به نظر نمی‌رسد که با امضای قرارداد هسته‌ای با ایران، تغییری در سیاست‌های تهران ایجاد گردد. بلکه، ایران با امضای توافق‌نامه و رفع تحریم‌ها قدرت بیشتری به‌دست خواهد آورد. هر روز که می‌گذرد بر وسعت امپراطوری ایران افزوده می‌شود.

گروه جنگ نرم مشرق- اخبار ایران و تحلیل‌های پیرامون آن بطور مستمر در رسانه‌های خارجی - اعم از غربی و منطقه‌ای - منعکس می‌شود. نگاهی به موضوعات پرداخته شده درباره ایران می‌تواند تصویری کلی از نقاط تمرکز این رسانه‌ها در داخل و نحوه انعکاس و جهت‌دهی آن به فضای افکار عمومی در کشورهای خود و جهان ارائه دهد.

***

چگونه می‌توان علاقه اوباما به دست‌یابی به توافق هسته‌ای با ایران را توضیح داد؟

روزنامه جروزالم پست در راستای سیاست همیشگی خود مبنی بر ترویج ایران‌هراسی می‌نویسد: چرا باراک اوباما اینقدر به امضای توافق‌نامه نهایی با ایران تمایل دارد؟ چرا علی‌رغم اینکه تمامی هم‌پیمانان منطقه‌ای آمریکا به اوباما درباه پیشرفت‌های ایران هشدار می‌دهند، اما وی همچنان بر رویکرد خود اصرار می‌ورزد؟ زمانی مساله جالب می‌شود که می‌بینیم ایران نه تنها اصلاً به دنبال اتحاد با کشورهای منطقه و آشتی با غرب نیست، بلکه سیاست‌های یک‌جانبه خود را همچنان دنبال می‌کند.

ایران در رسانه‌ها

تنها نکته مثبت در منطقه حضور نیروهای نظامی ایران در استان الانبار عراق برای مبارزه با گروه داعش است. اما باز هم عجیب است که حملات هوایی آمریکا راه را برای پیشروی نیروهای ایرانی هموار می‌کند. درست است که نابودی گروه داعش از اولویت‌های امنیت ملی آمریکا است، اما مسلماً تسلط ایران بر عراق جزو این اولویت‌ها نیست. اما، آمریکا تا کنون حتی یک‌بار هم دغدغه خود را درباره این مساله بیان نکرده است. آمریکا در جریان مذاکرات حتی یک‌بار هم از ماجراجویی‌های ایران در سوریه و لبنان سخنی به میان نیاورده است. به نظر می‌رسد که آمریکا با در پیش گرفتن این رویکرد به دنبال به وجود آوردن اعتدال در رفتار نظامی و دیپلماتیک ایران است.

نویسنده این مقاله در ادامه مدعی می‌شود: به نظر نمی‌رسد که با امضای قرارداد هسته‌ای با ایران، تغییری در سیاست‌های تهران ایجاد گردد. بلکه، ایران با امضای توافق‌نامه و رفع تحریم‌ها قدرت بیشتری به‌دست خواهد آورد. هر روز که می‌گذرد بر وسعت امپراطوری ایران افزوده می‌شود. تحلیل‌های بسیاری درباره چرایی این رویکرد آمریکا در قبال ایران مطرح شده است. اما به‌نظر می‌رسد اوباما در اعماق وجود خود اسلام را دارای قدرت رهبری جهان می‌بیند.


ایران آزمایشات سوال‌برانگیز سانتریفیوژهای هسته‌ای را متوقف کرده است

به گزارش رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش خود گفت که ایران آزمایش مدل‌های کارآمدتر مورد استفاده برای تصفیه اورانیوم را طبق توافق‌نامه موقت متوقف کرده است.

ایران در رسانه‌ها

توسعه سانتریفیوژهای پیشرفته تهران از این جهت مهم است که این سانتریفیوژها ایران را قادر می‌سازد تا در آینده به تولید بمب هسته‌ای نزدیک‌تر شود. در ماه نوامبر، این آژانس گزارشی را منتشر کرد که ایران در حال تزریق گاز اورانیوم به یکی از چندین مدل جدید سانتریفیوژ خود موسوم به سانتریفیوژ IR-5 است. اما در تازه‌ترین گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی بر این نکته تاکید شده است که ایران تولید این نوع سانتریفیوژ را قطع کرده است.


چرا نتانیاهو در ملأ عام به مخالفت با اوباما بر سر پرونده هسته‌ای ایران پرداخته است؟

به گزارش روزنامه واشنگتن پست، شکاف علنی بین اوباما و نتانیاهو بر سر مذاکرات هسته‌ای با ایران اغلب به‌عنوان یک مشاجره شخصی مطرح می‌شود. اما یک مقام ارشد رژیم صهیونیستی این هفته گفت که این اختلاف نظر برای دو سال ادامه داشته و نمایانگر اختلاف‌ نظر درباه این مساله است که چطور می‌شود به بهترین شکل ایران را محدود ساخت.

اوباما در اعماق وجود خود اسلام را دارای قدرت رهبری جهان می‌بیند/

یوال استینیتز وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی دراین‌باره گفت: ما از همان ابتدا نگرانی‌های خود را درباره هدف مذاکرات با آمریکا در میان گذاشتیم. ما گفتیم که برنامه هسته‌ای باید حذف شود نه اینکه آن را بررسی یا راستی‌آزمایی کنیم. وی گفت که می‌فهمد که آمریکا به دنبال آن است که دست و پای ایران را برای یک دهه ببندد تا نسلی نو در این کشور قدرت را بدست گیرد اما، نمی‌توان از این مساله چندان مطمئن بود.

اختلافات بین اوباما و نتانیاهو از سال 2012 زمانی که وی نامه سری را از طریق عمان برای ایران فرستاد شروع شد. نتانیاهو در آن زمان از این مسأله بسیار عصبانی شد و با لحن توهین‌آمیزی گفت که آمریکا فکر می‌کند دیگران از این مساله مطلع نمی‌شوند.

استینیتز استدلال آمریکایی‌ها مبنی بر اینکه در حال حاضر تعداد و عملکرد سانتریفیوژها مجاز و میزان برچیدن سانتریفیوژهای اضافی بر دیگر موضوعات ارجحیت دارد را قبول دارد، اما می‌گوید: بازگشت ایران به شرایط قبل ممکن است در زمانی رخ دهد که غرب درگیر بحران‌های دیگری است و در این مدت ایران می‌تواند به آرامی فناوری تعلیق شده خود را احیا نماید.


توافق‌نامه هسته‌ای با ایران در آستانه امضا است، اما هنوز یک مشکل بزرگ وجود دارد

به گزارش بیزینس‌اینسایدر، این هفته بحثی در رسانه‌ها مطرح شد مبنی بر اینکه رژیم صهیونیستی قسمتی از اطلاعات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران را در اختیار رسانه‌ها قرار داده است. طبق گزارشات، آمریکا به ایران پیشنهاد 4500 سانتریفیوژ را داده است، اما به نظر می‌رسد که طرفین در حال مذاکره بر سر افزایش این میزان به 6500 سانتریفیوژ هستند.

اوباما در اعماق وجود خود اسلام را دارای قدرت رهبری جهان می‌بیند/

یک مقام آمریکایی در این‌باره گفت: آن‌ها تنها بخشی از ماجرا را می‌گویند: به‌عنوان مثال تعداد سانتریفیوژهایی که ایران می‌تواند در اختیار داشته باشد. آنچه که آن‌ها به شما نمی‌گویند این است شرط در اختیار داشتن این تعداد سانتریفیوژ انتقال اکثر ذخائر سوخت هسته‌ای به خارج از ایران است.

بنابراین، کنترل بر ذخائر کلید توافق‌نامه جامع می‌باشد. مذاکره‌کنندگان آمریکایی معتقدند که محدودیت غنی‌سازی و محدودیت‌های ذخائر اورانیوم به‌همراه انتقال بخش عمده‌ای از این ذخائر به روسیه می‌تواند مانع انباشت میزان زیادی اورانیوم غنی‌شده در ایران شود.

بنابراین، با این منطق مشکل برنامه هسته‌ای ایران تعداد 19000 سانتریفیوژ این کشور نیست. بلکه، مشکل جلوگیری از ذخیره‌شدن میزان زیادی پلوتونیوم یا اورانیوم غنی‌شده در ایران است. مطابق گزارشات، به ایران اجازه داده خواهد شد تا بین 4500 تا 6500 سانتریفیوژ در اختیار داشته باشد. علت موافقت با این میزان سانتریفیوژ در توافق‌نامه نهایی این است که ایران با این تعداد سانتریفیوژ نخواهد توانست ذخائر اورانیوم غنی‌شده خود را سریع‌تر از نظارت‌های بین‌المللی افزایش دهد.

نویسنده این گزارش در ادامه دلایلی را برای عدم لزوم وجود 5000 سانتریفیوژ در ایران را مطرح می‌کند: نخست آنکه اگر ایران واقعاً برنامه هسته‌ای را تنها برای مقاصد غیرنظامی می‌خواهد، می‌تواند تمامی اورانیوم خود را از یک فروشنده خارجی خریداری نماید. ایران قرارداد بلندمدتی با روسیه دارد، پس می‌تواند اکثر سوخت هسته‌ای مورد نیاز خود را از این کشور تهیه کند. دوم، دلیل اصرار ایران بر در اختیار داشتن سانتریفیوژ این است که این کشور می‌خواهد تسلط خود را بر چرخه سوخت هسته‌ای همچنان حفظ نماید. اگر هدف ایران این است پس تنها 1000 تا 2000 سانتریفیوژ برای این کشور کافی است. سوم، تعداد 4500 تا 6500 سانتریفیوژ برای ایران این امکان را فراهم می‌آورد تا ظرف مدت شش تا یک‌سال توانایی خود را برای ساخت تسلیحات هسته‌ای بدست آورد.


ایران از سوالاتی درباره برنامه هسته‌ای طفره می‌رود

به گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، با وجود اینکه تنها شش هفته به پایان مهلت مذاکرات باقی مانده است بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفتند که ایران همچنان از پاسخ دادن به سوالاتی درباره طرح‌های مشکوک خود طفره می‌رود.

اوباما در اعماق وجود خود اسلام را دارای قدرت رهبری جهان می‌بیند/

درحالی‌که ایران و گروه 5+1 در ژنو در حال مذاکره هستند، سوالی که پیش می‌آید این است که آیا ایران به‌عنوان بخشی از توافق‌نامه نهایی مجبور خواهد بود به این سوالات کلیدی پاسخ دهد یا خیر. در گزارش آژانس آمده است: از آنجایی که ایران به تمامی سوالات مرتبط به برنامه هسته‌ای‌اش پاسخ نداده است، این آژانس نمی‌تواند درباره برنامه‌ها و فعالیت‌های اعلام‌نشده ایران اعلام‌نظر نماید.


اوباما از سوالات اعراب و رژیم‌صهیونیستی درباره ایران طفره می‌رود

به گزارش وال استریت ژورنال، دولت‌های عربی به‌صورت خصوصی دغدغه خود را درباره شرایط ایجاد شده برای دست‌یابی به توافق نهایی با ایران به واشنگتن منتقل می‌کنند. جهت‌گیری دیپلماسی آمریکا در قبال ایران نیز هراس برخی کشورهای عربی منطقه را درباره ایجاد مسابقه تسلیحات هسته‌ای افزایش داده است.

اوباما در اعماق وجود خود اسلام را دارای قدرت رهبری جهان می‌بیند/ امضای توافق‌نامه هنوز یک مشکل بزرگ دارد

برخی کشورهای عربی از قبیل عربستان سعودی، مصر، امارات و قطر مدعی شده‌اند که توافق نهایی مسیر را برای دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای هموار می‌سازد. مقامات آمریکایی در ابتدا با هدف حذف برنامه هسته‌ای ایران وارد مذاکرات شدند، اما در نهایت گفتند که این هدف امکان‌پذیر نیست و باید به محدودسازی برنامه هسته‌ای این کشور رضایت داد.

نویسنده این گزارش در انتها می‌افزاید: به نظر می‌رسد با توجه به دغدغه‌های اعراب، آمریکا باید در صورت دست‌یابی به توافق نهایی با ایران ضمانت‌های امنیتی بیشتری به این کشورها بدهد و باید این کشورها را تحت حمایت بیشتر اتمی خود قرار دهد.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    0 0
    این اسراییل است که باید از نقشه دنیا حذف شود نه برنامه هسته ای ایران..!!!!
  • ثریا ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    نابودی اسب تروای دشمن و منافقان داخلی از نابودکردن صهیونیست ها ضروری تر است چون همه این آتیشها از گوراین ها بلندمیشه
  • ناشناس ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    ان شاءالله که توافق هسته ای احتمالی به توقف هسته ای ایران منجر نشود .
  • عبدالله ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    در نهايت هر شزط ديگري بجز "ان پي تي " را بپذيريم ضرر كردهايم
  • ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    ما نفهمیدیم این رسانه های خارجی خوبن یا بدن
  • ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    بازم به این رسانه های خارجی اطلاعاتشون از ذاکرات دقیق تر و بیستر هست
  • ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    این نتانیاهو با کی کار داره کلا؟!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس