کد خبر 510914
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۸

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با بیان این‌که بخش مسکن تحت تاثیر تحریم‌ها قرار نداشته، ادعا کرد: به دلیل سیاست‌های مطالعاتی ضعیف و نداشتن اسناد بالادستی، رکود در رکود بخش مسکن در حال کلید خوردن است.

 به گزارش مشرق، سیدمحسن طباطبایی دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، اظهار کرد: بازار مسکن به هیچ عنوان به طور مستقیم تحت تاثیر تحریم‌ها نبوده که لغو تحریم‌ها بتواند موجب تحول در این بازار شود. بلکه این بازار دستخوش بخش عمده‌ای از سیاست‌های داخلی قرار دارد. به طور مثال سیاست‌های مطالعاتی ضعیف درخصوص بسته خروج از رکود باعث شد تا سهم بخش مسکن در این بسته دیده نشود.

وی افزود: هم اکنون رکود در رکود در بخش مسکن دارد کلید می‌خورد و این مساله مسکن را در آستانه جدی ورشکستگی قرار می‌دهد. در این شرایط فاکتورهای حوزه داخلی که در این بخش اثرگذار هستند سیگنال‌های مثبتی نمی‌دهند.

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، یکی از مجموعه‌های اثرگذار در بخش مسکن را انبوه‌سازان دانست و گفت: انبوه‌سازان، بدون برخورداری از مدیریت جامع و دقیق، به شکل جزیره‌ای عمل می‌کنند؛ در حالی که در غالب کشورهای پیشرفته انبوه‌سازان تحت اتحادیه‌های مشخص حرکت می‌کنند. اما انبوه‌سازان کشور ما حتی رقابت سالم و سازنده‌ای با یکدیگر در جهت توسعه اقتصادی ندارند.

طباطبایی، بی‌توجهی به آسیب‌های جدی طرح مسکن مهر را دلیل دیگری بر رکود مسکن عنوان و خاطرنشان کرد: نظام مدیریت مسکن در بعد ساخت و ساز ضربه خورد. بنابراین ضرورت وجود اسناد بالادستی در بخش مسکن و تدوین بسته خروج از رکود مسکن به شکل خاص و منطبق با واقعیات موجود یک امر اجتناب‌ناپیر است که در این خصوص کاری نشد. بنابراین پیش‌بینی می‌شود یک ورشکستگی جدی در بخش مسکن پیش بیاید.

این کارشناس مسکن با بیان این‌که مسکن بجز جنبه‌های اقتصادی از جنبه‌های اجتماعی نیز با چالش مواجه است، اظهار کرد: زوج‌های جوانی که تازه ازدواج کرده‌اند برای تامین مسکن با مشکلات اساسی مواجه هستند. لذا بخش مسکن نیاز به یک پیوست اجتماعی توسعه‌ای دارد که وقتی پیوست اجتماعی دچار خدشه باشد قطعا توسعه صورت نمی‌گیرد.

وی تصریح کرد: درخصوص تحریم‌ها باید گفت خدا را شکر غالب مواد خام و ملزومات حوزه مسکن تولید داخل است و نیازی به خارج نداریم. ما یک قدرت در بخش فولاد، در و پنجره، آهن و میلگرد هستیم. لذا تحریم‌ها اثری در این بخش نمی‌گذارد و ممانعت از ورود کالاهای اساسی بخش مسکن، تاثیر داخلی ایجاد نمی‌کند.

وی همچنین به تسهیلات در نظر گرفته شده برای بخش مسکن اشاره و خاطرنشان کرد: سیاست‌هایی که بانک مسکن و بانک مرکزی دارد سیاست‌های واسطه‌ای است که نمی‌تواند به رونق کمک کند. بنابراین در بخش مسکن باید سیاست‌های حمایتی واقعی و عملیاتی در نظر گرفته شود. تسهیلات مسکن از طرق مختلف همچون اوراق، سپرده‌گذاری و صندوق‌ها ارایه می‌شود اما تمام این سیستم مبتنی بر سود است؛ در حالی که فلسفه این صندوق‌ها صرفا سود نیست و توجه ویژه به مسوولیت‌های اجتماعی آن صندوق‌ها در راستای حمایت از تولید باید اولویت جدی آنها باشد که متاسفانه آنها صرفا غربی عمل می‌کنند و فقط به فکر سود هستند.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ناشناس ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    0 0
    بابا قیمت زمین را چرا نمی گوید از سال 88 قیمت زمین یکدفعه 100 برابر شد کسی هم نظارت نمیکرد وقتی که انبوه ساز به حق خود قانع نباشد ودولت هم نظارت نداشته باشد مثلا متری برای انبوه ساز درمیاد یک میلیون و پانصد هزار تومان آقایا خانم بساز و بفروش میخاد بفروشد متری چهار میلیون و پانصدهزار تومان یعنی سه بار (میخاد راه صدساله را یک شبه برود ) مسئولین محترم برنامه ریزی نیست عدالت نیست مدیریت نیست
  • ناشناس ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    0 0
    متاسفانه دولت که نام خود را تدبیر و امیدگذاشته است و برای کاهش تورم به هر قیمت ، حتی بخشهایی از اقتصاد را که توان ایجاد اشتغال دارد را به تعطیلی و رکود کشانده است و شاید از این رو باشد که برخی نام این دولت را دولت رکود نهاده اند.
  • حامد ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    0 0
    مردم پول ندارن. حقوق ها کمه. حالا 100 میلیون وام بده. کی میتونه ماهی 2 یا 3 تومن قسط بده. باید حقوق ها افزایش پیدا کنه یا قیمت ها برگرده به قبل از تحریم. چون الحمدلله تحریم ها هم داره میره و دلار باید همون 1000 یا 1200 تومان باشه. چون اون موقع به همه میگفتن تحریم باعث شد دلار بشه 3000 تومان!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • ناشناس ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    0 0
    از وزرای دولت مخصوصا وزیر راه و شهرسازی علت رکود رو بپرسید صد در صد بالاتفاق میگن تقصیر احمدی نژاد بوده...
  • بیسیمچی ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    0 0
    به عقیده بنده تنها راه برون رفت از مشکل مسکن در حال حاضر که خریدار قدرت خرید حداقلی برای تهیه مسکن نداره و فروشنده هم نمی خواد زیر قیمت بفروشه طرح اجراه به شرط تملیک یا همون فروش اقساطیه. اما چرا طرح فروش اقساطی یا فروش با وام فعلی وزارت مسکن عملی نیست، علتش اینه که سطح تسهیلات پایین و مقادیر اقساط بالاست. خود کسایی که این طرح رو ارائه کردن گفتن که این طرح برای افراد متوسط به بالای جامعه است، اما سوال اینه که آیا واقعا الان جامعه هدف این طرح باید اقلیت متوسط جامعه باشه؟ تنها راه، فروش اقساطی املاک به متقاضی است که باید با پیش پرداخت حد اقلی و اقساط بلند مدت تا 20 یا 30 سال و بیشتر ارائه بشه
  • ایثارگر ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    0 0
    بله برادر بیسیمچی وام درصد پایینه 20 یا 30 ساله رو فقط چهل سال پیش از بانک رهنی که مسکن الان هست میتونستی دریافت کنی!!الآن فقط باید توی خواب اینگونه وامهارو دید.
  • ابراهیم ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    0 0
    به نظر بنده بهترین راه مردن است
  • ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    0 0
    دنیا این مشکل بوسیله شرکتهای معتبر ساختمانی حل کرده
  • ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    0 0
    بابا كمك كمك داريم خفه ميشيم....بغضمون كم كم ميخواد بتركه...سيلابي بياد وبا خودش ماروببره؟؟؟؟؟
  • مطهر ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
    0 0
    متاسفانه آنها صرفا "غربی" عمل می‌کنند و فقط به فکر سود هستند. سيد محسن خان ! پس شما هم از بيچاره‌گي مردم غرب خبر داري كه مسئولين آنها فقط به فكر سود خودشان هستند!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس