گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

** جهت اطلاع جمهوری اسلامی

* دکتر محمد کیانوش راد، نماینده سابق اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: «در خبرگان خوزستان حتی برخی از روحانیون منصف را که اشاره‌هایی حق‌طلبانه داشته‌اند رد صلاحیت کرده‌اند.» وی افزود: متاسفانه، روحیه شجاعت و حق‌گویی را دارند از بین می‌برند و برخی هم با تمسک به عنوان تقیه؛ روحیه نفاق را باز تولید می‌کنند، در خفا چیزی می‌گویند و در آشکار، مخالف آنرا به زبان می‌آورند بدون آنکه به عواقب باز تولید نفاق و ریاکاری بیاندیشند.
کیانوش رادکه در میان جمعی از فعالان سیاسی استان خوزستان سخن می‌گفت با اشاره به رد صلاحیت‌های گسترده گفت: واقعاً اگر این همه افراد دلسوز که رد صلاحیت شده‌اند مسلمان نیستند یا التزام عملی به اسلام ندارند، اعلام یک فاجعه در جامعه دینی ایران نیست؟ وی افزود: البته برداشت هیات‌های نظارت اشتباه، و سلیقه‌ای و بیشتر سیاسی است. اکثر رد صلاحیت شده‌ها، افراد مسلمان و معتقد به اسلام و نظام جمهوری اسلامی هستند حالا فرض کنید این یا آن سلیقه را نمی‌پذیرند، این دلیل رد صلاحیت نباید بشود، تشخیص با مردم است.

* از بندر امام خمینی خبر می‌رسد اداره کل بازرسی استان خوزستان و یک موسسه مجاز حسابرسی گزارش‌های مستندی از تخلفات و ابهامات بسیاری که در شهرداری بندر امام خمینی زمان تصدی شهردار سابق این شهر رخ داده است را مکتوب به شورای اسلامی شهر بندر امام خمینی ارسال نموده‌اند تا این شورا این گزارش‌ها را جهت پیگیری و رسیدگی و برخورد با متخلفین به مراجع قضایی و استانداری خوزستان ارسال نماید.
اهالی بندر امام انتظار دارند اعضای شورا بعنوان منتخب و نمایندگان امین مردم و حافظان منافع شهر و شهروندان با رویت گزارش حسابرسی و بازرسی بلادرنگ و بدون ملاحظات سیاسی صرفاً جهت وظیفه شرعی و قانونی و نظارتی خود اقدامات بایسته را با قید فوریت بعمل آورند. اخیراً پرونده‌ای درخصوص برخی از تخلفات شهردار سابق در دادگستری خوزستان تشکیل شده و شهردار با قید وثیقه فعلاً آزاد است.

* یک نویسنده مالزیایی از روند تبدیل مالزی به یک عربستان کوچک انتقاد کرد. وی شومن، نویسنده سایت Theantdaily  در مقاله‌ای ضمن تشریح روند رشد فرهنگ محافظه‌کاری عربی در فرهنگ مالزی، گریز از آن را با توجه به نقش حزب «آمنو» در ترویج و تقلید از دولت‌های عربی برای مالزی مسیر نامناسبی دانسته است.
وی در ادامه می‌نویسد: رهبران مالزی همانند پادشاهان کشورهای عربی فراتر از قانون بوده و اجازه انتقاد و نقد به خود را نمی‌دهند. شومن افزود: حاکمان مالزی ثروت‌های ناپاک رسیده از دولت‌ها و شاهزادگان عربی خاورمیانه را دریافت نموده و علیرغم افشای فسادشان، هنوز بر حاکمیت خود اصرار دارند. این رفتار آنها ناشی و تقلید از فرهنگ عربی است، که حاکمان و پادشاهان فاسد آنان سالهاست بدون پاسخگویی به فسادهای خود، بر مسند حاکمیت بر مردم قرار داشته و کسی قادر به سوال ازآنان نیست.

** شـنـید‌ه‌هـا آرمان

اشتاين ماير در راه رياض و تهران
شنیده شد که يك روزنامه آلماني از سفر وزير خارجه آلمان به ايران و عربستان براي ميانجيگري براي حل اختلافات ميان اين دو خبر داد كه از روز سه شنبه آغاز مي‌شود. به گزارش روزنامه دي ولت، فرانك والتر اشتاين ماير، مي‌خواهد در سفر خود به ايران و عربستان كه از روز سه شنبه آغاز مي‌شود درباره مسائل و اختلافات بين اين دو كشور آشكارا سخن گفته و در راستاي حل مناقشات بين اين دو ميانجيگري كند. اشتاين ماير در گفت‌وگو با روزنامه دي ولت سفرخود به ايران و عربستان را فرصتي براي اعتماد‌سازي در منطقه ارزيابي كرده است.

 17 نماينده ردصلاحيت‌شده بازگشتند
شنیده شد که عابد فتاحي نماينده اروميه در مجلس خبر داد: ديروز شوراي نگهبان نامه تاييد هفت تن از نمايندگان ردصلاحيت مجلس را به آنها ابلاغ كرد.
وي گفت: قرار است 10 نماينده ديگر طي روزهاي آينده تاييد صلاحيت شوند و به اين ترتيب، تعداد نمايندگان تاييد صلاحيت‌شده در مرحله اعتراض‌ها، 17 نفر خواهد بود. وي اظهار كرد: آمارهاي مختلف و متعددي از تعداد نمايندگان ردصلاحيت شده وجود داشته، كه از 48 نفر تا 52 نفر عنوان شده است؛ با اين حال، به نظر مي‌رسد كه تعداد نهايي نمايندگاني كه بعد از اعتراض، صلاحيت‌شان تاييد شود، همين 17 نفر باشد.

 سفر رئيس‌جمهور به اروپا لازم بود
شنیده شد که نماينده ولي فقيه در استان كردستان با اشاره به شكست تحريم‌هاي دشمنان عليه ملت ايران گفت: تحريم‌هاي ظالمانه دشمنان عليه ملت ايران مشكلاتي را براي كشور به وجود آورد ولي اكنون هم كه تحريم با شكست مواجه شده بايد مراقب دشمن باشيم.
آيت‌ا... سيدمحمد حسيني‌شاهرودي با اشاره به سفر اروپايي اخير رئيس‌جمهور افزود: اين سفر لازم بود و به نفع آن كشورها هم بود ولي در همين سفر هم دشمنان ما كينه خود را نشان دادند و با اعطاي جايزه به يك ضدانقلاب، يك روز قبل از سفر، بغض و كينه خود نسبت به ملت ايران را بار ديگر نشان دادند.

 حقوق 180 هزار توماني نايب‌قهرمان المپيك!

شنیده شد که یک قهرمان المپیک گفت: بنده به عنوان قهرمان المپيك نزديك به هفده سال است كه به حسابم ماهانه 180 هزار تومان توسط كميته ملي المپيك واريز مي‌شود كه واقعا خودم هم خجالت مي‌كشم. تابناك نوشت؛«عسگري محمديان حرف‌هاي جالبي درباره وعده‌هايي كه به ورزشكاران در آستانه مسابقات المپيك مي‌دهند دارد. وی مي‌گويد: به نظر من ورزشكاران تازه به اين نتيجه رسيده‌اند كه بعد از افول زندگي خوبي نخواهند داشت. به همين دليل بر روي آنها بسيار تاثير خواهد گذاشت. سوالم اين است كه 150 سكه چه تضميني براي آينده ورزشكاران است؟

 ردصلاحيت يك كانديدای تاييد شده خبرگان

شنیده شد که استاندار خراسان رضوي اعلام كرد كه تعداد نمايندگان تاييد صلاحيت‌شده انتخابات مجلس خبرگان رهبري از 12 نفر به 11 نفر رسيده است. ايسنا نوشت؛ عليرضا رشيديان ا اظهار كرد: در حوزه انتخابات مجلس خبرگان رهبري 6 نماينده در خراسان رضوي داريم كه 47 نفر در اين انتخابات ثبت نام كردند و اين عدد نسبت به دور قبل 66 درصد افزايش داشت، تعداد افراد تاييد صلاحيت شده نيز كه 12 نفر اعلام شده بودند به 11 نفر رسيده است و آقاي هادي عباسي آهويي فرزند عبدا... كه صلاحيت‌شان تاييد شده بود رد صلاحيت شدند.

 دستگيری زنداني ايراني فراري در آمريكا

شنیده شد که حسين نيري و جاناتان تيو، دو مجرم فراري كه هشت روز پيش از زندان فوق امنيتي سانتا آنا در جنوب كاليفرنيا فرار كرده بودند، در شهر سانفراسيسكو شناسايي و دستگير شدند. خبرآنلاين به نقل از بي‌بي‌سي نوشت؛حسين نيري و جاناتان تيو بعد از فرار از زندان اورنج كانتي در جنوب توانسته بودند خود را به شمال ايالت كاليفرنيا برسانند.
به گفته پليس، حسين نيري و جاناتان تيو هنگامي به دام افتادند كه يكي از شهروندان در سانفراسيسكو خودرو كاروان آنها را در پاركينگ خوارو بار فروشي هول‌فودز شناسايي كرد و به پليس خبر داد كه گمان مي‌كند اين خودرو هماني باشد كه در فراخوان‌هاي چند روز گذشته اعلام شده بود توسط دو زنداني فراري به سرقت رفته است.

 75 مدرسه يك نفره در كشور

شنیده شد که معاون آموزش ابتدايي وزير آموزش و پرورش گفت: 75 مدرسه يك نفره در سال تحصيلي جاري در كشور وجود دارد. محمد ديمه ور اظهاركرد: در سطح كشور 13 هزار مدرسه با كمتر از 15 نفر دانش‌آموز وجود دارد. وي تصريح كرد: در استان اصفهان نيز حدود 200 مدرسه كم جمعيت وجود دارد كه تنها تعداد كمي دانش‌آموز در آنها تحصيل مي‌كنند. وي خاطرنشان كرد: در سال تحصيلي 94-95 حدود هفت ميليون و 450 هزار دانش‌آموز در دوره ابتدايي و نزديك به 700 هزار نوآموز در دوره پيش دبستاني در سطح كشور به تحصيل اشتغال دارند. ديمه ور با بيان اينكه اين تعداد نسبت به سال گذشته در دوره ابتدايي حدود 220 هزار نفر رشد داشته است، اظهار كرد: به‌طور ميانگين در سطح كشور سالانه 8/1 درصد رشد جمعيتي دانش‌آموزان در پايه ابتدايي وجود دارد.

 حضور اوباما در مسجد پس از 8 سال

شنیده شد که منابع كاخ سفيد اعلام كردند: باراك اوباما رئيس‌جمهوري آمريكا قرار است چهارشنبه هفته جاري نخستين ديدار خود از يك مسجد در آمريكا را پس از دو دوره رياست‌جمهوري داشته باشد. انتخاب نوشت؛ روزنامه واشنگتن پست با انتشار اين خبر به نقل از كاخ سفيد نوشت: اين اقدام در راستاي بخشي از راهبرد دولت براي ترويج بردباري مذهبي در زماني است كه لفاظي‌هاي ضد اسلامي با توجيه ارتباط با تروريسم در حال رشد است. براساس برنامه اعلام شده، قرار است اوباما در مركز جامعه اسلامي بالتيمور نزديك واشنگتن حضور يايد كه يكي از بزرگ‌ترين مراكز مذهبي مسلمانان در مركز آتلانتيك است و هزاران نفر از مسلمانان آمريكا براي عبادت به اين مكان مراجعه مي‌كنند و مدارس مذهبي نيز در آن فعال است.

حمله مجازی قرمزها به گزارشگر 20:30

شنیده شد که اظهارات گزارشگر ورزشی بخش خبری 20:30، واکنش طرفداران پرسپولیس را به همراه داشت. بخش خبری 20:30 شامگاه شنبه در آیتم «خارج از گود»، آن بخش از صحبت‌های برانکو ایوانکوویچ را پخش کرد که مربی پرسپولیس می‌گفت تیمش را قهرمان لیگ خواهد کرد. بعد از این بخش، علی رضوانی گزارشگر ورزشی گفت: آقای برانکو، شما که در جام شهدا بین چهار تیم قهرمان نشدید، چگونه در لیگ می‌خواهید قهرمان شوید؟ این صحبت و این مقایسه عجیب، حسابی باعث ناراحتی طرفداران پرسپولیس شد. هواداران پرسپولیس بعد از این حرف‌ها اعتراض خود به رضوانی را در شبکه‌های مجازی نشان دادند. طرفداران پرسپولیس این فصل به تیمشان و برانکو خیلی امیدوارند و اعتماد دارند و این حرف‌ها باعث می‌شود آنها به شدت از کوره در بروند.

** اخبار ویژه کیهان

اشتباه سیدحسن بازی در سناریوی هاشمی بود

این تحلیل را خبرگزاری آریا از رسانه‌های نزدیک به دولت و چند روز پس از آن منتشر کرد که صادق زیباکلام در مصاحبه‌ای تصریح کرد سیدحسن خمینی سیاسی نیست و به اصرار هاشمی وارد عرصه انتخابات شد.

مدیر آریا در این تحلیل با مرور اشتباهات سیدحسن خمینی نوشت: در روانشناسی روشن شده که تصمیم‌گیرندگان معمولا احساسی تصمیم می‌گیرند و عقلانی آن را توجیه می‌کنند. عمدتا افراد از حواشی یک مسئله در تصمیم‌گیری در مورد آن مسئله هم متاثر می‌شوند. در عرف اجتماعی که بر تصمیم‌گیرندگان هم ساری و جاری است؛ برداشت فرد از واقعیت معمولا قدرتی بیش از خود واقعیت دارد. اینها بعضی از قواعد مدیریت برداشت است که جناب سیدحسن از آنها متاسفانه علیه خود بهره‌برداری کرد.

امیر محبیان ورود ژورنالیستی سیدحسن را اشتباه دانسته و نوشت: در مبحثی چون خبرگان ورود ژورنالیستی آن هم  از مسیر رسانه‌های اصلاح‌طلب و حامی جناب هاشمی عملا در مواضع سیاسی، آقای سیدحسن را کاملا هم موضع آقای هاشمی قرار داد.
اشتباه بعدی، بازی درون سناریوی آقای هاشمی بود. وقتی آقای هاشمی سناریوی خود را حول محور سیدحسن طراحی کرد و سیدحسن هم درون این بازی قرار گرفت؛ طبعا نمی‌تواند نسبت به ذهنیت پدید آمده معارضان خود اعتراضی داشته باشد؛ اطلاق عباراتی مبالغه‌‌آمیز از سوی جناب هاشمی نظیر «آیت‌الله» یا «علامه» واکنش منفی را در جامعه حوزوی ایجاد کرد.

این تحلیل بهره‌گیری خام از عنوان خمینی را اشتباه بعدی می‌شمارد و می‌افزاید: القائات هاشمی در بخش مهمی از جامعه که شورای نگهبان هم با آنها همسویی می‌کند واکنش ایجاد می‌کند. بنابراین سیدحسن علیرغم ظرفیت‌ها و توانایی‌هایش در فضایی که توسط هاشمی سامان داده شده بود، وارد صحنه شد؛ به عبارت واضح، سیدحسن از سمت بازنده وارد صحنه سیاست شد و در این میان من جناب ایشان را بیش‌از دیگران مقصر می‌دانم؛ زیرا یک سیاستمدار مسلط، خود، بازی خود و نیز ذهنیت مخاطبان را سامان می‌دهد و بازیگر سناریوی دیگران نمی‌شود؛ از این رو معتقدم اگر سیدحسن مایل بود که در انتخابات خبرگان نتیجه بگیرد، باید مستقل و با برند خود و نه دیگران وارد می‌شد و جناحی وارد صحنه سیاست نمی‌شد و از طریق «علمایی» با شورای نگهبان ارتباط می‌گرفت و نه آن که با عناوین اعطا شده از سوی روزنامه‌های اصلاح‌طلب نظیر علامه و آیت‌الله سطح توقع شورای نگهبان را بالا ببرد؛ روشن‌تر اگر بگوییم؛ از موضع تواضع وارد ارتباط با جامعه و شورای نگهبان می‌شد.

یادآور می‌شود صادق زیباکلام فعال اصلاح‌طلب نیز چند روز پیش در مصاحبه با فرارو تصریح کرد: «سیدحسن آدم سیاسی نیست و عملا از ایشان حرکت شفاف و معنادار سیاسی نمی‌بینیم. در تحلیل نهایی ایشان یک روحانی غیرسیاسی است و خیلی وارد عرصه سیاست نخواهد شد. ایشان سیاسی نیستند و بعید است یک روحانی سیاسی شوند.»

زیباکلام در پاسخ به این سوال که اگر سیدحسن خمینی سیاسی نیست اساسا چرا وارد عرصه انتخابات خبرگان شد؟ گفت: من معتقدم آقای سیدحسن خمینی برای حضور در مجلس خبرگان توسط آقای هاشمی رفسنجانی ترغیب شد. یعنی اگر تصمیم صرفا برعهده ایشان بود اساسا کاندیدا نمی‌شدند؛ اما حضور ایشان در مجلس خبرگان به نفع آقای هاشمی بود چون با حضور ایشان، آقای روحانی، علوی و چند نفر دیگر می‌توانستند یک هسته اعتدالی در برابر هسته رادیکال مجلس خبرگان به وجود آورند.

زیباکلام گفت: «شواهد و قرائن نشان می‌دهد ایشان آخوند سیاسی نبوده و نیست.»
وی افزود: «در صحبت‌های ایشان شم سیاسی وجود ندارد و در یک کلام می‌توان گفت ایشان هیچگاه یک امام خمینی نمی‌شود»

مخالفت مرکل با دعوت از روحانی برای سفر به آلمان

دویچه‌وله شبکه رسمی دولت آلمان در گزارشی که بوی بازار گرمی می‌دهد به نقل از اشپیگل از اختلاف در دولت آلمان بر سر دعوت از روحانی خبر داده است. براساس این گزارش، مرکل می‌گوید، ایران کماکان مدافع حزب‌الله لبنان و تهدیدی برای اسرائیل است اما معاونش گابریل بر سودآوری معاملات اقتصادی با ایران تاکید می‌کند.

اشپیگل می‌نویسد، براساس اطلاعاتی که دریافت کرده، زیگمار گابریل، معاون مرکل از حزب سوسیال دمکرات آلمان موافق این دعوت است. به ویژه بعد از آن که جو کیسر، رئیس شرکت زیمنس در دیداری در حاشیه نشست مجمع جهانی اقتصاد در شهر داووس سوئیس بر لزوم وقوع هر چه سریع‌تر چنین دیداری تاکید کرد.

اما آنگلا مرکل از حزب دمکرات مسیحی برخلاف گابریل اعتقادی به ضرورت دیدار هر چه سریع‌تر روحانی از برلین ندارد. او می‌گوید: ایران همچنان از حزب‌الله لبنان دفاع می‌کند و کماکان اسرائیل را تهدید کرده و لبنان را بی‌ثبات می‌سازد. به علاوه، ایران در سال گذشته 750 نفر را اعدام کرده است.

امضای تفاهم‌نامه به جای قرارداد نشانه ماندگاری تحریم‌ها

در جریان سفر روحانی به فرانسه سندی موسوم به «نقشه راه تقویت روابط دو جانبه» امضا شد که فاقد الزام حقوقی است چه اینکه شرکت‌های فرانسوی نظیر پژو و توتال با وجود قراردادهای الزام‌آور به هنگام فشار آمریکا زیر تعهد خود زدند. همچنین برخی اسناد دیگر تحت عنوان تفاهم‌نامه امضا شده که طبق حقوق بین‌الملل غیرالزام‌آور است. معمولا امضای تفاهم هنگامی است که طرفین قصد ایجاد تعهد حقوقی ندارند یا در موقعیتی نیستند که بتوانند تعهد حقوقی الزام‌آور بدهند.

از جمله تفاهم‌نامه‌هایی که در فرانسه امضا شد؛ این موارد است: یادداشت تفاهم همکاری‌های مالی، یادداشت تفاهم همکاری در زمینه ارتباطات، یادداشت‌تفاهم گردشگری، یادداشت تفاهم همکاری در زمینه تحقیقات کشاورزی، یادداشت تفاهم همکاری در بخش حمل و نقل، یادداشت تفاهم همکاری‌های بهداشتی. یکی از همین یادداشت تفاهم‌‌ها خرید 118 فروند ایرباس به ارزش 23 میلیارد یورو می‌باشد که با تبلیغات گسترده همراه بود. همچنین یادداشت تفاهم مشابهی با شرکت نفت توتال فرانسه برای فروش نفت به این شرکت امضا شده است. توتال پیش از این در رابطه با ایران نقض توافق کرده است.

بنابر این گزارش در صورت نهایی شدن قرارداد خرید ایرباس، حداقل 5 سال تا زمان تحویل این ایرباس‌ها طول می‌کشد.

همچنین در جریان سفر به ایتالیا نیز «تفاهم‌نامه» افزایش سقف اعتباری بیمه ساچه امضا شد.
خبرگزاری رویتر در گزارشی خاطر نشان کرد: اکثر توافق‌ها در فرانسه یا هنوز نهایی نشده و یا منوط به شرایط خاصی شده‌اند. بانک‌های معتبر فرانسه هنوز برای حضور در ایران احتیاط می‌کنند.

روزنامه وال استریت ژورنال نیز در گزارشی خاطر نشان کرد: مانع عمده بر سر اجرای تفاهم‌نامه خرید ایرباس از فرانسه، تحریم‌های باقی مانده و محدودیت‌های مبادلات مالی است. وبسایت رادیو فردا نیز در تحلیلی نوشت: سند امضا شده بر سر خرید ایرباس، یک مقاوله‌نامه (پروتکل) است که باید در آینده نهایی شود. اسامی بانک‌هایی که در تامین مالی این معامله شرکت می‌کنند، هنوز منتشر نشده است.
چنین پیدا است که شمار زیادی از بانک‌های اروپایی از ترس مجازات‌های مالی آمریکا، هنوز جرأت نمی‌کنند در معاملاتی که پای  ایران در میان است مشارکت کنند. در واقع بخش مهمی از مجازات‌های ایالات متحده علیه ایران، که خارج از محدوده پرونده هسته‌ای قرار دارد و به تروریسم یا حقوق بشر مربوط می‌شود، هنوز به اعتبار خود باقی است. تحلیل و تفسیر حقوقی اینگونه قوانین آمریکایی بسیار دشوار است و بانک‌ها ترجیح می‌دهند تا روشن شدن مسایل، خطر نکنند. چندی پیش بانک‌فرانسوی «بی‌ان‌پی» به دلیل مشارکت در معاملات با ایران و سودان حدود 9 میلیارد دلار از سوی آمریکا جریمه شد.

در همین حال رادیو فرانسه در گزارشی تصریح کرد:‌ آنچه در زمینه همکاری‌های اقتصادی میان ایران و فرانسه امضا شده، تفاهم‌نامه است نه قرارداد و در تفاهم‌نامه دوطرف بر عدم الزام توافق تأکید می‌کنند.
از سوی دیگر منصور معظمی مشاور وزیر نفت به خبرگزاری ایلنا گفته است: فروش نفت به شرکت توتال نهایی نشده و اگر با این شرکت به تفاهم نرسیم، این پروژه را در قالب IPC به کنفرانس لندن معرفی می‌کنیم.

آیا مجلس دولت‌ساخته ناکارآمدی اقتصادی را جبران می‌کند؟!

سایت الف در این زمینه نوشت: ثبت‌نام حداکثری کاندیداهای مسئله‌دار به همراه افرادی که مردود شدن آنها با توجه به جرائم اثبات شده در محاکم قضایی، شکی در رد صلاحیت آنها توسط شورای نگهبان به جای نمی‌گذارد، برای تکمیل پازل‌های کناری این بازی بود.

وزارت کشور نیز، در اقدامی بی‌سابقه و مشکوک، بیش از 90 درصد این افراد را تأیید صلاحیت کرد تا با پز فضای باز سیاسی دولت، بازی را به زمین شورای نگهبان کشانده و با فشار یک «اکثریت رد صلاحیت شده بزرگ» عدم تأیید صلاحیت تعداد زیادی از نامزدها را اقدامی خارج از عرف نشان دهد. علیرغم اینکه وزارت کشور زیر نظر مستقیم شخص رئیس جمهور اداره می‌شود، اما روحانی ترجیح داد درباره این اقدام سکوت کند.

نکته کمتر دیده شده بازی «رد صلاحیت‌های دولتی» اینجاست که دقیقاً لیست عدم تأیید صلاحیت‌های وزارت کشور- حدود 6 درصد- منتقدان اصولگرای دولت را شامل می‌شود که طی عمر بیش از دو ساله دولت «شاه پرونده» کرسنت و پرونده رانت 650 میلیون یورویی را پیگیری نموده‌اند.

با رد صلاحیت کاملا قانونی و معقولانه جمع کثیری از این افراد توسط شورای نگهبان، حملات رسانه‌های زنجیره‌ای با چاشنی خط‌گیری منسجم از اتاق فکر «رد صلاحیت شدگان»، شکل گرفت که البته نتوانست تأثیری بر روی نظر شورای نگهبان بگذارد.

الف می‌افزاید: بازی «تأیید صلاحیت‌ها» در پرده آخر توسط شخص رئیس جمهور به روی صحنه رفت، صحنه‌ای که توسط وزارت کشور در هفته‌های اخیر مهیا شده بود. حمله به شورای نگهبان با کلیدواژه‌هایی چون «عمل سلیقه‌ای» و «حذف یک جناح»، صحبت‌های حزبی رئیس قوه مجریه‌ای است که قرار است هفتم اسفند ماه در قامت برگزار کننده انتخابات برآید.

می‌توان ورود آشکار روحانی با این حجم از ادبیات تند را فاز دوم پروژه فشار به شورای نگهبان دانست که فاز اول آن به صورت پنهانی شکل گرفته و با توجه به عدم تأثیر فاز اول، فاز دوم توسط شخص رئیس جمهور و در جمع استانداران که نفر اول هر دولت در هر استان است، به حساب آورد.

روحانی به خوبی از قانون خبر دارد که می‌گوید: «نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی به عهده شورای نگهبان می‌باشد. این نظارت، استصوابی،‌ عام در تمام مراحل در کلیه امور مربوط به انتخابات جاری است.» آگاه بوده پس برای چه هدفی در کنفرانس خبری خود پس از اجرایی شدن کامل روند برجام چنین اظهار می‌کند که «اخباری که از رد صلاحیت‌ها رسیده خوشحال کننده نبوده»؟!

از سویی دیگر، روحانی، در این سخنرانی نه در مقام رئیس جمهور و مقام ملی، بلکه در قامت رئیس یک جناح سیاسی بیان شد: «ما دلمان می‌خواهد معتدلین وارد مجلس شوند...»
رقابت‌های ریاست جمهوری سال 96 بی‌شک از انتخابات مجلس 94 بی‌تأثیر نیست و روند کند و کسل کننده اقتصاد کشور، تنها یک راه برای این دولت می‌گذارد و آن تشکیل «مجلس دولت‌پسند» است. مجلسی که دائماً در عمر کوتاه خود تا زمان انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم سودای سؤال و استیضاح از وزرا را در سر نداشته باشد و بیش از همه به فکر کنار آمدن با دولت برای مهیا شدن انتخابات سال 96 باشد.

فرانس 24: استقبال کردیم چون روحانی پول زیادی با خود آورده بود!

شبکه تلویزیونی فرانس 24 در میزگردی با حضور چندین کارشناس سیاسی و اقتصادی، به بررسی ابعاد سیاسی و اقتصادی سفر روحانی به فرانسه پرداخت.
این شبکه پیش از گفت‌وگو با کارشناسان، ارزش قراردادهایی که در این سفر دو روزه با طرف فرانسوی منعقد شد را 15 میلیارد یورو اعلام و تأکید کرد، این سفر هفده سال بعد از سفر محمد خاتمی به پاریس روی می‌دهد.
«پاتریکا آله مونیئر» سردبیر بخش بین‌الملل شبکه تلویزیونی «تی.اف-1» در پاسخ به این پرسش که چرا اینگونه گرم از رئیس جمهوری ایران در فرانسه استقبال شد، گفت: از روحانی استقبال بسیار گرمی به عمل آمد چرا که وی نماینده چیزهای زیادی از جمله پول زیادی بود. پیش از اعمال تحریم‌ها در ایران، شرکت‌های فرانسوی، به ویژه شرکت خودروسازی پژو فعالیت زیادی در ایران داشتند که این رابطه به یک باره قطع شد.

این کارشناس خاطرنشان کرد: فرانسه و ایران در مسائل مختلف سیاسی از جمله بحران سوریه با هم اختلاف نظرهای فراوانی دارند و باید گفت این سفر بیشتر از آنکه سیاسی باشد، اقتصادی بود.
یادآور می‌شود فرانسه ظرف یکی دو سال اخیر رشد اقتصادی نزدیک صفر درصد و بیکاری شدید و بحران اجتماعی رو به انفجار را تجربه می‌کند و بستن قراردادهای بزرگ و میلیاردی تجاری برای این کشور، حکم احیای پس از شوک و تنفس مصنوعی را دارد. فرانسه در جریان مذاکرات هسته‌ای بیشترین خباثت‌ها را به نفع اسرائیل و عربستان داشت و  زد و بندهایی را هم در این زمینه انجام داده بود. نخست‌وزیر این کشور علناً از کاریکاتورهای اهانت به پیامبر اعظم(ص) توسط نشریه موهن شارلی ابدو حمایت کرد. وزیر خارجه فرانسه همچنین متهم پرونده صادرات خون‌های آلوده به ایران است.

مراقب باشید شرکت بد قول فرانسوی دوباره دست شما را در حنا نگذارد

سایت «فردا» با طرح این پرسش خاطرنشان کرد: نگاهی به عملکرد گذشته شرکت فرانسوی پژو جایی برای همکاری دوباره با آن باقی نمی‌گذارد. هنوز از یادها نرفته است که اوایل سال 91، شرکت پژو که صنایع خودروسازی ایران را بیش از پیش وابسته خود کرده بود از ایران رفت تا به صنعت خودروی ایران آسیب رساند. با خروج پژو از ایران، بسیاری از واحدهای تولیدی این شرکت در ایران تعطیل شدند و حدود 8 هزار کارگر اخراج شد. حدود 10 میلیون یورو نیز از سود فعالیت‌های پژو در هر ماه کاهش یافت، و از سوی دیگر تولید ایران خودرو نیز به شدت افت کرد چرا که پژو تنها شرکتی بود که با ایران خودرو کار می‌کرد.

به دنبال رفتن پژو تولیدات ایران خودرو کاهش یافت و با کاهش تولید، قیمت‌ها بالا رفت و در نهایت ایران خودرو برای تأمین قطعات مجبور شد سراغ چینی‌ها برود! در این میان، بررسی رفتار مدیران پژو طی 23 سال حضور این شرکت در ایران نشان می‌دهد، پژو همواره در طول حضور در ایران بالاترین قیمت را بابت ارائه  پکیج قطعات محصولات پژو به ایران اعمال می‌کردند، در نتیجه سود زیادی برای خودروساز ایرانی به عنوان شریک این شرکت فرانسوی باقی نمی‌ماند و حتی در برخی موارد نیز این مونتاژکاری برای ایران خودرو زیان‌آور هم بود.

یکی دیگر از نکات جالب توجه در تولید محصولات پژو در ایران، تأمین و واردات مواد اولیه لازم برای تولید پیچ و مهره بود که به عنوان یک ماده اولیه بسیار ساده از طریق واردات تأمین می‌شد. پژویی‌ها در کنار سنگ‌اندازی که مقابل داخلی‌سازی قطعات اصلی خودرو داشتند، از انتقال دانش فنی ساخت ساده‌ترین قطعات و مواد اولیه نیز خودداری می‌کردند که یکی از دستاوردهای این مسئله، تأمین مواد اولیه لازم برای تولید پیچ و مهره از طریق واردات از کره بود. اما این وابستگی پس از وضع تحریم‌های مستقیم صنعت خودرو از سال 91 کاملاً قطع شد و مواد اولیه لازم برای تولید پیچ و مهره نیز از طریق تولیدکنندگان داخلی تأمین شد. با توجه به این سابقه، سؤال اصلی از ایران خودرویی‌ها و دولتی‌ها این است که چه تضمینی وجود دارد که این خودروساز فرانسوی چند سال دیگر و پس از سودآوری دوباره براثر فشار دیگری از ناحیه غرب بار دیگر ایران را ترک نکند و به اصطلاح دست ایران را در حنا نگذارد؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 48
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 19
  • ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    پول برای کی بود
  • یزدی ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    فرانسه و آمریکا و اروپا همشون فقط پول کشورهای نفتی مثل ایران و عراق رو میخواهند
  • سعید ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    پولی که این همه منتظرش بود مملکت تا شاید چهارتا شغل واسه این همه جوون بیکار ایجاد بشه صرف خرید هواپیما برای راحتر پولدارا به اروپا و ... و ایجاد اشتغال برای‌فرانسویا شد متشکریم‌اقای روحانی حرف تو دل زیاده‌ولی میدونم نمیچاپی پس‌بیخیال..
  • ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    شما رو قسم به عقیله بنی هاشم روابط اقتصادی رو با دول ضد شیعه کم نکنید قطع کنید دیدید زینبیه را؟! به ترکیه سود ندهید تا با دستان گروه های تروریستی به زینبیه و سامرا زبانم لال فردا به کربلا جسارت کنند
  • ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    خوش به حال فرانسه
  • ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    خارج شدن از رکود به افق فرانسه خخخخخخخخخخ:(
  • ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    مرگ بر آمریکا
  • ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    من به دولت انتقاد دارم
  • ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    با فرانسه باید رابطه رو بیشتر کنیم باید از ظرفیتهای موجود در اون کشور اروپایی برای پیشرفت استفاده کنیم
  • ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    مگه همه زندانیای ایرانی در امریکا آزاد نشدن!!
  • مهماندار هواپیما ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    یعنی اگر پول نداشت حتی اجازه ورود به اسمان فرانسه را هم نمی دادید
  • مسافر تنها ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    این غربی ها چقدر راحت به دولتمردان ما توهین می کنند بدون هیچ واکنشی
  • ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    تف تو صورت دلواپس الاغ متحجرت مشرق که چشم یشرفت مملکت خودت رو هم نداری.عقب مونده الاغ سوار
  • حمید ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    فکر میکنم هواپیماها اقساطی خریداری شده و پولش قراره از درآمد خودشون پرداخت بشه که در صورت برگشت تحریم ها به نفع ماست چون ناوگان هواییمون بازسازی شده و پول نقد هم پرداخت نکردیم
  • حسین ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    المان میخاد میانجیگری کنه!!! پس چرا مرکل بر علیه ایران حرف زده !!!بالاخره ما قسم روباه را باور کنیم یا دم خروس را؟؟؟؟
  • ایمان ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    الاغ سوار باشیم بهتر از اینه که نوکر امپریالیسم باشیم.
  • حمیدان ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    چرا روش مدیریت شاهان عربی را دنبال می کنید؟ آقای روحانی این پول زیاد چرا نباید سرف خود کفایی و ایجاد اشتغال مردم نشود؟ به خدا مردم ایران توانایی پیشرفت در همه زمینه ها را دارند فقط به مردم اعتماد کنید نه به غربی ها آنان تکنولوژی را براحتی به ایران نمیدهند چقدر در پیشرفت هسته ای ممانعت کردند چقدر ما را تحریم کرند آنوقت انتظار دارید تکنولوژی به ما بدهند یا اقتصاد ما را شکوفا کنند باید روی پای خودمان بایستیم مگر ژاپنی ها وآلمانی ها در بدترین شرایط جنگ جهانی و تحریم ها این کار را نکردند
  • ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    نقد همیشه موجب پیشرفته،ولی بنظرم در مورد خرید هواپیما زیاده روی و یا بی انصافی شده،ما همیشه خریدار هواپیمای دست دوم عربها بودیم
  • saman ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    جناب حمیدان ژاپنی ها و آلمانی ها بعد از جنگ دو برابر کار میکردن و فقط هزینه یکی رو میگرفتن . حالا من یه سوال دارم ما ایرانی ها در حال حاضر این کارو میکنیم ؟
  • ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    داداش دوتا کارشناس نشستن حرف زدن مگه کارشناسای ما تو تلویزیون بدتر از اینارو نمیگن؟ انتقاد هم میکنید منصف باشید. کره شمالی همه درای دنیارو به روی خودش بسته بهشت شده؟
  • ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    چرا نباید با المان رابطه داشته باشیم؟! این چیزی نیست که امریکا و انگلیس و فرانسه میخواد؟
  • محمد ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    میگم این اولاند حرومزاده اصلا لبخند نمیزد
  • مهدی از قم ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    اقای سامان با شما موافقم در ضمن باید این را هم به گفته های شما اضافه کنم مردمان این کشورها همین الان هم چند برابر ما کار میکنند و مصرف انرژیشان هم خیلی از ما کمتر است
  • ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    یه نفر تو فرانسه همچی گفته خوب که چی؟؟؟ تو ایران صدها نفر هر روز حرف میزنن
  • مهدی از قم ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    واردات و نابودی صنایع داخلی مگر این که در منطق اقتصادی ادم ها با فرهنگی مثل شما پیشرفت دانسته شود
  • ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    پولش رو از ایتالیا گرفتیم و قرار شد قسطس بهشون بدیم. هرچند مطمئنم این پولای آزاد شده هیچ نفعی برای ما مردم نداره و حال و روزمون فرق نمیکنه
  • حقيقت و راستي ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    متاسفانه هيج كشوري در غرب يا شرق فكري در سر ندارد جز سود هر جه بيشتر خود.نمي دانم جرا بايد با Peugeot قرار داد ببنديم. اولا اتومبيلهاي Peugeot جزو اتومبيلهاي نه جندان با كيفت و حالا هم خود ميكوييد شركت قابل اعتمادي نيست.
  • ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    همه ازاد شدن!زهی خیال باطل
  • ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    پول ملت
  • ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    شما مردم مرد باشد روغنای عربستانو نخرید یه سرچ کوچیک کنین ببینین یکی از معروف ترین روغن ایران که تلویزیونم چپ راست تبلیغ میکنه برای صوفیلا ی عربستانه
  • محمدرضا ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    پولایی که به روسیه و چین میدادن چرا نمیگید؟! با اون جنسای آشغالشووون
  • ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    دلخوشی از مشرق ندارم ولی اینجا واجبه جواب تو کوه حماقت را بدهم تف بر آن ذات پلید تو و همفکرانت که یک جو عقل تو اون کله بیصاحابتان نیست که فکر میکنی این خیانتها خدمت به مملکته
  • ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    مشرق درود درود درود مشرق به مولا گاهی وقتها بسیار عالی قدم برمیداری و تاثیر گذاری برای همینه که هیچوقت دلم نمیاد ترکت کنم و همیشه برایم سایت اول اخبار بوده ای
  • ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    مرکل جهوده و در سالهای اخیر چهره واقعی خودش رو داره نشون میده . طبق آخرین آمار 80 درصد مردم آلمان با مرکل مخالفند و تعداد بیشماری ازش متنفرند .
  • قاسم ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    سلام دوستان من فکر می کنم بجای توهین و ناسزا گویی بهتر نیست به صحبتهای همدیگر گوش دهیم اینکه هواپیما. از یک کشور غربی می خریم ایراد نیست .بدون رابطه با کشورهای دیگه نمی تونیم به پیشرفت برسیم پس باید سعی کنیم از همین فرصتها در جهت پیشرفت وخودکفاي کشور عزیزمان بیشتر ین سود را ببريم
  • نصراله ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    مرکل به دنبال تجهیز ارتش می باشد و با توجه به اینکه نظامی گری المان خاطره خوبی برای کشورههای اروپایی ندارد و نیازمند حمایت لابیهای صهیونیسم در امریکا وسایر کشورههای اروپایی می باشد گاه گاهی اشتباهی حرف می زند.
  • ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    آیا خرید 100+ فروند هواپیما مهمتر بود یا کاهش بیکاری و فقر جاکم بر جامعه...، ارث پدری یا بیت المال!!!
  • ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    لازم است رئیس جمهور قبل از صرف پول و درامد دولت چه از نفت یا جریمه و مالیات برای امور لوکس و قشر مرفه ابتدا نظرسنجی و همه پرسی کند. خرید هواپیما و واردات و یا تولید خودروی گران اروپا متناسب با درامد سرانه اروپا و غیر متناسب با درامد سرانه ایران مهم بودیا اعطای وام به جوانان و اموزش کشاورزی و صنعت و توسعه واحدهای کوچک؟ در طول 5 سال یا 20 سال اتفاق نمی افتد که قشر متوسط از هواپیما یا خودروی بالای 30 میلیون استفاده کنند.
  • ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    مگر رئیس جمهور شخصا تصمیم میگیرد و اصلن با مشاوران مردمی صحبت نمیکند؟ مگر فردی برای منافع افراد تصمیم میگیرد؟ مگر مجلس راهنمایی نمیکند که چه کند؟ هواپیما و خودروی گران اروپا را وقتی قشر متوسط و 80 درصد جامعه و بیشتر نمیتوانند استفاده کنند چرا در اولویت گذاشته؟
  • ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    حمیدیان محترم تا وقتی فساد ریشه کن نشه(نمیگم به صورت کامل چون شدنی نیست)تا وقتی که عدالت وافعی در این کشور نیاد یعنی وقتی یه نفر تلاش میکنه به حق واقعیش برسه نه اینکه طرف جون میکنه اخرشم هیچی تا وقتی سطح اموزش بالانره(بنده خدا وضعیتمون خیلی توی بخش تحقیق توشعه وخیمه)و.... میلیارد ملیارد پول وارد ایزان بشه هیچ تغییری نخواهید دید تا وقتی تنبلی نزاریم کنار تا وقتی خصوصی سازی بیشتر نشه تا......
  • محسن ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    این حرفا را بذار بحساب نفهمی و خریتی که داری و امثال تو تا ابد گرفتارند
  • محسن ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    اینهمه پول بی زبون را ریختند تو دهن بیگانه هنر اینست و بس ...عرضه نداشتن تو داخل سرمایه گذاری کنن قادر نیستن یکصدم انرا درامدزایی کنن
  • ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    0 0
    دوست عزیز حرفت درسته اما این رابطه باید رابطه انتقال تکنولوژی باشه نه رابطه بند استعمار
  • علی ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    0 0
    واقعا"توی اینجا برای مدیران رده بالا مشکله کارکردن ،همین خرید هواپیما را ببینید اگر نمیخریدن اعتراض میکردیم چرا نخریدن حالا هم که خریدن هزارتا ایراد میگیریم وهمینطور شعارمیدیم،انصاف هم خوب چیزیه!!!
  • سید شجاع موسوی ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    0 0
    برنج تایلندی برای یه مشت مردم بدبخت و بیچاره و هواپیماهای ایرباس 440 میلیون دلاری برای یه مشت مرفه بی درد و بعضی از مسئولینی که یه مثقال هم درد نکشیده اند. عدل و عدالت و انصاف کجاست؟ واقعاً کجاست؟؟؟؟؟
  • محسن ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    0 0
    این حرفِ یه آدم معمولیه. اما شما طوری تیتر زدید انگار رییس جمهور فرانسه این حرفو زده!
  • ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    صدر اعظم آلمان، آقای روحانی را به آلمان دعوت خواهد کرد.
  • ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    درود بر روحانی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس