گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.


خلق یک شبه 80 منطقه آزاد با توجیه اقتصادی یا مصرف انتخاباتی/ خودداری امیر سیاری از نشستن در کنار همتای آمریکایی/ ابتکار یک وزیر برای رصد مدیران زیرمجموعه/  پاداش به سومالی برای قطع روابط با ایران/  سعودی‌ها طرح بغداد برای حل تنش با ایران را قبول کردندکیهان


شرکت‌های اروپایی همچنان نگران مجازات‌های تحریمی آمریکا

با وجود لغو احتمالی تحریم‌ها، شرکت‌های آلمانی هنوز هم جانب احتیاط را برای سرمایه‌گذاری در ایران حفظ کرده‌اند.

دویچه‌وله در گزارشی نوشت: با وجود لغو احتمالی تحریم‌ها علیه ایران شرکت‌های خودروساز آلمانی می‌گویند، هنوز هم جانب احتیاط را نگه داشته و برای ورود گسترده به بازار ایران سیر تحولات را نظاره می‌کنند.

دویچه‌وله فارسی نوشت: خودروسازان آلمانی به رغم لغو تحریم‌های غرب علیه ایران در حال حاضر قصد سرمایه‌گذاری‌های بزرگ در این کشور را ندارند. فولکس واگن، بزرگ‌ترین شرکت خودروسازی اروپا اعلام کرده که ما روند توسعه را دنبال و گزینه‌های ممکن را ارزیابی خواهیم کرد.

دویچه وله افزود: در حال حاضر هیچ تصمیم و نتیجه‌گیری قطعی‌ای در این باره وجود ندارد. آئودی و پورشه، دو شرکت زیرمجموعه فولکس واگن نیز اظهارات مشابهی کرده‌اند.

سخنگوی «بی‌ام‌و» تاکید کرده است که ورود به بازار ایران در آینده بستگی به سمت و سوی روند سیاسی و اقتصادی دارد.

دویچه وله نوشت: قرار است نمایندگی این شرکت در ایران توسط مرکز منطقه‌ای آن در دبی سرپرستی و هدایت شود، اما مسئولان این شرکت هم می‌گویند، تحریم‌ها مانع از اجرای این طرح است و به دلیل تحریم‌ها ما نمی‌توانیم برای نمونه جایی را اجاره کرده و افراد را استخدام کنیم، چون نمی‌توانیم دستمزدهایشان را پرداخت کنیم.

در همین حال سو میلارد مشاور حقوقی مؤسسه استفانسون هاروود به بی‌بی‌سی گفته است مسئله اصلی پس از اجرای برجام، غلبه بر جو نگرانی ناشی از تحریم‌هاست که همچنان وجود دارد. وضعیت تحریم‌های آمریکا قدری پیچیده است.

مشاور حقوقی مؤسسه استفانسون هاروود ادامه داد: مسئله مهم این است که ایران بتواند پرداخت‌های خود را به درستی انجام دهد.

وی گفت: مشکل اصلی این است که آمریکا روی شرکت‌های بین‌المللی خیلی فشار وارد کرده که با ایران داد و ستد نکنند.

یادآور می‌شود پیش از این به هنگام اعلام توافق وین، روزنامه اقتصادی فایننشال تایمز ضمن گزارش مبسوطی تصریح کرده بود: این توافق هزینه و ریسک سرمایه‌گذاری در ایران را بالا نگه می‌دارد.

آمریکا پس از توافق ژنو تا امروز بارها افراد و شرکت‌های مختلف را به خاطر همکاری با ایران مورد تحریم‌ها و مجازات شدید قرار داده است. جریمه برخی از این مجازات‌ها بالغ بر 8-9 میلیارد دلار بوده است.

خلق یک شبه 80 منطقه آزاد با توجیه اقتصادی یا مصرف انتخاباتی؟

خلق یک شبه 80 منطقه ویژه و آزاد اقتصادی بدون زیرساخت‌های اولیه، تاریخ مصرف انتخاباتی دارد.

خبرگزاری دانشجو در گزارشی نوشت: «خلق یک شبه 80 منطقه ویژه اقتصادی، بهترین عنوانی است که می‌توان به لایحه ایجاد مناطق جدید آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی داد. با این توضیح که تفسیر لایحه ارائه شده از سوی دولت، تنها مشتمل بر پیشنهاداتی برای اعلام مناطق آزاد در هفت منطقه جدید بود؛ اما بعد از بررسی در کمیسیون اقتصادی بیش از 10 برابر شد و روی هم به  80 منطقه افزایش یافت! این لایحه  اگرچه در نشست روز 29 آذر، نتوانست آرای لازمه را کسب کند اما با اصرار برخی نمایندگان دوباره در دستور کار پارلمان قرارگرفت و حالا قرار است در صحن علنی بررسی شود.

 اما ماجرا چه بود؟ پشت پرده اصرار نمایندگان برای ده برابر کردن یک شبه مناطق آزاد در کشور چیست؟ و اصلا آیا این مناطق تاکنون به دردی هم خورده‌اند؟! بوی انتخابات یکشنبه 29 آذرماه بود که افزایش فله‌ای مناطق آزاد تجاری، صنعتی ویژه اقتصادی، با وجود کسب 117 رای در پارلمان، نتوانست به قانون تبدیل شود و رد شد.

گیر کار این بود که براساس نص برنامه پنجم توسعه، در سراسر سال‌های اجرای این قانون وضع هرگونه تضعیف و یا تخفیف مالیاتی ممنوع است؛  این‌گونه بود که محمدرضا باهنر که آن روز ریاست پارلمان را برعهده داشت، با استناد به تبصره یک ماده 117 قانون پنجم توسعه، تصویب آن را منوط به اخذ دست کم دو سوم آرای مجلس دانست. ترکان موافق این لایحه بود.

خبرگزاری دانشجو می‌افزاید: حتی اگر تصور کنیم لایحه پیشنهادی دولت برای اعلام منطقه آزاد در آن هفت ناحیه، با مطالعات مناسب و با توجیه و تعبیه زیرساخت‌های کافی و در نظر گرفتن جمیع جوانب ارائه شده بود، به نظر نمی‌رسد کمتر کسی در گتره‌ای بودن پیشنهاد افزودن آن 70 نقطه دیگر به لایحه پیشنهادی، کمترین تردیدی داشته باشد.

طراحان پیشنهاد، اگرچه پشت عناوین دهان پرکنی مانند حرکت در چارچوب اقتصاد مقاومتی و با حمایت از ساخت داخل پنهان شدند، اما واقعا مدعای «حمایت از تولید» آن هم در مناطق محروم و مرزی که فاقد زیرساخت‌های اولیه برای زندگی است، (چه برسد به کارخانه و تولید!) مضحک‌تر از آن است که قابل دفاع باشد!

این همه رانت، این همه امتیاز، این همه انواع معافیت‌های مالیاتی و گمرکی بدون کمترین نظارت؛ اگر فساد نمی‌شد عجیب بود! تخفیفات مالی و مالیاتی که قانون‌گزار نخستین‌بار در سال 1368 برای تشویق سرمایه‌گزاران در سه منطقه آزاد در نظر گرفته بود، نه تنها کمترین کمکی در راستای تقویت تولید نکرد، بلکه موجبات افزایش چشمگیر فساد و رانت‌خواری  در این مناطق را فراهم آورد. نبود نظارت و شفافیت کافی در ساختار و عملکرد مناطق آزاد، امتیازات جذاب تجاری را که می‌توانست اوضاع اشتغال و صنعت مملکت را زیر و رو کند، به اختاپوس هفت سری تبدیل کرد که در تمام بدنه بروکراتیک مملکت «نفوذ» کرده است.

در تمام این سال‌ها مناطق آزاد تجاری عملا به جولان‌گاهی برای مفسدین اقتصادی و حیاط خلوت دولت‌ها تبدیل شده است. متخلفین به ساده‌ترین ترفندها قانون را دور می‌زنند و حسابی از رانت‌هایی که روزگاری قرار بود به داد تولید برسد، سواستفاده می‌کنند. به این ترتیب اگر افزایش فله‌ای مناطق آزاد در کشور، آن‌چنان که کمیسیون اقتصادی مجلس شورا پیشنهاد کرده، تصویب شود؛ نه تنها نظم و ثبات پولی و مالی بازار را مختل خواهد کرد، که موجبات تعمیق فساد سیستماتیک نهادینه شده در ساختار مناطق آزاد را فراهم خواهد کرد.

بررسی آمار تراز تجاری مناطق آزاد در سال 1392 نشان می‌دهد حجم کل واردات به صادرات نزدیک به بیست و پنج برابر بوده است! (از مناطق آزاد در این سال، «132میلیون»  دلار کالا صادر شد، در حالی که «3/2 میلیارد» دلار کالا وارد شد) روشن است! مناطق آزاد به اتوبانی برای واردات کالاهای عمدتا بنجل و مصرفی به کشور تبدیل شده است.

چرا باید در فهرست‌ جامعتین باشد؟

یک روزنامه خانوادگی خواستار قرار گرفتن هاشمی به عنوان سرلیست نامزدهای جامعتین شد!


روزنامه آرمان که به خانواده‌ هاشمی نزدیک است، می‌نویسد: جامعتین (جامعه مدرسین و جامعه روحانیت) این روزها بیش از همیشه فعالیت دارد و می‌خواهد بار دیگر به روزهای اوج خود بازگردد؛ یعنی آن روزهایی که تصمیم دو تشکل روحانی برای تمام اصولگرایان فصل‌الخطاب بود.

این روزنامه می‌افزاید: حالا هم قرار است انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان برگزار شود و لیست انتخاباتی جامعتین از ارزشی بالا برخوردار است. آیا آیت‌الله هاشمی در این لیست است؟ این سؤالی است که امروز در ذهن بسیاری وجود دارد و تا این لحظه پاسخ مطمئنی به آن داده نشده است اما در محتوا و لحن پاسخ‌ها می‌توان حدس زد که لیست جامعتین با حضور نام آیت‌الله هاشمی در صدر آن بیش از همیشه مورد توجه قرار خواهد گرفت.

 در روزگاری جامعه مدرسین توسط تعدادی از آیات عظام حوزه علمیه تاسیس شد و در دوران انقلاب و سال‌ها بعد از پیروزی آن، به عنوان مرجعی فراجناحی درخدمت اهداف انقلاب و نظام بود، اینک کمی سیاسی‌تر شده و مواضع جناحی برخی در آن بر همگان آشکار شده است. وضعیت مشابهی نیز کمابیش درباره جامعه روحانیت مبارز وجود دارد. بی‌هیچ پرده‌پوشی و تعارفی باید گفت که آیات هاشمی رفسنجانی و سیدحسن خمینی در سپهر سیاسی امروز، بسیار شناخته شده هستند. قرار گرفتن این نام‌ها در آن  فهرست‌ها باعث اعتبار دوسویه می‌شود.

این فضاسازی روزنامه اجاره‌ای درباره سرلیستی در حالی است که در صدر قرار گرفتن نام هاشمی در فهرست جامعتین بحث جدی وجود دارد و بنابر برخی اخبار این احتمال از سوی جامعتین (به ویژه جامعه مدرسین) منتفی شده است.

علت ماجرا روشن است چه اینکه آقای هاشمی نه‌تنها نتوانست با جریان برانداز در فتنه و آشوب آمریکایی صهیونیستی 88 (کودتای مخملی) مرزبندی کند بلکه متأسفانه به نوعی رفتار کرد که بازی در زمین دشمن بود. وی پس از آن نیز درباره موضوعاتی نظیر مبارزه با استکبار آمریکا، در مسیر تحریف خط امام(ره) قرار گرفت.

مواضع هاشمی درباره سوریه و داعش نیز متأسفانه بسیار به مواضع آمریکایی‌ها شباهت داشت. او در تداوم همین موضع‌گیری‌های عجیب و غریب اظهاراتی درباره برنامه هسته‌ای و هدف ساخت بمب هسته‌ای داشت که بلافاصله مورد استقبال محافل صهیونیستی و آمریکایی قرار گرفت.

همچنین حضور عناصر مسئله‌دار و فتنه‌گری نظیر عبدالحسین هراتی در دفتر و در میان مشاوران آقای هاشمی- با سابقه توهین و هتاکی علنی به حضرت امام خمینی- این تردید را که دشمن در میان اطرافیان هاشمی نفوذ کرده، جدی می‌کند.

خودزنی عربستان بر سر ذخایر مالی

«ذخایر مالی عربستان در کمتر از 4 سال به صفر می‌رسد.»

روزنامه فرانسوی لزاکو در گزارشی نوشت: کاهش سریع سهام مالی عربستان، اخیرا آل‌سعود را وادار کرده است تا قیمت سوخت خودرو در داخل این کشور را به میزان 50 درصد افزایش دهد و همچنین ممکن است مرحله بعد، حذف یارانه‌های آب و برق و نیز توقف طرح‌های ساخت و ساز در این کشور باشد؛  علاوه بر این، ریاض برای نخستین‌بار اعمال 5 درصد مالیات بر ارزش افزوده را بررسی می‌کند. تمام این تدابیر برای کنترل کسری بودجه عربستان است که در سال جاری به 19 درصد از تولید ناخالص داخلی رسیده است.

به گزارش العالم این روزنامه اقتصادی می‌افزاید: درآمدهای حاصل از فروش نفت فقط نیمی از هزینه‌های عربستان را تامین می‌کند، که این امر، ریاض را یا به قرض گرفتن یا برداشت از ذخایر مالی خود وادار می‌کند؛ به گفته کارشناسان صندوق بین‌المللی پول، با میانگین فعلی، ذخایر مالی عربستان قبل از آغاز سال 2020 از بین خواهد رفت.

بنا بر اعتقاد کارشناسان، کاهش شدید قیمت نفت ( که خود توطئه‌ای از سوی سران آل‌سعود برای ضربه زدن به ایران، روسیه و عراق بود) در کنار تامین هزینه‌های گروهک‌های تروریستی در عراق و سوریه و همچنین هزینه سرسام‌آور تجاوز عربستان به یمن و مشکلات داخلی موجب کسری بودجه رژیم عربستان شده است.

جشن چندباره روزنامه‌های زنجیره‌ای

روزنامه‌های مختلف تیترهای گوناگونی را برای فرا رسیدن روز اجرای برجام انتخاب کردند. برخی از این تیترها معطوف به ذوق‌زدگی و ایجاد هیجان و شماری دیگر دعوت به عقلانیت و واقع‌نگری است.

تیتر روزنامه‌ها به این شرح است:

- مردم‌سالاری: صبر در اجرای برجام

- شرق (تمام صفحه): اینک بدون تحریم

- آرمان: تحریم‌ها به تاریخ پیوست

- آفتاب یزد (تمام صفحه): تحریم رفت

- اعتماد (تمام صفحه): صبح بدون تحریم؛ لحظه تاریخی اعلام رأی اجرای برجام ساعت یک بامداد 27 دی 94 بود.

- قانون: خلاص شدیم

- فرهیختگان: سپیده دمید

- شهروند: تحریم خاک شد

- وقایع اتفاقیه: یک روز خوب برای دنیا

- ایران (تمام صفحه): فروپاشی تحریم

- بامداد: جشن ارزانی و شکست دیوار تحریم

- رسالت: فعالان اقتصادی؛ منتظر معجزه اقتصادی نباشیم.

- وطن امروز: آغاز راستی‌آزمایی؛ با تمام شدن تعهدات ایران، دوران اجرای وعده‌های 5+1 شروع شد.

- جام‌جم: توپ راستی‌آزمایی در زمین غرب

یادآور می‌شود مشابه همین هیجان‌آفرینی رسانه‌ای از سوی نشریات شبه‌ اصلاح‌طلب و حامی دولت پس از توافق ژنو، بیانیه لوزان و توافق ژنو هم صورت گرفته بود اما واقعیت‌های اقتصادی در بازارهای مختلف و در زندگی مردم چیزی غیر از آن هیجان بود به نحوی که امروز عمیق‌تر شدن رکود اقتصادی، کاهش درآمدهای کشور به نسبت 2 سال قبل، افزایش 600 تومانی نرخ دلار، از رونق افتادن بورس، کاهش اشتغال و افزایش بیکاری، دو برابر شدن نقدینگی با وجود اصرار دولت بر توقف پروژه‌های عمرانی و سیاست‌های انقباضی و... را همه به وضوح درک می‌کنند.

روزنامه زنجیره‌ای اعتماد که دیروز مجدداً در صف ذوق‌زده‌ها و هیجان‌سازها قرار گرفته، پریروز در صفحات داخلی هشدار داده بود: تزریق شادی پسابرجام به مثابه چاقویی دولبه است. باید در تحلیل پسا برجام واقع‌بین بود. بیش از هر چیز دولت باید کوشش کند به جای تزریق شادی به مردم، واقعیت موجود اقتصاد را نمایش دهد چه اینکه با تزریق شادی برای عملی شدن برنامه لغو تحریم‌ها، اگرچه امید گشایش و بهبود چشم‌اندازها اثرش را بر تصمیم‌های اقتصادی مردم خواهد گذاشت اما این شادی هم برای مردم و هم برای دولت به مثابه یک چاقوی دو لبه عمل می‌کند و نارضایتی ناگهانی حاصل از بی‌ثمر بودن شادی ممکن است گریبان خود دولت را بگیرد.

با این وصف باید پرسید عملکرد و نشریات زنجیره‌ای، گزارش واقعیات است یا هزینه از اعتماد عمومی برای سرخوردگی‌ها و ناامیدی‌ها و نارضایتی‌های بعدی که نتیجه آن در سبد دشمنان ملت ایران می‌ریزد؟! از سوی دیگر باید دید آیا چند ماه - یا هفته- دیگر همین روزنامه‌ها زیر تبلیغات و اغواگری‌های خود نمی‌زنند؟


خلق یک شبه 80 منطقه آزاد با توجیه اقتصادی یا مصرف انتخاباتی/ خودداری امیر سیاری از نشستن در کنار همتای آمریکایی/ ابتکار یک وزیر برای رصد مدیران زیرمجموعه/  پاداش به سومالی برای قطع روابط با ایران/  سعودی‌ها طرح بغداد برای حل تنش با ایران را قبول کردندوطن امروز

دفاع آیت‌الله از شورای نگهبان: ردصلاحیت‌ها براساس قانون است

مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه انتخابات امانتی در دسترس برگزارکنندگان آن است، گفت: سازوکار نظارت بر انتخابات مانند آنچه در شورای نگهبان رخ می‌دهد، در همه کشورها وجود دارد. به گزارش تسنیم، آیت‌الله‌العظمی نوری‌همدانی ظهر دیروز در دیدار مجموعه ستاد انتخابات استان و تعدادی از بازرسان انتخابات استان قم با بیان اینکه انتخابات یک امانت در دست مسؤولان است، تصریح کرد: این امانت باید به اهل آن رسانده شود، یعنی کسانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند باید مراقب باشند افراد امین در رأس کار بیایند.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به اینکه امانت تنها این نیست که مالی به فردی سپرده شود و آن را بازگرداند، گفت: این یک مصداق امانت است اما مصداق دیگر امانت شغل است. شغل یک امانت مهم است که هرکس کاری را برگزیده است باید امانتدار آن باشد. مرجع تقلید شیعیان با ابراز اینکه «امیدواریم انتخابات خوبی در کشور رقم بخورد»، گفت: شورای نگهبان نظر استصوابی دارد. این امانت را نمی‌شود به هرکسی سپرد چون بی‌قانونی می‌شود.

 این دستگاه نظارتی در همه کشور‌ها وجود دارد. وی با هشدار نسبت به اینکه نمی‌توان هر شخصی را بدون نظارت برای ورود به مجلس شورای اسلامی و خبرگان انتخاب کرد، افزود: شورای نگهبان براساس قانون افراد را محک می‌زند و کسانی را که صلاحیت ندارند رد می‌کند. در همین بررسی‌های اخیر مشخص شد بیش از 700 نفر محکومیت کیفری داشتند که نمی‌توان آنها را به امور کشوری منصوب کرد.

قدردانی تشکل‌های دانشجویی از نیروی دریایی سپاه

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی گفت: تشکل‌های دانشجویی با اهدای لوحی از نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قدردانی کردند. به گزارش تسنیم، محمدامین سلیمی از دیدار اعضای این شورا به همراه نمایندگانی از 3 تشکل دانشجویی جامعه اسلامی دانشجویان، دفتر تحکیم وحدت و جنبش عدالتخواه دانشجویی با دریادار فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خبر داد.

وی گفت: طی این نشست از اقدام بموقع نیروی دریایی سپاه در حفاظت از مرزهای آبی کشور تقدیر به عمل آمد و لوح تقدیری از جانب تشکل‌های دانشجویی به وی اهدا شد. دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور خاطرنشان کرد: در این جلسه نمایندگان تشکل‌های دانشجویی نظرات خود را پیرامون مسائل مختلف منطقه با دریادار فدوی در میان گذاشتند.

خودداری امیر سیاری از نشستن در کنار همتای آمریکایی

فرمانده نیروی دریایی ارتش از نشستن در کنار نماینده نیروی دریایی آمریکا خودداری کرد. به گزارش تسنیم، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش که در ضیافت شام نیروی دریایی بنگلادش شرکت کرده بود.

هنگامی که متوجه شد میز محل استقرار وی با نماینده نیروی دریایی آمریکا یکی است، از نشستن دور میز شام خودداری کرد. پس از تذکر هیأت ایرانی، میز شام فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تغییر و در کنار نماینده آلمان قرار گرفت.

آمریکایی‌ها حتی یک تیر هم به سمت داعش شلیک نمی‌کنند

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا با بیان اینکه آمریکایی‌ها گروه‌های تروریستی را همراهی کرده و حتی یک تیر هم به سمت داعش شلیک نمی‌کنند و این ائتلافی هم که تشکیل دادند، ائتلافی دروغین است، گفت: در قضیه سوریه، سیاستگذار اصلی آمریکا و صهیونیست‌ها هستند و پول را عربستان و اردن با حمایت ترک‌ها می‌دهند.

سردار سرلشکر سیدیحیی صفوی طی سخنانی در مراسم بزرگداشت مهاجر الی‌الله سردار فولادگر گفت: آمریکایی‌ها گروه‌های تروریستی را همراهی کرده و حتی یک تیر هم به سمت داعش شلیک نمی‌کنند و این ائتلافی هم که تشکیل دادند، ائتلافی دروغین است و ما امیدواریم ائتلافی که میان ایران، روسیه، سوریه، عراق و حزب‌الله لبنان تشکیل شده به پیروزی برسد و بر تروریست‌ها غلبه پیدا کنند.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا گفت: آنچه در سوریه، عراق، یمن و عربستان می‌گذرد و ظلم‌هایی که در منطقه می‌شود آیا هیچ ارتباطی با مسائل عصر ظهور دارد یا نه؟ اگر دارد، باید خودمان و ملت‌های اسلامی را آماده کنیم.


خلق یک شبه 80 منطقه آزاد با توجیه اقتصادی یا مصرف انتخاباتی/ خودداری امیر سیاری از نشستن در کنار همتای آمریکایی/ ابتکار یک وزیر برای رصد مدیران زیرمجموعه/  پاداش به سومالی برای قطع روابط با ایران/  سعودی‌ها طرح بغداد برای حل تنش با ایران را قبول کردندخراسان

هشدار درباره دور زدن قانون ممنوعیت دو شغله ها

بر اساس ابلاغیه جدید یک مقام مسئول به تعدادی از استانداری های سراسر کشور، تاکید شده است که با توجه به بروز برخی ابهامات و سوالات درباره امکان عضویت همزمان برخی افراد در شوراهای شهر و روستاها و نیز تصدی مسئولیت سرپرستی برخی مشاغل اداری دولتی، تاکید می شود که چنانچه استفاده از عنوان "سرپرستی"، در مقام بیان و توصیف "رئیس" یا "بالاترین مقام دستگاه" باشد، مشمول ممنوعیت موضوع ماده ۲۸ اصلاح موادی از قانون انتخابات شوراهای اسلامی کشور می باشد و نباید اجازه چنین تصدی هایی را داد.

ابتکار یک وزیر برای رصد مدیران زیرمجموعه

بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر یکی از اعضای کابینه به مدیران ارشد زیر مجموعه خود، تاکید شده است که با توجه به ضرورت پیگیری، پایش و اطلاع از نتایج ابلاغیه ها و دستورات رسمی سازمانی در این وزارتخانه ها، مسئولان مربوطه باید تا پایان امسال، نسبت به ارسال گزیده ای از بخشنامه ها و دستورات ابلاغی خود و نتایج حاصل از آن طی 2 سال اقدام کنند تا نسبت به پیگیری و آسیب شناسی نتایج آنها اقدام شود.


خلق یک شبه 80 منطقه آزاد با توجیه اقتصادی یا مصرف انتخاباتی/ خودداری امیر سیاری از نشستن در کنار همتای آمریکایی/ ابتکار یک وزیر برای رصد مدیران زیرمجموعه/  پاداش به سومالی برای قطع روابط با ایران/  سعودی‌ها طرح بغداد برای حل تنش با ایران را قبول کردندجمهوری اسلامی

خوش‌رقصی وزیر دادگستری لبنان برای سعودی ها

وزیر دادگستری لبنان از وزرای عضو جریان «14مارس» در همنوایی با عربستان سعودی، گفت جلوگیری از «گردنکشی ایران» ضروری شده است.

اشرف ریفی، وزیر دادگستری لبنان و از چهره‌های جریان 14 مارس (جریان نزدیک به آمریکا و عربستان) مدعی شد که جریان متبوعش با طرح‌های ایرانی در لبنان مقابله می‌کند. وی در گفت‌وگو با روزنامه عربستانی «عکاظ» گفت: در جلسه پنج شنبه گذشته شورای وزیران به شرکت کنندگان در جلسه دولت گفتم که «هر کسی که گمان می‌کند، لبنان یک روزی به چراگاهی برای طرح‌های ایرانی تبدیل شود، سخت در توهم است و ما با این طرح مقابله می‌کنیم».

ریفی با اعتراف به اینکه خودمان را بخشی از کشورهای عربی بویژه عربستان سعودی می‌دانیم، افزود: لطف عربستان در کمک به کشورمان، ما را به دفاع از آن با همه امکانات و دفاع از سایر کشورهای عربی رهنمود می‌سازد. وزیر دادگستری لبنان و جریان متبوعش طی چند روز گذشته از مخالفت «جبران باسیل» وزیر امور خارجه لبنان، که هوادار مقاومت اسلامی است،‌ با بیانیه پایانی نشست اخیر اتحادیه عرب بشدت انتقاد کرده‌اند.

افشای کمک آل‌سعود به کشورهای قطع‌کننده رابطه با ایران

کشورهائی که به پیروی از عربستان سعودی با ایران قطع رابطه کردند، از آل‌سعود پول گرفته‌اند. اسناد این واقعیّت اکنون در حال افشاشدن است. افشای یک سند جدید نشان می‌دهد، سومالی در همان روزی که قطع روابط با ایران را اعلام کرد وعده کمک 50 میلیون دلاری از عربستان سعودی دریافت کرده بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دولت سومالی که نه این خبر را تایید و نه رد می‌کند، می‌گوید که هیچ ارتباطی میان حمایت دیرینه مالی عربستان و تصمیم سومالی برای قطع رابطه با ایران وجود ندارد. وزارت امور خارجه عربستان هم در رابطه با این سند که به دست خبرگزاری رویترز رسیده، اظهارنظری نکرد. این تازه‌ترین نشانه از روش حمایتی آل سعود برای جلب حمایت منطقه‌ای در مقابل ایران است. وزیر دارایی سومالی در رابطه با این وعده سعودی‌ها اظهار نظری نکرده است اما گفت هرگونه کمک مالی از طرف عربستان به موضع ضد ایرانی موگادیشو ارتباطی ندارد.


خلق یک شبه 80 منطقه آزاد با توجیه اقتصادی یا مصرف انتخاباتی/ خودداری امیر سیاری از نشستن در کنار همتای آمریکایی/ ابتکار یک وزیر برای رصد مدیران زیرمجموعه/  پاداش به سومالی برای قطع روابط با ایران/  سعودی‌ها طرح بغداد برای حل تنش با ایران را قبول کردندآرمان

هواپیمای حامل زندانیان آزاد شده آمریکایی، ایران را ترک کرد

شبکه‌ خبری سی‌ان‌ان گزارش داد: هواپیمای حامل زندانیان ایرانی - آمریکایی آزاد شده عصر دیروز ایران را ترک کرد. محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با شبکه‌ خبری سی‌ان‌ان در ساعت 6:42 به وقت آمریکا گفت که هواپیمای حامل زندانیان آزاد شده در حال ترک ایران است. یکی از اعضای خانواده زندانیان آزاد شده ساعاتی بعد تایید کرد که این هواپیما از باند فرودگاه بلند شده است.

در همین حال به عنوان بخشی از تبادل زندانیان بین تهران و واشنگتن جویل اندروفی، وکیل مدافع یکی از ایرانیان زندانی درآمریکا گفت که گروهی از ایرانیان امروز یکشنبه از زندان آزاد شدند. این وکیل اعلام کرد:‌ بهرام مکانیک و تورج فریدی از هیوستون، خسرو افقهی از لس‌آنجلس و چهار ایرانی دیگر در جاهای دیگر آمریکا آزاد شدند.

پاداش به سومالی برای قطع روابط با ایران

بر اساس سند ادعایی خبرگزاری رویترز، سومالی در همان روزی که اعلام کرد روابطش با ایران را قطع می‌کند قول کمک 50 میلیون دلاری عربستان سعودی را دریافت کرد.

درادامه این گزارش آمده است: دولت سومالی که این تعهد مالی عربستان را تایید و تکذیب نکرده اعلام کرده است: هیچ ارتباطی بین حمایت مالی بلند مدت عربستان و تصمیم دیپلماتیکش در قطع روابط با ایران وجود ندارد. با این حال دیپلمات‌ها گفتند این سند آخرین نشانه حمایتی است که پادشاهی عربستان برای افزایش پشتیبانی منطقه‌ای علیه ایران به کار می‌گیرد.

عربستان طرح بغداد برای حل تنش با ایران را قبول کرد

وزیر خارجه عراق ضمن تأکید بر اینکه عربستان طرح بغداد را برای حل بحران میان ریاض و تهران قبول کرده، گفت که هیچ دولت عاقلی در جهان وجود ندارد که دنبال فتنه‌انگیزی باشد. ابراهیم جعفری درباره تنش میان عربستان و ایران گفت: عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در گفت‌وگوی تلفنی به من گفت که اگر ایران یک گام بردارد ریاض در مقابل 10 گام برخواهد داشت.

وی در گفت‌وگویی در برنامه «گفت‌وگوی ویژه» که شبکه ماهواره‌ای سومریه آن را پخش کرد، افزود: با شروع هر بحرانی عوامل پایان دادن به آن نیز وجود دارد اما باید کسی آن را به حرکت درآورد. الجبیر طرح عراق را برای پایان دادن به تنش با ایران با گشاده‌رویی قبول می‌کند و البته من نسبت به اینکه این طرح به اسم عراق باشد به اندازه‌ای که در حل بحران نقش داشته باشد، تعصب ندارم.

ممانعت نیروی انتظامی از تجمع سرمایه‌گذاران شاندیز

تجمع سرمایه‌گذاران و شاکیان پرونده پدیده شاندیز به دلیل ممانعت نیروی انتظامی برگزار نشد. دومین فراخوان سرمایه‌گذاران، مالباختگان و شاکیان پرونده پدیده شاندیز برای تجمع مقابل مجلس همزمان با حضور رئیس‌جمهور در مجلس برای ارائه لوایح بودجه 95 و برنامه ششم منجر به آماده‌باش یگان ویژه نیروی انتظامی و در نهایت برگزار نشدن این تجمع شد. همچنین حضور تعداد زیادی از ماموران نیروی انتظامی دور تا دور مجلس و خیابان‌های منتهی به آن باعث کندی تردد در معابر بهارستان شد. گفتنی است شاکیان پرونده شاندیز قصد برگزاری تجمعی در روز سه‌شنبه هفته گذشته (22دی) را داشتند که به دلیل ممانعت نیروی انتظامی این تجمع هم برگزار نشده بود.

15 مقام اتحاديه اروپا به ايران مي‌آيند

بنابر گفته‌ عضو كميسيون انرژي و آب و هواي اتحاديه اروپا؛ اين كميسيون قرار است يك نشست ارزيابي فني را در جهت توسعه همكاري‌ها با ايران در زمينه انرژي تشكيل دهد و 15 مقام آن در اوايل فوريه به ايران سفر كنند. خبرگزاري رويترز نوشت؛ اتحاديه اروپا به‌شدت مايل است كه در حوزه انرژي، همكاري‌هاي گسترده‌اي را با ايران در حوزه انرژي به عنوان جايگزين روسيه داشته باشد. آرياس كانيت، عضو كميسيون انرژي اتحاديه اروپا گفت: نخستين نشست ارزيابي فني در حوزه همكاري مربوط به انرژي با ايران در اوايل فوريه انجام خواهد شد. وي حوزه‌هاي احتمالي براي همكاري با ايران را حوزه‌هاي هسته‌اي، نفت، گاز و منابع تجديدپذير دانست.

اوباما: صحبت نکردن با ایران کمکی به منافع‌آمریکا نکرده بود

رئیس جمهور آمریکا در سخناني به مناسبت فرا رسيدن روز اجراي توافق جامع اتمي با ايران، اظهار اميدواري كرد كه ايران از فرصت همكاري با كشورهاي جهان در جهت تقويت منافع مشترك و گسترش ثبات استفاده كند. اوباما گفت كه دست يافتن به توافق جامع با ايران از طريق ديپلماسي، باعث جلوگيري از بروز جنگي ديگر در منطقه خاورميانه شد و نگراني‌ها از برنامه اتمي ايران را برطرف كرد.

وی در بخشي از سخنان خود، مستقيما مردم ايران را خطاب قرار داد و ضمن تمجيد از تمدن و فرهنگ ايران و خدماتي كه ايرانيان در علم و هنر به جهان كرده‌اند، گفت كه انزواي ايران پايان يافته و فرصت براي ايرانيان، به ويژه براي جوانان ايراني فراهم شده كه با مردم دنيا ارتباط برقرار كنند و به همكاري بپردازند. اوباما افزود: دولت‌هاي دو كشور حالا با هم گفت‌وگو مي‌كنند و زمينه براي تعقيب «منافع مشترك» براي آنها فراهم شده است.

براي دهه‌ها اختلاف‌هاي ميان آمريكا و ايران باعث شد دولت‌هاي ما با يكديگر صحبت نكنند که اين مساله به پيشبرد منافع آمريكا كمكي نكرد. وي تاکید کرد كه ايران نظارتي گسترده و بي‌سابقه را بر برنامه اتمي خود پذيرفته و حتي اگر قصد داشته باشد تعهدات خود را نقض كند، آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و آمريكا فورا متوجه خواهند شد.

رئیس جمهور آمریکا گفت كه باز شدن راه ديپلماسي مستقيم باعث شد كه حوادثي مانند ورود غيرعمدي ملوانان نيروي دريايي آمريكا به آب‌هاي ايران كه اخيرا اتفاق افتاد به آرامي و به سرعت حل و فصل شود، در صورتي كه در شرايط پيشين ممكن بود به يك بحران پيچيده بدل شود. وي همچنين به آزادي چند آمريكايي و ايراني-آمريكايي اشاره كرد كه در ايران زنداني بودند. اوباما در عين حال مدعی شد توافق هسته‌اي و حل و فصل اختلافات ديگر ميان ايران و آمريكا به معناي آن نيست كه دولت او به ساير اقدامات ايران بي‌تفاوت باشد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    ما که نفهمیدیم فلسف وجودی منطقه آزاد چیست؟!
  • ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    خوب بود مشرق
  • ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    یعنی شما دیگه روزنامه ایران و جمهوری اسلامی رو هم بررسی نمی کنید ؟ خب اسمش رو بذارید گزینش 4 تا روزنامه !
  • ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    وضع اقتصادی دیگه داره خسته کننده میشه
  • ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    آمریکا که دوباره تحریم کرد و دم از تحریم میزنه
  • ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    تازه یادم رفت بنویسم قدیما برای حفظ وجهه شرق هم می ذاشتید که بگید همه جوانب رو بررسی می کنید
  • ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    حیف از کاغذی که مصرف کیهان می شه
  • ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    فلسفه ی وجود منطقه ی آزاد ورود سرمایه گذار به اضافه فناوری به منطقه ی آزاد است و نه ورود اجناس به سه راه امین حضور با اوراق منطقه ی آزاد
  • فرهنگی بازنشسته ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    تشخیص ارزش روزنامه کیهان درتوان هرکسی نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس