رئيس تعاوني ناشران خراسان رضوي با اشاره به وخامت اوضاع نشر در خراسان رضوي گفت: متأسفانه ۹۰ درصد كتابفروشي‌هاي خراسان رضوي به نوشت‌افزار‌فروشي و اسباب‌بازي‌فروشي تبديل شده‌اند.

به گزارش مشرق، رئيس تعاوني ناشران خراسان رضوي با اشاره به وخامت اوضاع نشر در خراسان رضوي گفت: متأسفانه ۹۰ درصد كتابفروشي‌هاي خراسان رضوي به نوشت‌افزار‌فروشي و اسباب‌بازي‌فروشي تبديل شده‌اند.
مهدي نصيرزاده رئيس تعاوني ناشران خراسان رضوي در گفت‌وگو با تسنيم، از تلاش براي راه‌اندازي اتحاديه ناشران و كتابفروشان استان خراسان رضوي خبر داد و گفت: تاكنون كتابفروشان زيرمجموعه اتحاديه نوشت‌افزارها بودند و امور مربوط به ناشران نيز توسط تعاوني دنبال مي‌شد، اما به دنبال آن هستيم تا ابتداي سال آينده موضوع تأسيس اتحاديه ناشران و كتابفروشان در اين استان را اجرايي كنيم. 

وي ادامه داد: متأسفانه بازار نشر در مشهد و ساير شهرستان‌هاي خراسان رضوي بسيار نامناسب است، ركود كامل بر بازار كتاب مشهد حكمفرماست، ما نيز در تعاوني به دنبال راهكارهايي براي خروج از اين ركود اقتصادي بوده‌ايم اما قطعاً‌ كافي نيست چراكه اين روزها ركود به بازار كتاب‌هاي درسي و آموزشي نيز رسيده است. اين موضوع نيازمند جريان‌سازي دستگاه‌هاي متولي است. نصيرزاده تصريح كرد: تيراژ‌هاي زير هزار نسخه براي كتاب آن هم در مشهد فاجعه است، متأسفانه مردم رغبتي به مطالعه كتاب ندارند، چه رسد به خريد آن‌، ممكن است در برخي حوزه‌هاي عام و البته زرد همچون روان‌شناسي‌ و... كه اين‌روزها زياد چاپ مي‌شود، مردم توجه ويژه‌اي داشته باشند‌، اما در حوزه‌هاي تحول‌آفرين و فرهنگي اين ضايعه عدم مطالعه مخاطب بيشتر احساس مي‌شود. 

رئيس تعاوني ناشران خراسان از تعطيلي كتابفروشان و ناشران متعددي در خراسان از ابتداي سال تاكنون خبر داد و گفت: متأسفانه وضع به گونه‌اي شده است كه بالغ بر 90 درصد از كتابفروشي‌هاي استان به نوشت‌افزار‌فروشي و حتي به اسباب‌بازي‌فروشي تبديل شده‌اند. برخي ديگر نيز كه تابلوي سردر مغازه را پايين آورده و كلاً تغيير كاربري داده‌اند. 

وي تصريح كرد: امروز كتابفروشي استاندارد به معناي عام كلمه در مشهد بسيار اندك داريم‌، در بازار كتاب ناشران گلستان كه روزي رونق خوبي داشت، بسياري تعطيل كردند. ناشراني هم كه سال‌ها در اين حوزه كار مي‌كردند، امروز با افت شديد عناوين و شمارگان كتاب‌هايشان روبه‌رو شده‌اند. نگراني اصلي ما اين است كه اين ناشران به تعطيلي كشيده شوند.   

نصيرزاده تصريح كرد: از 700 ناشر مجوزدار در استان خراسان رضوي تنها 200 ناشر هستند كه كتاب منتشر مي‌كنند، در اين ميان نيز ناشران بسياري هستند كه تنها دو تا پنج كتاب در سال منتشر مي‌كنند.
منبع : روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس