فیلم «اتاق جنگ» در مقیاسی دیگر فیلم تحسین شده شیار 143 را به یاد می آورد که در ابتدا حتی به بخش مسابقه راه نیافت و دیده نشد اما پس از آنکه به همت رسانه های ارزشی، این فیلم دیده شد،همه - حتی رسانه های شبه روشنفکری - تلاش کردند آن را به خود منتسب کنند.

به گزارش مشرق، روز گذشته یکی از منحصر به فرد ترین مستندهای سینما حقیقت با نام «اتاق جنگ»  درحالی به نمایش خود پایان داد که از سوی مسولان اطلاع رسانی و بولتن سینما حقیقت کوچکترین اقبالی نسبت به آن نشده بود و حتی در میان پیامک های اسالی مرکزگسترش هم خبری از دعوت برای دیدن اتاق جنگ نبود.نکته جالب اینجاست که باوجود این فضا که شبیه بایکوت خبری است،تقریبا تمام ظرفیت سالن در زمان پخش پر شده بود.
اتاق جنگ از جمله مستندهای جسورانه ای است که کارگردان در آن بی پروا به بازخوانی و روایت همه جانبه جنگ و ماجرای پذیرش قطعنامه 598 پرداخته است. 
ماجرای شیار برای اتاق جنگ تکرار میشود؟/ناگفته های مسولان در مستند «اتاق جنگ»

با وجودی که  شاید این فیلم مستند تنها مستند حرفه ای است که تا کنون به این موضوع پرداخته است و اساسا نمونه ای شاخص از مستندهای سیاسی مربوط به جنگ است،و با وجودی که به نظر می رسید سید مهدی طباطبایی نژاد مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی که مدعی ارزش مداری است حامی فیلم هایی از این دست باشد، اما در کمال ناباوری فیلم هایی مانند فیلم چنارستان که به دنبال فراهم کردن فضایی مثبت برای خاندان پهلوی است به شدت مورد توجه برگزار کنندگان قرار می گیرد و فیلمهایی مانند اتاق جنگ بایکوت خبری می شوند.
«اتاق جنگ» روایت تحلیلی تاریخی از کسانی است که استراتژی جنگ را تهیه می‌کردند و یگان‌ها براساس این استراتژی آرایش پیدا می‌کردند.

ماجرای شیار برای اتاق جنگ تکرار میشود؟/ناگفته های مسولان در مستند «اتاق جنگ»

این مستند دو جزء دارد که تهیه و سامان دادن به هردو را می توان از طاقت فرسا ترین کارها شمرد.بخش اول مصاحبه با بزرگان نظام و فرماندهان وقت جنگ است که به گفته کارگردان بعضا یک سال به طول انجامیده است. بخش دیگرحجم انبوه تصاویر دیده نشده آرشیوی و نیز یافتن مناسب ترین و تاثیرگذارترین تصاویر از میان  آنهاست . شاید همین سختی ها بوده که باعث شده است مستند اتاق جنگ به گفنه کارگردانش بیش از سه سال طول بکشد.
حریری معتقد است: در این مستند قضاوت تحلیلی نداشتیم و نگفتیم که فلان کار درست بوده است یا نه بلکه سعی کردیم تا بیشتر توصیف کنیم. اهمیت ساخت این مستند از آنجا است که این اثر به گونه‌ای اولین کاری است که در حوزه سیاست و دفاع مقدس ساخته می‌شود و زاویه نگاه آدم‌هایی را نشان می‌دهد که نقشه جنگ براساس سیاست‌های آن‌ها طراحی شده است.بیشتر فیلم‌های مستند نتیجه سیاست‌های جنگ را در قالب عملیات‌ها به تصویر کشیده است اما مستند «اتاق جنگ» تصمیم گیری‌ها را نمایش می‌دهد.
عجیب اینکه این مستند منحصر به فرد هنوز حتی نتوانسته است در محافل و جلسات ارزشی سینما مانند« سینما روایت »در برنامه اکران قرار گیرد.
شاید این فیلم در مقیاسی دیگر فیلم تحسین شده شیار 143 را به یاد می آورد که  در ابتدا حتی به بخش مسابقه راه نیافت و دیده نشد اما پس از آنکه به همت رسانه های ارزشی، این فیلم دیده شد،همه - حتی رسانه های شبه روشنفکری - تلاش کردند آن را به خود منتصب کنند. 
ماجرای شیار برای اتاق جنگ تکرار میشود؟/ناگفته های مسولان در مستند «اتاق جنگ»

اتاق جنگ نیز مستندی است که اگر شرایط دیدن شدنش فراهم شود مورد توجه مردم و اهالی سینما و سیاست قرار خواهد گرفت.
در فیلم مستند 80 دقیقه ای «اتاق جنگ» از چهره های سیاسی و نظامی سؤالاتی درباره جنگ پرسیده شده است. سؤالاتی نظیر: آیا جلوگیری از آغاز جنگ تحمیلی ممکن بود؟، چرا بعد از خرمشهر جنگ ادامه پیدا کرد و نیروهای ایرانی جنگ را در داخل خاک عراق دنبال کردند؟، آیا امام (ره) با ادامه جنگ موافق بود؟، چه کسانی در میان سیاسیون با ادامه جنگ تحمیلی مخالف بودند؟، آیا همه توان مملکت برای پشتیبانی جبهه های جنگ به کار بسته شده بود و آنچنان که امام (ره) می گفت جنگ در راس امور قرار داشت؟، چه عواملی سبب شد تا امام (ره) بر خلاف میلشان قطعنامه 598 را بپذیرد و دلیل اکراه امام از پذیرش قطعنامه چه بود؟

ماجرای شیار برای اتاق جنگ تکرار میشود؟/ناگفته های مسولان در مستند «اتاق جنگ»

مستند «اتاق جنگ» در پاسخ به این سوالات برش هایی از تاریخ دفاع مقدس را به نمایش می گذارد که تا کنون دیده نشده و سخنانی از زبان شخصیت های سیاسی و نظامی شنیده می شوند که تا کنون در هیچ جایی گفته نشده است.
فیلم مستند «اتاق جنگ» به تهیه کنندگی سلیم غفوری و نویسندگی و کارگردانی مصطفی حریری اولین مستند سیاسی درباره جنگ تحمیلی است که در این مستند با شخصیت های سیاسی چون اکبر هاشمی رفسنجانی، حسن روحانی، محمد جواد لاریجانی و شخصیت های نظامی مانند محسن رضایی، محسن رفیق دوست، علی شمخانی، حسنی علایی گفتگو شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • sina ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۳
    0 0
    البته اگر این فیلم مستند درباره «اتاق جنگ» جنگ جهانی دوم یا حتی جنگ واترلو بود مورد استقبال منورالفکرهای عزیز کرده قرار می گرفت و کلی کف و سوت می زدند!
  • نیکان ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۳
    0 0
    الان دیگه وقت ایجاد نگاهی منطقی به روال روزهای جنگ است. مقدس سازی های بیهوده فقط مردم رو ازاین گنجینه دور می کنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس