انتصاب هیدینک به عنوان سرمربی چلسی تا پایان فصل سوالات زیادی در ذهن هواداران این تیم لندنی به وجود آورد. اینکه آیا هیدینک که در سال 2009 مسیری از موفقیت و افتخار را در چلسی پسا اسکولاری طی کرد، می‌تواند در دوران پسا مورینیو هم موفق باشد؟

پیرمرد هلندی به دنبال تکرار تاریخ
گروه ورزشی مشرق - پس از تداوم نتایج فاجعه بار چلسی در فصل جاری لیگ برتر انگلیس، رومن آبراموویچ روس تاب نیاورد و ژوزه مورینیوی پرتغالی را برکنار کرد و گاس هیدینک هلندی را جانشین وی کرد.

انتصاب هیدینک به عنوان سرمربی چلسی تا پایان فصل سوالات زیادی در ذهن هواداران این تیم لندنی به وجود آورد. اینکه آیا هیدینک که در سال 2009 مسیری از موفقیت و افتخار را در چلسی پسا اسکولاری طی کرد، می‌تواند در دوران پسا مورینیو هم موفق باشد؟ آیا مربی 69 ساله هلندی که دیگر به دوران بازنشستگی نزدیک است را طراوت 6 سال پیش هست؟ آیا این بار که توافق او با چلسی مانند سال 2009 یک توافق موقت است، برعکس توافق آن سال به توافق چند ساله بدل خواهد شد؟ آیا هیدینک می‌تواند همانطور که بزرگانی چون دروگبا و مالودا را احیا کرد، بزرگان لجوج و بدقلقی چون دیه‌گو کاستا را احیا نماید؟ پاسخ این سوالات فقط منوط به عملکرد هیدینک در ماههای آتی است.

شاید بررسی کارنامه هیدینک در دوره اول حضورش در چلسی در این مقطع زمانی و پیش از اولین دیدار این تیم با هدایت گاس خالی از لطف نباشد:

«گاس هیدینک» که یکی از پر افتخارترین و بهترین مربیان حال حاضر جهان است، در دوره 109 روزه حضور خود در چلسی در سال 2009 کارنامه قابل قبولی از خود بجای گذاشت و بازیکنان تقریبا نابودشده‌ای چون دیدیه دروگبا و فلورنت مالودا را احیا کرد. آبی‌ها، در دوران مربیگری مربی هلندی، فقط یک باخت از 22 بازی داشتند. میزان این موفقیت‌ها آنقدر زیاد بود که طرفداران چلسی رسما در ورزشگاه با فریاد و یا نمایش تابلوها از آبراموویچ خواستند که قرارداد او را از حالت موقت به درازمدت تبدیل کند. اما با کسب عنوان قهرمانی جام حذفی توسط هیدینک، آبراموویچ تلاشی برای حفظ وی نکرد و او که همزمان تیم ملی روسیه را هم مربیگری می‌کرد، به روسیه بازگشت.

گاس هیدینک در چلسی

11 فوریه 2009 بود که «رومن آبراموویچ» -مدیر روس صاحب چاه باشگاه نفت چلسی- خسته از نتایج ضعیف «لوئیز فلیپه اسکولاری»، اقدام به جایگزینی گاس هیدینک -مربی مشهور هلندی- کرد. گاس، در این روز رسما به عنوان مربی موقت قرارداد خود با چلسی را به امضا رساند و آغاز احیای تیم نیمه جان اسکولاری را کلید زد. البته شرط شده بود که وی با حفظ منصب، به طور همزمان هدایت تیم ملی روسیه را هم برای حضور در جام جهانی 2010 بر عهده داشته باشد. از اینجا به بعد، به سیر موفقیت‌های هیدینک در 2009 چلسی به صورت جدول زمانی می‌پردازیم:

روز اول (11 فوریه 2009): انتصاب هیدینک به عنوان مربی موقت چلسی. وی اعلام کرد که همزمان مربیگری روسیه را بر عهده خواهد داشت و ورود به چلسی را لطف یک دوست خواند.

روز دوم (12 فوریه): هیدینک که به تازگی از ترکیه (محل کمپ روسیه) پا به خاک انگلیس گذاشته بود، در مصاحبه با تلویزیون چلسی اظهار داشت: «دلم می‌خواهد هر چه زودتر نتایج زحماتی که خواهم کشید را ببینم. اساس کار من اینست که رخوت را از نیمکت بیرون ببرم».

روز چهارم (14 فوریه): چلسی در مرحله پنجم جام حذفی انگلیس، تیم واتفورد را با نتیجه 3 بر یک و با هت تریک «نیکولاس آنلکا» شکست داد. این آغاز عالی، در حالی بود که هیدینک هنوز جایگاه اصلی یعنی نیمکت تیم قرار نداشت و در کنار آبراموویچ مشغول تماشای بازی بود.

 چلسی
اولین روز فعالیت هیدینک در چلسی که از قضا روزی عالی بود

 روز ششم (16 فوریه): هیدینک رسما بر کرسی مربیگری جلوس کرد.

روز دهم (20 فوریه): اولین کنفرانس هیدینک با خبرنگاران در سالن کنفرانس استمفورد بریج برگزار شد. خبرنگاران به دور او حلقه زدند تا گربه را دم حجله بکشند اما مربی هلندی با بلندی طبع و فراست بسیار، از پس آنها بر آمد.

هیدینک

روز یازدهم (21 فوریه): چلسی با نتیجه یک بر صفر آستون ویلا را شکست داد. ماشین گل‌زنی مربی هلندی استارت را زده بود و این اولین برد رسمی هیدینک محسوب می‌شد. آنلکا غوغایی به پا کرده بود و دروگبا هم با آمدن هیدینک انگیزه‌ای چندین برابر پیدا کرده بود.

روز پانزدهم (25 فوریه):
چلسی با نتیجه یک بر صفر یوونتوس را مغلوب کرد. ظاهرا قرار بود ک هیدینک در مسیر لیگ قهرمانان اروپا هم قدم‌های بزرگی بردارد. چلسی، عزم جزم کرده بود که با هنرنمایی بازیکنان نوک پیکان خود، به جام برسد و این بار دروگبا بود که طوفان کرده بود.

 چلسی

روز هجدهم (28 فوریه): چلسی با نتیجه 2 بر یک تیم ویگان را مغلوب کرد. گل دقیقه 90 «فرانک لمپارد» با سر، همه چیز را به نفع هیدینک تغییر داد و نشان داد دود از کنده بلند می‌شود. وی پس از این دیدار گفت: «خیلی از این برد خوشحالم اما هنوز کار زیاد داریم».

روز بیست و یکم (3 مارس): چلسی با گل دروگبا موفق به شکست پورتسموث شد.

روز بیست و چهارم (6 مارس): «اشلی کول» -مدافع چپ چلسی- که پس از مستی وارد یک مرکز خیریه شده و نظم آنجا را به هم ریخته بود، بازداشت شد و پس از آزادی از سوی هیدینک مورد سرزنش قرار گرفت: «با او به نرمی سخن گفتم و به او در مورد مسئولیتش متذکر شدم». مربی هلندی در این مورد با «جان تری» -کاپیتان تیم- و «فرانک لمپارد» -کاپیتان دوم تیم- هم صحبت کرد.

روز بیست و پنجم (7 مارس):
چلسی با نتیجه 2 بر صفر تیم کاونتری را شکست داد. این پنجمین برد پیاپی هیدینک بود و دروگبا سومین گل خود تحت مربیگری هیدینک را بر جای گذاشت و چلسی به نیمه نهایی جام حذفی راه یافت.

روز بیست و هشتم (10 مارس): چلسی با نتیجه 2 بر 2 به یک مساوی در مقابل یوونتوس تن داد. «مایکل اسین» و دروگبا دو گل چلسی را به ثمر رساندند و آبی‌ها مستقیما با مجموع 3 بر 2 به یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان راه یافتند.

بررسی کارنامه دوره اول حضور گاس هیدینک در چلسی
روز سی و سوم (15 مارس): چلسی با نتیجه یک بر صفر تیم منچستر سیتی را شکست داد. اسی‌ین در طی پنج روز دومین گلش که از قضا گل بسیار مهمی هم بود را زد و تبدیل به قهرمان استمفورد بریج شد.

روز سی و نهم (21 مارس): چلسی بازی را با نتیجه یک بر صفر به تاتنهام واگذار کرد. «لوکا مودریچ» در ورزشگاه «وایت هارت لین» شاهکار کرد و زننده گل برتری تاتنهام و موجب اولین آخرین شکست هیدینک در چلسی بود.

روز پنجاه و سوم (4 آوریل): چلسی با نتیجه 2 بر صفر تیم نیوکاسل را مغلوب کرد. مرد هلندی با فتح یک بازی دیگر پس از دو برد ملی با روسیه بازگشته بود. روسیه با نتیجه 2 بر صفر جمهوری آذربایجان و با نتیجه یک بر صفر لیختن اشتاین را شکست داد.

روز پنجاه و هفتم (8 آوریل): چلسی دیدار رفت مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان را در بازی رفت با نتیجه 3 بر یک مقابل تیم لیورپول رد کرد. طوفان بپا شده در ورزشگاه آنفیلد را دروگبا با یک گل و «برانیسلاو ایوانوویچ» به پا کردند.

چلسی

روز شصتم (11 آوریل): چلسی با نتیجه 4 بر 3 تیم بولتون را شکست داد. «میشائیل بالاک»، لمپارد، و دروگبا جمعا 4 گل برای آبی‌ها به ثمر رساندند اما طوفان 8 دقیقه‌ای بولتون که نتیجه‌اش 3 گل بود، حقیقتا انها را به وحشت انداخت. هیدینک احساس خوبی از این برد نداشت. می‌گفت بردیم اما از خط دفاعم هراسان شده‌ام.

روز شصت و سوم (14 آوریل): چلسی در بازی برگشت لیگ قهرمانان با نتیجه 4 بر 4 در مقابل لیورپول متوقف شد اما در مجموع با نتیجه 7 بر 5 به نیمه‌نهایی راه یافت و در مرحله قرعه‌کشی به بارسلونا خورد.

روز شصت و هفتم (18 آوریل): چلسی با نتیجه 2 بر یک آرسنال را شکست داد. این، اولین سفر هیدینک به ومبلی در دوران مربیگری‌اش در چلسی بود. در این بازی، با دو گل دروگبا و مالودا بازی رفت نیمه‌نهایی جام حذفی را برد و به فینال جام حذفی انگلیس صعود کرد.

چلسی

روز هفتاد و یکم (22 آوریل): چلسی بدون گل مقابل اورتون متوقف شد.

روز هفتاد و چهارم (25 آوریل):
چلسی با نتیجه یک بر صفر وستهام را مغلوب کرد. «سالومون کالو» مرد شماره یک ورزشگاه آپتون پارک برای چلسی بود.

روز هفتاد و هفتم (28 آوریل): بازی زیبایی را مرحله رفت نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان از دو تیم شاهد نبودیم اما درایت هیدینک در ورزشگاه نوکمپ بارسلونا کاملا مشهود بود. نتیجه 0-0 شد.

روز هشتاد و یکم (2 می): چلسی با نتیجه 3 بر یک فولهام را شکست داد. در روزی که هیدینک تصمیم گرفت فرم 3-3-4 خود را عوض کند و دروگبا و آنلکا را در نوک پیکان حمله به کار گیرد، چلسی توانست یکی از کاندیداهای خوب لیگ اروپا را از سر راه بردارد. هم دروگبا گل زد و هم آنلکا.

روز هشتاد و پنجم (6 می): این روز را می‌توان یکی از سیاه‌ترین روزهای تاریخ باشگاه چلسی نامید. در حالی‌که آبی‌ها تا دقیقه 93 با گل اسین از بارسلونا جلو بودند و دیگر حضور در فینال لیگ قهرمانان اروپا حتمی می‌نمود و در مقابل داور مسابقه «تام هنینگ اُورِه‌بو» که در کمال شگفتی سه پنالتی مسلم به نفع چلسی را نگرفت ایستادگی کرده بود، با گل ناگهانی اینیستا مغلوب شد و از رسیدن به فینال لیگ قهرمانان محروم شد. صحنه هایی از این دیدار را در زیر ببینید:

{$sepehr_media_1304422_400_300}

روز هشتاد و نهم: چلسی خشمگین از بی‌عدالتی بازیهای لیگ قهرمانان، در ورزشگاه امیریتس (امارات) با نتیجه سنگین 4 بر یک آرسنال را شکست داد و روز تلخی برای توپچی‌ها به ارمغان آورد.

روز نود و ششم (17 می): چلسی با نتیجه 2 بر یک بلکبرن را مغلوب کرد. این آخرین بازی خانگی هیدینک بود. مرد هلندی از آزمون سنگین مدیر ریزبینی چون آبراموویچ سربلند بیرون آمده بود. ورزشگاه پر بود از پلاکاردها و تابلوهایی با مضمون درخواست برای ماندن هیدینک در چلسی. گاس، با همان لحن متین همیشگی گفت: «حقیقتش، تصمیم به رفتن بود اما وقتی این سورپرایز بزرگ برای ماندنم را دیدم شگفت زده شدم. به هر حال، من دوست دارم در لیگ بزرگی چون لیگ انگلیس بمانم.

بررسی کارنامه دوره اول حضور گاس هیدینک در چلسی

روز یکصد و سوم (24 می): چلسی با نتیجه 3 بر 2 تیم ساندرلند را شکست داد. چلسی، لیگ برتر را به پایان رساند اما به دلیل عملکرد ضعیف مربی قبلی که نتایج بد را به یادگار گذاشته بود، نتوانست قهرمان شود و به مقام سوم رسید. آنلکا نیز با 19 گل به عنوان آقای گل فصل و اشلی کول به عنوان بازیکن فصل شناخته شدند. هیدینک در کنفرانس خبری پس از این بازی گفت: «فصلی بی‌نظیر را در اینجا داشتم. هر انچه به بازیکنانم گفتم انجام دادند».

روز یکصد و نهم (30 می 2009): چلسی با نتیجه 2 بر یک اورتون را شکست داد. این فینال شیرین، تلخی بسیاری را در پی داشت. جام قهرمانی در دستان آبی‌ها خودنمایی می‌کرد و طرفداران غرق در غرور و شادی بودند و مرد هلندی بر فراز دستان بازیکنانش به بارها و بارها به هوا پرت شد اما همه چیز به اخراج هیدینک از سوی آبراموویچ ختم شد. علت مشخص نبود. فقط اینکه هیدینک در میان بهت همه بازیکنان، طرفداران، و کارشناسان از چلسی رفت.

 هیدینک در چلسی
گاس هیدینک در آخرین کنفرانس خود در استمفورد بریج سخنان زیبایی گفت:«از بودنم در اینجا نهایت لذت را بردم و افتخار بازی در مقابل منچستر یونایتد به رهبری سر الکس فرگوسن برایم خیلی زیاد بود.»

 کارنامه دوره اول هیدینگ در چلسی

گاس هیدینگ در دوره اول حضور در تیم چلسی که از 16 فوریه تا 31 می 2009 طول کشید اینچنین کارنامه‌ای داشت:

بازی: 22 بازی

برد: 16 بازی

تساوی: 5 تساوی

باخت: یک باخت

گل زده: 41 گل

گل خورده: 19 گل

درصد برد: 72.73

افتخارات: قهرمانی در جام حذفی

* از نظر درصد برد این دوره موفق ترین دوران مربیگری گاس هیدینک محسوب می شود.

امروز، اما گاس بزرگ به چلسی بازگشته و باید دید که آیا می‌تواند میراث تقریبا نابود شده ژوزه مورینیو که در آستانه سقوط به لیگ دسته یک است را از این فاجعه‌ای که گریبانگیر شده نجات دهد. آیا مرد هلندی قادر به شگفتی‌سازی آنچنان که در 2009 بود، هست؟ آیا این مربی بزرگ قادر به کنار آمدن با بعضی از بازیکنان لجوج رختکن همچون دیه‌گو کاستا خواهد بود؟ و آیا می‌تواند کشتی فرورفته در گل آبی‌ها را از این محاق درماندگی بیرون بکشد؟ پاسخ به تمامی این سوال‌ها، مستلزم عملکرد مرد هلندی در هفته‌ها و ماه‌های آینده است.

چیزی که مشخص است این که گاس کبیر سال‌های اخیر کارنامه چندان خوبی روی نیمکت مربیگری نداشته و کار دشواری برای احیای چلسی خواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مهدی ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    0 0
    هیدینک مربی صاحب سبکی تو فوتبال جهانه. مشرق ممنون بابت این گزارش جامع و خوب

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس