کد خبر 477743
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۵

چین اعلام کرد که پس از ساخت موفقیت آمیز اولین ناو هواپیمابر خود، اینک قصد دارد دومین ناو خود را که به مراتب پیشرفته تر و مدرن تر است، در راستای توسعه و افزایش قدرت نظامی اش در دریاها بسازد.

به گزارش مشرق، تلاش ها و برنامه های دولت چین برای مدرن سازی توان نظامی به ویژه در بخش دریایی، به شدت نگرانی های مقامات آمریکایی را برانگیخته و این موضوع به باور کارشناسان، چالشی بزرگ برای این کشور در اقیانوس آرام به حساب می آید.

به گفته کارشناس نظامی، افزایش توان نظامی چین در عرصه دریایی باعث افزایش حضور این کشور در اقیانوس آرام شده است که آمریکا برای مقابله با آن مجبور است از حضور دریایی خود در دیگر مناطق بکاهد.

خبر ساخت ناو جنگی از سوی چین در شرایطی مطرح می شود که به تازگی ناو هسته ای هواپیمابر «رونالد ریگان» آمریکا در میان اعتراضات مردمی در بندر نیروی دریایی «یوکوسوکا» ژاپن پهلو گرفت.

چین هم اکنون دارای یک ناو هواپیمابر موسوم به ناو «لیائونینگ» است که دو سال پیش ماموریت هایی را در اقیانوس آرام و دریای جنوبی انجام داده است. روزنامه «کامرشیال دیلی» هنگ کنگ  مدل ناو هواپیمابر جدید چین را «A 001» عنوان کرد که دارای فن آوری های جدید الکترو مغناطیسی است و تجهیزات پیشرفته تری نسبت به اولین ناو این کشور بر روی آن نصب خواهد شد.

گزارش می افزاید: فن آوری های جدید در نظر گرفته شده در این ناو به جنگنده ها این امکان را می دهد که با سوخت بیشتر و حجم بالای تسلیحاتی بر روی آن نشست و برخاست کنند.

چین بر این باور است که قابلیت های بالایی به لحاظ نظامی دارد و با توجه به داشتن محدوده دریایی و ساحلی وسیع، یک ناو برای تامین امنیت این کشور کفایت نمی کند. ارتش این کشور حتی پیشتر اعلام کرده بود که اگر لازم باشد برای ساخت ناوهای بیشتری دست به کار خواهد شد.

چین ناوهای هواپیمابر را نماد ملت های بزرگ می داند و ارتش این کشور تاکید دارد که این تجهیزات بر اقتدار کشور می افزاید.

«مایکل مک دویت،» دریادار سابق نیروی دریایی آمریکا و عضو ارشد «مرکز تحلیل های دریایی» (سی ان ای) اخیرا در سخنانی اعلام کرد: «با روندی که چین در پیش گرفته، ظرفیت های نیروی دریایی «ارتش آزادی بخش خلق» چین در 5 سال آینده از بسیاری از کشورها پیشی خواهد گرفت؛ این کشور ناوهای هواپیمابر بیشتری نسبت به کل ناوهای هواپیمابر هند و انگلیس در اختیار خواهد داشت و تعداد زیردریایی های هسته ای آن بیشتر از زیردریایی های هسته ای یکی از کشورهای فرانسه یا انگلیس خواهد بود.»

او همچنین تاکید کرد که «تعداد ناوشکن های نیروی دریایی این کشور نیز برابر با تعداد کل ناوشکن های کشورهای جهان منهای آمریکا خواهد بود.»

توجه ویژه دولت چین به افزایش توان نظامی در بخش های مختلف حتی باعث شد بودجه نظامی این کشور در سال جاری میلادی (2015) با 10.1 درصد افزایش نسبت به سال قبل (2014) به 144.2 میلیارد دلار برسد. بودجه نظامی این کشور در سال 2014 و 2013 به ترتیب 132 و 123 میلیارد دلار بود. گزارش ها حاکیست که بودجه نظامی چین هم اکنون با کمی کاهش در مقام دوم جهان بعد از آمریکا قرار دارد.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۲
    1 1
    یک شرکت گردشگری چینی ناو هواپیمابر را از اوکراین به بهانه تبدیل آن به هتل دریایی خرید و سالها آن را با یدک کش کشید تا به چین برسد ولی به جای بردن به یک بندر تجاری و صنعتی به یک بندر نظامی منتقل کرد و ناو را تکمیل نمود و هواپیمای سوخو 30 را نیز از اوکراین خریداری نمود. پس نگویید که چین ناو هواپیما ساخته بلکه ناو هواپیما بر ساخت شوروی سابق را چنگ آورده.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس