کد خبر 571984
تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۹

یک رسانه روس زبان در تحلیلی در خصوص بحران سوریه، به نقش راهبردی حلب به عنوان نقطه اصلی درگیری میان طرف های حاضر در سوریه در مذاکرات صلح این کشور در ژنو پرداخته است.

به گزارش مشرق، روسیا الیوم  به ارائه تحلیلی در خصوص وضعیت حاکم بر سوریه و تحولات میدانی جاری در شهر حلب از یک سو و تحولات سیاسی مرتبط به صلح در این کشور از سوی دیگر پرداخته است.

در این تحلیل آمده است: قدرت های جهانی برای بررسی بحران سوریه در روز ۱۷ مِه در وین تشکیل جلسه می دهند تا برای تثبیت آتش بس و همچنین از سرگیری دور جدید مذاکرات ژنو رایزنی کنند اما با توجه به تحولات موجود و اختلافات حاکم میان طرف های محلی، منطقه ای و جهانی، درباره امکان موفقیت این تلاش ها شک وجود دارد و مشکلاتی که تلاش های جهانی با آنها مواجه است، تغییر نکرده و ثابت مانده است. بنابراین انتظار نمی رود که در آینده نزدیک گشایشی در بُعد سیاسی یا نظامی رخ دهد و روند بحران پیچیده کنونی را تغییر دهد.

در ادامه  عنوان شده است: در عرصه میدانی همچنان طرف های محلی به همراه حامیان منطقه ای آنها به شهر حلب به عنوان نقطه درگیری و نقطه حل سیاسی نگاه می کنند . انتظار نمی رود که آتش بس در این استان به صورت ثابت پابرجا بماند. زیرا معادلات در این استان پیچیده است. درگیری های موجود در حلب نشان می دهد که پابرجا نگه داشتن آتش بس در این استان اگر نگوییم غیرممکن است اما بسیار سخت است؛ همچنین فشارهای خارجی نیز برای این موضوع در سطح مطلوب نیست و یا قادر نیستند که اعمال نفوذ کنند. به علاوه مانع اصلی در توافق برای آتش بس، مخالفت جبهه النصره با آن و همچنین عدم تمایل دولت سوریه به آتش بس در استان حلب است.

روسیاالیوم نوشت: در بُعد سیاسی با چالش گسترده تری مواجه هستیم: معارضان خواهان انجام اقدامات اعتمادساز از سوی دولت سوریه بر اساس قطعنامه بین المللی ۲۲۵۴ هستند که در بند ۱۲ آن عنوان شده است که باید به گروه های انسانی اجازه داده شود تا به صورت سریع، ایمن و بدون مشکل در هر نقطه از سوریه به ویژه در مناطق تحت محاصره حضور پیدا کنند و همچنین هر فردی از جمله زنان و کودکان را که به صورت ظالمانه بازداشت شده، آزاد کنند.

این رسانه می نویسد: معارضان همچنین درخواست می کنند که هیأت دولت انتقالی با اختیارات اجرایی کامل تشکیل گردد و دولت وحدت ملی را نمی پذیرند. به علاوه آنها خواهان نگارش قانون اساسی توسط هیأت انتقالی هستند که این امر به معنای پذیرفتن ترتیبی است که قطعنامه بین المللی بر آن تاکید کرده است؛ یعنی هیأت دولت انتقالی، سپس تدوین قانون اساسی جدید و در نهایت اجرای انتخابات. اخیرا نیز معارضان پیشنهاد تغییر هیأت خود و وارد کردن گروه های سیاسی از جمله هیأت کنفرانس مسکو، قاهره و شاید هیأت حمیمیم با دیدگاه های مغایر را نپذیرفتند.

روسیاالیوم با اشاره به وضعیت سیاسی دمشق نیز آورده است: از سوی دیگر دمشق درخواست های معارضان را به کلی رد کرد و بر تشکیل دولتی متشکل از ۳ گروه یعنی نمایندگان دولت سوریه، معارضان و مستقلین تاکید کرد. دمشق همچنین به حساب آوردن مسائل انسانی را به عنوان بخشی از اقدامات اعتمادساز پیش از مذاکرات رد کرد و اعلام کرد که این مسائل در درون مذاکرات باید مورد مناقشه قرار گیرد.

این رسانه می نویسد: دی میستورا نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه این اختلافات را به خوبی می داند و به همین دلیل تاکنون زمان دور بعدی مذاکرات را مشخص نکرده است. زیرا به خوبی می داند که این اختلافات عمیق میان طرفین به تلاش هایی بیش از پیش نیاز دارد.

روسیاالیوم در بخش دیگری در خصوص نقش مسکو و واشنگتن در حل این بحران نیز می افزاید: روسیه و آمریکا نیز با شیوه های مختلف برای بازگرداندن طرفین به میز مذاکرات تلاش می کنند. از یک سو مسکو تلاش می کند که سقف مطالبات سیاسی معارضان را کاهش دهد و همچنین در صدد ایجاد تغییر در هیأت معارضان است و بارها این اقدام را تایید کرده است و در این زمینه حمایت کم واشنگتن را نیز احساس می کند.

این رسانه در ادامه بیان کرد: اما از سوی دیگر آمریکا که در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری خود است، به نظر نمی رسد که برای حل سریع بحران سوریه عجله داشته باشد. واشنگتن در صدد فشار بر دمشق و کشورهای منطقه ای حامی معارضان نیست. زیرا می ترسد که این کشورها گام هایی خارج از توافقات صورت گرفته با واشنگتن در پیش گیرند. دیدار اخیر جان کری وزیر خارجه آمریکا با عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان در پاریس نیز میزان اختلاف و همچنین سطح توافقات را میان واشنگتن و ریاض نشان داد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس