یک روز پس از ورود ناو هسته ای آمریکا به یکی از بنادر ژاپن که با استقبال مردم این کشور نیز همراه نبود، اینک خبرها از نخستین گشت رزمی زیردریایی هسته ای چین در دریای جنوبی، جایی که این کشور با برخی از همسایگان خود در خصوص مالکیت آن دارای مناقشه است، حکایت دارد.

به گزارش مشرق، مدل این زیر دریایی بر اساس آنچه ارتش چین اعلام کرده دارای قابلیت های هسته ای است و موشک های نصب شده بر روی آن به گونه ای است که می تواند به راحتی تمامی ایالت های آمریکا را هدف قرار دهد.

روزنامه «ارتش چین» در گزارشی اعلام کرد که «094» مدل این زیردریایی است که 41 خدمه دارد و به تازگی به تمامی پرسنل آن نشان درجه یک رزمی اعطا شده است.

با این وصف روزنامه «مینگ پائو» از هنگ کنگ در گزارشی خاطرنشان کرده است که اعطای این نشان به خدمه زیردریایی هسته ای چین نشان دهنده آن است که نخستین ماموریت این وسیله جنگی با عنوان عملیات گشتی ـ رزمی به پایان رسیده است.

جزییات زیادی در باره این عملیات محرمانه فاش نشده است اما در صورتی که این زیردریایی در مناطقی نزدیک به ژاپن موشک های خود را پرتاب کند قادر است حتی اهدافی در آلاسکا را مورد اصابت قرار دهد.

موشک های این زیردریایی از نوع جی ال - 2 و بالستیک است و برد آنها بیش از 7 هزار کیلومتر برآورد شده است. گفته می شود پرتاب این موشک ها پیشتر و در سال 2013 میلادی با موفقیت آزمایش شده است.

تلاش های چین بر این استوار است که از این نوع زیردریایی و دیگر تجهیزات دریایی خود بیشتر در دریای جنوبی که مورد منازعه میان قدرت ها است، بهره بگیرد.

انجام گشت رزمی توسط زیردریایی هسته ای چین در حالی صورت می گیرد، که روز گذشته - پنجشنبه - ناو هسته ای «یو اس اس رونالد ریگان» آمریکا در بندر «یوکوسوکا» ژاپن پهلو گرفت.
این ناو جدید آمریکا با 5 هزار خدمه جایگزین ناو هسته ای «یو اس اس جرج واشنگتن» است که از ناوهای هسته ای آمریکا بود که سال 2008 میلادی وارد ژاپن شد و ماه می گذشته این بندر را ترک کرد.

حال این حرکت چین به باور کارشناسان نشان دهنده این موضوع است که این کشور با انجام این عملیات گشت زنی، به نوعی آمادگی خود را برای مقابله با هر نوع تهدیدی در دریای جنوبی اعلام کرده است، دریایی که پکن که خود را حاکم بلامنازع بخش قابل توجهی از آن می داند و با برخی از همسایگان خود در خصوص مالکیت آن مناقشه دارد.

چین بارها اعلام کرده است که جزایر مورد منازعه در دریاهای شرقی و جنوبی میان چین با ژاپن و فیلیپین به این کشور تعلق دارد و آمریکا نباید در خصوص این موضوع مداخله کند.

از سوی دیگر ژاپن روز گذشته از ورود ناو هسته ای آمریکا به این کشور به گرمی استقبال کرد و آن را نشانی از تعمیق مناسبات نظامی دو کشور بخصوص در منطقه دانسته است.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس