خانه ملت امروز در صحن علنی خود شاهد افشای فرمانده نیروی دریایی سپاه درباره کشف اطلاعات بسیاری از لپ‌تاپ‌ها و موبایل‌های سربازان آمریکایی دستگیر شده، بود.

به گزارش مشرق، نشست علنی صبح امروز (دوشنبه 12 بهمن‌ماه 94) نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس و با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید آغاز شد.

در ابتدا 218 نفر از وکلای ملت در صحن علنی حضور داشتند که بر این اساس، کرسی 71 نماینده مجلس خالی بود.

بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی درباره لایحه تأسیس صندوق بیمه همگانی اولین دستورکار جلسه علنی صبح امروز پارلمان بود.

*اسامی غائبین آغاز جلسه علنی امروز مجلس

اسامی غائبین آغاز جلسه علنی امروز مجلس از سوی هیات رئیسه اعلام شد که این اسامی عبارتست از:

1- ابراهیم آقامحمدی نماینده مردم خرم آباد

2- احمد جباری نماینده مردم بندرلنگه

3- سید شریف حسینی نماینده مردم اهواز

4- رجب رحمانی نماینده مردم تاکستان

5- محمد رزم نماینده مردم کرمانشاه

6- حمید رسایی نماینده مردم تهران

7- دخیل عباس زارع‌زاده مهریزی نماینده مردم بافق

8- علی اصغر زارعی نماینده مردم تهران

9- عبدالله سامری نماینده مردم خرمشهر

10- ناصر صالحی نسب نماینده مردم هویزه

11- مهدی عیسی‌زاده نماینده مردم میاندوآب

12- سالار مرادی نماینده مردم سنندج

13- سید شکر خدا موسوی نماینده مردم اهواز

14- الله یار ملکشاهی نماینده مردم کوهدشت

15- سید محمد علی موسوی نماینده مردم خدابنده

16- یونس اسدی نماینده مردم مشکین شهر

17- علی جلیلیان نماینده مردم اسلام آباد غرب

18- صید عیسی دارایی نماینده مردم اندیمشک

19- جواد سعدون‌زاده نماینده مردم آبادان

20- رضا صابری نماینده مردم رامیان و آزادشهر

21- محمد علیپور نماینده مردم ماکو

22- علی کائیدی نماینده مردم پلدختر

23- سید موسی موسوی نماینده مردم لامرد

24- سید عبدالکریم هاشمی نخل ابراهیمی نماینده مردم میناب

*بررسی سؤال ثروتی از وزیر بهداشت در مجلس/ انصراف 3 نماینده از طرح سؤال‌شان از حجتی

در ابتدای جلسه، محمدحسین فرهنگی عضو هیأت رئیسه مجلس در جریان قرائت دستورکار صحن علنی، گفت: امروز سؤال موسی‌الرضا ثروتی نماینده بجنورد از قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت و درمان را بررسی خواهیم کرد.

همچنین سؤال سه نفر از نمایندگان مجلس از وزیر جهاد کشاورزی نیز در دستورکار نشست علنی پارلمان قرار داشت که به دلیل انصراف نمایندگان سؤال‌کننده از طرح سؤال‌شان، رسیدگی به این سؤال از دستورکار خارج شد.

*لاریجانی: متأسفانه برخی کشورهای عقب‌افتاده منطقه دنبال تفرقه میان امت اسلامی هستند

علی لاریجانی در ادامه در نطق پیش از دستور خود با اشاره به سالروز ورود امام خمینی (ره) در سال 57 به میهن گفت: امام (ره) در چنین روزی با ورود به ایران تحولی بنیادین در فکر، روش و منهجی که ملت ایران باید طی کند ایجاد کرد و با تیزهوشی و فراست در ظرف 10 روز انقلاب را از میان جریانات مزاحم عبور داد و اراده ملت ایران را در 22 بهمن در مقابل حرکت‌های آمریکا و دشمنان ایران محقق ساخت و انقلاب اسلامی به پیروزی رسید.

وی افزود: حرکتی که امام با ورود خود به ایران تلألو بخشید آگاه کردن قدرت امت اسلامی نسبت به ظرفیتی که در خود دارد بود. این امری بود که مورد غفلت واقع شده بود و مسلمانان در کشورهای مختلف مثل جزیره‌های مجزا از یکدیگر قرار داشتند و به حال یکدیگر دلسوز نبودند و امام این وحدت امت اسلامی را به عنوان یک حقیقت بزرگ در انقلاب اسلامی ایران پابرجا ساخت و همیشه در بیانات خود بر وحدت امت اسلامی تأکید داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید داشت: متأسفانه امروز ما شاهدیم که جریان‌های مزاحم انقلاب اسلامی اعم از ابرقدرت‌ها، برخی از کشورهای عقب‌افتاده در منطقه در مقابل فکر امام به دنبال تفرقه در امت اسلامی هستند و مخصوصا با ورود و حمایتی که از جریان‌های تروریستی و تکفیری کردند باعث از هم پاشیدگی در بین بخش‌هایی از امت اسلامی شدند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: ما امروز بیشتر نیازمند این هستیم که به اهداف بلند امام (ره) توجه و تمرکز داشته باشیم و ببینیم که محور اصلی اقتدار انقلاب اسلامی در وحدت امت اسلامی نهفته است و پرچم دار همین فکر باشیم.

وی افزود: امام مقوله جهاد را در متن زندگی مسلمانان روشن ساخت و با روشن ساختن این مورد تحول بنیادینی در کل امت اسلامی ایجاد کرد. جهاد یک امر مهم در اسلام بود که اگر فردی از آن غفلت می‌کرد باعث عقب‌افتادگی امت اسلام می‌شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ما در روایات متعددی این مفهوم را داریم که اگر امتی از جهاد دست بکشد لباس خواری و ذلت به تن آن امت پوشانده می‌شود و امام این مفهوم را زنده کرد. جوانان زیادی در کشور ما با این خصوصیت جهادی در مقابل ضد انقلاب ایستادگی کردند که اگر این روحیه زنده نمی‌شد به سادگی در مقابل این توطئه‌ها پیروز نمی شدیم و در زمان جنگ نیز با همین مولفه احیاگر بود که انقلاب اسلامی توانست در مقابل هجمه همه کشورها در مقابل ایران توانست در جنگ 8 ساله سرفراز بیرون آید.

لاریجانی در پایان گفت: امروز هم این روحیه انقلابی و جهادی باید موضوع اساسی بین مسلمانان باشد. هم توجه به وحدت امت اسلامی و هم احیای جهاد و فکر انقلابی دو مؤلفه مهم برای پیشبرد افکار امام (ره) خواهد بود.

*تقدیر مجلس شورای اسلامی از ملوانان نیروی دریایی سپاه

ملوانان دریایی سپاه که چندی پیش 2 شناور نیروی دریایی ارتش آمریکا را در آبهای خلیج فارس به علت ورود به آبهای سرزمین کشورمان بازداشت کرده بودند، از سوی مجلس و در آغاز جلسه علنی امروز و با حضور فرمانده نیروی دریایی سپاه مورد تقدیر واقع شدند.

در این مراسم سردار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دریادار دوم پاسدار علی رزمجو، ناوسالار دوم پاسدار منوچهر احمد حسینی، ناوسروان مهدی داوری و ناوبان یکم پاسدار ابراهیم ابرار در جایگاه هیأت رئیسه مجلس حضور یافتند و با اهدای لوح و هدیه از آنها تجلیل به عمل آمد.

در این جلسه، سردار فدوی نیز در سخنانی به توضیح ماوقع دستگیری متجاوزان نظامی آمریکایی پرداخت و نمایندگان با فریاد «الله‌اکبر» همراهی کردند.

همزمان با 12 بهمن‌ماه

*فریاد «مرگ بر آمریکا» در صحن علنی مجلس طنین‌انداز شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (دوشنبه) پارلمان همزمان با 12 بهمن‌ماه سالروز ورود امام‌خمینی (ره) به میهن اسلامی و در جریان نطق سردار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شعار «مرگ بر آمریکا» و «الله‌اکبر» سر دادند.

*سردار فدوی: اطلاعات زیادی از لپ‌تاپ‌ها و موبایل‌های سربازان آمریکایی دستگیرشده استخراج کرده‌ایم

سردار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همراه با 4 تن از فرماندهان این نیرو که شناورهای متجاوز آمریکایی را در محدوده جزیره فارسی توقیف کرده و تفنگداران متجاوز آمریکایی را بازداشت کرده بودند، در نشست علنی امروز (دوشنبه) مجلس شورای اسلامی حضور یافتند.

سردار فدوی در سخنانی اظهار داشت: امروز سالروز ورود مردی الهی است که مصداق این حدیث قدسی خداوند است که می‌فرماید «بنده من را اطاعت کن تا تو را مثل خودم قرار و قدرت تغییر و کن فیکون به تو بدهم». حضرت امام (ره) یکی از مصداق‌های عینی این حدیث شریف قدسی است، نفس قدسی امام‌خمینی (ره) از سال 42 اثری برای جوانان ایران اسلامی داشت که به همین دلیل انقلاب اسلامی به وجود آمد و به پیروزی رسید.

وی افزود: همه اتفاقاتی که در طول 37 سال گذشته توسط دشمنان انقلاب رقم خورده است، با وجود همان نفس قدسی، بی‌اثر و خنثی شده است و جوانان انقلاب توانسته‌اند پاسداری از انقلاب اسلامی را سرلوحه زندگی خویش قرار دهند، در این راه تعداد بسیای از جوانان شهید شده‌اند و این روند پایان‌پذیر نیست و امیدوارم به لطف خداوند متعال و به برکت امام (ره) و مقام معظم رهبری این روند ادامه یابد.

سردار فدوی یادآور شد: روزها و سال‌های اخیر شاهد جوانان و پاسدارانی هستیم که به نقاط مختلف برای دفاع از ایران و اسلام می‌روند تا برای همه دنیا مسلم شود که در ایران پاسدارانی وجود دارد که اجازه نمی‌دهند به انقلاب اسلامی و اسلام خللی وارد شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به جریان دستگیری تفنگداران آمریکایی در آب‌های خلیج‌فارس، تصریح کرد: دستگیری سربازان آمریکایی وظیفه ما بوده و هست و سال‌های طولانی این وظیفه را انجام داده‌ایم. این دستگیری چهارمین دستگیری نظامیان آمریکایی‌ و انگلیسی‌ در آب‌های کشورمان محسوب می‌شود، در واقع این افتخار برای ایران وجود دارد که بتواند بدون هیچ نگرانی اعمال قدرت کند.

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه خداوند متعال در حساس‌ترین زمان که شیطان بزرگ سعی داشت با آغاز برنامه برجام حقارت‌هایی را برای ملت ایران ایجاد کند، همه نقشه‌های آنها نقش بر آب کرد، تأکید کرد: از صفر تا صد این برنامه خدایی بود، چرا که بشر نمی‌تواند تمامی یک برنامه را طوری طراحی کند که بدون ضرر و زیان به انجام برسد.

وی ادامه داد: به رغم کوچک بودن جزیره فارسی و فاصله 130 کیلومتری آن از سواحل ایران، در این جزیره و در همه مکان‌های دیگر به مثابه این جزیره، ما آمادگی کامل داریم و به محض اینکه شناورهای آمریکایی چندصدمتر وارد آبهای سرزمینی ایران شدند ما به سراغ‌شان رفتیم. جزیره فارسی یک جزیره بسیار کوچک است که پاسداران سال‌هاست در این جزیره مستقر هستند و آمادگی کامل برای مقابله با دشمن را دارند، در حالی که آنها قصد داشتند به سمت جزیره عربی بروند، اما موتور قایق‌شان خراب شده و جریان آب آنها را چند صد متر وارد آب‌های ایران می‌کند، وضعیت به گونه‌ای است که بین جزیره فارسی و جزیره عربی، آبهای سرزمینی نصف می‌شود و 5 مایل متعلق به ایران و 5 مایل متعلق به جزیره عربی است.

سردار فدوی یادآور شد: این جریان دستگیری چندین ساعت فیلم وجود دارد که این فیلم‌ها می‌تواند حقارت‌های بسیاری برای آمریکا به دنبال داشته باشد. در واقع اگر مسئولان آمریکایی می‌گویند ما از «دست بر سر گذاشتن» سربازان‌مان ناراحت و خجالت‌زده هستیم باید بگویم اگر مابقی فیلم‌ها را ببینند این سرافکندگی صدبرابر خواهد شد، هر چند ما به دنبال ایجاد حقارت برای دولت و ملتی نیستیم، اما اگر آنها بخواهند ایران را تحقیر کنند و خباثت کنند، فیلم‌ها را نمایش داده و موجبات خجالت‌زدگی و تحقیر بیشتر آنها را فراهم خواهیم کرد.

سردار فدوی افزود: اطلاعات زیادی از لپ‌تاپ‌ها و موبایل‌های آنها استخراج کرده‌ایم و متناسب با تصمیمی که گرفته می‌شود، قابل ارائه هستند، در واقع اگر توانمندی افراد به قدرت بی‌انتهای خداوند متصل شود، هیچ قدرتی در برابرش معنا و مفهوم نخواهد داشت.

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران گفت: پاسداران انقلاب اسلامی این موضوع را باور دارند و حتی اگر شهید شوند، به دنبال این حقایق هستند و باید بگویم دشمنی پاسداران انقلاب اسلامی با آمریکا است چرا که آمریکا سرمنشأ همه دشمنان ایران است.

سردار فدوی یادآور شد: دشمنان انقلاب اسلامی همچون آمریکا و صهیونیست‌ها و کشورهای منطقه و حتی برخی در داخل کشور به دنبال آن هستند که دشمنی شیطان بزرگ آمریکا را با انقلاب اسلامی نفی کنند و آن را با کشور سخیف و کوچکی همچون عربستان جایگزین کنند که این کار نباید صورت بگیرد.

فرمانده نیروی دریایی سپاه تأکید کرد: هیچ نوع دشمنی با انقلاب اسلامی که منشأ آن آمریکایی‌ها نباشد، وجود ندارد، همه گروه‌هایی که امروزه درست شده و به جان مردم مسلمان منطقه افتاده است، همچنین ضد انقلاب‌ها را آمریکا گسترش می‌داد و در جنگ تحمیلی نیز این کشور نقش داشت و پشت سر کشورهای منطقه که امروزه با ایران دشمنی دارند نیز آمریکا وجود دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید بسیار مراقب بود چرا که جایگزینی شیطان بزرگ آمریکا با شیطان های کوچکی که به حساب نمی‌آیند یک انحراف بسیار استراتژیک است و باید از آن جلوگیری شود، بدون شک نمایندگان مجلس نیز در این زمینه نقش بسیار مهمی دارند.

همزمان با لحظه تاریخی ورود بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی

*فریاد «الله اکبر» در مجلس طنین انداز شد

همزمان با لحظه تاریخی ورود امام خمینی(ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی به کشورمان فریاد «الله اکبر» در مجلس طنین انداز شد.

وکلای ملت در ساعت 9:33 (لحظه ورود امام(ره) به میهن با سردادن شعار الله اکبر یاد و خاطر امام خمینی(ره) و شهیدان را گرامی داشتند.

*نمایندگان به بررسی اولویت‌دار لایحه دائمی‌‌کردن احکام برنامه‌های توسعه رأی منفی دادند

نمایندگان مجلس در ادامه درخواست تغییر دستور برای بررسی اولویت‌دار لایحه دائمی کردن احکام برنامه‌های توسعه را بررسی کردند.

وکلای ملت پس از بحث و تبادل نظر به بررسی اولویت‌دار این لایحه رای مثبت ندادند تا دائمی کردن احکام برنامه‌های توسعه به صورت عادی در دستور کار مجلس قرار گیرد.

*لایحه تأسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی به کمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع شد

نمایندگان در نشست علنی امروز دوشنبه پارلمان مواد لایحه تأسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی را مورد بررسی قرار دادند.

وکلای ملت پس از بحث و تبادل‌نظر بدون تصویب ماده‌ای، این لایحه را برای بررسی بیشتر و جمع‌آوری نظرات به کمیسیون اقتصادی ارجاع دادند.

*حقوق نظامیان در جنگ و مددجویان کمیته امداد و بهزیستی توقیف نمی‌شود

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه نشست علنی امروز پارلمان طرح الحاق یک بند به ماده 524 قانون آیین دادرسی مدنی را بررسی کردند.

وکلای ملت پس از بحث و تبادل نظر کلیات و جزئیات این طرح را به تصویب رساندند که طبق آن تبصره دو ماده 96 قانون اجرای احکام مدنی مصوب 1356/8/1 به شرح زیر اصلاح می‌شود:

حقوق و مزایای نظامیانی که در جنگ هستند و مستمری مددجویان کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی توقیف نمی‌شود.

به گزارش فارس، ماده 96 قانون اجرای احکام مدنی صراحت دارد که از حقوق و مزایای کارکنان سازمان‌ها و موسسات دولتی یا وابسته به دولت و شرکت‌های دولتی و شهرداری‌ها و بانک‌ها و شرکت‌ها و بنگاه‌های خصوصی و نظائر آن در صورتی که دارای زن یا فرزند باشند ربع و ثلث توقیف می‌شود.

تبصره 1- توقیف و کسر یک چهارم حقوق بازنشستگی یا وظیفه افراد موضوع این ماده جایز است مشروط بر اینکه دیون مربوط به شخص بازنشسته یا وظیفه بگیر باشد.

تبصره 2- حقوق و مزایای نظامیانی که در جنگ هستند توقیف نمی‌شود.

در صورت تصویب نهایی جزئیات یک لایحه

*ساعات کار بانوان شاغل دارای شرایط خاص به 36 ساعت در هفته کاهش می‌یابد

نمایندگان مجلس همچنین کلیات لایحه کاهش ساعات کار بانوان شاغل دارای شرایط خاص را مورد بحث و بررسی قرار داده و به تصویب رساندند.

وکلای ملت با 115 رأی موافق، 27 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از 196 نماینده حاضر در صحن علنی، کلیات لایحه مذکور را مصوب کردند.

در صورت تصویب نهایی جزئیات این لایحه، ساعات کار هفتگی بانوان شاغل اعم از رسمی، پیمانی و قراردادی که موظف به 44 ساعت کار در هفته هستند اما دارای معلولیت شدید، فرزند زیر 6 سال تمام، همسر و فرزند معلول شدید یا مبتلا به بیماری صعب‌العلاج هستند یا زنان سرپرست خانوار شاغل در دستگاه‌های اجرایی و بخش غیردولتی اعم از مشمولان قانون کار و تأمین اجتماعی بنا به درخواست متقاضی و تأیید مراجع ذی‌ربط، 36 ساعت در هفته با دریافت حقوق و مزایای 44 ساعت تعیین می‌شود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (دوشنبه) پارلمان کلیات لایحه کاهش ساعات کار بانوان شاغل دارای شرایط خاص را مورد بحث و بررسی قرار داده و به تصویب رساندند.

وکلای ملت با 115 رأی موافق، 27 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از 196 نماینده حاضر در صحن علنی، کلیات لایحه مذکور را مصوب کردند.

در صورت تصویب نهایی جزئیات این لایحه، ساعات کار هفتگی بانوان شاغل اعم از رسمی، پیمانی و قراردادی که موظف به 44 ساعت کار در هفته هستند اما دارای معلولیت شدید، فرزند زیر 6 سال تمام، همسر و فرزند معلول شدید یا مبتلا به بیماری صعب‌العلاج هستند یا زنان سرپرست خانوار شاغل در دستگاه‌های اجرایی و بخش غیردولتی اعم از مشمولان قانون کار و تأمین اجتماعی بنا به درخواست متقاضی و تأیید مراجع ذی‌ربط، 36 ساعت در هفته با دریافت حقوق و مزایای 44 ساعت تعیین می‌شود.

ثروتی در سوال از وزیر بهداشت:

*طرح پزشک خانواده پس از 5 سال هنوز اجرا نشده/ کجای دنیا پزشکان متخصص 50 میلیون حقوق می‌گیرند؟

موسی‌الرضا ثروتی نماینده مردم بجنورد و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در ادامه نشست صحن علنی مجلس در سوالی از قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت اظهار داشت: آقای وزیر!‌ علی‌رغم تلاش‌هایی که صورت گرفته، معضلات فراوانی در حوزه بهداشت کشور وجود دارد به ویژه مسئله‌ای که شما به آن اشاره نکردید یعنی بحث برنامه پنجم توسعه است.

وی خطاب به وزیر بهداشت، افزود: مواد برنامه پنجم توسعه اجرا نشده و شما می‌دانید که امروز طرح تحول سلامت از سوی مرکز تحقیقات ریاست جمهوری مورد بررسی قرار گرفته و به آقای رئیس‌جمهور گزارش شده است که اگر همکاران محترم و گزارش مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری را که خطاب به وزرا، مشاروان و معاونان رئیس‌‌جمهور داده شده را بخوانند پی می‌برند به عمق معضلات و مشکلاتی که طرح تحول سلامت وجود دارد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: امروزه طرح تحول سلامت هم به لحاظ تعرفه‌های پزشکی و هم به لحاظ تبعیض‌های فراوانی که بین کارمندان به وجود آورده و هم به لحاظ اختلاف سطح طبقاتی که به وجود آورده است. همچنین به لحاظ عدم نظارت و کنترل یک مصیبت در جامعه شده است.

ثروتی ادامه داد: آقای وزیر به مشکلات حوزه انتخابی بنده اشاره کردند ولی من خواستم مشکلات را به طور کلی و در سطح کلان بیان کنم عمده هدف من هم برنامه پنجم توسعه و عدم اجرای مفاد آن است.

وی همچنین تاکید کرد: آقای وزیر! در ماده 34 همچنین بند «ب» ماده 32 قانون برنامه آمده که تمام پزشکان یا در مراکز دولتی کار کنند یا مراکز خصوصی. درحال حاضر می‌بینیم که ویزیت پزشکان هیچ حد و اندازه‌ای ندارد. شما تعرفه‌ها را 120 درصد افزایش دادید. شما می‌دانید که مردم با یارانه‌ها زندگی می‌کنند. مردم توان و تحمل پول ویزیت‌ها را ندارند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با انتقاد از افزایش تعرفه‌های پزشکی ادامه داد: درست است که شما در حوزه بهداشت و درمان اقداماتی انجام دادید ولی در مراکز خصوصی نیز باید توجه کنید که در حال حاضر چه وضعیتی دارند؟ چه کسی باید این تعرفه‌ها را کنترل کند. وقتی ما می‌گوییم بیمه‌ها یکی شود تامین اجتماعی، خدمات درمانی و بیمه سلامت یکی شود برای رفع تبعیض موجود است. در روستاها آنهایی که تحت پوشش بیمه‌های تامین اجتماعی هستند سه برابر بیمه روستایی باید پول بدهند.چون تامین اجتماعی با بیمه سلامت قرارداد ندارد مردم باید در روستاها هزینه آزاد پرداخت کنند.

ثروتی تاکید کرد: آقای وزیر! تا کی باید وضعیت این گونه بماند. تخت‌های بیمارستانی که به آن اشاره کردید یک و یک دهم درصد است این آرزویی است که شاید 10 سال دیگر اتفاق بیفتد. شما تخت‌هایی که ساخته نشده را حساب می‌کنید. 120 هزار جمعیت شهرستان تازه پس از سال‌ها صاحب یک بیمارستان 32 تخته شده است. طبق ماده به 64 تخت مصوب شده است. آقای وزیر در این زمینه یک ریال بودجه اختصاص داده‌اید.آقای وزیر در خصوص تعداد تخت‌ بیمارستان‌ها در طول این چند سال ما پیشرفت فیزیکی دیده‌ایم؟ اگر شما قانون برنامه پنجم را رعایت می‌کردید اگر ماده 32 و 34 را اجرا می‌کردید مشکلات ما حل می‌شد.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص تصویب قانون کلی گفت: ما قانون مصوب کردیم. عدالت بهداشتی کجا اجرا شده است؟ شما گفتید سطح‌بندی خدمات اجرا و الکترونیکی انجام شده است. اگر می‌گوییم برنامه پنجم توسعه تمدید شود برای همین مسئله است چراکه هنوز 50 درصد این برنامه نوشته نشده و 30 درصد برنامه بیشتر اجرا نشده است. جناب آقای وزیر! در برنامه پنجم بند «ج» ماده 32 سامانه خدمات جامع همگانی سلامت به ویژه در مناطق کمتر توسعه یافته اشاره شده، طرح پزشک خانواده پس از 5 سال همچنین یکپارچگی بیمه درمان اجرا شده است؟ یا یکپارچگی بیمه پایه درمان اجرا شده است. این تعرفه‌هایی که شما کتاب مصوب کردید برخی تعرفه‌ها را 700 درصد افزایش داده است. این منطقی است؟ مردم با حقوق یارانه زندگی می‌‌کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: فاجعه‌ای کنونی یک نابرابری به وجود آورده است. شما شاید حدود 80 میلیون تومان درآمد دارید. در کجا پروفسورهای این دانشگاه‌ها 10 میلیون حقوق دارند؟

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: چگونه است که متخصصان شما همه 30 تا 50 میلیون حقوق می‌گیرند در کجای دنیا این حقوق‌ها را می‌گیرند. تمام نظام سلامت دنیا را رصد کنید اگر پزشکان متخصص مانند ایران حقوق گرفتند من قبول می‌کنم. چقدر نابرابری و تبعیض، چقدر بی‌عدالتی؟ آیا طبق تبصره یک و دو بند «د» ماده 32 تبعیت مراکز دولتی و خصوصی از سیاست‌های وزارت بهداشت انجام می‌شود؟ مراکز خصوصی رها شده‌اند و هر کس هر اقدامی می‌خواهد انجام می‌دهد. در خصوص پزشکان دولتی عدم فعالیت در بخش خصوصی آیا در ایران انجام می‌شود. کجای این قانون اجرا شده است؟

ثروتی در خصوص توسعه تجهیزات و ملزومات و همچنین سطح‌بندی مراکز سلامت گفت: آیا این اقدامات در کشور انجام می‌شود. شما به پوشش 24 میلیون حاشیه‌نشین اشاره کردید. آقای وزیر! برخی از استان‌ها 40 میلیون حاشیه‌نشین دارند و حتی یک مرکز بهداشتی و درمانی ندارند. مطالعه سطح‌بندی کی قرار است تمام شود.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در دیگر سخن یادآور شد: پرونده الکترونیکی سلامت ایرانیان آیا انجام شده است. ادغام بیمه‌های درمانی کلیه صندوق‌ها آیا انجام شده؟ استقرار نظام ارجاع و پزشک خانواده، خدمات بیمه پایه سلامت برای عموم کشور که باید یک ساله اجرا شود اجرا شده است. ما در تلفیق بوده باید برای بازنشستگان خواستیم 300 میلیارد تومان بیمه تکمیلی بگذاریم. در کمیسیون بهداشت و درمان مخالفت شد. آیا بیمه‌ها یکسان شده است. مشکل جدی در این زمینه وجوددارد همچنین تبعیض در استان‌ها در بحث دانشجو وجود دارد.

*از اجرای قانون برنامه پنجم توسعه رضایت ندارم و راضی نیستم

ثروتی در بخش دوم سوال خود از وزیر بهداشت و درمان گفت: جناب آقای هاشمی! طبق اصل 48 قانون اساسی توسعه متوازن استان‌ها رعایت نشده است. توزیع بحث بودجه، امکانات، رشته و دانشجو در کشور یکسان انجام نشده است. مواد برنامه پنجم توسعه اجرا نشده همچنین گزارش مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری را ملاحظه کنیم می‌بینیم که طرح تحول سلامت که مجلس برای آن بسیار زحمت کشید می‌بینیم که به یک مشکل جدی در نظام تبدیل شده است. سیستم پزشک خانواده و ارجاع به درستی اجرا نشده. کارکنانی که آموزش دیده‌اند اکنون بلاتکلیف هستند. در کادر پزشکی تبعیض در بین پرستاران، تکنیسین‌ها و پزشکان و جود دارد و این تبعیض‌ها باید حل شود. قانون برنامه پنجم توسعه هنوز اجرا نشده است. یکسان‌سازی بیمه‌ها نیز انجام نشده است.

وی همچنین متذکر شد: من ضمن ارج نهادن به زحمات وزیر بهداشت از اجرای قانون برنامه پنجم توسعه رضایت ندارم و راضی نیستم.

وی در پاسخ به ابوترابی‌فرد مبنی براینکه آیا از پاسخ‌های وزیر بهداشت قانع شدید یا خیر؟ گفت: باید در این زمینه رای سایر همکاران را هم ببینیم.

در پاسخ به سؤال نماینده بجنورد

*قاضی‌زاده: در این دوره به مناطق محروم و مرزی توجه ویژه شده/ تا پایان 95 تمام کشور زیر پوشش شبکه بهداشت قرار می‌گیرد

سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با حضور در نشست علنی امروز دوشنبه پارلمان برای پاسخگویی به سؤال موسی‌الرضا ثروتی نماینده مردم بجنورد گفت: سؤال مطرح‌شده متوجه بی‌عدالتی در حوزه سلامت است.

وی وجود بی‌عدالتی در حوزه سلامت را پذیرفت و افزود: در این حوزه هم مانند بقیه خدمات در کشور، بی‌عدالتی وجود دارد؛ امروز مراکز استان‌ها از بقیه نقاط برخوردارتر هستند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به وجود بی‌عدالتی در توزیع برخی رشته‌های تحصیلی اشاره کرد و افزود: کارنامه نظام باید در محرومیت‌زدایی بهتر از این بود، البته تلاش‌های زیادی صورت گرفته، اما باید گام‌های جدی‌تری برداشته می‌شد.

قاضی‌زاده به فعالیت حدود 60 دانشگاه علوم پزشکی در کشور اشاره کرد و افزود: ما تلاش کرده‌ایم توزیع منابع و اعتبارات به صورتی باشد که مناطق محروم در اولویت قرار گیرند.

وی به جمعیت کشور اشاره کرد و با بیان اینکه اعتبارات مطلوبی برای استان خراسان شمالی درنظر گرفته شده است، گفت: در سال 94 از مجموع اعتبارات تخصیص‌یافته به وزارتخانه، حدود 8 درصد به خراسان شمالی اختصاص یافت.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آماری از میزان احداث پایگاه‌های سلامت، مرکز جامع خدمات سلامت و بیمارستان در استان خراسان شمالی ارائه کرد و این آمار را نشان‌دهنده توجه به این استان توصیف کرد.

قاضی‌زاده ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال 95، کل کشور زیر شبکه بهداشت قرار گیرند و تأکید کرد که وزارت بهداشت گام‌های مؤثری در این زمینه برداشته است.

وی مجدداً وجود بی‌عدالتی را در حوزه بهداشت و درمان پذیرفت و در عین حال گفت:‌ در 30 ماه گذشته علی‌رغم تمام کم‌لطفی‌ها اقدامات مثبت زیادی انجام شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خطاب به نمایندگان مجلس اظهار داشت: ما اینجا بودجه تصویب می‌کنیم اما چه میزان از این بودجه به ما می‌رسد؟

وی ادامه داد: شما (نمایندگان مجلس) برای بیمه مصوبه داشتید اما تاکنون چیزی به ما ندادند؛ من مقابل پزشکان، پرستاران و فعالان این عرصه روسیاهم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین گفت: اگر از میان تمامی وزارتخانه‌ها امتیاز اول را به وزارتخانه‌ای می‌دهند که تاکنون رتبه 30 را دراختیار داشته باید قبول کنیم در این دوره توجه به مناطق محروم از جمله خراسان شمالی صورت گرفته است.

قاضی‌زاده هاشمی همچنین اعلام کرد که تا مدتی دیگر 2 بیمارستان مجهز در شیروان و بجنورد به بهره‌برداری می‌رسند.

وی ادامه داد: در مورد بیمه و ادغام بیمه نیز مطالبه کردیم و مظلوم هم واقع شدیم ولی اتفاقی نیفتاد از طرف دیگر درباره پرداخت بیمه که باید 2 هفته بعد از دریافت خدمات باشد و در صورتی که این یک مصوبه قانونی است و باید با پرداخت 60 درصدی انجام شود، اما اجرایی نمی‌شود، نماینده سؤال‌کننده در مورد تخت‌های بیمارستانی بی‌اطلاع است چرا که 850 تخت بیمارستانی در حوزه انتخابیه ایشان وجود دارد که در 2 سال گذشته زمانی که کار را تحویل گرفتیم با 19 درصد پیشرفت به 90 درصد رسیدیم و ظرف 6 ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وزیر بهداشت و درمان در بخش دیگری از سخنانش خطاب به ثروتی گفت: به سیمای خدمات درمانی در کشور نگاه کنید و انصاف داشته باشید زمانی را که نفت 120 دلار بود و امروز که دولت زیر 30 دلار نفت را می‌فروشد، را با هم مقایسه کنید، البته مردم در این زمینه بهترین قضاوت را انجام می‌دهند.

وی همچنین با بیان اینکه پزشکان که سرمایه اجتماعی این کشور هستند، خطاب به ثروتی گفت: شما گفتید معاون من 80 میلیون تومان می‌گیرد، اگر اینگونه نباشد باید در درگاه خداوند پاسخگو باشید و نباید تهمت زد، ضمن اینکه معاونان من هم زندگی خود را در طبق اخلاص گذاشته‌اند و نباید مورد عتاب قرار گیرند.

قاضی‌زاده‌هاشمی یادآور شد: بخش خصوصی تعرفه‌ها را رعایت می‌کند،‌ شما از رشد 300 درصدی خدمات پزشکی شکایت دارید، مثلاً برای برداشتن لوزه که 18 هزار و 600 تومان بود و به 60 هزار تومان رسیده است اما از طرف دیگر نمی‌گویید که برای عمل کبد باید در خارج از کشور 500 هزار دلار از سوی بیمار پرداخت شود اما در ایران این خدمات رایگان انجام می‌شود، همچنین پیوند قلب و کلیه و اعضای بدن را نیز باید ببینید و به فرمایشات رهبری هنگام ترخیص شدن از بیمارستان توجه کنید که گفتند باید به این مجموعه مباهات کرد.

وی در پایان با بیان اینکه متخلف در همه اقشار وجود دارد، خاطرنشان کرد: با این حال باید نگاه مردم راجع به شهرداری ها، دادگستری‌ها و سایر بخش‌های نظام را دید که آیا نسبت به آنها انتقاد بیشتر است یا وزارت بهداشت؟ ضمن اینکه قصد بنده دفاع از صنف نبوده و دفاع از سلامت مردم است، چرا که وقتی چند بار گروهی را مورد عتاب و خطاب بدون مدرک قرار دادید، طبیعی است که آنها رفتار مناسبی نداشته باشند.

با 121 رأی مثبت

*نمایندگان مجلس از پاسخ‌های وزیر بهداشت قانع شدند

نمایندگان مجلس سؤال ملی موسی‌الرضا ثروتی نماینده بجنورد از سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

ثروتی در این سؤال از وزیر بهداشت پرسید: علت عدم اجرای اصل 48 قانون اساسی، توسعه متوازن استان‌ها، اجرای قانون برنامه پنجم توسعه و بودجه سالیانه چیست؟

پس از ارائه توضیحاتی از سوی وزیر بهداشت درباره سؤال، ثروتی اعلام کرد که از نحوه اجرای برنامه پنجم رضایت ندارد و از پاسخ‌های وزیر قانع نشده است و خواستار رأی‌گیری درباره سؤال است.

وکلای ملت نیز با 121 رأی موافق، 33 رأی مخالف و 11 رأی ممتنع از 194 نماینده حاضر در صحن علنی، پاسخ‌های وزیر بهداشت را قانع‌کننده دانستند.

*اعلام وصول طرح اصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس

علیرضا منادی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی پیش از پایان نشست علنی امروز پارلمان موارد اعلام وصولی را قرائت کرد.

بر این اساس، طرح اصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد.

*«طرح ایجاد سازمان ملی جوانان» اعلام وصول شد

علیرضا منادی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی پیش از پایان نشست علنی امروز پارلمان چند مورد اعلام وصولی را قرائت کرد.

بر این اساس، طرح ایجاد سازمان ملی جوانان اعلام وصول شد.

همچنین طرح تشکیل فراکسیون‌های مجلس نیز به صورت عادی اعلام وصول شد.

*پایان نشست علنی صبح امروز مجلس/ جلسه بعدی فردا

نشست علنی صبح امروز (دوشنبه) نمایندگان مجلس شورای اسلامی دقایقی قبل با اعلام ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس پایان یافت.

وی پیش از پایان اعلام کرد که جلسه بعدی مجلس رأس ساعت 8 صبح فردا (سه‌شنبه) با دستور کار تعیین‌شده تشکیل می‌شود.

وکلای ملت در این جلسه، کلیات لایحه کاهش ساعات کاری بانوان شاغل دارای شرایط خاص را پس از بحث و بررسی به تصویب رساندند که در صورت تصویب نهایی ساعات کار هفتگی بانوان شاغل اعم از رسمی، پیمانی و قراردادی که موظف به 44 ساعت کار در هفته هستند اما دارای معلولیت شدید، فرزند زیر 6 سال تمام، همسر و فرزند معلول شدید یا مبتلا به بیماری صعب‌العلاج هستند یا زنان سرپرست خانوار شاغل در دستگاه‌های اجرایی و بخش غیردولتی اعم از مشمولان قانون کار و تأمین اجتماعی بنا به درخواست متقاضی و تأیید مراجع ذی‌ربط، 36 ساعت در هفته با دریافت حقوق و مزایای 44 ساعت تعیین می‌شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس