کد خبر 489698
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۷

با اینکه پژوی 405 فرانسه نزدیک به 30 سال است در اروپا تولید نمی شود اما در ایران هنوز پیش فروش می شود.

به گزارش مشرق ، سال هاست که خودروسازی ایران به مستعمره بی چون و چرای شرکت های خودروسازی فرانسوی تبدیل شده است. در حالی که در آغاز ورود صنعت مونتاژ؛ خودروسازی ایران به شکل مونتاژ طیف متنوعی از خودروها را تولید می کرد در دوران پس از جنگ به یک باره پژو و رنو به عنوان مهمترین شرکای دو شرکت خودروسازی ایران در آمدند و به تدریج بازارهای ایران به تولیدات فرانسوی و به ویژه پژو اختصاص یافت.

نکته اینجاست که در این دوران جدید خودروسازان جدیدی از آسیا و دیگر قاره ها وارد بازار شدند که نه تنها از کیفیت بهتری برخوردار بودند بلکه از لحاظ قیمت و حتی زیبایی و امکانات به مراتب شرایط بهتری از تولیدات فرانسوی داشتند.

اما مدیریت ضعیف و غیر حساب شده در صنایع خودروسازی ایران باعث شد که فرانسوی ها نه تنها خود را مشتری بازار ایران بدانند بلکه اکنون به علت استشمام بوی تشنگی بازار ایران و سرخوردگی مردم از تولیدات داخلی از یک طرف و احتمال آزادی عمل بیشتر در صورت برداشته شدن تحریم ها از سوی دیگر باعث شده است خود را مالک بازار ایران بدانند و مدیران صنعتی کهنسال و به اصطلاح باتجربه صنعت ایران و به ویژه خودروسازی را تهدید کنند که باید با شرکت های فرانسوی پژو و رنو قراردادهای بلندمدت دیگری امضا کنند و در غیر اینصورت مفاد قرارداد پیشین خود با ایران را افشا می کنند.

هنوز مشخص نیست که مدیران عالیرتبه صنعت ایران در دو دهه اخیر چه امتیازاتی به فرانسوی ها داده اند که فرانسوی ها به خود جرات می دهند ایران را تهدید کنند.

البته اگر واقع‌بین باشیم باید بپذیریم اگر شرکت های تولیدی خودمان هم بتوانند کشوری را پیدا کنند که از نظر فناوری عقب تر و نیازمند به تولیدات ما باشد تا جایی که بتواند برای کسب سود تلاش می کند چه برسد به پژو و رنوی فرانسه که تا دهه 1990 یک شرکت نیمه جان اروپا بودند که به واسطه یکی دو خودوری باکیفیت در طول حدود 20 سال توانستند روی پای خود بایستند. ایران و بازارش مهمترین دلیل برای جلوگیری از ورشکستگی آنها بودند به گونه ای که پس از عقد قرارداد بلندمدت با ایران این خودروسازان دست چندم به جمع چند تولیدکننده نسبتا مهم جهان تبدیل شدند.

توافق دو خودروساز ایرانی با فرانسوی ها به گونه ای یک طرف بسته شده است که به گفته تحلیلگران و حتی گزارش مجلس شورای اسلامی خودروهای این کشور اروپایی بین 20 تا 30 درصد گرانتر از دیگر کشورها به ایرانی ها عرضه می شود ضمن اینکه کیفیت این خودروها نیز هم تراز با خودروهای اروپایی نیست.

قرارداد به گونه ای است که فرانسه هیچ گاه به توقف تولید رضایت نمی دهد. به عنوان نمونه با اینکه پژوی 405 فرانسه نزدیک به 30 سال است در اروپا تولید نمی شود اما در ایران هنوز پیش فروش می شود. کمتر از 20 سال از تولید خودرویی که در ایران با نام پارس تولید می شد در اروپا  می گذرد و خودروی 206 فرانسه نیز تنها در سال های 1998 تا 2002 از خودروهای با کیفیت و به روز دنیا محسوب می شد و مدت هاست جای خود را به دیگر خودروها داده است.

نکته جالب نخست سکوت مدیران ارشد صنعت و خودروسازی وقت ایران است که از قضا برخی از انها اکنون مسئولیت مهمی دارند. آنها هیچ پاسخی به تهدید خارجی ها نمی دهند و تلاش هم نمی کنند تا افکار عمومی در داخل را با دادن اطلاعات درست و دقیق در مورد بی تدبیری هایی که در گذشته آفریدند قانع سازند.

نکته جالب بعدی به زیاده خواهی های دو شرکت فرانسوی و به ویژه پژو مربوط است. پژوی فرانسه مسئولان ایرانی را تهدید می کند تا سهم 40 درصدی خود را در بازار ایران حفظ کند. براساس گزارش وزارت صنعت ایران که در مردادماه جاری منتشر شد پژو کماکان سلطان تولید خودرو در ایران است و رقبای دیگر برای گرفتن سهم این خودروساز باید تلاش گسترده‌ای انجام دهند.

بر پایه این آمار در چهارماهه نخست امسال، برند پژو در سبد محصولات ایران خودرو 72 درصد سهم داشته است ضمن اینکه رنو به عنوان دیگر شریک تجاری ایران‌خودرو 2.5 درصد از سبد محصولات ایران خودرو را تولید کرده است. در مجموع  در چهار ماه نخست امسال، کارخانه‌های خودرو کشور، 329 هزار دستگاه انواع خودرو سواری به تولید رسانده‌اند که حدود 40 درصد این تولیدات با برند پژو به تولید رسیده است.

این درحالی است که سهم پژو در کشو مادر یعنی فرانسه به مراتب پایین تر است. در این زمینه توجهی اندک به آمار تولید و فروش خودرو در فرانسه نه تنها جالب توجه بلکه دردآور است زیرا اتکای نزدیک به 30 ساله به یک خودروساز درجه 2 اروپا باعث ایجاد انحصار در بازار ایران و عقب ماندگی بسیار زیاد از بازار جهانی و ضررهای هنگفت مالی و جانی مردم شده و مسئولیت ان نیز تنها بر عهده مسئولان و مدیران صنعت و خودروسازی و طمع ورزی شرکت های داخلی و فرانسوی است.

اطلاعات منتشر شده در وبسایت آمار فروش خودرو در اروپا (Car Sales Statistics) در سه ماهه نخست سال 2014 میلادی نشان می دهد که شرکت های فرانسوی در کل اندکی بیشتر از نیمی از بازار کشور فرانسه را در اختیار داشتند و در این زمینه رنو با برخی مدل های خود توانسته است رتبه اول را داشته باشد.

بر پایه این آمار در این دوره سه ماهه بیشتر از 446 هزار خودرو در فرانسه به فروش رسید که نزدیک به 56 درصد از آنها تولید فرانسه بود و مابقی از خودروهای وارداتی به این کشور بوده است.
نکته اینجاست که گروه پژو سیتروئن با تولید 135 هزار دستگاه خودرو 30 درصد از بازار فرانسه را در اختیار داشته است و گروه خودروسازی رنو 26 درصد آن را به خود اختصاص داد. مابقی خودروهای فروخته شده در فرانسه وارداتی بودند و به ترتیب گروه فولکس واگن 12 درصد، گروه جی ام، نیسان، تویوتا و فورد نیز هرکدام 4 درصد از بازار فرانسه را در اختیار داشته اند. مابقی بازار این کشور نیز به دیگر شرکت ها همچون فیات، بی ام دبلیو، هیوندای، کیا، هوندا، بنز و دیگر شرکت ها اختصاص داشت.

سوال مهم و اصلی که مسئولان باید جواب بدهند اینجاست که چرا پژو به عنوان ششمین شرکت بزرگ اروپا در کشور خودش یعنی فرانسه باید 30 درصد بازار را در اختیار داشته باشد اما در کشور ما ایران سهم پژو بیشتر از 40 درصد است؟

آیا مشکل در ناتوانی دیگر شرکت های اروپایی و غیراروپایی همچون فولکس، جی ام یا هیوندای و ... در تامین خودرو برای فرانسوی هاست؟ یا حمایت از بازارهای داخلی یا غیر انحصاری بودن باعث شده است که شرکت های فرانسوی این سهم را در بازار به دست بیاورند؟ یا مهمتر اینکه مدیران این صنعت در فرانسه چه نقشه راهی را دنبال می کنند که هم به رضایت و آسایش مشتریان فکر می کنند و هم به حضور موفق در بازارهای داخلی و خارجی؟

شاید همانطور که وزیر صنعت کنونی که نزدیک به 3 دهه قبل نیز سیاستگذار صنعت و فعال در حوزه خودرو بود حق دارد که می گوید باید به جای کالا، مدیر از خارج وارد کنیم.

پاسخ به این سوال ها می تواند حلقه مفقوده مدیران داخلی وزارت صنعت و سپس مدیران دو شرکت خودروسازی داخلی باشد که بیشتر از 80 درصد بازار داخلی را در انحصار خود دارند اما با 50 سال تجربه در دیگر کشورهای جهان هیچ جایگاهی (البته به جز حضور کمرنگ در یکی دو کشور) را ندارند؟

شاید منطق و روش های مدیریتی فرانسوی ها در استثمار شرکت ها و مردم ایران بتواند درس هایی را به مدیران شرکت ها و صنایع تولیدی ایران در کسب بازارهای جدید در سراسر دنیا در دوران پس از اجرای احتمالا کامل برجام بدهد.


منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 26
  • ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    0 0
    جانا سخن از لب ماگویی.. یه همچین چیزی بود شعرش ولی شما دامه بده
  • ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    0 0
    کمپین تحریم خودروهای فرانسوی راه می اندازیم مشکلی نداره که.
  • ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    0 0
    اگر فرانسوی ها اینقدر پررویی میکنند به دلیل ضعف ونادانی میدران صنعت خودروسازی ماست وما مردم نباید اجازه چنین کارها بدهیم
  • ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    0 0
    کو گوش شنوا؟ قدیمی ها گفتند "کسی که خوابه میشه بیدارش کرد،ولی کسی که خودش را به خواب زده هرگز"
  • ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    0 0
    دلم به حال بیچارگیمون میسوزه با این همه زحمتی که میکشیم حقمون این زندگی نبود امیدوارم بزاریش رو سایت ممنون...
  • وطن ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    0 0
    مشكل اساسي ملت ايران گروهي مسئولين و مديران راكد انديش و سودجو كه فقط به دوره كاري خود فكر مي كنند و آينده را در نظر نمي گيرند و با چه كنيم چه كنيم سرمايه هاي ملت و كشور را به نابودي كشيده اند و مي كشند چرا در كشور سيستم بازرسي و قضايي به معناي واقعي جهت رسيدگي به اين سهل انگاري ها وجود ندارد فســـــــــــــــــاد بيداد مي كند
  • ایرانی ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    0 0
    از پراید و خودروی قدیمی متنفرم به فکر ملت باشید تا ملت هم پشتیبان شما باشد
  • مانی ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    0 0
    پرنده های قفسی عادت دارن به بی کسی مجبوریم خودروی چهل سال پیش رو سوار شیم؟؟
  • مهدی ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    0 0
    فقط وفقط سودزیاد
  • نادر ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    0 0
    متن خوبی بود.مردم فقط بانخریدن میتوانند جلوی زیاده خواهی پژو ورنو والبته ایرانخودرو را بگیرند.اما اگر قراردادهایی که بااینها بسته میشود در مجلس وسازمان بازرسی کل کشورهم بررسی شودجلوی تقلب احتمالی گرفته میشود مضافا براینکه المان وژاپن خودروهای بهتری دارند.
  • سروش ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    0 0
    باید به جای کالا، مدیر از خارج وارد کنیم. خدایی این جمله برای ایران و ایرانی شرم آور نیست که بهمون بگن باید مدیر وارد کنیم یعنی مدیران ما این قدر بی غیرتند
  • ماه نشان ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    0 0
    آیا بغیر از پژو خودروساز دیگری در کره زمین وجود ندارد؟
  • رحمن ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    0 0
    شما هی گلویت را پاره کن مگر گروه تفحص درست نشد چه کردند ؟ کو گوش شنوا .متاسفانه همه ضمینه های فساد برای نفوذ غرب در ایران تضمین شده است .آدم های سالم هم که به گوشه عزلت رفته اند.خود کرده را علاج نیست.
  • ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    0 0
    مدیران ایرانی اگر مشکل نداشتند . بایدتودهن مدیران فرانسوی میزدند . بدبختی ملت مدیران شوکولاتی.
  • ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    0 0
    از ماست که بر ماست!
  • محمد رضا ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    0 0
    این مشکلات فقط و فقط با مقاومت مردم در ادامه راه نخریدن خودرو بی کیفیت حل خواهد شد. دولت هم ثابت کرده بجای فشار اوردن به این مدیران سنتی و واپس گرا برای اصلاح وضعیت کنونی صنعت خودرو ،با حمایت مالی تشویقشون هم میکنه. مشرق جان لطفا شجاعت داشته باش و سانسورش نکن.
  • ناشناس ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    0 0
    چه عجب بالاخره یکی پیدا شد دو کلام حرف درست و حسابی بزنه
  • پويا ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    0 0
    بزرگترين خدمت به صنعت خودروسازي كشور نخريدن است، درسته عده اي از كاركنان اين شركتها بيكار خواهند شد ولي دست يه عده از رانت خودرو قطع خواهد شد و به زودي صنعت خودرو با تحول اساسي روبرو خواهد شد كه به نفع كل جامعه خواهد بود
  • ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    0 0
    خود کرده را تدبیر نیست
  • علی ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    0 0
    مسولین عزیز و بزرگوار خودرو ساز ایران این مردم هر جه می خواهند بگوییند شما کار خودتان را بکنید ........بی خیال مردم
  • امید ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    0 0
    ضعف مدیریت داخلی سالهاست فشارش روی مردمه و این موضوع رو همه میدونن . حالا باج دادن به فرانسه نوش جونتون و نشون بی عرضگی لایقتون باشه.
  • ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    0 0
    خودرو اصلن جزو واجبات زندگی نیست و نیاز نیست اینقدر. صحبت شود. خیش و نعل اسب تولید کردنشان بهتره چون کشاورزی رشد میکند.
  • ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    0 0
    اگه اختلاس و این تبعیضات فاحش نباشه به خدا با همین اشغال های داخلی هم دوام میاریم فقط مطمئن باشیم چند سال دیگه پیشرفت حاصل میشه نه این که مردم متوسط و ضعیف سختی بکشن بعد عروس خانوم 19 ساله فلان بابا با بی ام دبلیو جولان بده یا فلان خواننده شاسی بلند سوار بشه یا فلان بابای قلدر کمری داشته باشه
  • امیر بانکی ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    0 0
    ما برای 500نفر از عزیزان هموطن کا در عربستان کشته شدند عزای عمومی میگیریم وتهدیدبه پاسخی سخت وخشن میکنیم اما برای 30هزار کشته سالانه رانندگی نه عزای عمومی ونه پاسخی سخت وخشن فقط سکوت
  • ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    0 0
    جانا سخن از زبان ما می گویی ...
  • سیروس ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    0 0
    ای جان! چه حالی کنه صنعت چین!!!
  • ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    0 0
    ما خیلیلی پیشرفت کردیم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • عدالت ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
    0 0
    وقتی وزیر صنعت به فکر آوردن مدیران از خارج است مدیران خودرو هم این کارها رو انجام می دهند. فقط ماندم آیا این ها دین و ایمان ندارند ؛ادعای مسلمانی می کنند ولی کار مسلمانی رو اجنبی ها می کنند مانند مدیر تویوتا
  • بنام ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
    0 0
    هر چه باشد قبول داریم ولی جنس چینی نباشد بیاد داریم که همین تانکر های سوخت رسان بی ترمز چینی در روی جاده ها چه بلایی به سر این مردم بیگناه اوردند و هیچ کدام از مسئولین دلسوز به این مسئله اهمیت نداده و ان را به فراموشی سپردند جان مردم بی ارزش شده اگر ارزش داشت مسئولین یک کالای خوب و با دوام انتخاب می کنند که هم خدا راضی باشد و هم مشتری

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس