کد خبر 383899
تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۷

ستعفاي منصور هادي در حالي صورت گرفته است كه عربستان و امريكا به طور ضمني نارضايتي خود را از تصميم منصور هادي به استعفا ابراز كرده‌اند آنان معتقدند هادي با رها كردن كار زمينه را براي موفقيت آسان انصارالله و تمام كردن كار فراهم كرده است.

به گزارش مشرق به نقل از الوقت،  منصور هادي بين اخراج از كشور و پس گرفتن استعفا، بازگشت به قدرت را انتخاب كرده است و به زودي كار خود را در مقام «رياست‌جمهوري يمن» ادامه مي‌دهد. بازگشت عبد ربه به قدرت در حالي صورت مي گيرد كه مهم‌ترين شرط او مبني بر بيرون رفتن كميته‌هاي مردمي متعلق به جريان انصار‌الله از صنعا محقق نشده است.

يكي از منابع نزديك به دفتر سياسي انصارالله يمن به خبرنگار پايگاه تحليلي ـ خبري "الوقت" گفت انصارالله به منصور هادي گفته است بايد بين ادامه رياست‌جمهوري و خروج از كشور يكي را انتخاب كند چرا كه با ادامه وضع فعلي، امكان تصميم‌گيري درباره مهم‌ترين مسايل يمن با دشواري مواجه مي‌گردد.

وي در گفت‌وگوي امروز خود گفت منصور هادي از تصميم قبلي مبني بر كناره‌گيري از پست رياست‌جمهوري منصرف گرديده و به زودي به كار خود به عنوان رئيس‌جمهور ادامه مي‌دهد. بازگشت او با ناديده گرفتن مهم‌ترين دليل كناره‌گيري‌اش كه تسلط نيروهاي مردمي جنبش انصارالله همراه مي‌باشد، نشان مي‌دهد كه استعفاي او تأثيري در اراده انصارالله نداشته است.

به دنبال تلاش منصور هادي رئيس‌جمهور مستعفي يمن و نزديكان وي براي تقسيم يمن به شش اقليم جنبش انصارالله اعتراضات گسترده‌اي را متوجه وي كرد و اين كار را خيانت به كشور دانست و به اين دليل «احمد بن مبارك» رئيس دفتر هادي كه بيشترين نقش را در طراحي اقليم شش‌گانه داشته است، بازداشت كرد.

به دنبال آن، "منصور هادي"، نخست‌وزير "خالد محفوظ بحاح" و دولت تازه تشكيل شده يمن را وادار به استعفا كرد و خود نيز طي بيانيه‌اي ضمن استعفا اعلام كرد كه «ديگر قادر به اداره امور يمن نيست.» علاوه بر اين، سیدعبدالمالك بدرالدین الحوثي رهبر انصارالله را نيز متهم كرد كه توافقات با دولت را زيرپا گذاشته است.

هم‌زمان با اين تحولات، «عبدربه جلال» پسر رئيس‌جمهور تلاش كرده تا با صرف ميليون‌ها دلار به منظور مقابله با گروه انصارالله و كميته‌هاي مردمي آن، "اللجان الشعبية" يا همان کميته هاي مردمي را در استان‌هاي جنوبي شامل بيضاء و إب، مأرب به وجود آورد و مقدمات اجراي طرح اقاليم شش گانه را فراهم كند.

استعفاي منصور هادي در حالي صورت گرفته است كه عربستان و امريكا به طور ضمني نارضايتي خود را از تصميم منصور هادي به استعفا ابراز كرده‌اند آنان معتقدند هادي با رها كردن كار زمينه را براي موفقيت آسان انصارالله و تمام كردن كار فراهم كرده است.

در حال حاضر ٩ قبيله بزرگ زيدي با محوريت انصارالله بر صنعا تسلط دارند و مجاري ورودي پايتخت را در كنترل خود قرار داده‌اند. منصور هادي در حالي ناگزير به پذيرش دوباره كار در پست رياست‌جمهوري است كه نتوانسته است صنعا را از سيطره نيروهاي سرسخت عبدالمالك جدا كند.

دوره قانوني رياست‌جمهوري هادی براساس توافق موسوم به «مبادره‌ي خليجي» دو سال بوده و در پايان سال ٢٠١٣ تمام شده است از اين رو هادي قادر نيست بدون جلب موافقت انصارالله كه اينك معرف اكثريت مردم زيدي و شافعي يمن است، رياست‌جمهوري او مشروعيتي ندارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس