کد خبر 416028
تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۴:۰۴

جنایتکاران سعودی در شکستن همه اصول انسانی و حتی قواعد جنگی رکورد جدیدی ثبت کردند و در آستانه آتش‌بس سه‌شنبه شب با استفاده از سلاح‌های ممنوعه جنایت جمعی تازه‌ای مرتکب شدند. این در حالی است که هنوز معلوم نیست آیا این بار هم ریاض و متحدان عربی-غربی‌اش همانند اول اردیبهشت‌ماه آتش‌بس خودخوانده را زیر پا می‌گذارند یا خیر؟

به گزارش مشرق،  جنایتکاران سعودی در شکستن همه اصول انسانی و حتی قواعد جنگی رکورد جدیدی ثبت کردند و در آستانه آتش‌بس سه‌شنبه شب با استفاده از سلاح‌های ممنوعه جنایت جمعی تازه‌ای مرتکب شدند. این در حالی است که هنوز معلوم نیست آیا این بار هم ریاض و متحدان عربی-غربی‌اش همانند اول اردیبهشت‌ماه آتش‌بس خودخوانده را زیر پا می‌گذارند یا خیر؟ در شب آتش‌بس و پس از 2 روز موشک‌باران محله‌های مختلف صنعا، جنگنده‌های ائتلاف متجاوز به رهبری آل‌سعود با ویران ساختن یک منطقه پایتخت یمن تنها نزدیک به یکصد تن را شهید کردند که تعداد بسیار زیادی از شهدا، کودک و زن هستند. آخرین گزارش‌ها حاکی از بمباران دیوانه‌وار مناطق مسکونی صنعا و صعده است. به گزارش خبرگزاری رسمی یمن سبأ، کارشناسان می‌گویند شدت و خصوصیات این انفجار نشان می‌دهد عربستان از سلاح ممنوعه در این عملیات استفاده کرده است. از تصاویری که از لحظه اصابت بمب به منطقه النقم منتشر شده با عنوان «قیامت کوچک» یاد می‌شود. پایگاه الخبر یمن به نقل از یک منبع امنیتی گزارش داد جنگنده‌های سعودی مناطق «النقم»، «سعوان» و «الحفاء» را در صنعا، پایتخت یمن هدف قرار دادند که بر اثر آن ۸۹ تن شهید و بیش از ۲۹۰ نفر دیگر زخمی شدند. اوج وحشیگری متجاوزان زمانی بود که جنگنده‌های سعودی تیم‌های امداد و نجات را که به مناطق مورد حمله عربستان اعزام شده بودند هدف قرار دادند. به گزارش تسنیم، همچنین جنگنده‌های سعودی یک ساختمان مسکونی در محله الحی واقع در استان تعز یمن را هدف قرار دادند که بر اثر آن
۱۵ تن به شهادت رسیدند. حمله به منطقه العطفین در شهرستان کتاف واقع در صعده نیز ۶ شهید به جای گذاشت که ۴ تن از آنها زن هستند. در پی این حملات وزارت بهداشت یمن از پزشکان درخواست کرد هرچه سریع‌تر خود را به بیمارستان‌های الثوره، العسکره، الکویت و الجمهوری برسانند. این در حالی است که بر اثر حمله جنگنده‌های سعودی به بیمارستان الثوره در صنعا، بانک خون این بیمارستان به‌کلی تخریب شد و بسیاری از مراکز این بیمارستان آسیب دید.  
فرستاده جدید سازمان ملل
در همین حال «اسماعیل ولد شیخ احمد» دومین فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن از زمان آغاز تجاوز به این کشور که از 25 آوریل گذشته، جایگزین «جمال بن عمر» مستعفی شده، سرانجام دیروز وارد «صنعا» شد. این فرستاده موریتانیایی که پیش از این در عربستان حضور داشت قرار است مذاکرات میان طرف‌های درگیری در یمن را احیا کند.

حمله به تأسیسات نفتی عربستان
از طرف دیگر تحولات زمینی جنگ یمن حاکی از سرایت تدریجی و مداوم درگیری‌ها به عمق خاک عربستان است چنانکه در تحولی مهم دیروز منابع قبیله‌ای یمنی اعلام کردند، تأسیسات نفتی شرکت آرامکو در شهر «الظهران» در جنوب عربستان را مورد اصابت قرار داده‌اند. این شهر از نظر اداری زیر نظر منطقه «عسیر» عربستان است. شرکت سعودی آرامکو، شرکت ملی نفت عربستان‌سعودی است که بین کمپانی‌های نفتی، بالاترین سطح تولید را دارد، همچنین دارای بالاترین حجم ذخایر نفتی اثبات شده است. دفتر مرکزی شرکت سعودی آرامکو، در شهر ظهران عربستان‌سعودی قرار دارد. به دنبال جنایات آل‌سعود علیه مردم یمن، قبایل مرزنشین آن بار دیگر شهر نجران را هدف حملات موشکی خود قرار داده و کنترل تعداد زیادی از پایگاه‌های نظامی آل‌سعود در جنوب عربستان را به دست گرفتند که تعداد آنها طبق آخرین گزارش‌ها
 10 پایگاه برآورد می‌شود. منابع خبری سعودی نیز با انتشار تصاویری از شهر نجران در جنوب عربستان اعلام کردند در چهارمین دور از حملات قبایل یمنی چندین موشک به نقاط مختلف این شهر اصابت کرده است. همچنین به نقل از پایگاه خبری «یمن الان»، نیروهای قبایل یمنی در پاسخ به جنایت سعودی‌ها در منطقه «نقم» در شرق صنعا، مراکز نظامی در حومه شهر نجران و جازان را بمباران کردند.

کمپ‌دیوید، ضرب‌الاجل جنون سعودی‌ها

«ناصر قندیل» نویسنده و تحلیلگر برجسته عرب تأکید کرد هر قدر هم که حجم خودبزرگ‌بینی عربستان زیاد باشد اما موافقت این کشور با آتش‌بس انسانی نشان‌دهنده این است که آخرین فاز جنگ عربستان علیه یمن نیز به شکست انجامیده است. قندیل همچنین معتقد است دعوت سران کشورهای عربی شورای همکاری خلیج‌فارس توسط «باراک اوباما» به کمپ‌دیوید نشانه پایان ضرب‌الاجلی است که آمریکا برای جنون و جنایت در یمن به عربستان داده و قرار بوده حمله به یمن تا پیش از آن به پایان برسد.  از اینجا مشخص می‌شود چرا پادشاهان عربستان، بحرین و امارات که بیش از همه شیوخ درگیر تجاوز به یمن هستند به بهانه‌های گوناگون اعلام کردند در نشست امنیتی کمپ‌دیوید شرکت نمی‌کنند و ولیعهدان خود را فرستادند. قندیل در مقاله‌ای در روزنامه «البناء» لبنان نوشت: «عربستان سطح توقعاتش را از دستاوردهای این جنگ بالا برده و به دنبال آن بوده تا همه اهدافش از جمله نابود کردن جنبش انصار‌الله در یمن، پایان دادن به قدرت ایران در منطقه و جلوگیری از حضور این کشور در آب‌های بین‌المللی، گسترش نفوذ عربستان بر تنگه باب‌المندب، وادار کردن جنبش انصار‌الله به اعتراف به مشروعیت «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی این کشور و موافقت انصار‌الله با گفت‌وگوهایی در ریاض را محقق کند اما با توجه به شکست ریاض در این زمینه‌ها، بحث آتش‌بس انسانی را پیش کشیده است. عربستان باید دقت کند که هیچ کدام از اهدافش برای یمن محقق نشده است، همزمان با اعلام آتش‌بس که به صورت خودکار تمدید خواهد شد عربستان پذیرفته که گفت‌وگوهایی تحت نظارت سازمان ملل در ژنو [نه در ریاض و نه تحت نظارت شورای همکاری خلیج‌فارس] برگزار شود. براساس این گزارش، عربستان می‌داند که ایران پیش از این وارد خلیج عدن شده و بار دیگر وارد خواهد شد و به این ترتیب عربستان وادار خواهد شد کنترل آب‌های بین‌المللی را به سازمان ملل بسپارد».

منبع: وطن امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • جوادي ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    0 0
    اين ها تا دستور از اربابشان آمريكا و انگليس نگيرند عملي را انجام نمي دهند . اصلا عددي نيستند . حالا هم فقط بازي جديدي را آغاز كرده اند . منافع اربابان وهابي ها در گسترش جنگ در منظقه است . همه چيز حول اين محور مي چرخد .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس