کد خبر 372333
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۵

گزارشی از مشکلات پروژه موسوم به پدیده شاندیز که در اطراف مشهد در حال ساخت است، در قالب گزارشی از صدا و سیما پخش شد.

گروه اقتصادی مشرق-بر اساس این گزارش، در ساخت پروژه موسوم به پدیده شاندیز چند اشکال اساسی وجود دارد؛ از عدم دریافت مجوزهای قانونی برای تغییر کاربری زمین های کشاورزی تا نارضایتی ساکنان 4 روستای واقع در اطراف این پروژه.

برای اجرای طرح پروژه پدیده شاندیز، 4 روستای حصارسرخ، سرآسیاب، ابرده سفلی و ابرده اولیا واقع در 37 کیلومتری مشهد بدون رضایت مردم روستا و در قالب طرح جامع به شهر "شاندیز" تبدیل شدند.

پیروز حناچی معاون وزیر راه و شهرسازی هم بر تخلفات در ساخت مجتمع تجاری-تفریحی پدیده شاندیز صحه گذاشته است. بر اساس توضیحات حناچی، اجرای این سرمایه گذاری عظیم در قالب طرح هادی نمی گنجید و برای این که بتوانند این کار را انجام دهند، روستاهای اطراف را به شهر تبدیل کردند تا در قالب طرح جامع، پروژه پدیده را اجرا کنند. حناچی صراحتا می گوید این کار، اصلا منطقی نبوده اما اتفاق افتاده است.

محمد دهقان نماینده مردم طرقبه و شاندیز در مجلس نیز از مخالفت خود با این کار خبر داده و گفته است: من همان زمان چندین نامه نوشتم به استانداری که بدون رضایت مردم این کار نباید صورت بگیرد اما به این مسائل، توجه نکردند و این کار صورت گرفت.

تخلفات گسترده در پروژه پدیده شاندیز+فیلم

به گفته حناچی دومین تخلف مهم پروژه موسوم به پدیده شاندیز این است که مسیرهای قانونی نه در استان و نه در تهیه طرح آن طی نشده است.

حسین معصوم نماینده وزیر راه و شهرسازی در شورای حفظ بیت المال نیز از تعدد تخلفات پروژه موسوم به پدیده شاندیز خبر می دهد و می گوید: نقض قوانین در این پرژوه در حوزه های مختلفی است. هم غیرقانونی تغییر کاربری داده اند. هم زمانی شروع به ساخت و ساز کرده اند که پروانه معتبر نداشته اند.

قباد افشار معاون وزیر جهادکشاورزی و رئیس سازمان امور اراضی کشور
نیز گفته است: پرونده پروژه موسوم به پدیده شاندیز مجددا در مسیر ارزیابی قرار گرفته است.

به گفته کارشناسان، اجرای این پروژه مضرات زیست محیطی گسترده ای هم داشته است؛ از یک سو با قطع درختان و نابودی باغات و اراضی کشاورزی این مکان سبب آلودگی مشهد هم خواهد شد. این منطقه اساسا فیلترینگ هوای مشهد بود که با اجرای این پروژه، وضع آب و هوای مشهد تحت تاثیر قرار گرفته است.

همچنین مجوزهای شهرداری شاندیز برای ویلاسازی در اطراف پروژه پدیده که با حفر چاه های غیرمجاز برای تامین آب این ویلاها همراه بوده سبب خشک شدن اراضی کشاورزی منطقه هم شده است.

لازم به یادآوری است آنچه در سال‌های اخیر تحت عنوان پروژه عظیم پدیده شاندیز به‌عنوان بزرگ‌ترین مجتمع تفریحی توریستی کشور بر سر زبان‌ها افتاده، از سوی یکی از سرمایه‌داران معروف مشهد در حال اجرا است که سابقه مدیریت رستوران‌های معروف پدیده شاندیز در شهرهای بزرگ کشور و فعالیت اقتصادی در افغانستان را هم دارد و اینک به دنبال ساخت یک مجتمع توریستی بزرگ دیگر در جزیره کیش هم هست.

این مجتمع توریستی به علت وسعت و تعدد اماکنی که در آن تعریف‌شده، همچون هتل، رستوران، پارک، فروشگاه، باغ و شهربازی؛ به‌اصطلاح «شهر جدید شاندیز» نام گرفته و در منطقه خوش آب و هوای اطراف مشهد به نام شهر شاندیز در حال ساخت است.

فیلم مشکلات این پروژه رو از اینجا ببینید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 23
  • ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    0 0
    تبلیغاتشون تو صدا وسیما طوری شده که دیگه وسط تبلیغ پدیده فیلم و سریال پخش میشه
  • ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    0 0
    احمدی نژاد مچکریم
  • ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    0 0
    ...... آخه پروژه ای با این حجم سازه و با این حجم تبلیغات چجوری انجام میشه و بعد به نصفه های راه که میرسه همه یادشون میفته که یه چیزایی رعایت نشده. جالب اینه که همه میگن ما از همون اولش گفتیم ...
  • ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    0 0
    آقای قباد افشار که اصلا شاندیزو ندیدی چرا ....... تو کل پروژه پدیده(قبل مراسم کلنگ زنی)حتی ده تا درخت هم نبود که اونم خشک شده بود و شده بود لانه های فساد
  • حسن آقا ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    0 0
    ما نفهمیدیم تبلیغات و درآمد هنگفت صدا و سیما از تبلیغات پدیده رو باور کنیم یا گزارش تخلفات این پروژه رو
  • امیر احمد ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    0 0
    آقا باور کنید یا نکنید مهم نیست و انتشار بدهید یا ندهید باز هم مهم نیست ولی چگونه یک شرکت سهامی خاص میتونه سهام خرید و فروش بکنه اگه فردا مدیران این مجموعه تصمیم گرفتن سهام دوازده هزار تومانی رو هزار تومان کنند کی پاسخگوی بیش از 60 هزار سهامدار خواهد بود مردم باید با تحقیق بیشتر پول های خود را سرمایه گذاری کنند نا با صرفا تبلیغات
  • ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    0 0
    اگر شما 2 سهم گرفته باشی اون وقت 24 سهم داری! این بحث اصلی نیست! تو کشور ما چون مبارزه با فساد تمرکز خاصی نداره شکستن قوانین تقسیم شده تو مراحل مختلف. یعنی طرف میاد 1000 تا خلاف کوچیک انجام میده یه دفعه میبینی خلافش شد 3000 همه هم خواب و بیدارن!
  • لبخند ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    0 0
    تازه حالا اینکه جناب ناشناس 15:53 فرمودند درست . الان که کلی سهام فروخته شده و کلی آدم دارن اونجا کار می کنند به جای اینکه بیاند و مشکلات رو با همکاری هم حل کنند دولت و مجلس همچین میفتند به جان این پروژه که سرمایه گذار مجبور به تعطیلی پروژه بشه. این پروژه هرچه که باشه پروژه ایه که شروع شده و بیشترین سهام در تاریخ ایران رو تا امروز فروخته، سهامی که مردم عادی خریده اند و اگر پروژه به سرانجام نرسه بزرگترین ضرر متوجه همین مردم خواهد بود. از اوایل شروع این پروژه حرف هایی در مورد خلاف های متعدد به گوش می رسید ولی کسی گوش نداد حالا که پروژه راه افتاده و یک نفر تصمیم گرفته تا آخر کار بماند و به اتمام برساندش چرا الان به فکر افتاده اید؟ آیا این فکر به ذهن مردم نمی رسد که حق و حساب بعضی ها دیر شده که صدایشان درآمده ؟ اگر خیلی عدالت محور بودید از ابتدا می ایستادید. ضمنا این پروژه فی نفسه کار بدی هم نیست. سالهاست که دم از جذب سرمایه گذار خارجی می زنید برای راه اندازی همچین پروژه هایی ، حالا که یک نفر داخلی دارد دست به این کار می زند همه اتان هزار ادعای بجا و نابجا می کنید و تا تعطیلش نکنید دست بردار نیستید. مجموع پروژه های پدیده به تنهایی به اندازه تمام صنعت خودروی داخلی، نیرو استخدام کرده است. کاری که هیچ دولتی توان انجامش را ندارد. هیچ کمک مالی هم از دولت گرفته نشده، هزینه ی پروژه از سرمایه مردم است. واقعا تعطیلی این پروژه چیزی عجیب است که در مخیله ی هیچ کس نمی گنجد. من یکی که اگر این پروژه تعطیل شود به این اطمینان پیدا می کنم که واقعا افرادی در داخل کشور نمی خواهند ایران پیشرفت کند. چرا که اولین مسئله ی بعد از تعطیلی پروژه شاندیز، بی اعتمادی سرمایه گذاران و جلوگیری از جذب سرمایه های خارجی است.
  • قربانی ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    0 0
    الان تو مشهد کلی مردم سهام خریداری کردن و هیچ مرجعی هم درباره قانونی و یا غیرقانونی بودن ان حرف قطعی نمی زند لطفا این را پیگیری کنید
  • ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    0 0
    مساحت این پروژه به اندازه یک روستا هم نیست اوقت فیلترینگ هوای یه شهری به بزرگی مشهد رو بامشکل روبرو میکنه؟!!!!
  • رضا ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    0 0
    کسانی که ریسک خرید سهام این شرکت را به جان میخرند توجه دارند که نوع مسوولیت سهامداران یک شرکت سهامی خاص فرق اساسی با سهامداران یک شرکت عام دارد؟؟ خدای نکرده این شرکت اگر نتوانست بدهی خود را پرداخت کند میدانند چه سرنوشت شومی پیدا خواهند کرد؟؟ کاش مردم فقط یکبار قانون را مطالعه کنند... کلاهبرداری در این مملکت مثل آب خوردن است چون اینجا پر است از مردمانی جاهل به قانون که ره صد ساله را میخواهند یک شبه طی کنند...
  • امیر از مشهد ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    0 0
    سلام.دیگه وقتی نفت از بشکه 110دلار بشه 55 دلار... و بورس ایران هم که فقط جوون های مردم رو بدبخت کنه و پول هاشون رو بکشه بالا به هوای سود....دیگه باید هم گیر بدن به پدیده شاندیز.
  • امیر ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    0 0
    وقتی پروژه مال خود مسئولین و آقا زاده هاست دیگه چی بگن؟
  • Hamed ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    0 0
    مشرق جان من نميدونم چه پدر گشنگي داري كه هر چند وقت يك بار يك گزارش عليه پديده ميزنين...با هزار قرض و پس إنذار سهام شركت شون رو خريد، ببينم آخرش ماو هزاران سهامدار ديگه را بد بخت ميكنين...ايكاش اين همه سروصدا را٥ سال پيش كه پروژه شروع شده بود مطرح ميكردين نه حالا كه كلي آدم سرمايه گذاري كردند
  • صادق ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    0 0
    با سلام خدمت مردم فهیم ایران من از همه دوستان 1سئوال دارم اگر در شهری مثل شاندیز یا کیش یا هر شهر مستعد دیگر در زمینه صنعت گردشگری نتوان سرمایه گذاری کرد پس دیگر چه مکانی مناسب است امروز ترکیه به لطف صنعت گردشگری بدون نیاز به منابع نفت و گاز و فقط از طریق صنعت توریسم درآمدی چندین میلیارد دلار به مراتب بیشتر از ایران دارد چرا؟ آیا پدیده کارخانه یا پالایشگاه نفتی ساخته آیا باعث امروز آلودگی در تهران پدیده است ممنون میشم اخبار 20:30 بجای مصاحبه با تعدادی افراد پا به سن گذاشته با جوانان شاندیز در زمینه اشتغالزایی و رونق کسب و کاردر شهر شاندیز مصاحبه کند
  • ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    0 0
    پس این پروژه داره توی بورکینافاسو اجرا میشه که همه آقایون بعد از چند سال از این حرف ها میزنن. به خدا ملت شعور دارن. چرا بعضی ها فغکر می کنند عقل دیگران هم در حد خودشان است؟ طرف یه روز از فساد تفنگ و پول و قدرت میگه، فردا همچین مجیز همین گروه دارای پول و تفنگ و قدرت رو میکنه که آدم حیرون میمونه!! این هم از این پدیده.
  • ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    0 0
    اگر تخلف کردن چرا الان می گید که کار انقدر پیشرفت کرده . اگر پدیده تخلف کرده چرا هیچ برخوردی باهاش نمی شه و فقط حرف زده می شه . اگر پدیده تخلف کرده حتما برای گرفتن مجوزها در سازمان مربوطه تخلفاتی صورت گرفته . متخلفین سازمان های مجوزدهنده کجا هستند ؟ می دونید این فرم برخورد که متاسفانه در کشورمان سریالی شده مردم رو به این نتیجه می رسونه که پدیده آنقدر که پول باید می داده نداده و الان تحت فشارش گذاشتید . این قضایای سریالی بوی فساد می ده و مردم رو ناامید می کنه .
  • رضوی ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    0 0
    به نظرمی رسه هر جوری شده می خوان این کار سر نگیره ۶ سال گذشته هرروز یه چیز جدید می گن بو داره که آیابرای رضای خدا گفته می شه یاکسادی بازار بعضی ها.
  • ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    0 0
    نقل این حرفا نیست چون دیدن تو شمال هم میخواد سرمایه گزاری کنه دارن خرابش می کنن وگرنه موفقیت و توسعه مشهد و سایر شهرها در سایه همچین سرمایه گزاری هایی محقق میشه - اونور قضیه به بعضی ها که شاید با مشرقی ها همسویند اصطکاکی پیش اومده احتمالا که حالا دعوا سر لحاف ملا هویدا شده - مشرق جان ما طرفدارتیم ولی این حنا پیش ما مشهدی ها رنگ نداره مردانگی کن و نظرم رو حذف نکن
  • ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    0 0
    چه ربطی به آزادی خرمشهر داشت ؟
  • ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    0 0
    به نظر من بهتره صدا و سیما به تخلفات اشخاصی که به آقایان و آقازادگان وصل هستند بپردازد تا سرچشمه ی بسیاری از مفاسد خشک شود نه شرکتی مانند پدیده که تاکنون ده ها هزار نفر اشتغالزایی برای کشور داشته است.وقتی پروژه ای با این عظمت که بزرگترین مجموعه ی چند کاربری جهان است اجرا میگردد طبیعی است عده ای به شایعه پراکنی بپردازند.درست نیست صدا و سیما و سایت وزین مشرق یک طرفه به قاضی بروند.در مورد پدیده و سهام پدیده بیشتر تحقیق بفرمایید.
  • سید احسان ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    0 0
    یکی میخاد یه کار خوب کنه نمیزارن.. اگه بد بودن چرا از همون اول جلوشو نگرفتن؟حالا که کار از کار گذاشته و چند فازش اجرایی شده میخان بیان جلوشو بگیرن. واقعا از بعضی کارا سر در نمیارم..
  • حامی ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    0 0
    ببخشید آقای محمد دهقان نماینده محترم مردم طرقبه و شاندیز میشه تعداد سهام پدیده خود را ذکر بفرمایید ؟!.......... روزی قطاری به حرکت درآمد عده ای سنگ زدند و نامش را شیطان متحرک گذاشتند اما حالا همان مردم پشت گیشه ها التماس می کنند و خواهان سوار شدن بر همان قطار هستند
  • حامی ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    0 0
    آقای افشار عزیز لطف کن یکم شاندیز گردی کن ببین تا چند کیلومتری پروژه پدیده اصلا باغی وجود داشته یا داره ؟ یکم همت به خرج بده چندتا باغ حوالی پروژه درست کن هم حرفت دروغ درنیاد هم دوباره فیلترینگ هوای مشهد احیا بشه و واسه اینکه مردم هم آگاه بشن اون قسمت به جز چندتا درخت خشکیده ، چند تا مرغ داری و کارگاه قالی شویی هیچ چیزی نبود
  • حامی ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    0 0
    آقای قباد افشار حتما بعدا میخوای بگی پروژه پدیده در کیش هم قبلا پر از درختان خرما و نارگیل بوده که با این کار شاهرگ صادرات خرما و نارگیلمون قطع شده
  • محمد محسن ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    0 0
    پروژه بسیار خوبی است. از قدیم گفتم هر کاری هزینه ای دارد و هزینۀ پیشرفت کشور ایران تو این دوران سخت رکود و تورم و بیکاری جوانان همین پروزه هاست. تا بتوان نسل جوان را بر سرکار برد و جمعیت را زیاد کرد.
  • حمید رابعی ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    0 0
    منم یه چیزی بگم کل باغهای منطقه موقوفه آستان قدسه که یکی یکی داره خشک میشه تا بعدا چند تا مجتمع مثل مشهد مال توش دربیاد حالا پدیده چند هزار نفر اشتغال زایی کرده و با مدیریت درست داره یک کار درست و درمون انجام میده کلی براش حرف در میارن !
  • مشهدی ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    0 0
    ما عجیب مردمی هستیم! اگه یکی مثل خاوری میلیاردها تومان پول رو ببره خارج و خودشم فرار کنه صدامون در نمیاد!اما در پدیده که گروهی سرمایه گذار اومدن یه کار ماندگار که برای هزاران نفر شغل ایجاد کرده،انجام میدن همه صداها بلنده! اگه پولا رو میبردن واسه خودشون خارج جزیره میخریدن خوب بود!؟
  • مسعود ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
    0 0
    اصل روش فروش سهام این شرکت غلط است قمار باپول مردم
  • احمد ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    0 0
    دست از سر پدیده بردارید
  • سعید ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    بنده خدا داره کار میکنه اذیتش نکنید خوبه برداره بره امارات خرج کنه
  • دكتر رضايي ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
    0 0
    با سلام - يك نكته بايد عرض كنم و ان اين است كه چرا اين همه مراجع مختلف براي دريافت مجوز ساخت تغير كاربري وجود دارد حالا كه تمام مجوز ها اخذ گرديده حالا به كي كم رسيده كه اين مشكل پديد امده /
  • ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    0 0
    کاری می کنید که آقای پهلوان سرمایشو برداره ببره دبی و آنتالیا بعد بریم التماسش کنیم همایش بزاریم رایزنی کنیم تا بیاد دوباره تو ایران سرمایه گذاری کنه نقدینگی که هیچ اقتصاددانی نتوست برای جمع آوریش راه حل بد ایشون تونسته از خراسان جمع کنه
  • نظری ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 0
    پدیده ما حمایتت می کنیم.
  • ناشناس ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
    0 0
    حالا بعداز بنج سأل يادشون اومده ك باغاي اطراف مشهد خراب شده ،أين حرفا رو باور كنيم يا دم خروس(تبليغ تلويزيون رو)
  • فردین کلوندی ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    0 0
    اگه اینا از پدیده باج نگیرن مخار جنگ رو چطور تامین کنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس