وزیر خارجه ایران با بیان اینکه سعودی‌ها نمی‌توانند با دروغ پردازی در رابطه با ایران، سیاست‌های خود را پیش ببرند و با بیان اینکه صبرمان محدود است ولی با درایت ادامه می‌دهیم، گفت امیدواریم به زودی عقل بر آنها حاکم شود.

به گزارش مشرق، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دوشنبه شب در برنامه نگاه یک با بیان اینکه مقام معظم رهبری همواره با دیدی پدرانه ما را حمایت کردند، به آخرین روز مذاکرات پیش از آغاز اجرای برجام اشاره کرد و گفت: روز آخر روز دشواری بود؛ ایران کارهای لازم را انجام داده بود و کارهایی در رابطه با کارهای فنی ما باقی مانده بود که هفت هشت ساعتی طول کشید.

*اختلافاتی که باعث شد کار کمی عقب بیفتد/مکالمه تلفنی چند جانبه

وی با اشاره به اینکه 1+5 منسجم نیستند و این دور هم اختلافات آنها موجب شد که کار کمی عقب افتد، اظهار داشت: تا ساعت 12 و نیم قرار بود کار تمام شود، اما تا 9 طول کشید و برخی می‌گفتند چه عجله‌ای است، کار را برای دوشنبه بگذاریم. ساعت 9 مکالمه تلفنی چند جانبه‌ای داشتیم و توانستیم موضوع را حل کنیم.

وزیر خارجه کشورمان در خصوص رفع تحریم‌ها نیز ادامه داد: بانک سپه و صادرات بانک‌هایی بودند که به دلایل غیر هسته‌ای تحریم شده بودند و ما توانستیم در مذاکرات به این توافق برسیم که بانک سپه هم از تحریم خارج شود.

ظریف خاطرنشان کرد: الان فقط ما مشکل بانک صادرات را داریم که آن هم یقین دارم حل خواهد شد. 
وی مسئله دیگر را بحث زندانیان خواند و گفت: در مقابل 4 زندانی ایرانی آمریکایی توانستیم 7 زندانی ایرانی را از زندان‌های آمریکا آزاد کنیم که یکی از آنها 10 میلیون دلار هم جریمه داشت.

وی با بیان اینکه اموال نظامی ایران از 37 سال پیش یک پرونده لاینحل باقی مانده بود و اسنادش در حال جمع شدن بود، افزود: توافق کردیم قسمت اول را با 400 میلیون دلار اصل و 1 و نیم میلیارد غرامت یا بهره بگیریم. ادوات را که تحویل نمی‌گیریم و همه آنها از رده خارج شده، اما ادعاهای ما در زمینه این ادوات بررسی شد و به حق خود رسیدیم.

*برخی رفتند و از پستوها خبرهایی را در آوردند و تیتر کردند و هنوز هم چنین می‌کنند

وزیر خارجه کشورمان با ابراز ناراحتی از بعضی حرف‌هایی که زده شد، گفت: برخی رفتند و از پستوها خبرهایی را در آوردند و تیتر کردند و هنوز هم این کار را می‌کنند. باید از فضای پیش آمده استفاده کنیم. آنچه امروز اتفاق افتاد نتیجه تلاش‌های همه دوستانی است که قبل از ما زحمت کشیدند و امروز باید با صرفنظر از همه اختلافات، فضا را برای استفاده از برجام آماده کنیم.

ظریف با بیان اینکه باید زمینه سرمایه گذاری را آماده کنیم و با برنامه ریزی کنیم تا جلوی نفوذ گرفته شود، خاطرنشان کرد: اختلافاتی که داشتیم باید کنار گذاشته شود. از برخی از منتقدین دلخور هستم، بعضی حرف‌هایی زدند که احساس کردم در زمین طرف مقابل بازی کردند و گل به خودی زدند.

وی گفت: انتقادها کمک کننده بوده، اما برخی از حرف‌ها مانند اینکه «کدام فرد عاقلی در ایران سرمایه گذاری می‌کند» حرف‌هایی است که با منافع ملی در تضاد است.

وزیر خارجه یادآور شد: مخالفت‌ها ما را به جایی نمی‌رساند، باید از فضای پس از برجام استفاده کنیم. 
ظریف افزود: مخالفان ما در آمریکا و دیگر نقاط، این کارهایی که می‌کنند برای این است که به دنیا القا کنند ایران محیط امنی برای سرمایه گذاری نیست و علیرغم این دنیا به سمت ما می‌آید. این گروه‌ها اصلا شنونده‌ای ندارند.

وی اضافه کرد: در شورای امنیت ملی پیش بینی کرده‌ایم که در برابر هر خلف وعده چه اقدامی کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: مکانیسم‌ها و سازکارهایی هم در خود برجام دیده‌ایم و همه ما اجرای بر‌جام را رصد می‌کنیم.

وی گفت: 5 یا 6 ایمیل امروز از سوی من در رابطه با تحریم‌های جدید ارسال شد.

*مملکت امن است چرا باید غیر از این را نشان دهیم

ظریف افزود: این مملکت امن است و زمینه سرمایه گذاری دارد چرا باید غیر از این را نشان دهیم.

وزیر خارجه کشورمان گفت: رهبری با دید خطا پوش خود فرمودند که مذاکره کنندگان امین هستند.

* در تبادل زندانیان ما ضرر نکردیم/ آنهایی که در ایران زندانی بودند، خطاکار بودند

ظریف همچنین در خصوص تبادل زندانیان ایرانی و آمریکایی نیز اظهار داشت: در تبادل زندانیان از نظر تعداد و اهمیت افراد آزاد شده ما ضرر نکردیم. قاعده ما این بود که افرادی که بدلیل نقض تحریم ها در زندان هستند باید آزاد شوند.

وی گفت: افرادی که در ایران زندانی بودند خطاکار بودند، اما من از اینکه آزاد شدند و خانواده هایشان خوشحال شدند، خوشحالم.

* وارد مرحله جدیدی از روابط با آژانس شدیم

وزیر خارجه کشورمان با ذکر این نکته که ما وارد مرحله جدیدی از روابط با آژانس شدیم و دستاورد بزرگ ما بسته شدن پی ام دی بود، گفت: حتی در گزارش آژانس که ما ایراداتی هم به آن داشتیم ثابت شد که ما انحرافی در برنامه هسته‌ای خود نداشتیم که این دستاورد بزرگی بود.

ظریف با اشاره به اینکه امروز وارد مرحله جدیدی شده‌ایم و آژانس وظیفه نظارت برجام را دارد، افزود: تا امروز هر بار آژانس گزارش داده، تایید کرده که ایران فعالیت‌هایش صلح آمیز است. نظارت بر برجام، اجرای پادمان و حصول اطمینان از اینکه ایران فعالیت اعلام نشده ندارد، سه وظیفه آژانس است

وی ابراز امیدواری کرد که آژانس با رفتار خود در آینده زمینه‌های بی اعتمادی را بر طرف کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی یادآور شد: آژانس به موقع فعالیت‌های ایران را راستی آزمایی کرد تا برجام اجرایی شود. امروز ما به شرایط عادی باز می‌گردیم و دیگر آن اتهامات گذشته و مقررات دست و پاگیری که در قطعنامه‌ها آمده بود کنار رفته و می‌توانیم با اطمینان به آینده فکر کنیم.

ظریف همچنین در ادامه گفت: سوئیفت انجام می‌شود، معامله دلاری هم انجام می شود، اما تبادل دلاری نباید از آمریکا باشد. دوستانمان در بانک مرکزی باید در این باره صحبت کنند و من چون تخصص ندارم در این حوزه صحبت نمی‌کنم.

وی افزود: گفته‌اند شرکت‌های آمریکایی نمی‌توانند با ایران رابطه داشته باشند و ما هم به دنبال این نبودیم؛ البته منعی هم نداریم، آنها منع دارند، البته شعبات خارجی این شرکت‌ها می‌توانند. درباره بانک‌های آمریکایی هم فقط شعبه آمریکایی آنها نمی‌تواند با ایران همکاری کند.

وزیر خارجه کشورمان با ذکر این نکته که دولت آمریکا ناگزیر شده یک سری اقدامات انجام دهد و من این را در بیانیه امروز وزارت خارجه در رابطه با تحریم‌های جدید اعلام کردم، اظهار داشت: گروهی در آمریکا تمام تلاششان این بوده که هر فشاری را به ایران وارد کنند.

ظریف ادامه داد: تصوری در آمریکا وجود دارد که باید شکسته شود و برجام به نظرم این تصور را در ذهن مقامات آمریکایی شکسته است.

*با افزایش توان نظامی خود پاسخ آنها را می‌دهیم

وی با یادآور اینکه از روز اول صراحتاً گفتیم که در رابطه با توان نظامی خود به کسی اجازه مذاکره نمی‌دهیم و با افزایش توان نظامی خود پاسخ آنها را می‌دهیم، افزود: نحوه پاسخگویی به تحریم های جدید قبلاً مشخص شده و پاسخ لازم داده خواهد شد.

وزیر خارجه کشورمان با ذکر این نکته که هیأت نظارت بر برجام باید تصمیم بگیرد که تحریم‌های جدید نقض برجام است یا خیر، گفت: به هر اقدامی پاسخی متناسب خواهیم داد. در مواردی که احساس کنیم نقض برجام صورت گرفته به نحوی برخورد خواهیم کرد که طرف مقابل متضرر شود نه ایران.

*دولت آمریکا متعهد است

ظریف گفت: دولت آمریکا متعهد است و تعهدات دولت‌ها با تغییر رئیس جمهور تغییر نمی کند، تضمینی نیست که دولت آمریکا به تعهدات خود متعهد بماند، اما متعهد نبودن به تعهدات چهره بین‌المللی آنها را مخدوش خواهد کرد.

وزیر خارجه ادامه داد: آمریکایی‌ها به دروغ مبنای تحریم‌های خود را بر قطعنامه‌های شورای امنیت سوار کرده بودند، امروز دیگر قطعنامه‌ای وجود ندارد که آنها بخواهند این کار را بکنند.

وی خاطرنشان کرد: آمریکا قدر قدرت نیست، حتی بین کشورهای 1+5 هم قدر قدرت نیست. اگر بپذیریم که همه در یک کشتی نشسته ایم، می توانیم کاری کنیم که آنکس که سال آینده در کاخ سفید می نشیند نتواند خلاف برجام عمل کند.

وزیر خارجه در بخش دیگری از اظهارات خود عنوان کرد: درهای سفارتخانه ها به روی بخش خصوصی و همه ایرانی ها باز است. در جلساتی که با مسئولین اتاق ایران داشتم از آنها خواستم به ما در رابطه با فرصتهای سرمایه گذاری اطلاع دهند.

*رفتار سعودی‌ها را حالت اضطراب می‌دانم/سعودی‌ها از اجرای برجام احساس خطر می‌کنند

رئیس دستگاه دیپلماسی در ادامه این برنامه به رفتار سعودی‌ها در قبال ایران اشاره کرد و گفت: رفتار سعودی‌ها را حالت اضطراب می‌دانم، آنها به برخی شرایط عادت کرده بودند تا بتوانند رفتارهای خود را در قالب ایران هراسی توجیه کنند.

وی با بیان اینکه نگرانی سعودی‌ها را نا به جا می‌بینم، عنوان کرد: از توافق ژنو شاهد این بودیم که عربستان حرکاتی را داشت که انگار چیزی آنها را تهدید می‌کند و شروع به تنش آفرینی کرد. ما به دنبال تنش آفرینی نبودیم و نیستیم. اتفاقاتی که برای سفارت عربستان و کنسولگری آنها در مشهد افتاد، برای ما هم چندین بار پیش آمده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی با ذکر این نکته که سعود‌ی‌ها از اجرای برجام احساس خطر می‌کنند و برای همین دست به تنش آفرینی می‌زنند، یادآور شد: اعدام شیخ نمر هم در راستای تنش آفرینی بود.

* ایران دنبال تنش با هیچ کشوری نبوده و نیست

ظریف با بیان اینکه ایران دنبال تنش با هیچ کشوری نبوده و نیست، گفت: سعودی‌ها نمی‌توانند با دروغ پردازی در رابطه با ایران هراسی سیاست‌های خود را پیش ببرند و امیدواریم به زودی عقل بر آنها حاکم شود. ایران با متانت از کنار حرکاتی که از سر استیصال صورت می‌گیرد، عبور می‌کند. اینها سنگ پراکنی است و امیدوارم زودتر پختگی به این گروه‌های خاص بازگردد.

وی خاطرنشان کرد: دشمنی با ایران هیچ وقت برای هیچکس و برای قدرت‌های بزرگ منطقه منفعتی نداشته و منفعت دوستان ما در منطقه در این است که راه دوستی را پیش بگیرند.

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: برخی از این حرکت‌ها در منطقه از سر دستپاچگی و استیصال است و ما از آنها می‌گذریم، کاهش قیمت نفت بیش از ما به خود آنها آسیب زد و ما روز به روز وابستگی‌مان به نفت کمتر می‌شود.

*صبرمان محدود است ولی با درایت ادامه می‌دهیم

وی ادامه داد: ایران به عنوان یک کشور قدرتمند از کنار همه اینها عبور خواهد کرد و می‌بینیم که امروز ایران کشوری قدرتمند و امن است.

ظریف با بیان اینکه صبر جمهوری اسلامی محدود است، یادآور شد: اما با درایت ادامه می‌دهیم، اما نه به این معنا که در قبال اقدامات خصمانه دیگران خاموش بنشینیم.

* بازیگران متوهم در سوریه به اشتباهشان پی بردند

رئیس دستگاه دیپلماسی در خصوص اوضاع سوریه نیز گفت: بازیگران بین‌المللی که وارد مسئله سوریه شده بودند و این توهم را داشتند که دولت این کشور در سه هفته سرنگون می‌شود به اشتباه خود پی برده‌اند و امیدواریم کشورهایی که در منطقه هنوز بر این باورند به زودی متوجه اشتباه خود بشوند.

*عربستان توان تنش آفرینی با ایران را ندارد

وزیر خارجه درباره سفر نخست‌وزیر پاکستان به تهران با بیان اینکه از سفر نواز شریف به ایران استقبال کردیم، اظهار داشت: اما به آنها گفتیم ما دنبال تنش و به هم زدن منطقه نبودیم، عربستان توان تنش آفرینی با ایران را ندارد. اجازه نمی‌دهیم کسی با مردم ایران با کمتر از احترام صحبت کند.

ظریف در خصوص مذاکرات هسته‌ای نیز گفت: در مذاکرات روزهای دشواری را داشتیم و در برخی جلسات صدایمان بلند شد و بیشتر من. در جلسات خصوصی مذاکره کنندگان گفتند که ما در گذشته در مورد ایران اشتباه کردیم. ما آنچه را که مردم ایران به دنیا نشان دادند روی کاغذ آوردیم و به پشتوانه این مردم توانستم به قدرت‌های جهان بگویم که یک ایرانی را تهدید نکنید.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۰۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    پاسخ های قبلی که داغون شون کرده
  • شناس ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    پاسخ!!!!!!!!!!!!!!
  • ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    مرگ بر آمریکا
  • ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    درود بر ظریف
  • ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    باید بیشتر به تلوزیون بیان و مردم رو در جریان جزئیات قرار بدن
  • ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    لعنت خدا برآل سعود
  • ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    همه تحریمها لغو شد؟
  • علی ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    خدا قوت اقای ظریف
  • ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    0 0
    بدون منتقدان به درد نخواهد خورد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس