کد خبر 414915
تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۰

جریانی که در این نشست به نقد گذاشته شد، فرقه نوظهوری است به رهبری شخصی به نام احمد الحسن، متولد بصره که تحصیل‌کرده رشته مهندسی عمران در دانشگاه بصره است و مدت کوتاهی نیز در حوزه علمیه نجف درس خوانده است و هم‌اینک مدعی است که همان یمانی و در عین حال، فرزند امام زمان (عج) و وصی ایشان است و امام زمان (عج) حکومت را در پایان عمر شریفشان به این شخص واگذار خواهند کرد!

خطر جریان مدعی یمانی در بیان اساتید حوزه علمیه به گزارش مشرق، نشست تخصصی نقد و بررسی جریان مدعی یمانی، دیروز با حضور اساتید و طلاب حوزه علمیه و جمعی از علما در سالن همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این نشست، حجت الاسلام همایون، گزارشی توصیفی از جریان موسوم به مدعیان یمانی، ارائه کرد و ویژگی‌های کلی این جریان و ادعاها و استدال‌های آن‌ها و همچنین اقدامات سیاسی و امنیتی آن‌ها را برشمرد. سپس آیت الله نجم الدین طبسی و آیت الله کورانی به ایراد سخن پرداختند.

جریانی که در این نشست به نقد گذاشته شد، به گفته حجت الاسلام همایون، فرقه نوظهوری است به رهبری شخصی به نام احمد الحسن که متولد بصره و تحصیل‌کرده رشته مهندسی عمران در دانشگاه بصره است و مدت کوتاهی نیز در حوزه علمیه نجف درس خوانده است و هم‌اینک مدعی است که همان یمانی و در عین حال، فرزند  امام زمان (عج) و وصی ایشان است و امام زمان (عج) حکومت را در پایان عمر شریفشان به این شخص واگذار خواهند کرد!

این جریان فعالیت گسترده‌ای در اینترنت دارند و از این طریق، اقدام به جذب جوانان و به‌ویژه افراد مذهبی و متدین می‌کنند و از طرف دیگر، سابقه فعالیت نظامی این جریان در عراق نشان می‌دهد که آموزش نظامی نیز دیده‌اند و به احتمال زیاد از دولت‌های وهابی و صهیونیستی تغذیه می‌شوند.

خطر جریان مدعی یمانی در بیان اساتید حوزه علمیه

آیت الله نجم الدین طبسی، استاد درس خارج حوزه علمیه قم، یکی از سخنرانان این نشست بود. وی در ابتدای سخن خود گفت: بر کسى پوشیده نیست که یمنى‌ها به اهل بیت (علیهم السلام) تعلق خاطر دارند. این قوم، از همان ابتدا با سخنرانى امیرالمومنین (علیه السلام) اسلام آوردند و از آن پس نیز به ائمه اطهار تعلق خاطر داشته‌اند. این مسئله در مساجد آن‌ها نیز مشهود است. وهابیت پنجاه سال در یمن فعالیت کرد و در دانشگاه‌ها و مدارس و مساجد یمن تلاش کرد که آن‌ها را تغییر دهد، ولى در همین مدت جنگ معلوم شد که إن اوهن البیوت لبیت العنکبوت!

آیت الله طبسی در ادامه گفت: ولی با این وجود، این سؤال باقی است که آیا یمانی مثبت است یا منفى. آیا ما وظیفه‌اى در برابر او داریم؟ آیا روایتى در باب لزوم تبعیت از او داریم؟ آیا وقتى آمد، دیگر نباید از مرجعیت تبعیت کنیم؟

وی افزود: یمانى کارکرد علامیت دارد، ولى علامت بودن، رابطه‌اى با تقدس ندارد. علامیت براى یک شىء مقدس، یک امر است و مقدس بودن خود علامت، امرى دیگر. سوال این است که آیا در روایات ما درباره قداست یمانى هم چیزى آمده است؟

استاد خارج مهدویت حوزه علمیه قم سپس با بیان اینکه تنها دو روایت برای اثبات تقدس یمانی، مورد استناد قرار می‌گیرد، گفت: روایت اول می‌فرماید: «خروج الثلاثه: السفیانی والخراسانی والیمانیّ فی سنه واحده فی شهر واحد فی یوم واحد ولیس فیها من رایه اهدى من رایه الیمانی، لأنّه یدعو إلى الحقّ. فإذا خرج الیمانی حرم بیع السلاح على الناس و کل مسلم و إذا خرج الیمانی فانهض إلیه فإن رأیته رایه هدى و لا یحل لمسلم أن یلتوی علیه فمن فعل ذلک فهو من أهل النار لأنه یدعو إلى الحق و إلى طریق مستقیم».

آیت الله طبسی با اشاره به اینکه عمده روایت مورد استفاده برای اثبات تقدس یمانی، همین روایت است، گفت: این روایت در کتاب غیبت نعمانى آمده است. روایتی مفصل است و حدس ما این است که یک روایت نیست، بلکه چند روایت با هم ادغام شده‌اند و معلوم نیست که سند ابتداى روایت، سند کل روایت باشد و ممکن است قسمت‌های بعدی روایت، از نظر سندی مرسله محسوب شود.  چند حکم فقهى و یک امر اعتقادى بر این روایت، بار می‌شود. بنابراین، چنین روایتی باید از نظر سندی، به دقت بررسی شود.

استاد درس خارج مهدویت، در بررسی سند این روایت گفت: نعمانى این روایت را از ابن عقده و او از احمد بن یوسف نقل کرده است. هیچ اسمى از او در کتب رجالى نیست. بنابراین، این روایت مجهول است. بگذریم که مشهور رجالیون، ابن حمزه را نیز رد مى‌کنند، چون واقفی است. البته نظر من درباره ابن حمزه متفاوت است چون بیش از پانصد حدیث در کتب اربعه دارد. ولی به هر حال، بحث ما در اینجا متمرکز بر احمد بن یوسف است.

وی افزود: اشکال دیگر این است که این روایت، معرض عنه است. فقاى ما احکام مرتبط با غیبت را در کتبشان بحث کرده‌اند. مثلا درباره قیام بالسبف یا نماز جمعه در زمان غیبت سخن گفته‌اند. ولی کدام یک از فقها این سه مسئله مطرح‌شده در این روایت را در کتبشان مطرح کرده‌اند؟ هیچ یک از فقها از ابتدا تا کنون به این مسئله اشاره نکرده‌اند که فروش سلاح پس از ظهور یمانی حرام است. وجوب تبعیت از او را نیز هیچ کس متعرض نشده است. حتى خود حر عاملى که اخبارى است و این روایت را نقل کرده است، به این احکام اشاره نکرده است. اگر این روایت، معمول‌به بود، حداقل یکى دو نفر باید به آن عمل مى‌کردند.

اشکالی دیگری که توسط آیت الله نجم الدین طبسی به این روایت وارد شد این بود که در این روایت آمده است: در میان این سه پرچم، پرچمی «اهدى من رایه الیمانى» وجود ندارد. أهدی، أفعل تفضیل است. پس باید دو پرچم دیگر هم هدایت باشند، در حالى که نمى توانیم بپذیریم که پرچم سفیانى هم پرچم هدایت باشد.

آخرین اشکالی که آیت الله طبسی درباره این روایت مطرح کرد، این بود که حتی فرض بر اینکه روایت درست باشد و یمانى، مثبت و مقبول باشد، تطبیق این روایت بر احمد الحسن، محل اشکالی است؛ زیرا طبق این روایت، یمانی و خراسانی و سفیانی در یک روز ظهور می‌کنند. در حالی که هنوز خبرى از آن دو نیست.

محقق مهدویت، درباره روایت دوم نیز که  مرحوم کلینى در ارشاد نقل کرده‌اند، گفت: در این روایت هم گفته شده که یمانى حق است. اگر این روایت را بپذیریم، فقط اثبات‌کننده حق بودن یمانى است، ولى بیش از این را اثبات نمى‌کند.

احمد بن الحسن مدعى است که فرزند امام زمان است. در زمان غیبت، امور مسلمین در اختیار فقهاست، در دوران ظهور، دست خود امام زمان است. پس ما منتظر پسر امام زمان نیستسم. اگر هم قرار است که بعد از امام زمان امور مسلمین در اختیار پسرامام زمان باشد، خب هنوز که امام زمان نیامده است!

پس از نقد و بررسی دو روایت اصلی مورد استناد، آیت الله طبسی گفت: احمد الحسن هم ادعاى یمانى دارد، هم ادعاى سفارت و هم ادعای فرزندى امام زمان (عج). ولی ما روایتى نداریم درباره اینکه شخصى مجمع العناوین در آخر الزمان ظهور مى‌کند. حتى به عکس، روایتى داریم که امام زمان تنها امامى‌اند که رحلت مى‌کنند؛ در حالى که لا عقیب له. درثانى، ده‌ها روایت داریم که حکومت امام زمان تا چهل روز پیش از قیامت ادامه مى‌یابد.

آیت الله طبسی در پایان سخنان خود با ابراز تأسف از اینکه حوزه‌های علمیه آن طور که باید به پژوهش در زمینه مهدویت اهمیت نمی‌دهند گفت: من گله‌اى از عزیزان دارم. این مسائل در خلأ علمى شکل مى‌گیرد. ما چند هزار روایت مهدوى داریم و بیش ا ز ۴٠٠ آیه قرأن در این باره نازل شده است. ولى همه اینها را رها کرده‌ایم و تتبع و تحقیق و بررسى نکرده‌ایم. سال پنجم است که من درس خارج مهدویت مى‌گویم و هنوز نتوانستم ٢٠ بحث را کامل کنم. اینها مباحثى است که از طریق اینترنت و ماهواره در میان مردم مطرح می‌شود. نگذارید هر کسی از راه مى‌رسد از این خلأ استفاده کند. مسئولیت ما در این باره سنگین است.

خطر جریان مدعی یمانی در بیان اساتید حوزه علمیه

 در ادامه این نشست تخصصی، آیت الله کورانی به ایراد سخن پرداخت. وی در ابتدای سخنان خود، گفت: چندی پیش شنیدم که آقاى نجم الدین طبسى، در شبکه ولایت، روایت یمانى را تضعیف کرده است. من تعجب کردم و بر اساس همین، یک کتاب نوشتم با عنوان الیمانیون قادمون.

وی افزود: ده دوازده حدیث درباره یمانی داریم که بعضى از آنها صحیح السند است. یمانى چند ماه قبل از ظهور مى‌آید و حکومت وهابیون را ساقط مى‌کند. اینها هنوز شروع نکرده‌اند. ان شاء الله به زودى تا قبل از ماه رمضان خواهید دید که به طور زمینى حمله خواهند کرد.

این عالم لبنانی، در ادامه با بیان اینکه ارتباط وثیقی میان وهابیون و موساد وجود دارد گفت: ظاهرا احمد الحسن جلساتى در دبى با موساد داشته‌ است و قرار شده کهبگوید من وصى، فرزند و سفیر امام زمانم. این ادعاهای احمد الحسن منجر به اختلاف با حیدر المشتت شد؛ کسى که میزبان احمد الحسن در نجف بود و باعث به وجود آمدن او شده بود. حیدر المشتت پس از اینکه کتابی در مخالفت با احمد الحسن نوشت، کشته شد.

محقق و مؤلف عرصه مهدویت در ادامه گفت:‌ سپس حرکت او گسترش یافت و در آن زمان به طلاب هزار دلار مى‌داد و به غیر طلبه‌ها پانصد دلار. در سال ۲۰۰۸ میلادى در روز عاشورا گروه مسلح او که نزدیک به سیصد نفر بودند، شروع به شعار دادن کردند و پلیس عراق با آنها درگیر شد. ولی بعدها بیشترشان آزاد شدند، مگر اینکه کسى را کشته بودند.

آیت الله کورانی با گله‌ از مسئولان عراق به خاطر پیگیری نکردن این مشکل گفت: پیش آقاى سیستانى رفتیم و به ایشان گفتیم که آقا اینها تروریست‌اند. به نوری المالکى هم گفتم که اینها از وهابیت پول می‌گیرند و تروریست‌اند. مالکى گفت اینها زیر نظرند ولى در حال حاضر اولویت‌هاى دیگر داریم. متأسفانه دولت مالکى به آنها راه داد، تا جایی که حتی در عراق، مجوز روزنامه و مؤسسه و مدرسه گرفته‌اند.

مولف کتب مهدویت، در ادامه گفت: انحرافات فکرى معمولا از فرانسه وارد می‌شود. تحریف‌هاى فرهنگی به عهده فرانسه است.  و هر جا انحرافى فکرى براى تحریف اسلام از راه عقاید دیدید، بدانید که از فرانسه آمده است. در مقابل هر جا فرقه جدید دیدید، مثل بهائیت و بابیت و… بدانید که کار انگلیس است. پشت سر احمد الحسن، به احتمال قوى انگلیس است و احتمالا دلیل اینکه مالکى با او برخورد نمى‌کند این است که مى‌بیند انگلیس از او حمایت مى‌کند و احتمالا برایشان هزینه ایجاد مى‌شود.

آیت الله کورانی افزود: اینها دیده‌اند که قدرت شیعه در امام حسین و مرجعیت و امام مهدى است. لذا هر کسى بخواهد کار انحرافى کتد در این سه سطح، کمکش مى‌کنند. احمد الحسن حتی بلد نیست قرآن بخواند. در یک ویدئوى بیست‌دقیقه‌اى که قرآن می‌خواند، چند غلط دارد.

استاد حوزه علمیه در ادامه گفت: خرج اینها در هر ماه نزدیک به دو میلیون دلار است. دفاترشان در کشورهاى مختلف، روزنامه و مدرسه‌شان در نجف هر کدام هزینه دارند. به طلبه‌های عراقی شهریه سنگین می‌دهند که تأییدشان کنند. حتی مدتی در همین قم دفتر داشتند و روشن است که این، یک پروژه امنیتى اطلاعاتى از طرف صهیونیست‌ها، انگلیس‌ها و وهابیت است.

نشست تخصصی نقد و بررسی جریان مدعی یمانی، با پرسش و پاسخ‌های نهایی پایان یافت و مقرر شد که در آینده نزدیک، دوره تخصصی آموزشی درباره این موضوع برگزار شود و به طور مفصل‌تری به طلاب حوزه علمیه، در این باره آموزش داده شود.

منبع: مباحثات

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    1 0
    چرا مراجع ما موضع نمیگیرند چرا باهاشون مذاکره و مباهله نمیکنند تا حقیقت رو بفهمیم اگه راست باشه و ردشون کنیم یا اگه دروغ باشه و تاییدش کنیم چه بلایی سر آخرتمون میاد چرا سکوت کردین و باهاشون مذاکره نمیکنید تا خقیقت روشن بشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس