علی شریعتی ملقب به "معلم شهید"، هزاران کیلومتر دورتر از دیار خود آرمیده است، شریعتی که وصیت کرده بود در در حسینیهٔ ارشاد دفن شود، در نهایت و پس از یک مرگ مبهم سالهاست در کنار حرم زینب و در شهر دمشق به خاک سپرده شده است.

به گزارش مشرق، بالغ بر 38 سال است که علی شریعتی ملقب به معلم شهید، هزاران کیلومتر دورتر از دیار خود آرمیده است، شریعتی که وصیت کرده بود در حسینیهٔ ارشاد دفن شود، در نهایت و پس از مرگی مبهم؛ سالهاست که در کنار حرم زینب کبری و در شهر دمشق به خاک سپرده شده است.

ماجرای مرگ مبهم مرحوم شریعتی نیز اینگونه بود که وی طی مهاجرتش در 29 خرداد 1356 در حالیکه سه هفته از سفرش به انگلستان می‌گذشت، در ساوت‌همپتون به شکل مشکوکی درگذشت. دلیل رسمی مرگ وی انسداد شرائین و نرسیدن خون به قلب اعلام شد؛ هرچند مرگ وی به دلیل نداشتن سابقهٔ بیماری قلبی، عدم کالبدشکافی و اعلام نتیجه سریع و خبر داشتن سفارت ایران در لندن از مرگ وی قبل از اعلام رسمی خبر مشکوک بود.

در این رابطه مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی درباره اقدامات این سازمان برای ایجاد فراهم شدن شرایطی جهت تبدیل مزار مرحوم شریعتی به یک مکان فرهنگی و همچنین توجه بیشتر به آرامگاه این شخصیت مطرح ایرانی در کشور سوریه به تسنیم عنوان کرد: اماکن، بقاع متبرکه و زیارتگاه‌ها بر عهده و وظیفه اوقاف است. مثلاً ما در زینبیه چنین مزارهای داریم و یا در مصر و عراق و ... نیز که هر کدام برای خودش ستادی دارند و مربوط به ما نمی‌شود.

به گزارش تسنیم، علی شریعتی، علاوه بر شهرت زیادش برای سهم داشتن در انقلاب، به‌دلیل کارنامۀ فعالیت‌هایش برای احیای مذهب و سنت در جامعه و بیدارگری دربارهٔ سلطنت وقت نیز شهرت داشته‌است. شریعتی را در ادبیات معاصر معلم شهید می‌نامند؛ و از زمان انقلاب تاکنون یادبودهای زیادی به یاد او برگزار و اجرا کرده‌اند؛ و از آن زمان نقدها و تجلیل‌های زیادی پیرامون آثار، آراء و تأثیراتی که او بر چند دههٔ معاصر ایران گذاشته وجود دارد.

علی شریعتی مَزینانی، مشهور به دکتر علی شریعتی (زادۀ 2 آذر 1312 در روستای کاهک، سبزوار – درگذشتۀ 29 خرداد 1356 در ساوت‌همپتون، انگلیس) نویسنده، جامعه‌شناس، تاریخ‌شناس، پژوهشگر دینی اهل ایران، از مبارزان و فعالان مذهبی و سیاسی و از نظریه‌پردازان انقلاب اسلامی ایران بود؛که در 44 سالگی به‌صورت مشکوکی در انگلستان درگذشت، هم‌اکنون آرامگاه وی در مکانی نزد مقبرۀ حضرت زینب کبری در دمشق سوریه است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ناشناس ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۹
    0 0
    همانجا بماند بهتر است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس