کد خبر 551592
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۳

ریشه های گروه تروریستی داعش به وهابیت باز می گردد که تفکری افراطی است و در عربستان از قرن 18 میلادی حاکم است و هم اکنون در سراسر جهان تاثیر (منفی) دارد.

به گزارش مشرق، روزنامه تلگراف با توصیف تفکر وهابیت به عنوان منبع اصلی تروریسم بین المللی به تشریح علل آن پرداخت.

این روزنامه نوشت: ایدئولوژی این تفکر افراطی توانسته است تعدادی از کشورهای جهان را مورد هجوم قرار دهد.

به نوشته تلگراف، ریشه های گروه تروریستی داعش به وهابیت باز می گردد که تفکری افراطی است و در عربستان از قرن 18 میلادی حاکم است و هم اکنون در سراسر جهان تاثیر (منفی) دارد.

در ژوئیه سال 2013 میلادی، پارلمان اروپا در استراسبورگ وهابیت را به عنوان منبع اصلی تروریسم جهانی دانست.

تلگراف افزود: وهابیت به علت پول های عربستان و تاثیر محوری این کشور بر دیگر کشورهای عربی، از نفوذ روز افزونی در برخی کشورها برخوردار شده است.

به نوشته این روزنامه، مفتی کل عربستان اخیرا اقدامات گروه داعش را محکوم کرده و گفته است، افکار افراط گرایانه و تروریسم به هیچ شکل رابطه ای با اسلام ندارد.

با کمک درآمد حاصل از صادرات نفت و عوامل موثر دیگر، جمعیت های خیریه سعودی از آغاز سال 1970 میلادی به حمایت مالی از مدارس (به اصطلاح) دینی و مساجد در سراسر جهان به منظور گسترش تفکر وهابیت مبادرت ورزیده اند.

تلگراف با این حال خاطرنشان کرد، این محکومیت جای تعجب و شگفتی دارد و بیانگر یک تناقض بزرگ در ریاض است زیرا اعضاء خاندان حاکم در عربستان برای وهابیت کف می زنند و به آن افتخار می کنند و این امر سلفی هایی را تقویت می کند که اقدامات افراط گرایانه علیه شیعیان را دنبال می کنند.

تلگراف افزود: با کمک درآمد حاصل از صادرات نفت و عوامل موثر دیگر، جمعیت های خیریه سعودی از آغاز سال 1970 میلادی به حمایت مالی از مدارس (به اصطلاح) دینی و مساجد در سراسر جهان به منظور گسترش تفکر وهابیت مبادرت ورزیده اند.

گروه بوکوحرام اکنون تفکر وهابیت را دنبال می کند به گونه ای که این تفکر موجب ظهور هسته هایی از عناصرِ فعال در خارج از عربستان جهت آمادگی برای انجام حملات تروریستی شده است - نظیر آنچه در شهرهای بیروت، پاریس، بروکسل و اخیرا لاهور روی داد.

طبق ارزیابی وزارت خارجه آمریکا، در طول چهار دهه گذشته عربستان در تلاش به منظور تبدیل جریان سُنی به جریان متعصبِ متعهد به وهابیت بیش از 10 میلیارد دلار برای موسسات خیریه هزینه کرده است.

ارزیابی مسئولان اطلاعاتی اتحادیه اروپا این است که 15 تا 20 درصد این افراد به گروه القاعده و سایر گروههای تروریستی پیوسته اند.

وهابیت در سال 1925 میلادی بر شهر مکه مکرمه مسلط شد و سعی کرد جوانان بیکار را به تفکر وهابیت و سلفی گری جذب کند.

تلگراف نوشت: گروه بوکوحرام اکنون تفکر وهابیت را دنبال می کند به گونه ای که این تفکر موجب ظهور هسته هایی از عناصرِ فعال در خارج از عربستان جهت آمادگی برای انجام حملات تروریستی شده است - نظیر آنچه در شهرهای بیروت، پاریس، بروکسل و اخیرا لاهور روی داد.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • فکر ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    در مورد وهابیت و ریشه هاش باید تحقیق بشه اما نگاه سطحی نباید بشه . چون با هرکی در این مورد حرف میزنی سریع از مستر همفر و خاطراتش صحبت میکنه در حالی که نظر محققین اینه که کتاب خاطرات مستر همفر جعلیه و واقعا همچین کتابی وجود نداشته . باید عمیق تر این قضیه بررسی بشه نه اینکه سریع بگیم کار کاره مستر همفره.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس