کد خبر 369701
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۴

توانمندی های نظامی چین با سرعت فراتر از انتظار در حال حرکت رو به جلو است، حرکتی که «شی جین پینگ» رییس جمهوری این کشور نیز بر شتاب آن تاکید دارد.

به گزارش مشرق، رییس جمهوری چین جمعه گذشته - 15 آذر - در مراسمی که به مناسبت روز ارتش ملی چین برگزار شد، خواستار تسریع در افزایش توانمندی های نظامی شد و تاکید کرد که «اصلاحات نظامی» باید در جهت ساخت یک ارتش قوی هدایت شود.

او سال گذشته نیز این سخنان را در جمع فرماندهان نظامی چین بیان کرد و خواستار تقویت توان و قدرت نظامی کشورش شد؛ سخنانی که بلافاصله واکنش آمریکا و ژاپن را در پی داشت و آنان سخنان «شی جین پینگ» را نوعی تسلط پکن بر منطقه و دریای چین شرقی ارزیابی کردند.

رشد و توسعه روز افزون چین در سال های اخیر بحث ها و واکنش های فراوانی در محافل مختلف داشت و یکی از بخش هایی که رشد آن در سال های اخیر چشمگیر و قابل توجه بوده، «حوزه نظامی» است.

تلاش دولتمردان چینی در سالیان اخیر در این بخش به خوبی نشان دهنده مسیری است که آنان برای آینده ترسیم کرده اند، مسیری که به گفته رهبران عالی این کشور «نوسازی و ارتقای سریع نیروی نظامی» هدف اصلی و عمده آن است.

چین در سال های گذشته سعی کرد ارتش خود را نوسازی کند. شمار نیروهای شاغل در ارتش چین بیش از دو میلیون نفر برآورد شده است، با این حال این کشور کوشیده است تکیه خود به نیروی انسانی را کمتر کرده و با مدرن تر کردن سلاح خود، کارایی آنان را نیز افزایش دهد.

«شی جین پینگ» رییس جمهوری چین معتقد است که «تسلیحات پیشرفته برای داشتن ارتشی مدرن و همچنین امنیت ملی امری اجتناب ناپذیر و اساسی است و این کشور جهت گام برداشتن در این مسیر کاملا مصمم است».

وی همچنین گفت که «سیستم های جدید تسلیحاتی باید نوآورانه و پاسخگوی درخواست ها باشد، به نحوی که بتوانند کمبودهای موجود در تجهیزات ارتش را جبران کند».

برخی کارشناسان به این باور هستند که قابلیت های نظامی چین در زمینه های مختلف به اندازه ای افزایش یافته است که اگر این کشور از برخی کشورها از جمله آمریکا پیشی نگرفته باشد، حداقل عقب تر از آن نیست.

افزایش هزینه تسلیحاتی و سرمایه گذاری چین در امور نظامی بر کسی پوشیده نیست و این کشور با افزایش 12 درصدی این هزینه و رساندن بودجه نظامی خود به حدود 145 میلیارد دلار در سال جاری به خوبی نشان داد که در ادامه این مسیر کاملا راسخ است.

بنا بر اعلام وزارت دفاع آمریکا، بودجه نظامی چین در سال 2013 میلادی 119 میلیارد و 500 میلیون دلار بود. نخست وزیر چین هدف از تعیین این میزان بودجه نظامی در سال 2013 را «تقویت و مدرن سازی نیروهای مسلح در عصر ارتباطات» عنوان می کند و تاکید دارد برای کشوری که در زمینه اقتصادی رشد قابل توجهی داشته، پیشرفت در همه زمینه ها از جمله مسائل نظامی امری عادی است.

وزارت دفاع آمریکا، چین را متهم می کند که این کشور با افزایش بودجه و توان نظامی قصد دارد خود را برای درگیری های احتمالی در دریاهای جنوبی و شرقی چین تقویت کند.

در گزارش وزارت دفاع آمریکا که در اختیار کنگره قرار گرفت، آمده است: چین حدود 145 میلیارد دلار خرج مدرنیزه کردن جت های جنگنده، ناوهای جنگی، سیستم موشکی و تجهیزات سایبری کرده است. موسسه تحقیقاتی صلح مستقر در استکهلم نیز پیشتر این رقم را 188 میلیارد دلار اعلام کرده بود.

بنابراین گزارش، چین دومین قدرت نظامی جهان پس از آمریکا است و دومین بودجه نظامی دنیا را در اختیار دارد.

این در حالی است که بودجه نظامی آمریکا در سال 2013 میلادی 495 میلیارد و 500 میلیون دلار بوده که این میزان بدون در نظر گرفتن بودجه عملیات نظامی در افغانستان است که حدود 82 میلیارد دلار برآورد می شود.

به این ترتیب و بر اساس گزارش های منتشر شده، چین در سال جاری پس از آمریکا، بالاترین رقم بودجه نظامی جهان را به خود اختصاص داده است، موضوعی که همواره با نگرانی آمریکا و کشورهای همسایه چین یعنی ژاپن، هند و کره جنوبی دنبال می شود.

آمریکا بارها نگرانی خود را از افزایش سریع بودجه نظامی چین ابراز داشته و آن را غیرقابل توجیه دانسته است.

هر چند «لی کچیانگ» نخست وزیر چین به صراحت اعلام کرده است که «افزایش بودجه نظامی هیچ تهدیدی را متوجه کشورهای منطقه و به ویژه کشورهای همسایه نخواهد کرد». اما سخنان او مبنی بر اینکه «پکن قصد دارد ارتش خود را آماده انجام عملیات های نظامی در همه سناریوهای ممکن در مناطق دنیا کند»، بیش از همه بر نگرانی این کشورها افزوده است.

چین با در اختیار داشتن بزرگترین ارتش دنیا، سال ها است که تلاش می کند به ابرقدرتی نظامی تبدیل شود.

«لی کچیانگ» نخست وزیر جدید چین، در نخستین سخنرانی خود پس از اعلام افزایش بودجه نظامی کشور، در توجیه این اقدام پکن گفت که نیروهای مسلح چین باید با توجه به شرایط جدید، مدرن و تقویت شوند.

رهبران جمهوری خلق چین همزمان تأکید دارند که افزایش بودجه نظامی فقط با هدف تقویت «نیروی دفاعی» صورت می گیرد و نباید دلیلی برای نگرانی جامعه جهانی باشد.

افزایش بودجه نظامی و پیشرفت چین در زمینه نظامی باعث شد این کشور در چند سال گذشته به یکی از مهمترین صادرکنندگان تسلیحات تبدیل شود.

بنا به گزارش انستیتوی تحقیقات در امر صلح که مرکز آن در استکهلم است، چین از نظر صادرات نظامی از فرانسه جلو افتاده و در سطح جهانی به مقام چهارم، پس از آلمان رسیده است.

بنا به گزارش این انستیتوی، بین سال های 2009 تا 2013 چین سهم خود در بازار تسلیحات را به شش درصد رسانده و بدین ترتیب پس از آلمان قرار گرفته که هفت درصد بازار را در دست دارد. آمریکا با 29 درصد و روسیه با 27 درصد در مقام اول و دوم هستند.

تا چند سال پیش چین در بازار تسلیحات موقعیت ضعیفی داشت و فقط تسلیحاتی کم اهمیت صادر می کرد. این وضعیت اما امروز تغییر کرد و این کشور می تواند تسلیحات مهمتری مانند سیستم های پدافندی صادر کند.

واشنگتن می گوید شتاب گرفتن روند توسعه قدرت نظامی چین بسیار نگران کننده است و این موضوع عامل برهم خوردن توازن نظامی منطقه است.

با این حال، نگرانی آمریکا و کشورهای غربی از روند رو به پیشرفت چین در همه بخش های نظامی در حالی مطرح می شود که «شی جین پینگ» رییس جمهوری چین به صراحت آن را رد و اعلام کرد: «چین، کشورهای همسایه را با توسعه و اقتدار نظامی خود تهدید نمی کند».

وی با دفاع از افزایش بودجه نظامی این کشور گفت: «کشوری به وسعت چین باید توان دفاعی و اقتصادی خود را افزایش دهد و برای این منظور افزایش بودجه نظامی امری کاملا ضروری است».

رییس جمهوری چین همچنین تاکید کرد: «چین تهدیدی برای دیگران نیست و برخی بیهوده می کوشند از چین در دنیا چهره ترسناکی بسازند».

با این حال کارشناسان نظامی معتقدند که قرار گرفتن پکن در مسیر توسعه و تجهیز ادوات نظامی، از یک دهه پیش آغاز شده و تاکید دوباره آن از سوی مسوولان عالی رتبه نظام کمونیستی چین، به نوعی یادآوری مجدد است.

تامین امنیت چین در مقابل تهدیدهای خارجی، حفظ حاکمیت حزب کمونیست، تاکید چین بر دفاع از حقوق و منابع دریایی و نیاز به یک محیط باثبات که این کشور بتواند در آن به پیشرفت های اقتصادی خود ادامه دهد از جمله موارد مهمی است که به عقیده کارشناسان، توجه چین را به سمت افزایش بودجه نظامی سوق داده است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس