سخنان ديروز (دوشنبه) حسين اميرعبداللهيان معاون عربي آفريقايي وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در رسانه هاي استکبار و غرب با واکنش هاي منفي مواجه شد و ادعا کردند که ايران از ابتدا نيز علاقه چنداني به حضور در اين نشست نداشته و با اين کار قصد دارد اسد را در منصب قدرت حفظ کند.

به گزارش مشرق، روزنامه آمريکايي نيويورک تايمز (new york times) در گزارشي با سوري قلمداد کردن اين تهديد نوشت: "ايران به خاطر نقش غيرسازنده عربستان است که تهديد به عقب نشستن از اين گفت وگو ها کرده است. البته هنوز مشخص نيست که اين تهديد جدي است يا بيشتر شبيه به موضع گيري هاي ديپلماتيک مي باشد ولي نشان دهنده شکاف عميق ميان آنها و سعودي هاست."

اين روزنامه با اشاره به صحبت هاي معاون وزير امور خارجه مدعي شد که اگر ايران از مذاکراتي که براي مدت ها خواهان آن بود، خارج شود؛ چيزهاي زيادي را از دست مي دهد و اين تهديد ايران تنها سه روز پس از پايان جلسه اول گفت وگوها بيان شد.

خبرگزاري انگليسي رويترز (reuters) با اشاره به درگيري‌هاي سياسي جمهوري اسلامي ايران و عربستان سعودي پرداخت و مدعي شد که بخاطر بالا گرفتن تنش‌ها ميان اين دو کشور، ايران تهديد کرد که از مذاکرات صلح سوريه خارج خواهد شد.

رويترز در اين باره نوشت: "روز دوشنبه (امروز)‌ ايران با اشاره به نقش منفي عربستان سعودي اعلام کرد که اگر مذاکرات غيرسازنده باشد، از آنها کنار خواهد کشيد. اين جديدترين پيچش لفاظي‌ها ميان اين رقباي منطقه‌اي است که خود را وارد هر معرکه‌اي در خاورميانه مي‌کنند!"

"صحبت‌هاي نامناسب روبه افزايش ميان ايران شيعه و عربستان سنّي باعث کم شدن اميدها براي روابط بهتر پس از آرام شدن دشمني‌ها جهت شرکت کردن در اولين جلسه مذاکرات صلح سوريه شد."

نشريه نيوزويک (newsweek) به درگيري لفظي ميان وزير خارجه عربستان و ايران پرداخت و نوشت: "در انتقادي غيرمعمول از يک شخص (سياسي) رئيس جمهور ايران روز شنبه عادل الجبير وزير خارجه عربستان را يک مرد جوان بي‌تجربه خطاب کرد."

اين نشريه با اشاره به گزارش رويترز معتقد است که حالا بعد از اينکه براي اولين بار تهران و رياض دور يک ميز مذاکره براي حل کردن درگيري‌ها در سوريه ميان ايران و روسيه که خواهان ماندن اسد و عربستان، ترکيه و ديگر کشورهاي خليج فارس که حامي تروريست‌ها و شورشيان در سوريه هستند، جمع شدند؛ اميدها براي دست يابي به نتيجه در حال از دست رفتن است.

روزنامه بيزنس استاندارد (businessstandard) با انتشار خبر تهديد ايران به خارج شدن از مذاکرات صلح سوريه نوشت: "وزير خارجه عربستان معتقد است که گفت وگوها بايد به يک تاريخ و اقدامات مورد نياز براي براندازي بشار اسد ختم شود."

اين روزنامه با اشاره به مخالفت ايران با فشارهاي خارجي بر دولت قانوني سوريه نوشت: " ايران گفته که فشارهاي خارجي بر رئيس جمهور اسد را به بهانه حل بحران سوريه نمي پذيرد. "

هافينگتون پست (huffingtonpost) نيز که علت تصميم ايران براي خروج از مذاکرات را اظهارات توهين آميز وزير خارجه عربستان مي داند، نوشت: "هنوز 24 ساعت از گفت‌وگوهاي وين نگذشته بود که جبير در يک کنفرانس مهم امنيتي در منطقه بشدت به سياست‌هاي ايران حمله کرد. وي همچنين ايران را متهم به ارسال سلاح به بحرين و عربستان کرد."

رسانه صهيونيستي آروتز شوا (arutz sheva) نيز با انتشار اين خبر گزارش داد که ايران اگر مذاکرات را سازنده ارزيابي نکند به سرعت از آنها خارج مي شود زيرا معتقد است که عربستان سعودي در حال ضربه زدن به شانس دستيابي به صلح است. درحالي که 17 کشور دنيا براي اولين جلسه گفت وگوهاي صلح سوريه حاضر شدند.

ديگر خبرگزاري ها، روزنامه ها و پايگاه هاي خبري نيز براي پوشش اين خبر، به بازنشر گزارش رويترز پرداخته و با لحني هراسناک نوشتند که ايران اين مذاکرات را ترک خواهد کرد.

حسين اميرعبداللهيان روز دوشنبه در مصاحبه با شبکه العام گفته بود: "اگر نشست‌ها صرفا نمايشي و اعلام مواضع و نشست‌هايي باشد که حقوق مردم سوريه بخواهد در آن ناديده گرفته شود، طبيعي است که يا بايد مسير اين نشست‌ها و گفت‌وگوها اصلاح شود و يا اينکه چنان‌چه گفت‌وگوها بي‌ثمر باشد ايران در آن شرکت نخواهد کرد."
منبع: جام نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • رضا ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
    0 0
    احسنت به ظریف و معاونانش
  • الف وم ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
    0 0
    ما ایرانی ها غیرت و شرفمان را سر جوی آب نیاورده آیم که آقا ی الجبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی توهین کند و احسنت به ظریف و معاونانش.
  • ابو عون ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
    0 0
    ایران باید قاطع دربرابر کسانی که بحث مسلمان شیعه و سونی رو به وسط میکشن و دلیل اختلاف با عربستان رو این عنوان میکنند بمونه، همینطور درباره حمله به یمنی که داعش زده هست هم بگوید
  • ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
    0 0
    تورا به خدا ملک سلمان یکم از پول نفتتون رو بدین غذا برای این وزیر خارجه تون یکم رشد کنه لا اقل یکم کندر بهش بدین مغزش رشد بکنه
  • ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
    0 0
    مشرق یه کم دقت کن...
  • ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۳
    0 0
    احسنت به معاون جناب امیر عبداللهیان
  • ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۳
    0 0
    جبیر از یانکی ها چماق و هویج یاد گرفته ولی عصای پیرمردای سعودی هیچ شباهتی به چماق نداره و هویجش رو هم کرم خورده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس