کد خبر 444397
تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۱

'احمد داود اوغلو' نخست وزیر ترکیه روز جمعه در موردعملیات دیروز و امروز ارتش این کشور علیه داعش در سوریه گفت: ارتش ترکیه بدون نیاز به کسب مجوز دیگری، بلافاصله به هرگونه تهدیدی علیه مرزهای این کشور به شدت پاسخ خواهد داد.

به گزارش مشرق، داود اوغلو امروز (جمعه) درمحل نخست وزیری درمصاحبه با خبرنگاران به سئوال هایی درخصوص ناآرامی های اخیر و حملات داعش و اقدامات ارتش ترکیه، توافق ترکیه و آمریکا برای استفاده آمریکا از پایگاه اینجرلیک و عملیات گسترده پلیس ترکیه در سطح این کشور که 250 نفر دستگیر شده است، پاسخ گفت.

داود اوغلو درمورد ادعای مطلع ساختن دمشق ازعملیات ارتش ترکیه در خاک سوریه گفت: آنکارا چنین اقدامی نکرده است.

روزنامه حریت امروز به نقل از منابع نظامی در آنکارا گزارش کرد که آنکارا به واسطه آمریکا، دولت بشار اسد را از انجام عملیات بامداد امروز جنگنده های اف16 خود علیه مواضع داعش درخاک سوریه، مطلع ساخته است.

داود اوغلو توضیح بیشتری در این زمینه نداد ولی شبکه خبری ترک به نقل از منابع نظامی در آنکارا گزارش داد که ترکیه، آمریکا و هم پیمانان خود در ائتلاف بین المللی برای مقابله با داعش را در جریان عملیات هوایی قرار داده است.

همین منبع نظامی گفت: اگر این اطلاعات ترکیه توسط آمریکا و یا عضوی از ائتلاف بین المللی به اطلاع دولت دمشق رسیده باشد، این مربوط به ترکیه نخواهد بود.

داود اوغلو درهمین حال راجع به نحوه عملیات هوایی جنگنده های این کشور گفت: جنگنده ها بدون نیاز به ورود به حریم هوایی سوریه و از داخل خاک ترکیه هدف های داعش را با موشک های هدایت شونده از بین برده اند و این حاکی از قدرت عملیاتی بسیار بالای نیروی هوایی ترکیه با استفاده از آخرین فناوری است.

بامداد امروز سه فروند جنگنده اف 16 ترکیه اهداف داعش درخاک سوریه و نزدیکی مرزهای این کشور را بمباران کردند.

این عملیات و عملیات روزگذشته نیروی زمینی ارتش ترکیه علیه داعش در واقع اولین رودر رویی مستقیم ترکیه با داعش به شمار می رود.

وی که سخنانش به طور زنده از شبکه های خبری ترکیه نیز پخش می شد، گفت : ترکیه باید از یک طرف امنیت خود را استحکام بخشیده و از طرف دیگر به نظام دمکراتیک پایبند باشد.

او با تاکید بر اینکه ترکیه آشکارا با تهدید داعش روبروست، گفت: دمکراسی در ترکیه ریشه انداخته و در17 خرداد ماه گذشته با مشارکت بسیار بالای مردم، انتخابات برگزار شده و نسبت نمایندگی مردم درمجلس ترکیه به 95 درصد رسیده که در دنیا به ندرت می توان شاهد چنین قدرت نمایندگی مردم در پارلمان بود.

وی افزود: درچنین شرایطی متوسل شدن به تروریسم تصادفی نیست و دولت با تمام قدرت با تحرکات تروریستی از داخل و خارج ترکیه مقابله خواهد کرد.

رهبر حزب حاکم عدالت و توسعه گفت: در حالیکه ترکیه با موضوع تشکیل دولت ائتلافی پس از انتخابات عمومی سرگرم بود به یک باره با حملات تروریستی روبرو شد. از طرفی پ.ک.ک و از طرف دیگر داعش به طور همزمان دست به اقدامات تروریستی علیه ترکیه زدند.

او تصریح کرد: هدف حمله انتحاری دوشنبه گذشته در شهر مرزی سوروچ که طی آن 32 تن کشته و104 تن زخمی شدند، دولت ترکیه بود. حملات داعش، پ.ک.ک علیه دمکراسی ترکیه است بنابراین عملیاتی که توسط نیروهای امنیتی و ارتش شروع شده، موردی نیست و ادامه خواهد یافت.

داوداوغلو درخصوص عملیات ارتش ترکیه علیه داعش گفت: ارتش ترکیه بامداد امروز اهدافی از داعش را که ظرفیت تهدید علیه امنیت ترکیه داشت، مورد هدف قرار داد و ضریب موفقیت آنها نیز100 درصد بوده است.

نخست وزیر ترکیه با تاکید بر اینکه عملیات ارتش علیه داعش به هدفش رسیده است، گفت: ترکیه هر لحظه تحولات در مرزهای خود با سوریه را تحت نظر دارد و در کوچکترین تهدید به شدت مقابله خواهد کرد.

وی همچنین در باره عملیات نیروهای امنیتی درسطح ترکیه علیه گروههای تروریستی گفت: این عملیات ادامه خواهد یافت و هدف آن حراست از ترکیه ،دمکراسی و آرامش مردم است. به گفته نخست وزیر ترکیه، در این عملیات درمجموع 297 نفر دستگیر شده اند که 37 تن از آنها را اتباع خارجی تشکیل می دهد.

او افزود: در پی ترور دو مامور پلیس در شهر مرزی جیلان پنار با سوریه، 35 تن و در ارتباط با ترور یک مامور پلیس در دیار بکر نیز19 نفر دستگیر شده اند.

داوداوغلو ضمن تایید موافقت جدید آنکارا و واشنگتن در مبارزه با داعش به جزئیات بیشتری در خصوص چگونگی استفاده آمریکا از پایگاه اینجرلیک در حمله هوایی علیه داعش اشاره نکرد.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
    0 0
    تجزیه خواهید شد.
  • مهدی ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
    0 0
    رهرو آمریکا آخر کارش معلوم میشه که چی میشه بعضی ها نوکر دربست آمریکا هستن اماقیافه کش.رهای مستقل رو میگیرن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس