بر اساس آمارهای بانک مرکزی، هزینه‌های جاری دولت در دی و بهمن سال 94، یعنی پس از اجرای برجام، با افزایش چشمگیر نسبت به ماه‌های قبل از آن همراه شده است.

برجام، هزینه‌های جاری دولت را 52 درصد بیشتر کرد
گروه اقتصادی مشرق- هزینه‌های جاری دولت در ماه‌های پس از اجرای برجام، با رشدی کم‌سابقه، تمامی رکوردهای قبلی را شکسته است.

بر اساس آمارهای بانک مرکزی، هزینه‌های جاری دولت در دی و بهمن سال 94، یعنی پس از اجرای برجام، با افزایش چشمگیر نسبت به ماه‌های قبل از آن همراه شده است.

در حالی که در آذرماه گذشته هزینه‌های جاری دولت 11 هزار میلیارد تومان بود، به ناگاه در دی‌ماه که برجام اجرا شد، با رشدی نزدیک به 6800 میلیارد تومان به 17.8 هزار میلیارد تومان رسید.

هزینه‌های جاری دی‌ماه 94 بالاترین رکورد تا آن مقطع محسوب می‌شد اما به  فاصله یک ماه، این رکورد در بهمن‌ماه مجددا شکسته شد.

بدین ترتیب هزینه‌های جاری دولت در بهمن سال گذشته از 19.6 هزار میلیارد تومان بالاتر رفت. آمار اسفند ماه 94 هنوز منتشر نشده ولی انتظار می‌رود در این ماه، رکورد دی و بهمن نیز شکسته شده باشد.

هزینه‌های جاری دولت در 9 ماه اول سال 94 و قبل از اجرای برجام به طور میانگین 12.3 هزار میلیارد تومان بود اما در 2 ماه پس از اجرای برجام با رشد 52 درصدی به طور متوسط به 18.7 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

برجام، هزینه‌های جاری دولت را 52 درصد بیشتر کرد

این در حالی است که روحانی قوه مجریه را با هزینه ماهانه حدودا 8000 میلیارد تومانی تحویل گرفت، اما به علت هزینه فراوان دستگاه‌های اجرایی و نبود انضباط مالی، هزینه‌های جاری در این 2.5 سال بیش از 2 برابر شده است. افزایش شدید هزینه‌های جاری دولت یقینا بر خلاف اقتصاد مقاومتی است.

رشد عجیب هزینه‌های جاری دولت در پسابرجام در حالی است که طرف‌های غربی به تعهدات خویش برای لغو عملی تحریم‌ها و عادی‌سازی روابط اقتصادی ایران با دیگر کشور، بدقولی کرده‌اند و به همین دلیل هنوز خبری از سرمایه‌گذاری‌ در اقتصاد ایران و بهبود فضای تجاری نیست.

بنابراین به نظر می‌رسد فعلا که برجام سبب افزایش هزینه‌های جاری دولت شده که نتیجه طبیعی آن، کاهش سهم بودجه عمرانی و عقب افتادن طرح‌های توسعه‌ای کشور شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 0
    دولت روحانی که با ندادن و حذف یارانه مستقیم در عین آزاد سازی قیمتها و تعطیل کردن حدمات دولتی دارد همان راه تعدیل اقتصادی را می رود و البته کسی به او اعتراض ندارد! اما معمای بزرگ دولت روحانی این است چرا باوجود آنچه گفته شد هزینه های جاری دولت آنقدر افزایش یافته است که میزان نقدینگی به دو برابر رسیده است؟ این پولها که صرف امور عمرانی یا دادن یارانه نشده است پس به کجا رفته است؟ درآمد سرشار حاصل حذف سوبسید به کجا رفته است؟ این سوالها هرگز پاسخ داده نخواهد شد.
  • aras ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 0
    بالاخره این همه مهمونی رفتن هیئت های چند صد نفره داخلی و این همه مهمون اومدن هیئت های عریض و طویل خارجی خرج داره دیگه ، باید خوب بخورن جای خوب بخوابن هزینه چند هزار میلیاردی برای اینکه فقط تفاهم نامه امضا بشه دریغ از یه قرارداد رسمی
  • ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
    0 0
    اقای روحانی فکری به مالیاتها بکن خیلی زیاد شده مردم تو فشار افتادن این منافات داره با شعارهای انتخابیتون

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس