کارگردان فيلم شيار 143 در برنامه زنده‌باد زندگي شبکه دو گفت: اقبال مردم به فيلم شيار 143 به خاطر اين است که مردم فضاي جنگ و سال‌هاي جنگ براي‌شان مهم بوده و دوست دارند واقعيت را ببينند.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، نرگس آبيار نويسنده و کارگردان فيلم سينمايي «شيار 143» که 17 آذر به اتفاق همسرش ( تهيه کننده فيلم شيار 143) مهمان برنامه زنده باد زندگي شبکه دو سيما بودند.

وي در اين برنامه کشش معنوي اثر فيلم خود را نتيجه انرژي مادران شهدا و رزمندگاني که سال ها چشم  انتظاري را پشت سر گذاشته اند دانست و گفت: اين فيلم در واقع مدح و ستايش مادر است،  داستان فيلم زندگي يک مادر شهيد و به بخشي از تاريخ جنگ معاصر ايران و سال هاي پس از آن را روايت مي کند.

در ادامه آبيار افزود: يک مادر مي تواند رنج سال ها چشم انتظاري را به دوش بکشد و دم نزند، صبورانه و محترمانه اين رنج سخت و دردناک را تحمل کند.

خسروي مجري برنامه زنده باد زندگي از آبيار پرسيد چه شد که به نوسيندگي و فيلم سازي روي آوريد؟ که آبيار پاسخ داد: کارشناس ادبيات هستم و کار نويسندگي را از سال 75 به شکل جدي  شروع کردم و کارشناس ادبيات هستم در حدود 30 اثر از من به چاپ رسيده است.

آبيار با بيان اينکه براي ساخت فيلم هايش به دنبال موضوعات و شخصيت هايي است که آنها را مي‌شناسد، يادآور شد: فيلم شيار 143 را بر اساس کتاب خودم با نام «چشم سوم» نوشتم و براي اين کتاب به بيجار سفر کردم و در آنجا با مادري به نام «اختر نيازپور»آشنا شدم و اين فيلم در حقيقت زندگي اين مادر بزرگوار است.

وي شيار 143 را محل تلاقي دو نگاه معرفي کرد و گفت: در يک جايي از فيلم رازي بر ملا مي‌شود و يک معمايي کشف مي‌شود که قدري هم تکان دهنده است و بيننده اي که انتظار دارد يک فيلم جنگي را با توجه به اسم فيلم ببيند، ناگهان متوجه مي شود که با يک فيلم حسي، عاطفي و حتي نزديک به مستند مواجه مي‌شود.

نرگس آبيار به تاثير اين فيلم در جامعه اشاره کرد و در ادامه گفت: بعد از اين فيلم اقشار جامعه بيشتر به ياد اين مادران افتاد و همايش‌هاي زيادي برگزار شد. مادر مفقود و الاثر بهروز صبوري در يکي از اين مراسم ها آمد و به من گفت: اگر حتي يک بند انگشت فرزندم برگردد، راضي هستم و خيلي عجيب بود که هفته بعدش، بعد از 31 سال انتظار، فرزندش پيدا شد.

کارگردان فيلم شيار 143 در مورد استقبال مردم از فيلمش گفت: اقبال مردم از اين فيلم بخاطر اين دانست که مردم فضاي جنگ و سال هاي جنگ برايشان مهم است و تصريح کرد: مردم دوست دارند واقعيت را ببينند، شايد يک حسن ديگر فيلم اين بوده که من سعي نکرده‌ام در آن شعاري بدهم و در عين حال روال زندگي يک مادر شهيد و احساسات او را در قالب فيلم بيان کردم.

آبيار به لزوم فرهنگ سازي اساسي در فضاي سينما و هنر  نخبه‌گرا اشاره کرد و افزود: بايد سطح سواد مخاطب سينما را بالا بکشيم و سواد سينمايي عمومي ما آن چنان که بايد باشد نيست براي رسيدن به اين مهم بايد از آموزش و پرورش شروع کنيم و اين نوع نگاه باعث مي شود که هر چيزي به راحتي شناخته نشود.

نرگس آبيار در خاتمه تعريفي از اصطلاح ضد جنگ بيان کرد و اظهار داشت: ضد جنگ فيلمي است که ما در مورد جنگ بسازيم که مخاطب را ويران کند و از سينما به بيرون بفرستد وگرنه فيلمي که تبعات جنگ و قرباني شدن ما را در جنگ نشان دهد و بتوانيم بيان کنيم که از جنگ طلبي يک سري کشور ها و آدم‌ها رنج مي‌بريم اين اثر، ضد جنگ محسوب نمي‌شود.

محمدحسين قاسمي، همسر نرگس آبيار که تهيه کنندگي فيلم شيار 143 را نيز برعهده داشت در برنامه زنده باد زندگي به ديدار عوامل اين فيلم با مقام معظم رهبري اشاره کرد و گفت: ايشان لطف داشتند و فيلم را ديده بودند و عوامل فيلم را دعوت کردند تا به ديدارشان بروند. در حدود 2 ساعت و 30 دقيقه در خدمت ايشان بوديم.

اين تهيه کننده با اظهار به اينکه رهبر معظم انقلاب به صورت تخصصي و موشکافانه در مورد فيلم صحبت مي کردند، افزود: واقعيت اين است که انتظار نداشتم ايشان اين قدر دقيق به جزئيات سينما شناخت داشته باشند و در مورد فيلمنامه، نوع داستان، نوع پرداخت ها و بازيگرها صحبت کنند، براي من خيلي جالب بود و خستگي مان در رفت.

همچنين محمد حسين قاسمي گفت: متاسفانه در جامعه جايگاه مادري دارد فراموش مي‌شود و اين فيلم توجه همگان را به سمت مادران جلب کرد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس