذار نمایند تا با استفاده از نیروهای داوطلب بسیجی و مردمی و جوانان و متخصصان به‌نحو سازمان‌یافته، اجرا کند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
    0 0
    امیدوارم عمل کنین.
  • محمد حسین ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
    0 0
    ایول. تولید ناخالص داخلی ایران 450 میلیارد دلار هست که 5درصد میشه 22 و 500 میلیون دلار.تقریبی میشه 23 میلیارد دلار. خیلی افزایش یافته. عالیه خداروشکر. ((نیرو هوایی فراموش نشه.))
  • ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
    0 0
    مطمئنی 450 ؟
  • نصیر ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
    0 0
    شما که هنوز فرق بودجه عمومی با تولید ناخالص داخلی رو نمی دونید مجبور هستید پست بزنید؟؟ بودجه عمومی تصویب شده سال 95 حتی به 215 هزار میلیارد تومن هم نمی رسه که میشه 70 میلیارد دلار نه 450 میلیارد دلار بودجه ناخالص که چند برابر کل بودجه عمومی ترکیه عربستان اسراییل و..هست! تولید البته فقط ترکیه تولید ناخالص اون به بالای یک تریلیون دلار میرسه!!!.. دوست عزیز نوشته از بودجه عمومی که بودجه تصویبی دولت هست که به مجلس میده و هر سال در آخر سال مشخص میشه حتی نصف بودجه تصویب شده روی کاغذ هم به خاطر تحریم ها و فسادهای داخلی و مدیریتی در عملل تخصیص داده نمیشه به دستگاه ها بنگاهها وزارت خونه ها و... این پول هم نهایتا میشه یک یا دو میلیارد دلار نه 23 میلیارد دلار!!!
  • ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    اولویت باید به نوسازی تجهیزات نیروی هوایی و هم چنین تقویت تجهیزات نیروهای مرزبانی اختصاص یابد.
  • ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
    0 0
    5 درصد بودجه داداش، نه 5 درصد تولید ناخالص. بودجه سالانه حدود 200 هزارملیارد تومنه که 5 درصدش میشه حدود 10 هزار ملیارد تومن .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس