کد خبر 39428
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۲

ترکيه اعلام کرده است که از بازگشايي دفتر طالبان در اين کشور به اميد پيشرفت در روند صلح و خاتمه جنگ در افغانستان استقبال خواهد کرد.

به گزارش مشرق، روزنامه ملت ما به نقل از آسوشيتدپرس نوشت: احمد داوود اوغلو، وزير امور خارجه ترکيه اظهار کرد، وي ماه گذشته درخصوص ميزباني ترکيه از دفتر طالبان با برهان‌الدين رباني، رييس شوراي ‌عالي صلح افغانستان مذاکره کرده است.

داوود اوغلو روز دوشنبه در زمان سفر به مجارستان گفت: درخصوص جزييات درخواست آنان براي بازگشايي دفتر طالبان در ترکيه صحبت کرديم و استامبول آمادگي خود را براي هر اقدام احتمالي در اين روند اعلام کرد.

اگر چنين تقاضايي از ترکيه شود ما با تمام توان خود کمک خواهيم کرد. مقامات افغانستان پيش‌تر در خصوص احتمال اين اقدام صحبت کرده بودند اما ترکيه اظهارنظري نکرده بود.

برخي از اعضاي طالبان نيز براي تاسيس دفتر خود در ترکيه ابراز تمايل کرده‌اند که در اينصورت نمايندگان آنها در ترکيه براي پيشرفت روند سياسي صلح و کاهش نفوذ کشورهاي ديگر در مساله افغانستان فعاليت خواهند کرد.

ترکيه کشوري است که بيشترين نيروها را در نيروهاي بين‌المللي کمک به برقراري امنيت (ايساف) دارد و هم‌اکنون شمار نيروهاي اين کشور به حدود 1800تن مي‌رسد.

يکي از اعضاي شوراي صلح افغانستان اظهار کرد: ترکيه هم‌اکنون طرح‌هايي را براي اين دفتر درنظر دارد اما تا راه افتادن آنها زمان مانده است. وي افزود: تاسيس دفتر رسمي طالبان در ترکيه مساله مهمي در حل وضعيت موجود در افغانستان است.

بسيار مهم است که طالبان مکان مشخصي را براي گفت‌وگوهاي سياسي رودررو با جهان در اختيار داشته باشند. ما پيش‌تر هم اعلام کرديم که بدون چنين اقدامي، حل مساله کشور جنگ‌زده افغانستان دشوار خواهد بود. اعضاي شوراي عالي صلح افغانستان اعلام کردند که تماس‌هاي غيررسمي با چند تن از عناصر طالبان داشته‌اند اما مذاکرات رسمي صورت نگرفته است.

پيش از اين در دي‌ماه سال گذشته عبدالله گل، حامد کرزاي و آصف ‌علي زرداري روساي جمهور ترکيه، افغانستان و پاکستان در استانبول درباره بازگشايي دفتر طالبان در ترکيه گفت‌وگو و مذاکره کرده بودند در اين مذاکرات رييس‌جمهور افغانستان از ميانجيگري ترکيه در مذاکره با طالبان استقبال کرده بود. پيش از آن ملا عبدالسلام ضعيف، سفير سابق رژيم طالبان در پاکستان در مصاحبه با روزنامه انگليسي ديلي‌تلگراف بطور تلويحي آمادگي اين گروه را براي آغاز مذاکرات سازش با دولت افغانستان، در کشوري بيطرف در يکي از کشورهاي حوزه خليج فارس، آلمان، ترکيه و ژاپن اعلام کرده بود.

ايجاد دفتر نمايندگي طالبان در ترکيه، موافقت‌ها و مخالفت‌هايي را نيز در افغانستان درپي داشته است. پيش از اين تعدادي از نمايندگان پارلمان افغانستان از تلاش‌هاي پشت‌پرده حکومت براي مذاکره با طالبان انتقاد کرده و گفته بودند اين تلاش‌ها نبايد در پشت پرده و پنهان از ديد مردم صورت گيرند. در همين حال محمود صيقل، تحليلگر مسائل سياسي در افغانستان ايجاد نمايندگي سياسي براي طالبان در ترکيه را دستاوردي براي حاميان طالبان در پاکستان و خودکشي سياسي براي حکومت افغانستان تحليل کرده است.

صيقل مي‌گويد: «مطرح ساختن تاسيس نمايندگي طالبان يک خودکشي سياسي است براي افغانستان که قطعا بايد از سوي مسوولين افغاني مطرح نشود.» اما مشاور امنيت ملي رييس‌جمهور کرزاي از ايجاد نمايندگي سياسي براي طالبان در ترکيه استقبال کرده و گفته است که اين اقدام روند گفت‌وگو و مذاکره با مخالفين دولت را تسهيل مي‌کند. ولي آقاي صيقل مي‌گويد با تاسيس اين نمايندگي، مقامات حکومت افغانستان خود ايجاد دولت ديگري را براي افغانستان پذيرفته‌اند: «در واقع ما پيشنهاد مي‌کنيم که يک حکومت ديگري براي افغانستان ايجاد شود که نمايندگي‌هايي در خارج داشته باشد.» پيش از اين، شوراي عالي صلح يکي از دشواري‌هاي مذاکره با طالبان را نداشتن آدرس مشخص اين گروه خوانده بود. اين شورا گفته بود که براي پيشبرد موثر روند مذاکره، در تلاش است تا جز افغانستان و پاکستان کشور سومي را براي مذاکره با طالبان انتخاب کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس