کد خبر 548912
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۸

روزنامه هاآرتص اسرائیل با اشاره به گفت وگوهای پنهانی بین اسرائیل و تشیکلات خودگردان فلسطین در ماه گذشته میلادی، نوشت: محور این گفت وگوها بر بازگرداندن تدریجی قدرت امنیتی به نهادهای فلسطینی در رام الله و اریحا متمرکز بود.

به گزارش مشرق، روزنامه هاآرتص اسرائیل با اشاره به گفت‌وگوهای پنهانی بین اسرائیل و تشیکلات خودگردان فلسطین در ماه گذشته میلادی، نوشت: محور این گفت‌وگوها بر بازگرداندن تدریجی قدرت امنیتی به نهادهای فلسطینی در رام الله و اریحا متمرکز بود.

به نوشته این روزنامه، بر این اساس دو طرف در این گفت‌وگوها در مورد بازگشت تدریجی قدرت امنیتی به نهادهای فلسطینی ابتدا در رام الله و اریحا بحث و تبادل نظر کردند و قرار شد دایره قدرت امنیتی در مرحله بعد و در صورت موفقیت،  سایر شهرها را نیز شامل شود.

هاآرتص به نقل از منابع آگاه اسرائیلی ادامه داد: تل‌آویو به تشکیلات خودگردان پیشنهاد کرد که نیروهای ارتش اسرائیل عملیات خود را در مناطق معروف به «مناطق الف» متوقف کنند مگر در شرایطی که از آن تحت عنوان بمب ساعتی یاد می شود.

تهدید تشکیلات خودگردان به تعلیق هماهنگی امنیتی با اسرائیل

بنابر اعلام این منابع، گفت‌وگوهای پنهانی دو طرف بیش از یک ماه پیش آغاز شد و در نهم فوریه گذشته تشکیلات خودگردن به اسرائیل اعلام کرد چنانچه وضعیت موجود در مناطق «الف» و «ب» را به همان وضعیت پیش از انتفاضه دوم بازنگردانده و عملیات خود را در این مناطق متوقف نکند، تشکیلات خودگردان هماهنگی امنیتی با اسرائیل را به تعلیق در می‌آورد.

به نوشته هاآرتص ، پس از آن بود که نهادهای امنیتی اسرائیل گفت‌وگوها در مورد چگونگی حفظ هماهنگی امنیتی با تشکیلات خودگردان را آغاز کردند که حاصل آن توافق ضمنی بر سر تحویل مسئولیت امنیتی برخی مناطق به نهادهای امنیتی فلسطینی بود.

در این میان اسرائیل پیشنهاد کرد که رام الله و اریحا نخستین مناطقی باشد که عملیات نیروهای ارتش اسرائیل در آنجا متوقف می‌شود و چنانچه این تجربه موفقیت آمیز باشد سایر مناطق را نیز در بربگیرد.

هاآرتص یادآور شد که این پیشنهاد اسرائیل به محمود عباس ابلاغ شده است و اکنون تشکیلات خودگردان در این خصوص اتفاق نظر ندارد زیرا از یک فرماندهان نهاهای امنیتی به قبول این پیشنهاد تمایل دارند زیرا آن را موجب آرامش اوضاع می دانند و از سوی دیگر رهبری سیاسی تشکیلات خودگردان که حق اسرائیل در اجرای عملیات نظامی در منطقه الف را به رسمیت نمی شناسد و آن را نقض حاکمیت فلسطین می داند، در این خصوص احتیاط و ملاحظه کاری در پیش گرفته است.

این روزنامه نوشت: گفت‌وگوهای دو طرف متوقف شده است زیرا بنیامین نتانیاهو ادامه آن را به امتیاز دهی تشکیلات خودگردان مشروط کرده است با این دستاویز که تشکیلات خودگردان باید در مقابل تصویب این پیشنهاد اسرائیل در شورای سیاسی امنیتی، کاری انجام دهد.

مناطق الف کجا قرار دارند؟

مناطق معروف به مناطق الف بیشتر شهرهای بزرگ فلسطین را در برمی‌گیرد  و با روستاهای اطراف حدود پنج درصد کرانه باختری را تشکیل می دهد.

مسئولیت امنیتی  و مدنی در این مناطق بر عهده تشکیلات خودگردن است اما اسرائیل از سال 2002  توافقنامه های مربوط به این موضوع را نقض  کرده و هر روز در این مناطق عملیات نظامی انجام می‌دهد.

اما شخصیتهایی که به نمایندگی از تشکیلات خودگردان فلسطین در این نشست شرکت داشتند، عبارت بودند از «حسین الشیخ» وزیر امور مدنی، «ماجد فرج» رئیس اطلاعات عمومی و « زیاد هب الریح» رئیس امنیت پیشگیرانه.

در این میان هاآرتص به نقل از مسئولان اسرائیلی تاکید کرد که گفت‌وگوهای دو طرف به دلیل موانع سیاسی طرف اسرائیلی با مشکلاتی روبه رو شد به این معنی که نتانیاهو نمی پذیرد که این روند بدون هیچ امتیاز دهی فلسطین پیش برود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس