رسانه ونزوئلایی «تله‌سور» گزارش داد که رئیس جمهور کلمبیا و رئیس صندوق بین‌المللی پول به منظور بررسی برنامه جدید «صلح کلمبیا» دیدار و در این راستا توافقنامه‌هایی را امضا کردند.

به گزارش مشرق به نقل از «تله‌سور»، «خوآن مانوئل سانتوس» رئیس جمهور کلمبیا و «کریستین لاگارد» رئیس صندوق بین‌المللی پول روز گذشته به منظور بررسی برنامه جدید «صلح کلمبیا» دیدار کردند.

دیدار «سانتوس» و «لاگارد» حاکی از امضای توافقنامه‌های جدید این کشور با صندوق بین‌المللی پول می‌باشد که علاوه بر تضمین سیاست‌های مداخله جویانه آمریکا در کلمبیا موجب اعمال اصلاحاتی علیه مردم این کشور خواهد شد.

رئیس جمهور کلمبیا تاکید کرد که اصلاحات جدید در نیمه دوم سال 2016 ارائه شده و در سال مالی 2017 به مرحله اجرا خواهند رسید.

وی همچنین افزود که باید محتاط باشیم و بر اجرای اصلاحاتی ساختاری که حفظ مسئولیت‌های اساسی ما را به دنبال داشته باشد، تاکید کنیم.

وی در ادامه از کمک‌های صندوق بین‌المللی پول برای اصلاحات مالیاتی ساختاری در کشور تشکر و قدردانی کرد.

«سانتوس» گفت: امسال برای اجرای اصلاحات اقدام می‌کنیم اما حتما دقت کافی و زمان کافی برای اجرای اصلاحات را در نظر می‌گیریم؛ ممنونم خانم «لاگارد».

رئیس‌جمهور کلمبیا در تحکیم روابط برادرانه کشورش با آمریکا تردیدی ندارد؛ وی چندی پیش به دعوت همتای آمریکایی خود برای برگزاری پانزدهمین سالگرد طرح «برنامه کلمبیا» به «واشنگتن» پایتخت آمریکا رفت و به مدت 3 روز در این کشور اقامت داشت.

«برنامه کلمبیا» طرح بلندپروازانه‌ای می‌باشد که در زمان ریاست جمهوری «بیل کلینتون» در آمریکا و «آندرس پاسترانا» در کلمبیا بر مبنای کمک نظامی و مبارزه با قاچاق مواد مخدر امضا شده است؛ سازمان‌های مدنی بارها از این طرح به علت اثرات مخربی که بر روی حقوق بشر در کلمبیا داشته است انتقاد کرده‌اند.

رئیس‌جمهور کلمبیا نیز در رابطه با این دیدار تصریح کرد: در این نشست توافق دوجانبه‌ای برای آغاز مرحله جدیدی از «برنامه کلمبیا» حاصل خواهد شد اما این بدان معنی نیست که ما از اهداف قدیمی این طرح غافل شویم.

«سانتوس» همچنین با مقامات دولتی آمریکا و مقامات بانک توسعه آمریکا به عنوان بخشی از مذاکراتی که در دور جدید مذاکرات این کشور با آمریکا به منظور تضمین ثبات بیشتر در کلمبیا صورت گرفت، دیدار کرد.

به زعم رئیس جمهور کلمبیا رابطه با آمریکا فرصت شکوفایی اقتصادی برای کلمبیا را فراهم می‌کند؛ واضح است که درگیری‌های کلمبیا آسیب جدی در زمینه تولید به این کشور وارد کرد زیرا زمانی که یک دهقان مجبور به ترک زمین‌های خود می‌شود، نمی‌تواند جلوی کاهش 90 درصدی تولید را بگیرد.

وی همچنین تصریح کرد که امضای توافقنامه‌های مستحکم و کارآمد که موجب بروز ثبات در کلمبیا شوند، می‌توانند فرصت مناسبی را برای شکوفایی اقتصادی این کشور فراهم کنند.

«سانتوس» در سخنان خود اشاره‌ای به کم و کیف اصلاحات در سیاست‌های اقتصادی کشور و حقوق‌های شهروندان کلمبیایی نکرد.

«خوان پابلو فرناندز» اقتصاددان و کارشناس مسائل اقتصادی در رابطه با این موضوع اذعان داشت که مذاکرات «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا و «سانتوس» موجب ایجاد اصلاحاتی علیه مردم کلمبیا، کارگران و قشر فقیر این کشور خواهند شد.

«سانتوس» در حالی راهی آمریکا شد که از حمایت سازمان ملل متحد در روند مذاکرات صلح با نیروهای «فارک» برخوردار است اما در داخل کشور با مخالفت‌های اپوزیسیون کلمبیا مواجه می‌باشد؛ براساس آخرین نظرسنجی صورت گرفته تنها 26.4 درصد کلمبیایی‌ها حصول توافق صلح واقعی را ممکن می‌دانند.

مذاکرات صلح کلمبیا از ماه نوامبر سال 2012 (آبان ماه 1391) با حضور دولت این کشور و نیروهای «فارک» آغاز شد و پیش‌بینی می‌شود که دو طرف در 23 مارس (4 فروردین) توافق نهایی صلح را امضا کرده و به نیم قرن درگیری مسلحانه در این کشور آمریکای جنوبی خاتمه دهند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس