کد خبر 542045
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۹

بحران مالی عربستان سعودی اعتراضات گسترده‌ای در این کشور به همراه داشته است.

گروه فیلم و صوت مشرق، انتشار تصاویر اعتراضات کارکنان دو شرکت سعودی به علت پرداخت نشدن حقوق آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی بازتاب‌های گسترده‌ای داشته است.

ده‌ها کارگر شرکت «سعودی اوجیه» به علت پرداخت نشدن دستمزد چند ماهه آن‌ها تحصن و تجمع اعتراضی برگزار کردند.

یکی از کارگران این شرکت گفت: سه ماه است که ما هیچ حقوقی دریافت نکرده‌ایم.

کارگران «شرکت سعودی بن لادن» نیز در وضع دشواری قرار دارند. صد‌ها کارگر این شرکت تجمع اعتراضی برگزار کردند. کارگران این شرکت از پرداخت نشدن شش ماهه حقوقشان خبر دادند.

{$sepehr_media_1412216_400_300}
دانلود

تجمع اعتراضی و نارضایتی کارگران در عربستان مشکلات اقتصادی و مالی این کشور ی را به نمایش می‌گذارد، از این رو رژیم سعودی برای رهایی از مشکلات و ناکامی در سیاست‌های داخلی خود دست به اقدامات در خارج این کشور می‌زند.

هزینه معیشت در عربستان افزایش یافته است

روزنامه الحیات چاپ لندن در شماره امروز خود در اینترنت نوشت با وجود کاهش بهای جهانی کالاها و خدمات که به علت کاهش بهای نفت بوده است در عربستان سعودی هزینه های معاش افزایش یافته است. میانگین هزینه زندگی در عربستان سعودی در سال ۲۰۱۵ در مقایسه با سال ۲۰۱۴ با افزایش ۲.۳ درصدی رکورد شکسته است. هزینه های تحصیل در این کشور ۵.۴ درصد افزایش یافته است. تنها بخشی که هزینه ها در آن کاهش یافته مربوط به بخش رستوران ها و هتل ها است. هزینه های این بخش ۲.۵ درصد کاهش یافته است. هزینه های بخش کفش و پوشاک شاهد پنج درصد افزایش و بخش مسکن و آب و برق و گاز و انواع سوخت های دیگر چهار درصد و بخش بهداشت ۲.۷ درصد افزایش داشته اند.

فضل ابوالعینین کارشناس اقتصادی عربی در این خصوص گفته است: کاهش جهانی بهای نفت موجب کاهش قیمت ها در جهان شده است و این درحالیست که عربستان سعودی بازنده شماره یک کاهش بهای نفت به شمار می آید. ارزش ریال سعودی در مقابل ارزهای دیگر افزایش یافته است اما در عربستان سعودی شاهد کاهش قیمتها نبوده ایم و بالعکس در بازار عربستان سعودی با مشکل بزرگی روبرو هستیم که ناشی از عدم نظارت و زیاده خواهی تاجران است.

وی افزود: هزینه زندگی در عربستان سعودی درحالی همچنان بالاست که بهای خدمات در جهان و از جمله در بازارهای کشورهای مجاور، در اکثر بخش ها شاهد کاهش نسبی بوده است.

این کارشناس اقتصادی، تجار را عامل اصلی افزایش قیمتها در عربستان سعودی به شمار آورده و افزوده است: وقتی بهای کالایی در جهان افزایش می یابد تجار سعودی علیرغم اینکه از قبل آن کالاها را در انبارها داشته اند اقدام به افزایش بهای فروش آن می کنند و این درحالیست که وقتی بهای کالایی کاهش می یابد عکس این اقدام را انجام نمی دهند و به این شکل آنها حاشیه سود خود را افزایش می دهند و این مصرف کننده سعودی است که حلقه ضعیف این زنجیر به شمار می آید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • علی ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    به جهنم که اعتصاب کردن,به من و تو چه مربوطه مشرق؟به فکر حقوق سال جدید کارگران باشید لطفاً

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس