جمهوری اسلامی ایران موشک‌های بالستیکی در اختیار دارد که قابلیت حمل کلاهک‌های مختلفی را دارند.

به گزارش مشرق، سازمان ملل متحد طبق توافقی که از قبل میان وزرای خارجه ایران و 1+5 شده بود، قطعنامه‌ای را هفته گذشته تصویب کرد که طبق آن، «از ایران خواسته می‌شود هیچ فعالیتی مرتبط با "موشک‌های بالستیک" طراحی شده با "قابلیت حمل تسلیحات هسته‌ای" صورت ندهد، از جمله شلیک هرگونه موشک با استفاده از چنین فناوری‌های مربوط به موشک‌های بالستیک، تا زمان 8 سال پس از «روز پذیرش برجام» یا تا زمانی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارشی ارائه دهد که جمع‌بندی مبسوط را تأیید کند، بسته به اینکه کدام زودتر اتفاق افتد».

این بند در قالب پاراگراف سوم از ضمیمه B قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد قید شده و به تصویب اعضای شورای امنیت نیز رسیده است. اما سوال اینجاست که آیا موشک‌های بالستیک ایران مشمول این بند از قطعنامه شورای امنیت می‌شود یا خیر؟

برای پاسخ به این سوال، باید موشک‌ها را از منظر سر جنگی یا همان کلاهک موشک، مورد بررسی قرار داد تا متوجه شد که آیا این بند شامل موشک های بالستیک ایران می‌شود یا خیر.

کلاهک موشک‌های بالستیک

موشک‌های بالستیک موجود در جهان از کلاهک‌های مختلفی بهره‌مند هستند که مخرب ترین آنها، همان کلاهک‌های اتمی هستند که می‌توانند با اصابت به یک شهر، هزاران نفر را قتل عام کرده و محیط زیست آن منطقه را برای ده‌ها سال نابود کنند.

اما به غیر از کلاهک‌های اتمی (اعم از ضعیف شده یا ضعیف نشده)، استفاده از کلاهک‌های دیگری نیز در جهان معمول است. برای نمونه کلاهک بارشی یا همان بارانی، شدیدالانفجار، هوشمند و جستجوگر، آتش‌زا، خوشه‌ای و ترکشی از جمله مشهورترین سرهای جنگی موشک‌های بالستیک هستند.

 کشورها نیز بنابر ماموریت واحدهای نظامی شلیک‌کننده موشک بالستیک، از موشک‌های متنوع با سرهای جنگی متنوعی بهره‌ می‌گیرند تا هدف مورد نظر را با دقت بالا و کیفیت مناسبی مورد اصابت قرار داده و منهدم کنند.

 سر جنگی موشک‌های بالستیک ایران

جمهوری اسلامی ایران در میان تولید کنندگان موشک‌های بالستیک به واسطه تولید موشک‌های متعدد برد بلند و مشهور، از وجهه خاص‌تری برخوردار است.

نام موشک برد کلاهک - سر جنگی وزن سر جنگی نوع
 موشک سجیل 2000 کیلومتر معمولی، بارانی  650 کیلوگرم زمین به زمین
 موشک قدر H حدود 1700 کیلومتر معمولی، بلاست، بارانی  650 کیلوگرم زمین به زمین
 موشک قدر F 1950 کیلومتر معمولی، بارانی، بلاست 650 کیلوگرم زمین به زمین
 موشک شهاب 3 1150 کیلومتر معمولی، بارانی، بلاست 670 کیلو گرم زمین به زمین
 موشک قیام 800 کیلومتر معمولی، بلاست، بارانی 645 کیلوگرم زمین به زمین
 موشک فاتح 110  300 کیلومتر معمولی 650 کیلوگرم زمین به زمین (نقطه‌زن)

 ** توضیح 1: منظور از سرجنگی معمولی در جدول فوق، همان سرهای جنگی انفجاری است.

* توضیح 2: کلاهک‌های بلاست همان سرهای جنگی شدیدالانفجار هستند

آیا بند 3 ضمیمه B قطعنامه شورای امنیت شامل ایران می‌شود؟

طبق بند سوم ضمیمه بی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، از ایران خواسته شده که هیچ فعالیتی مرتبط با "موشک‌های بالستیک طراحی شده با قابلیت حمل تسلیحات هسته‌ای" صورت ندهد و حتی شلیک هرگونه موشک با استفاده از چنین فناوری‌های مربوط به موشک‌های بالستیک، تا 8 سال دیگر نیز ممنوع شده است.

اصولا در مورد موشک‌ها، موشک‌های بالستیک به دلیل نوع عملکردشان، اهمیت خاصی برخوردارند چرا که بالستیک‌ها باید در مرحله نخست از جو زمین خارج شده و سپس با تغییر جهت، شکل افقی به خود گرفته و با طی مسیر از قبل برنامه ریزی شده، خود را بالای سر هدف رسانده و سپس با ورود مجدد به داخل جو زمین، با سرعت بیش از 2 ماخ روی هدف فرود بیایند.

این فرآیند، حتی شناسایی و انهدام موشک‌های بالستیک را برای کشورهای مختلف با مشکل مواجه کرده است.

موشک‌های بالستیک، از 4 بخش اصلی تشکیل شده‌اند: 1- بدنه و موتور 2- سامانه هدایت و کنترل 3-موتور 4- سر جنگی

بر اساس این تقسیم بندی، لازمه‌ی شلیک یک موشک بالستیک برای حرکت به سوی هدف، فقط 3 بخش اول است و بخش سوم نیز بنابر نیاز تعیین می‌شود لذا موشک‌های بالستیک این قابلیت را دارند که به کلاهک‌های مختلف و متعدد تجهیز شوند، کما اینکه هم‌اکنون روسیه، هند، آمریکا، کره شمالی و . . . نیز موشک‌های بالستیک خود را به کلاهک‌های مختلف مجهز کرده‌اند.

 با این حساب، اگر کشوری به تکنولوژی ساخت سرهای جنگی متفاوت دست یابد، نصب این کلاهک‌ها روی موشک‌های بالستیک با اندکی تغییر در موشک، کار چندان دشواری نیست کما اینکه پیش از این به طور مثال، موشک بالستیک قیام سر جنگی معمولی داشت اما چندی پیش با دستیابی متخصصان کشورمان به تکنولوژی ساخت سرهای جنگی بلاست و بارانی، نمونه‌های متعددی از موشک‌های قیام به سرهای جنگی بلاست و بارانی تجهیز شده‌اند، حتی در مورد موشک‌های غیر بالستیک نیز این موضوع صادق است چنانکه سر جنگی راکت زلزال (از مشهورترین راکت‌های ایران) اخیر به سر جنگی بارشی تغییر یافت لذا موشک‌های بالستیک ایرانی همانند کشورهای مختلف جهان، قابلیت حمل همه‌نوع سر جنگی از جمله کلاهک اتمی را دارا هستند ولی طبق فتوای علنی امام خامنه‌ای، جمهوری اسلامی ایران ساخت، تولید و استفاده از سلاح‌های اتمی را حرام می‌داند و تاکنون هیچ قدمی در جهت فعالیت در این حوزه برنداشته است.

موشک‌های بالستیک ایران مشمول قطعنامه ۲۲۳۱ می‌شوند؟

اما با این حال، با توجه به اینکه بالستیک‌های ایرانی قابلیت حمل کلاهک اتمی را دارا هستند، شامل بند 3 ضمیمه B قطعنامه شورای امنیت مبنی بر عدم شلیک و توقف فعالیت در رابطه با موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای می‌شوند و حالا این سوال پیش می‌آید که آیا ایران فعالیت خود در حوزه موشک‌های بالستیک را با این قطعنامه متوقف خواهد کرد؟
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 12
  • ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
    0 0
    موشک‌های بالستیک ایران مشمول قطعنامه ۲۲۳۱ می‌شوند؟ خب جواب چی شد؟
  • اهوازی ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
    0 0
    نباید ساخت و آزمایش نسل جدید انواع موشک را متوقف کنیم امایک راه حل اینست که موشک هایمان را در کره شمالی آزمایش کنیم.در ضمن برد موشک های ما بسیار کم است.ایران سلاح کشتار جمعی هسته ای و شیمیایی و میکروبی و بیولوژیک و... ندارد پس باید برد موشک هایمان را افزایش بدهیم.
  • آرش ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
    0 0
    با سلام من نمیدانم چرا شما اصرار دارید موشکهای ایرانی قابلیت هم کلاهک هسته ای دارند ؟ اولا موشک با قابلیت کلاهک هسته ای دارای شتابدهنده و فیوز مربوطه و نیز سیم کشی و آوینیک خاصی بوده و همچنین همزمان باید دارای سیستم خنک کننده مخصوص و عایق های حرارتی خاصی می باشد و همچنین الگوریتم کنترلی و ناوبری آن با موشکهای معمولی بسیار متفاوت است کدام موشک ایرانی چنین قابلیتی را داراست ؟ بله موشکهای ایزانی و تمام موشکهاس بالستیک دنیا بطور بالقوه دارای توانایی تغییراتی در راستای قابلیت حمل کلاهک هسته ای هستند اما تاکنون نه هیچ منبع رسمی در ایران و نه هیچ منبع خارجی چنین ادعایی در مورد موشکهای ایرانی مبنی بر اقدام بسمت سلاح های کشتار جمعی نداشته لند لطفا نا خواسته آب در آسیاب دشمن نریزید
  • ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
    0 0
    آب خوردن که دست کدخدا باشه بگه بمیر میمیرند
  • hjkjh ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
    0 0
    یک ایرانی واقعی حکیم وزیرک با تلاش وفکر ازهر مشکلی برای خود پلی برای پیروزی می سازد خیلی زود انشاالله
  • khhg ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
    0 0
    مطلب آرش جای تامل وفکر دارد موفق باش آرش
  • استاد دانشگاه ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
    0 0
    ماهواره برها رو یادتون رفت ماهواره بر سفیر یک آ سفیر یک بی سیمرغ که البته سالهاست پرتاب نشده و قائم
  • استاد دانشگاه ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
    0 0
    محض اطلاع شما آرش جان غربی ها اتفاقا با همین قانون موشک های عراق و لیبی رو به برد زیر 150 کیلومتر کاهش دادن و بقیه موشک ها رو رسما منهدم کردن لطفا این قدر از خودت مندرآوردی نباف!!.. اونها هم هدفشون کاملا روشه اول خلع سلاح دشمنشون و بعد اجرای سناریوی عراق و لیبی...الآن کسی که خودشو به خواب نزده باشه و حرف های رهبری درباره اینکه بعد از هسته ای سراغ موشکی مقاومت و..میان مثل روز روشن شده...
  • ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
    0 0
    جوک زیبایی بود! بنده خدا اونها فقط دنبال این هستن یه بهانه پیدا کنن ایران یک فشنگ رو به کره شمالی یا ...منتقل کنه بعد موشک 45 متری رو چطوری با کشتی که تازه بر اساس توافق جامع باید همه کشتی ها از ایران بازرسی بشن رو به کره شمالی منتقل کنیم!!!!!!
  • استاد دانشگاه ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
    0 0
    ماهواره برها رو یادتون رفت ماهواره بر سفیر یک آ سفیر یک بی سیمرغ که البته سالهاست پرتاب نشده و قائم
  • دکتر ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
    0 0
    موضوع اصلا برد نیست سرعت موشک و قدرت سر جنگی رو هم بخوای افزایش بدی که از سپر دفاع ضد موشکی رد شه مجبوری برد رو افزایش بدی
  • دانشجوی شریف ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
    0 0
    اگر همین اول کاری موشکی یا ماهواره بری پرتاب کردیم کردیم اگر نکردیم حتی ممکنه 8 سال دیگه اگر دولت جمهوری خواه و جنگ طلبی در امریکا یا اسراییل باشه نشه این تعلیق خود ساخته رو شکست و ضربه سنگین تر از ضربه فعلی به توان نظامی ایران وارد بشه... پس بهتره گربه رو دم حجله بکشیم!...
  • ناصر ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
    0 0
    امریکایها جدیدا روی موشک های هسته ای هوا به زمین تاکتیکی که توسط جنگنده و بمب افکن کار میشه کار می کنن نکنه اینها هم در توافق بعدی باید ممنوع بشه!!!!!!؟
  • سهیل ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
    0 0
    الآن عربستان موشک بالستیک 2800 کیلومتری DF3 داره پاکستان و اسراییل موشک بالستیک دوربرد اتمی و کروز اتمی ترکیه موشک بالستیک بالای یک هزار کیلومتر جالبه حتی رقبای منطقه ای ما هم دارن چه رصد ابرقدرت ها!!!
  • ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
    0 0
    خب نوشته دیگه، شامل قطعنامه میشوند "لذا موشک‌های بالستیک ایرانی همانند کشورهای مختلف جهان، قابلیت حمل همه‌نوع سر جنگی از جمله کلاهک اتمی را دارا هستند" "حالا این سوال پیش می‌آید که آیا ایران فعالیت خود در حوزه موشک‌های بالستیک را با این قطعنامه متوقف خواهد کرد؟"
  • ایران ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
    0 0
    به نظرم گزارش خوبی بود و ثابت کرد که ما مشمول این بند قطعنامه میشیم، درسته که قابلیت حمل کلاهک اتمی با ایجاد تغییرات اندکی در بالستیک ها وجود داره، اما این تغییرات اندک خیلی زیاد نیست بخاطر همین، همه ی موشک های بالستیک رو می گن که قابلیت حمل کلاهک اتمی داره
  • اهوازی ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
    0 0
    جناب ناشناس 16:04 لازم نیست ما وسیله ای به کره شمالی منتقل کنیم.در زمان جنگ یگان های ما به سوریه و لیبی و سپس به کره شمالی رفتند هیچ کس متوجه نشد.در پاسخ به دکتر بگم که ما در حال حاض میتوانیم شرق مدیترانه یعنی اسراییل را از میانه کشور بزنیم.در حالیکه مرز شرقی ما خراسان و سیستان و بلوچستان است باید بتوانیم دشمن را با موشک از هر جای کشور مورد هدف قرار بدهیم.خودت روی نقشه نگاه کن جناب دکتر.در ضمن کیفیت و دقت هم میتواند برای برد 2000 کیلومتر هم بیشتر ارتقا یابد
  • محمد ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
    0 0
    یعنی وزن سر جنگی موشکهای بالستیک سجیل و قدر و شهاب با فاتح بکبه ؟؟؟
  • ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
    0 0
    شما مثل اینکه بدت نمی آد آب به آسیاب دشمن بریزی. هدف از منع توسعه و شلیک برای ۸ سال فقط و فقط برنامه ریزی برای حمله به کشور است.
  • فخرالدین ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
    0 0
    با سلام: الحمدالله که اکنون جوانان برومند ما به دانش موتور موشکها در سطح متعارف دست یافتند و حالا موقع ان رسیده تا به دانش موتورهای پر قدرت با تراس بالا وسرعت بالا همانند ساترن 5 ویا6 ویا سایوز جدید ویا اریان5 دست پیدا کنند وبرای دسترسی به سرعت بالا سه کشور روسیه امریکا و چین به رقابت برخاستند و ایران هم می تواند در این زمینه وارد شود و تحقیق چنین چیزی سالها زمانبر خواهد بود و این فرصت خوبیست.ازمایش چنین موتورهائی ممنوع نیست و براحتی جوانان هوشمند ما رو این مسئله می توانند کار کنند. امریکا واسرائیل حتی روسیه اینقدر که از این جوانان حساب میبرند از موشکها نمیبرند.
  • مهدی ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
    0 0
    صنایع موشکی تعطیل بشه یعنی کم کم باید یرای حمله بهمون اماده بشیم ایران خیلی سریع باید موشک ازمایش کنه
  • یار غریب ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
    0 0
    بند آخر
  • ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
    0 0
    دیگه حالمون بد نکنین هر چی داشتیم نداشتیم دادن رفت بی خیال
  • ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    نه پس نشد
  • گمنام ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    راهی وجود نداره غیر از ادامه مستقیم ساخت موشک در ایران . و رونمایی مکرر غیر از این فق ط یک معنی رو میده اونم توافق یک تسلیم بیش نبوده است . اما راه دیگری هست که مثل هیتلر و المان سیاست مخفی سازی پیشرفت نظامی رو در پیش بگیریم که اصلا فکر جالبی نیست. چون دشمنی داریم به دریدگی گرگ .
  • گمنام ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    عزیز در نگاه یه کار بلد نظامی . اون چیزی که شما میگی فیوز و ... اونا مربوط به خود بمب اتم هستند ولاغیر . اما منظور سایت مشرق و البته اقایون حمل کننده این دم و دستگاه که باید بگم. این محموله رو با کیف هم میشه حمل کرد . همچنین در طول تاریخ میلیتاری این سلاح هارو با توپ هم شلیک کردند . موشک جای خود را دارد
  • فرزند ایران ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    اگر ما فردا یه موشک شلیک کردیم چجوری باید به امریکا ثابت کنیم که هسته ای نیست ؟ یعنی یه هییت از امریکا بیاین اینجا موشکو قاچ کنن؟تا بفهمن هسته ای نیست این که همون بازرسی از موشکاس که ! و در کل ما نباید موشک شلیک کنیم چون (امریگاو) اعنراضشو میبره شورا امنیت بعدش هم دوباره لغو رفع تحریم ها و بازم برقراری تحریم و باقی قضایا کل تفاهم نامه اینجوریه تماما ایرانو میخکوب کردن
  • فرزند ایران ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    اگر ما فردا یه موشک شلیک کردیم چجوری باید به امریکا ثابت کنیم که هسته ای نیست ؟ یعنی یه هییت از امریکا بیاین اینجا موشکو قاچ کنن؟تا بفهمن هسته ای نیست این که همون بازرسی از موشکاس که ! و در کل ما نباید موشک شلیک کنیم چون (امریگاو) اعنراضشو میبره شورا امنیت بعدش هم دوباره لغو رفع تحریم ها و بازم برقراری تحریم و باقی قضایا کل تفاهم نامه اینجوریه تماما ایرانو میخکوب کردن
  • سید ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    نمی‌دونم چرا در تحلیل‌هاتون نظرات کارشناسی مسئولان مذاکره‌کننده را در نظر نمی‌گیرید؛ نمی‌گم اونا درست می‌گن ولی حداقل باید ببینید چی می‌گن تا بتونید سخنانشون رد/تایید کنید و درنتیجه ارزیابی جامع‌تری داشته باشید نه اینکه صرفا برمبنای تحلیل‌های شخصیتون داوری کنید... آقای عراقچی گفته است این بند قطعنامه ذیل بند۴۱منشور سازمان ملل نیست و بنابراین الزام‌آور نیست. همچنین گفته است که در قطعنامه آمده است «برای حمل کلاهک هسته‌ای» و نه «با قابلیت کلاهک هسته‌ای»
  • ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    0 0
    شد یا نشد اخرش؟
  • ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    0 0
    خدایی دمت گرم با این حرف زدنت یه تحریم برداشتن کل کشورو به تاراج بردن
  • ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    0 0
    حرف شما کاملا درسته اما اقای ظریف در مجلس گفتن بند قطعنامه اینه از ایران خواسته می شود هیچ فعالیتی در رابطه با موشک های طراحی شده برای قابلیت حمل سلاح هسته ای انجام ندهد موشک های ایران برای این موضوع خاص طراحی نشده اند ولی میشه با تغییر دادنشون به کلاهک هسته ای مجهز بشن در ضمن این یک درخواست غیر الزام اوره و نقض ون نقض توافق نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس