کد خبر 427672
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۱:۲۸

دولت ترکیه بارها از برخی رهبران و فعالان جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس» خواسته است فعالیت و عملیات ضد‌اسرائیلی را در خاک این کشور کاهش دهند.

به گزارش مشرق به نقل از روزنامه السفیر، «عاموس هارئیل» خبرنگار نظامی روزنامه هآرتص فاش کرد که دولت ترکیه بارها از برخی رهبران جنبش حماس که مقیم این کشور هستند، درخواست کرد فعالیت ضد اسرائیلی خود در خاک ترکیه را کاهش دهند.

به گفته وی، «صالح العاروری» یکی از اعضای شاخه نظامی حماس در ترکیه است که اسرائیل او را رهبر عملیات این جنبش از مقر خود در استانبول می داند و دولت ترکیه درخواست کاهش عملیات ضد اسرائیلی را به وی  منتقل کرده است.

به نوشته هآرتص این درخواست‌ها توسط سرویس‌های اطلاعاتی ترکیه که کاملا در جریان فعالیت‌های العاروری در ترکیه قرار دارند، منتقل شد.

نکته قابل ملاحظه اینکه درخواست‌های ترکیه در پی نگرانی و هراس از انتقادهای آمریکا و متهم شدن به کمک به تروریست‌ها مطرح شد.

هآرتص افزود: العاروری یکی از قدیمی ترین فعالان حماس و اهل رام الله است و 5 سال پیش اسرائیل پس از دستگیری اداری طولانی مدت او را آزاد کرده و از کرانه باختری بیرون راند.

به نوشته این منبع اسرائیلی، این عضو حماس اکنون در مقر اقامت خود در ترکیه به عنوان مسئول کرانه باختری در جنبش حماس فعالیت می‌کند و در ترکیه تنها نیست بلکه تعدادی از فعالان از اهالی کرانه باختری نیز با او همراه هستند.

اخیرا در پی چشم پوشی سرویس‌های امنیتی ترکیه از فعالیت العاروری و برخی دیگر از فعالان حماس در این کشور، اسرائیل او و سایر فعالان حماس در ترکیه را به راه اندازی پادگان‌های آموزش نیروهای حماس در خاک این کشور متهم کرد.

رژیم صهیونیستی ادعا کره است که در پایگاه‌های آموزشی مزبور عملیات آموزش و آماده سازی فعالان حماس از جمله آموزش نحوه تیراندازی در جریان است.

پیش از این انتشار گزارش‌های مشابه موجب سردرگمی و نگرانی فراوان ترکیه شد و آمریکا در این خصوص از آن توضیح خواست و به همین دلیل از العاروری خواسته شد فعالیت‌های خود در ترکیه را کاهش دهد.

ارتباط العاروری با فعالان حماس در قطر و عربستان

بنابر اعلام اسرائیل العاروری با جذب نیرو و تحویل اموال و ارائه راه حل های کلی،  به عنوان مسئول تشکیل گروه‌های نظامی در کرانه باختری، با فعالان حماس مقیم در قطر و عربستان در ارتباط است.

اما سازمان اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل (شاباک) اسرائیل در ماه می 2014 شبکه گسترده حماس در کرانه باختری را کشف و شناسایی کرد.

بنابر اعلام شاباک این شبکه از العاروری دستور گرفته و محور این دستورات اجرای عملیات ضد اسرائیلی و در صورت لزوم علیه تشکیلات خودگردان فلسطین بود و در آن زمان ده‌ها نفر به اتهام عضویت در این شبکه دستگیر شدند.

گفته می‌شد پس از شناسایی این شبکه بحران بین نخست وزیر تشکیلات خودگردان و جنبش حماس شدت گرفت. در آن زمان تشکیلات خودگردان، حماس را به نادیده گرفتن توافق آشتی و دولت توافق ملی که قبل از آن تشکیل شده بود، متهم کرد.

شاباک تحقیقات در مورد حماس را فاش کرد

یکی از دلایل بحرانی شدن روابط دو طرف این بود که «یورام کوهین» رئیس شاباک جزییات تحقیقاتی را که در مورد افراد این شبکه صورت گرفته بود در اختیار محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین قرار داد و همین امر موجب عصبانیت او از حماس شده و از آن در این خصوص توضیح خواست.

به نوشته روزنامه هاآرتص العاروری تحت امر فرماندهی حماس در غزه نیست و از محمد الضیف فرمانده کل گردان‌های عزالدین قسام در غزه دستور نمی‌گیرد، بلکه گزارش‌های خود را به فرماندهی حماس و شورای آن ارائه می‌کند، به اضافه اینکه به خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس نزدیک است.

این منبع افزود: العاروری مسئول اعضای حماس در کرانه باختری است که متشکل از فعالان قدیمی است که اسرائیل پس از آزادی آنان در جریان تبادل اسیران در سال 2011، این افراد را از کرانه باختری بیرون راند.

این گروه شامل اسیران قدیمی از جمله عبدالرحمن غنیمات و مازن فقها هستند.

هآرتص یادآور شد،  اعضای حماس در کرانه باختری و فرماندهی نظامی درغزه با فعالان نظامی در سراسر کرانه باختری که در تلاش برای تشکیل گروه‌های محلی هستند، در تماس می‌باشند.

بنابر اعلام این منبع، حماس فاقد فرماندهی مرکزی شاخه نظامی در کرانه باختری است و دلیل آن فشار شدید اسرائیل و تشکیلات خودگردان بر این گروه در یک دهه اخیر است و از زمان دستگیری ابراهیم حامد در سال 2006  که مسئول جنبش حماس در رام الله بود، حماس دیگر در کرانه باختری، فرماندهی در جایگاه و قدرت او نداشته است.

هآراتص ادامه داد: سرویس‌های امنیتی اسرائیل و تشکیلات خودگردان با همکاری مشترک و یا به طور جداگانه توانستند ده‌ها عملیات حماس در ترکیه و غزه را ناکام بگذارند.


منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس