یازده سناتور آمریکایی با ارائه پیش‌نویس قانونی، مسکوت ماندن رفع تحریم‌های ایران تا زمان انتشار گزارشی مفصل از همه جوانب تحقیقاتی و عملیاتی برنامه هسته‌ای ایران را خواستار شده‌اند.

به گزارش مشرق، روند پیشنهاد مصوبه‌های پسابرجام توسط کنگره آمریکا و تلاش آنها برای دچار کردن توافق هسته‌ای ایران و 1+5 به فرجام توافق آمریکا و کره شمالی ادامه دارد.

بر اساس اعلام دفتر اطلاع‌رسانی کنگره، خانم سناتور «کلی آیوت» از جمهوری‌خواهان نیوهمشایر، پیش‌نویس قانونی را ارائه داده که در صورت تصویب آن، کاهش تحریم‌های ایران تا پیش از ارائه گزارش تسلیحاتی آمریکایی‌ها به سنا، کلید نخواهد خورد.

در این پیش نویس که «پایان دادن به برنامه تسلیحات اتمی ایران پیش از کاسته شدن از تحریم‌ها» نام گرفته، آمده: «حداکثر 120 روز پس از تصویب این قانون، رئیس اداره امنیت ملی میبایست با هماهنگی وزیر انرژی، گزارشی از موارد ذیل به کمیته مربوطه ارائه دهد.»

گزارش مزبور به منزله کلید باز شدن قفل تحریم‌هاست، مواردی را شامل خواهد شد که اهم آن به شرح ذیل است:

    آیا ایران در پروژه‌های مربوط به تسلیحات اتمی، با اشخاص خارجی مشاوره و یا همکاری کرده است.
    فهرستی از موارد سر باز زدن ایران از همکاری با بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ابتدای سال 2003
    فهرستی از موسسات ایرانی دخیل در تحقیقات مربوط به تسلیحات هسته‌ای
    فهرستی از دانشمندان ایرانی یا دیگر متخصصان که بر روی برنامه تسلیحات اتمی ایران کار کرده‌اند
    فهرستی از اماکنی که در حال حاضر یا در زمان گذشته، فعالیت‌های مرتبط با تسلیحات اتمی در آن انجام می‌شود و یا می‌شده است.

ادامه اصرار بر مسائل مربوط به گذشته (فهرست عدم همکاری‌ها از 2003 به بعد) پس از ارائه گزارش مشهور به پی‌ام‌دی و تأکید بر تهیه فهرست دانشمندان اتمی ایران به رغم اطلاع از حساسیت این موضوع در ایران با توجه به ترور این نخبگان علمی، از موارد سوال‌برانگیز فهرست خواسته‌های سناتورهاست.

سناتورها در خصوص حوزه فعالیت‌های هسته‌ای مرتبط با بمب هم، بندهایی نوشته و آن را به تفصیل، شرح داده‌اند.

بر اساس این پیش‌نویس، موارد ذیل جز اقدامات مرتبط با ساخت سلاح اتمی محسوب خواهد شد:

    اقدام برای دسترسی به نقشه‌ تسلیحات هسته‌ای و یا دسترسی به آن
    طراحی چاشنی‌ و یا دیگر تجهیزات مربوط به تسلیحات اتمی
    مدل‌سازی رایانه‌ای مطالعات مربوط به تسلیحات هسته‌ای و مواد انفجاری قدرتمند
    اقدامات تسلیحاتی هسته‌ای در جریان در سایت پارچین
    اقدامات مرتبط با تسلیحات هسته‌ای در مرکز تحقیقات فیزیک ایران

سناتورها مشخص نکرده‌اند که چگونه می‌توان ثابت کرد یک مدل رایانه‌ای مربوط به یک سلاح هسته‌ای، متعلق به ایران است یا نه.

نحوه ورود مجدد بازرسان آمریکایی به پارچین که فقط چندی پیش «یوکیو آمانو» پس از اصرار چند ساله توانست وارد آن شود و البته اثری از فعالیت تسلیحاتی نیافت، از دیگر نقاط مبهم این پیش‌نویس است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • مهماندار هواپیما ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    0 0
    با اقای صالحی و ظریف تماس بگیرید
  • ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    0 0
    هدفشان کشتن چند تا استاد فیزیک هست فقط و از سوی دیگر چند تا قاچاقچی با ازاد شدن تجارت بهره برداری اقتصادی با دزد پشت پرده کنند و اگر قراره که به هر ایرانی بابت چند سال تاخیر و دور زدن 100 میلیون ندهید و قیمتها سه برابر کم نشود یا درامد سرانه 10 برابر نشود ارزش این کارها و کشته شدن بقیه استادهای فیزیک و شیمی را ندارد.
  • هادی مشگان ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۸
    0 0
    ماهم باید چنین اطلاعاتی را در خصوص ایالات متحده از امریکادریافت کنیم و از انها بخواهیم برای متوقف کردن چرخه هسته ای اطلاعات نظامی شان را در اختیار ما بگذارند و اجازه دهند تا کارشناسان ایرانی از مراکز فوق سری انها بازدید نموده و گزارش تهیه کنند
  • ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۸
    0 0
    آقای روحانی سناتورهای عزیز مجلس آمریکا ، برادران ما هستند و خیر و صلاح ما رو می خواهند. لطفا به خواسته های معقول آنها احترام بگذارید.مطمئن باشید این بار هم مثل دفعات قبلی که به آنها احترام گذاشتید ضرر نخواهید کرد!
  • سلام ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۸
    0 0
    همچنان امر بفرمایند. امر فرمودند طوفان وزید امر بفرمایند باد و باران هم ببارد. خدا هلاکمان کند اگر روزی انقدر ناسپاس باشیم که به دانشمندانی که مدیونشانیم خیانت کنیم. بروند بازار دسیسه های خودرا در مملکت خود و عربستان پهن کنن که بالا خانه ای دارند و اجاره داده اند یا ندارند و افسارشان به دست شیاطین آمریکایی است.
  • ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۸
    0 0
    از شدت خنده دارم بالا میارم
  • ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۸
    0 0
    آخه فهرست دانشمندان چه ربطی به بمب هسته ای داره؟؟
  • مهدی ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۸
    0 0
    نقل است که روزی طلا فروشی مشاهده میکند که یک نفر نقابدار چند روز مراقب رفت آمدهای او به مغازه میباشد کمی با خود فکر کرد و گفت بگذار ببینم منظورش چیست ، بعد از چند روز نقابدار وارد مغازه میشود و درب را میبندد مغازه دار میگوید بگذار ببینم منظورش چیه ، نقابدار اسلحه میکشه و داد میزنه که بی حرکت دست ها بالا ، طلا فروش باز هم میگوید بگذار ببینم منظورش چیه ، نقابدار با تبری شیشه ویترین رو میشکنه و همچنان عربده میکشه طلافروش باز هم میگه بگذار ببینم منظورش چیه ، نقابدار یک گونی بزرگ به طلا فروش میدهد و میگوید تمام طلاها را داخل گونی بریز طلا فروش در حالی که طلاها را داخل گونی میریخت میگفت بگذار ببینم منظورش چیه پس از اینکه نقابدار تمام پول و طلاهای مرد طلافروش را برداشت رفت طلا فروش به خودش گفت این بابا هرچه دلش خواست گفت و هر کاری کرد همه چی هم برد ولی هرچه فکر میکنم باز هم نفهمیدم که منظورش چی بود !!
  • پسر ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۸
    0 0
    زیاد سخت نگیرید این نیز بگذرد فقط حرف بزنیم
  • ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۸
    0 0
    اشکال نداره کری به ظریف قول میده که اذیتشون نکنه
  • ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۸
    0 0
    بابا مگه ما چی کار کردیم که اینا این همه پر رو شدند؟؟؟؟؟؟؟؟!!! ناسلامتی ظریف گفته هیچگاه یک ایرانی را تهدید نکید!!!! اگه نمیگف بهتر نبود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس