سعید عزت اللهی جوان با این امید به روستوف در لیگ برتر روسیه پیوسته که با حضور در ترکیب این تیم آینده اش را بسازد با این حال مشکلات کوچک و بزرگی بر سر راه او قرار گرفته اند.

باستوس و ناواس مانع بازي استعداد ايراني در ليگ روسيهگروه ورزشی مشرق - سعيد عزت‌اللهی جوان از استعدادهايی است كه مي‌توان آينده درخشاني را برايش متصور شد.مدافع هافبک شایسته ای که ابتدای فصل جاری لیگ برتر روسیه با هزار و یک امید از تیم دوم آتلتیکو مادرید جدا شد و به روستوف پیوست تا آینده اش را در کنار سردار آزمون و قربان بردی اف سرمربی با دانش این تیم بسازد.

 بازيكن برجسته تيم‌ملي نوجوانان در جام‌جهاني امارات،که فصل پیش راهي اسپانيا شده بود  تا در كنار جوانان اتلتيكومادريد بر تجربياتش بيفزايد؛با این پیش زمینه به روستوف رفت که بردی اف اهل بها دادن به بازیکنان جوان است. بااین حال شرایط فعلی روستوف در فاز دفاعی آنقدر مطلوب است که بعید به نظر می رسد سعید به این زودی ها به خواسته اش برسد.

امید به نردبان ملی

سعید جوان هافبك – مدافعي است  كه در سال جاری مزد تلاش‌هايش را با جلب نظر مساعد كارلوس كي‌روش گرفت و درب‌هاي اردوي تيم‌ملي را به روي خود گشوده ديد.

بازيكن اسبق ملوان در ليگ برتر اين شانس را داشت كه پنجشنبه 21 خرداد ماه سال جاري اولين بازي‌اش را براي كي‌روش پرتغالي و تيم بزرگسالان انجام دهد.

سعيد در تاشكند 65دقيقه تمام هافبك دفاعي تيم‌ملي بود و پس از آن جاي خود را به ميلاد محمدي داد.

2 ماه و 19 روز قبل تيم ايران با گل دقيقه 94 مهدي ترابي ميزبانش را شكست داد تا اين بازي دوستانه به اولين خاطره خوش ملي سعيد كنار تيم‌ملي بزرگسالان تبديل شود.

عزت‌اللهي پس از آن تصميم گرفت راهي روسيه و ليگ برترش شود تا بلكه زيرنظر قربان بردي‌اف سرمربي تركمن‌تبار روستوف شانس خود را براي رشد هر چه بيشتر افزايش دهد.

شايد پيوستن به سردار آزمون همبازي سعيد در تيم‌ملي نوجوانان بهترين بهانه براي اين انتخاب بود. انتخابي كه شايد سرنوشت اين استعداد فوتبال ايران را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.

اگرITC صادر شود

اين‌كه ITC عزت‌اللهي براي حضور در ليست 18نفره روستوف صادر نشده يك بحث است و اين‌كه در صورت صدور مجوز مذكور، شانس بازي او براي روستوف چند درصد است بحثي ديگر.

روستوف در پايان ايستگاه هفتم ليگ برتر روسيه با ثبت 3 پيروزي، 3 تساوي و تنها يك شكست برابر زسكامسكو صدرنشين شرايط خوبي – در جدول مسابقات- دارد.

پرسش فعلي اين است. آيا بردي‌اف كه از سردار آزمون جوان اما باتجربه در ليگ روسيه به‌عنوان تعويض طلايي خود بهره مي‌برد اين ريسك را خواهد پذيرفت كه شانس بازي را به سعيد عزت‌اللهي هم بدهد؟

باستوس و ناواس مانع بازي استعداد ايراني در ليگ روسيه

3 كلين‌شيت در 7 بازي

خط دفاعي روستوف طي 7 ديدار خود تنها 4 گل دريافت كرده است.
خطي كه به توانايي‌هاي دو مدافع مياني هميشه ثابت خارجي خود متكي است و البته دروازه‌بانش سوسلان دژانيف 28 ساله است.

قربان بردي‌اف در تمام ديدارهاي تيمش از اين سه نفر 90 دقيقه تمام بهره برده است. در اين ميان دژانيف و مدافعان روستوف سه مرتبه موفق به بسته نگه داشتن دروازه تيم‌شان برابر كراسنودار (هفته سوم) روبين‌كازان (هفته چهارم) و آمكارپرم (هفته هفتم) شدند.

باستوس و سزار سد راه سعيد

سعيد عزت‌اللهي توانايي بازي در پست مدافع مياني را دارد. با اين حال از نگاه آمار اين بازيكن جوان شانس چنداني براي حضور در اين پست ندارد.

درواقع بردی‌اف نمي‌تواند از سزار گونزالس ناواس اسپانيايي و بارتولوم جاستينو آنگولايي – ملقب به باستوس- بگذرد.

اين دو در هر 7 بازي فصل 90 دقيقه حضور درخشان داشته‌اند. سزار با شماره 44 راست پاست و فصل قبل نمايش قابل تقديري داشت و براي روستوف وارد تركيب اصلي شد. بازيكن اسبق مالاگا و ريسينگ سانتاندر در 35 سالگي همچنان از بهترين‌ها نشان مي‌دهد.

باستوس و ناواس مانع بازي استعداد ايراني در ليگ روسيه
سزار ناواس
سزار همين چند روز قبل در ايستگاه هفتم ليگ برتر مدافع مركزي خط دفاع 5 نفره روستوف برابر زسكاي صدرنشين بود.

دومين دفاع مركزي مطمئن روستوف باستوس 24 ساله است. اين بازيكن آنگولايي فصل پيش در 27 بازي وارد تركيب اصلي روستوف شد. باستوس در ايستگاه دوم ليگ جاري با گل دقيقه 87 خود 3 امتياز حساس ديدار برابر يوفا را به حساب تيم بردي‌اف واريز كرد.

به اين دو مدافع مستحكم و بلندقامت، مي‌توان نووو سلتسف روس را هم اضافه كرد كه 23 سال سن دارد و همين دو ماه پيش با پيراهن تيم‌ملي روسيه 90 دقيقه برابر اتريش به ميدان رفت.
سلتسف اين فصل در خط دفاعي و پست هافبك دفاعي 7 بازي 90 دقيقه‌اي انجام داده و يكي از مرداني است كه مي‌تواند مانع از حضور سعيد عزت‌اللهي در تركيب روستوف شود.

باستوس و ناواس مانع بازی استعداد ايرانی در ليگ روسيه

باستوس
الكساندر نفر آخر

روستوف در ميانه ميدان يك خارجي كاركشته دارد كه اهل كشور مولداوي است.
الكساندر گاتكان از سال 2008 تاكنون براي روستوف 170 بازي در ليگ روسيه انجام داده است.

اين ملي‌پوش كه سابقه 40 بازي ملي را در كارنامه‌اش دارد، 31 ساله است و اين فصل در پست هافبك دفاعي به ميدان آمده. الكساندر در فصل جاري هر 7 بازي روستوف را بدون يك دقيقه تعويض، در ميدان حاضر بوده است.

سعيد عزت‌اللهي با خصوصيات ويژه خود به جز پست مدافع مياني مي‌تواند مثل تيم‌ملي براي روستوف هم يك هافبك دفاعي باشد.

اما آيا حضور يك الكساندر آماده و وفادار به روستوف طي 7 سال اخير مي‌گذارد سعيد جوان شانس بازي در پست هافبك دفاعي را به دست بياورد؟

ختم كلام اين‌كه جوان انزلي‌چي تيم روستوف درست مثل شرايطي كه عليرضا حقيقي در روبين‌كازان دارد، براي رسيدن به تركيب اصلي تيمش راه ناهمواري را پيش‌ روي دارد.

اين‌كه حقيقي هوشمندانه به دنبال خروج از ليست كازان و رفتن به تيمي است كه رسيدن به فرصت بازي در آن يك «محال» نباشد، نكته قابل تاملي است.

حال بايد ديد سعيد هم تجربه سه فصل پيش عليرضا را اين بار نه در كازان كه در روستوف تكرار مي‌كند و يا اين‌كه راه حقيقي را در پيش مي‌گيرد و...

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس