عجله کار شیطان است!در حالی که برجام مسیرهای قانونی و رسمی خود را در زمان مقرر طی کرده و مقام معظم رهبری هم در نامه ای روشن با لحاظ شرایط 9گانه دست دولت را برای اجرای آن باز گذاشته است، دیگر عجله و اقدام پنهانی معنایی ندارد.

 به گزارش مشرق، آغاز جمع آوری سانتریفیوژها، خبری بود در مرز تایید و تکذیب که از دیروز در برخی رسانه ها منتشر شد وهنوز نیز صحت وسقم آن به صورت رسمی اعلام نشده  است. اگرچه کفه وزنه ی تایید این ادعا، سنگین تر از رد آن است چرا که  اولین بار به نقل از رییس سازمان انرژی اتمی بیان شد.

خبری که از شرق دور آمد!

به گزارش «وطن امروز»علی اکبر صالحی در جریان سفر خود به ژاپن  و در پاسخ به سئوال خبرنگار خبرگزاری«کیودو» که پرسیده بود آیا ایران روند کاهش شمار سانتریفیوژهای تاسیسات اتمی خود را به استناد برنامه جامع اقدام مشترک آغاز کرده است؟ این موضوع را تایید کرد. رئیس سازمان انرژی اتمی گفت ایران اجرای توافق هسته‌ای از جمله کاهش تعداد سانتریفیوژهای غنی‌سازی اورانیوم را آغاز کرده است. او در ادامه گفته است که  ما کارهای مقدماتی را آغاز کرده‌ایم، به طور خاص در حال کاهش سانتریفیوژها از جمله در تأسیسات نطنز هستیم. با این حال  اجرای کامل توافق نیازمند زمان است.

خبر این اقدام در حالی منتشر شد که مقام معظم رهبری در اولین بند از نامه اخیر خود به رییس جمهور  بر لزوم گرفتن «تضمین های قوی وکافی برای جلوگیری از تخلف طرف های مقابل که از جمله‌ی آن اعلام کتبی رئیس‌جمهور آمریکا و اتحادیه‌ی اروپا مبنی بر لغو تحریم ها است» تاکید نموده اند. ضمن این که در بند دیگر نامه مقررشد پیش از هر اقدامی«یک هیئت قوی و آگاه و هوشمند، برای رصد پیشرفت کارها و انجام تعهدات طرف مقابل» تشکیل شود. هیئتی که  طبق این نامه باید ترکیب و وظایف آن در شورای عالی امنیت ملی تعیین و تصویب  می شدکه نشد!

تعابیر متفاوت از «مقدمات جمع آوری»

 با اعلام خبرآغاز اقدامات ایران برای اجرای برجام، بیست نفراز نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تذکری به رئیس‌جمهور با اشاره به این موارد مهم در نامه رهبری، خواستار توقف دستور جمع‌آوری سانتریفیوژهای فردو و نطنز شدند.

 همچنین«حمید رسایی» نماینده مردم تهران در بهارستان، در جلسه امروز مجلس طی تذکری با بیان این که بند اول فرمایش مقام معظم رهبری لغو تحریم‌ها در مذاکرات بود، گفت:«تاکنون هیچ اقدامی از جانب دولت [برای گرفتن ضمانت ازکشورهای تحریم کننده] نشده و اکنون سانتریفیوژ‌ها در نطنز در حال جمع‌آوری است. مهم تر از گفتن شعار مرگ بر آمریکا این است که سخنان رهبری انقلاب زمین نماند و دولت تا گرفتن تضمین کتبی اقدامی نکند». رسایی در ادامه گفت:«صبح به آقایی این موضوع را گفتم، وی در پاسخ بنده اعلام کرد آنها نزد مقام معظم رهبری رفته‌اند و ایشان این امر را پذیرفتند. بازی باید تمام شود زیرا رهبر انقلاب یک مطلبی را علناً اعلام می‌کند و بعد آنها می‌گویند حضوری صحبت کردند و آقا پذیرفته است».

«جواد کریمی‌قدوسی» نماینده مشهد و از منتقدان سرسخت برجام  هم  در گفت‌وگو با تسنیم، جزئیات بیشتری از این موضوع طرح کرد و گفت:«آقای عراقچی و کمالوندی روز یکشنبه در کمیسیون امنیت ملی اعلام کردند که سانتریفیوژی در سایت‌های هسته‌ای جمع نکردیم و در حال آماده‌سازی مقدمات آن هستیم. برداشت ما این بود که تهیه مقدمات یعنی اینکه پرسنل این سایت‌ها توجیه شوند، پیمانکار انتخاب شود و برای نحوه نگهداری سانتریفیوژها پس از جمع‌آوری در حال برنامه‌ریزی هستند اما یک روز پس از این جلسه، با پیگیری‌های صورت گرفته متوجه شدیم که در حال جمع‌آوری زیرساخت‌ها را در فردو و نطنز هستند».

این نماینده مجلس تصریح کرد:«با تحقیقات صورت گرفته، خبر موثق داریم که در سایت‌های هسته‌ای فردو و نطنز جمع‌آوری لوله‌ها، سنسورها، رادارها، شیرآلات و سیستم‌های برق و اتوماسیون هوشمند را شروع کرده اند و در حال جمع‌آوری دستگاه‌های سانتریفیوژ هستند.در نطنز، وضعیت از فردو گسترده‌تر است. مواضع آقای عراقچی و کمالوندی را به شدت رد می‌کنیم چراکه آقای عراقچی شب گذشته هم اعلام کرد که سانتریفیوژی جمع نکردیم و تنها مقدمات جمع‌آوری آنها صورت گرفته که این کذب است».

اشاره کریمی قدوسی به صحبت های شب گذشته عراقچی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما بود. جایی که این عضو تیم مذاکره کننده هسته ای، به نامه باراک اوباما به چهار وزیرش به عنوان سندی برای جدیت آمریکا در رفع تحریم ها اشاره کرد:« رییس جمهور آمریکا از کلمه من به شما دستور می دهم استفاده کرده و به وزیر انرژی، تجارت، خزانه داری و امورخارجه دستور داده است. اولاً از وزیرخارجه خواسته تحریم های کنگره را متوقف کند و به بقیه گفته  آمادگی های لازم داشته باشند تا متوقف کنند». برداشت عراقچی از این نامه این است که «در کلیت ماجرا که در شرط اول مقام معظم رهبری است، به نظر ما ظاهراً تضمین کتبی محقق شده. قطعا این را یکی دو روز دیگر حقوقدانان ما نیز اعلام می کنند. دوستان ما در سازمان انرژی اتمی می گویند مقدمات اقدامات ما در فردو و نطنز شروع شده است».

تعجیل بی مورد دولت، شائبه اختلاف میان ارکان حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران را ایجاد خواهد کرد

 البته او در پاسخ سئوال بعدی مجری برنامه که پرسید این بدین معناست که سانتریفیوژها جمع شده؟ چنین پاسخ داد:« تا جایی که خبر دارم نه. اینطور نشده. مقدماتش که بحث فنی دارد شروع شده است. مسایلی مانند آماده سازی انبارها و از این قبیل انجام شده. برخی از لوله ها و اتصالات اولیه را باید قطع کنند. جزئیات فنی را من تسلط ندارم. از نظر ما ظاهر امر درباره شرط اول مقام معظم رهبری درباره تضمین های کتبی محقق شده و می توانیم اقدامات خود را آغاز کنیم ولی منتظر نظر آخر حقوقدانان خود هستیم…. الان تحریم ها قانونا برداشته شده ولی روز اجرایی شدن حدود ۲ ماه دیگر است.در نامه آقای اوباما و مصوبه اتحادیه اروپا چنین عبارتی نیست که ساختار تحریم ها سر جایش است. اگر چنین حرفی بزنند طبق فرموده رهبری، از نظر ما نقض برجام است».

 به کجا چنین شتابان؟!

  هرچند اقدام به محدودسازی تعداد سانتریفیوژها طبق آنچه در متن برجام توافق شده است،در روند طبیعی خود انجام خواهد شد اما تعجیل دولت در آغاز این فرایند غیرمنطقی به نظر می رسد.آن هم در شرایطی که هیچ کدام ازدو شرط مهم مندرج در نامه رهبری به رییس جمهور محقق نشده است. نه طرف مقابل تحریم ها را به شکل کامل و روشن (و نه با متون مبهم تفسیر بردار) لغو کرده و نه هیئتی برای رصد دقیق و مداوم اقدامات مرتبط با برجام از جانب شورای عالی امنیت ملی تشکبل شده است. در چنین شرایطی جمع آوری تاسیسات هسته ای پیامدهای مطلوبی در پی نخواهد داشت. این تعجیل بی مورد دولت، شائبه اختلاف میان ارکان حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران را ایجاد خواهد کرد. ضمن این که نوعی آشفتگی مدیریتی آن هم در ابتدای مسیر اجرا شکل می گیرد. وضعیت نامطلوبی که قطعاً مورد توجه و علاقه رسانه های بیگانه و سران کشورهای اروپایی قرار خواهد گرفت.

در حالی که توافق ایران و ۱+۵ مسیرهای قانونی و رسمی خود را در زمان مقرر  طی کرده و  مقام معظم رهبری هم در نامه ای روشن وصریح با لحاظ شرایط ۹گانه، دست دولت را برای اجرای این توافق باز گذاشته است دیگر  عجله و اقدام پنهانی معنایی ندارد. غفلت از فراهم کردن شرایط مورد تاکید رهبری و مجلس تهدیدزایی و فرصت سوزی است. چرا که تجارب قبلی به خوبی نشان داده است که اعتماد پیش دستانه به غربی ها، عاقبت خوشی را رقم نمی زند. اگر عجله کردن در کارهای روزمره، امری مذموم بوده و در افواه عمومی به «کار شیطان» تعبیر می شود،تعجیل دراجرای برجام را هم می توان در راستای اهداف شیطان دانست. شیطانی که فردا سی ششمین سالگرد فتح لانه اش به دست جوانان انقلابی ایران را به نظاره خواهد نشست.

منبع: رصد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس