ضریب خودکفایی 9 قلم کالای اساسی کشاورزی در 2 سال آخر دولت دهم 57.1 درصد بود که در 2 سال اول دولت یازدهم به 52.9 درصد کاهش یافته و دولت فعلی در حوزه کشاورزی، نتوانسته کشور را به سمت خودکفایی سوق دهد.

گروه اقتصادی مشرق- بانک مرکزی با محاسبه ضریب خودکفایی 9 قلم کالای اساسی محصولات کشاورزی، از بدتر شدن این شاخص در دولت یازدهم خبر داد.

 ضريب خودكفايي محصولات کشاورزی، نسبت توليد داخلي به مصرف كشور ميباشد. مصرف کشور نيز براساس رابطه توليد داخلي به علاوه واردات منهاي صادرات محاسبه مي شود. در محاسبه اين شاخص تغييرات موجودي انبار صفر لحاظ می شود.

بر اساس گزارش بانک مرکزی، بررسي ساختار توليد، واردات و صادرات غلات (شامل گندم، برنج، جو و ذرت) در كشور نشان مي دهد كه متوسط ضریب خوداتکایی غلات عمده در 2 سال اخیر کاهش یافته است.

ضریب خودکفایی غلات در 2 سال آخر دولت دهم (سال‌های 90 و 91) 60.1 درصد بود که در 2 سال اخیر (سال‌های 92 و 93) به 55 درصد کاهش یافته  و بدین ترتیب نیاز کشور به واردات، افزایش یافته است.

بانک مرکزی اعلام کرد: کاهش خودکفایی محصولات کشاورزی در 2 سال اخیر

در میان غلات، ضریب خودکفایی گندم در دولت یازدهم به شدت کاهش یافته به طوری که از 76.9 درصد در 2 سال آخر دولت قبل به 64.7 درصد در 2 سال اخیر نزول یافته است.

ضریب خودکفایی دانه‌های روغنی نیز در 2 سال اخیر کمتر شده و از 58.1 درصد در 2 سال آخر دولت دهم به 48.7 درصد رسیده است.

در مجموع، ضریب خودکفایی 9 قلم کالای اساسی کشاورزی در 2 سال آخر دولت دهم 57.1 درصد بود که در 2 سال اول دولت یازدهم به 52.9 درصد سقوط کرده است.

این آمار و ارقام نشان می‌دهد سیاست‌های دولت فعلی در حوزه کشاورزی، نتوانسته کشورمان را به سمت خودکفایی در محصولات اساسی سوق دهد.

روند فعلی بر خلاف بند 6 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است که بر افزایش تولید داخلی نهاده‌ها و کالاهای اساسی(بویژه در اقلام وارداتی) و اولویت دادن به تولید محصولات و خدمات راهبردی و ایجاد تنوع در مبادی تأمین کالاهای وارداتی با هدف کاهش وابستگی به کشورهای محدود و خاص تاکید دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    0 0
    حتما در 8 سال قبل افزایش پیدا کرده بود؟؟ امار رو احمدی نژادی حساب کردید؟ هنوزم که دست از دورغها و سانسورهات بر نداشتی مشرق!!
  • ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    0 1
    یکی از مشکلات آبی کشور بخاطر خودکفایی گندم در دولت اصلاحات بود . خودکفایی به هر قیمتی ضرر است
  • ناشناس ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    0 0
    متاسفانه تولید غلات و محصولات کشاورزی کاهش داشته و مغایر با اقتصاد مقاومتی است .
  • ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    0 0
    جای بسی تبریک داره این دیپلماسی رمانتیک
  • ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    0 0
    آقا مگه منابع آبی درست و حسابی باقی مونده که شما انتظار خودکفایی در کشاورزی دارید.باز همینقدر هم که در داخل تهیه میکنند جای شکر دارد.خودکفایی دیگه یعنی چی.
  • ابدالی ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    0 0
    با سلام لطفا لینک منبع خبرتان را برای بنده ارسال فرمایید . باتشکر
  • پسر ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    0 0
    عجب تدبیری! عجب امیدی!
  • amir ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    0 0
    با شیوه قاچاق محصولات کشاورزی به کشور مسلم استکه کشاورزی در حال پس رفت است .معلوم نیست این حجم عظیم میوه های قاچاق مگر میشود بدون مجوز وارد شود ؟ درغیراینصورت نفوذ جاسوس وخرابکار به ایران خیلی راحت باید انجام گردد
  • امین ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    0 0
    عدم خودکفایی خطایی استراتژیک هست
  • میثم لطفی امیری ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۳
    0 0
    عزیز من اولا خود کفایی در کالا های اساسی بسیار ضروریه دوما همین هم باعث ایجاد اشتغال هم میشه.....شما یه نگاه به گذشته بکنی میبینی که در دوره تحریم ایران از لحاظ مواد غذایی خیلی خوب دووم آورد مطمین باش هیچ اهرم فشاری برای آمریکا و غربی ها برای تحریم ایران مثل تحریم مواد غذایی اساسی موثر نیست.....بله خود کفایی در زمینه محصولاتی مثل هندوانه و گوجه و خیار ممکنه برامون هزینه بر باشه و ولی کالاهای اساسی مثل گندم و برنج به هر قیمتی باید در کشور تولید بشه شمه اگر بهت هندونه و خیار نرسه نمیمیری ولی مطمین باش اگر گندم و برنج نداشته باشی نمیتونی زیاد دووم بیاری....از طرفی اگر کشاورزی کم بشه میدونی چند میلیون شغل از بین میره؟؟!!!!!یه کشاورز معمولی حداقل باید تراکتور و تیلر و سمپاش و موتور و هزار جور وسایل دگه داشته باشه...هیچ میدونی برای تولید برنج و یا گندم چقدر آدم به صورت مستقیم و خیلی ها به صورت غیر مستقیم(تولید کننده ادوات کشاورزی و تولید کننده سموم کودهای ارگانیک وشیمیایی کشاورزی و .....) مشغول به کارن....خودکفایی در زمینه کشاورزی هستش که داره صنعت و میچرخونه......اونایی که بچه مازندران هستن خوب حرفمو میفهمن که کشاورزی چهقدر داره به صنعت و اقتصاد کشور کمک میکنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس